Sida 1 av 3

MY Lack

Postat: 22 jan 2022 12:02
av Lazzo
Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.

Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.

Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?

Re: MY Lack

Postat: 22 jan 2022 12:31
av il_concorde
Lazzo skrev:
Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.

Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.

Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?
Vilken färg har du på bilen?
Endast vit och röd är multi-coat.

Re: MY Lack

Postat: 22 jan 2022 13:37
av Lazzo
Min Y är i Midnattssilver metallic.

Re: MY Lack

Postat: 22 jan 2022 14:33
av pejvic
Kör du mycket och i extra hårt klimat? jag har kört model 3 i tre år och de små stenskotten fyller jag genast med lackstift. jag kör bara 1500 mil per år men kommer inte plasta in min Y. Skulle gjort det om jag körde mkt grusvägar och mer mil per år kanske. Det är ju mest en kostnadsfråga också. Påverkar ju värdet negativt om man har många stenskott såklart. Lägg igen dem direkt. Vill man inte ha stenskott och skall ha bilen länge och har gott ställt så är det bara att plasta på. jag har fått liknande stenskott på alla mina bilar genom åren. Ej märkt någon skillnad mot "vanliga" bilarna jag haft innan. Mestadels Mercedes, Volvo, Chevrolet, Ferrari.

Re: MY Lack

Postat: 22 jan 2022 16:01
av il_concorde
Lazzo skrev:
Min Y är i Midnattssilver metallic.
Ja det kan ju vara en del i det hela. Har en nära vän som driver en Ditec anläggning och han avråder att välja något annat än vit eller röd när det kommer till Teslor i dagsläget.
Alldeles för tunn färg på övriga påstår han.

Re: MY Lack

Postat: 22 jan 2022 20:24
av MagnusR
Lazzo skrev:
Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.

Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.

Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?

Jag satte PPF på hela bilen (MY) och sedan keramisk behandling. Bilen är svart från fabrik men jag valde en infärgad matt satin black PPF. På vår M3 (grå) tog vi transparent PPF på främre partier och sedan keramisk på hela bilen.

Re: MY Lack

Postat: 22 jan 2022 20:27
av Smygisen
il_concorde skrev:
Lazzo skrev:
Min Y är i Midnattssilver metallic.
Ja det kan ju vara en del i det hela. Har en nära vän som driver en Ditec anläggning och han avråder att välja något annat än vit eller röd när det kommer till Teslor i dagsläget.
Alldeles för tunn färg på övriga påstår han.
Min vita MY är sjukt känslig i jämförelse med min c-klass jag hade innan.

Ångrar mig lite vid varje tvätt att jag inte la på ppf direkt utan köpte till acceleration boost i stället. Men den ångesten brukar försvinna när jag kör ut från tvätthallen 8-)

Re: MY Lack

Postat: 23 jan 2022 07:50
av ReNewAble
Lazzo skrev:
Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.

Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.

Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?
Det är en bil, stenskott händer. Sen kan det vara otur att du just har fått en större sten på denna bilen jämfört med tidigare. Skaffa lackstift etc och fyll i, move on.

Det är samma som de som postar att de fick stenskott i rutan som ”de aldrig har fått annars” . Jag har haft bilar som man har kunnat köra flera år utan att behöva byta rutan. Andra som har varit bara en månad gamla när man blir tvungen att byta rutan första gången.

Re: MY Lack

Postat: 23 jan 2022 14:54
av jonasl
Jag funderar på om inte en bil som är mera strömlinjeformad är mer benägen både få stenskott på framruta och front och bli mera skitig. Med en rejäl ladugårdsvägg att trycka framförsig kommer luftbubblan (säkerligen fel uttryck) som blir skydda bilen och tvärtom med en strömlinjeformad bil?

Re: MY Lack

Postat: 23 jan 2022 15:14
av Maw
jonasl skrev:
Jag funderar på om inte en bil som är mera strömlinjeformad är mer benägen både få stenskott på framruta och front och bli mera skitig. Med en rejäl ladugårdsvägg att trycka framförsig kommer luftbubblan (säkerligen fel uttryck) som blir skydda bilen och tvärtom med en strömlinjeformad bil?
Spontant skulle jag säga att det är tvärt om eftersom man får en mer laminär strömning av luft med en strömlinjeformad bil och mer turbulent med en dåligt steömlinheformad bil. I den laminära strömningen föreställer jag mig att partiklar lättare skulle styras av lufteflödet.. Men det är för länge sedan jag läste strömningslära för att jag ska känna mig säker :)

Re: MY Lack

Postat: 23 jan 2022 15:20
av jonasl
Jag sitter bara och gissar rakt av så du har säkert rätt :-) Kan inte säga att Teslan har mer stenskott än andra bilar jag haft men jag tycker nog tusan att den blir skitigare.

Bästa bilen ur det hänseendet var nog en Saab 900 från 84 som jag hade, enligt registreringsbeviset hade den färgen ljusgul. Men i verkligheten mera smutsfärgad - såg aldrig ren ut men behövde heller aldrig tvättas.

Re: MY Lack

Postat: 23 jan 2022 23:49
av improwise
il_concorde skrev:
Lazzo skrev:
Min Y är i Midnattssilver metallic.
Ja det kan ju vara en del i det hela. Har en nära vän som driver en Ditec anläggning och han avråder att välja något annat än vit eller röd när det kommer till Teslor i dagsläget.
Alldeles för tunn färg på övriga påstår han.
Borde han inte då rekommendera alla att inte köpa vit eller röd? :)

Re: MY Lack

Postat: 24 jan 2022 06:07
av PerV
jonasl skrev:
Jag funderar på om inte en bil som är mera strömlinjeformad är mer benägen både få stenskott på framruta och front och bli mera skitig. Med en rejäl ladugårdsvägg att trycka framförsig kommer luftbubblan (säkerligen fel uttryck) som blir skydda bilen och tvärtom med en strömlinjeformad bil?
Utan att veta någonting om aerodynamik och strömningslära, så tror jag du har rätt. Jag tycker jag får stenskott hela tiden i Teslan vilket nästan aldrig hände i mina tidigare bilar.

Re: MY Lack

Postat: 24 jan 2022 12:36
av Tellus
Tvärtom på våra treor, inga stenskott som behövt målas i i fronten/huven efter 4000/5000mil.
Och endast mycket små stenskott som knappt syns på vindrutan.
Tidigare bilar vi haft har fått mycket mer stenskott.

Re: MY Lack

Postat: 24 jan 2022 13:40
av zaros
Tellus skrev:
Tvärtom på våra treor, inga stenskott som behövt målas i i fronten/huven efter 4000/5000mil.
Och endast mycket små stenskott som knappt syns på vindrutan.
Tidigare bilar vi haft har fått mycket mer stenskott.
Vad skönt att höra! Vad lite oro för min 3:a som jag kommer att få om 2 månader :)

Re: MY Lack

Postat: 24 jan 2022 14:21
av Trevlig
Tycker min m3 är väldigt fri från stenskott. Håller oftast bra med avstånd. kör inte om lastbilar på insidan ect.

Re: MY Lack

Postat: 24 jan 2022 17:53
av il_concorde
improwise skrev:
il_concorde skrev:
Lazzo skrev:
Min Y är i Midnattssilver metallic.
Ja det kan ju vara en del i det hela. Har en nära vän som driver en Ditec anläggning och han avråder att välja något annat än vit eller röd när det kommer till Teslor i dagsläget.
Alldeles för tunn färg på övriga påstår han.
Borde han inte då rekommendera alla att inte köpa vit eller röd? :)
Haha! Han är en hyvens kille :)

Re: MY Lack

Postat: 20 feb 2022 14:42
av Peja83
MagnusR skrev:
Lazzo skrev:
Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.

Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.

Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?

Jag satte PPF på hela bilen (MY) och sedan keramisk behandling. Bilen är svart från fabrik men jag valde en infärgad matt satin black PPF. På vår M3 (grå) tog vi transparent PPF på främre partier och sedan keramisk på hela bilen.
Riktigt snygg PPF. Vart är det gjort och vad kostade det?

Re: MY Lack

Postat: 20 feb 2022 16:53
av Fredrik j
Angående keramiska behandlingar,
Finns det något fabrikat som överhuvudtaget lovar ökad mekanisk styrka på skiktet? Jag har naturligtvis inte läst reklamen för alla märken men dom jag kollat på pratar bara om att ytan blir blankare och halare och därmed betydligt lättare att tvätta. Indirekt skonas ju lacken av att skiten inte fastnar och måste gnuggas loss.
Men för mekanisk styrka, typ stenskott, verkar det vara film som gäller.

Re: MY Lack

Postat: 20 feb 2022 17:35
av flamman
il_concorde skrev:
Lazzo skrev:
Min Y är i Midnattssilver metallic.
Ja det kan ju vara en del i det hela. Har en nära vän som driver en Ditec anläggning och han avråder att välja något annat än vit eller röd när det kommer till Teslor i dagsläget.
Alldeles för tunn färg på övriga påstår han.
Vet du om hans rekommendation är baserad på Teslor tillverkade i Kina eller USA och hur ser ha på olika modeller och tillverkningsår?
Här är en film där man försöker gå igenom Teslas olika modeller, färger och fabriker med avseende på lacken:

Re: MY Lack

Postat: 20 feb 2022 18:19
av nek0
Fredrik j skrev:
Angående keramiska behandlingar,
Finns det något fabrikat som överhuvudtaget lovar ökad mekanisk styrka på skiktet? Jag har naturligtvis inte läst reklamen för alla märken men dom jag kollat på pratar bara om att ytan blir blankare och halare och därmed betydligt lättare att tvätta. Indirekt skonas ju lacken av att skiten inte fastnar och måste gnuggas loss.
Men för mekanisk styrka, typ stenskott, verkar det vara film som gäller.
https://www.dropoff.se/lackskydd/#lackskydd

Re: MY Lack

Postat: 20 feb 2022 18:27
av Fredrik j
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Angående keramiska behandlingar,
Finns det något fabrikat som överhuvudtaget lovar ökad mekanisk styrka på skiktet? Jag har naturligtvis inte läst reklamen för alla märken men dom jag kollat på pratar bara om att ytan blir blankare och halare och därmed betydligt lättare att tvätta. Indirekt skonas ju lacken av att skiten inte fastnar och måste gnuggas loss.
Men för mekanisk styrka, typ stenskott, verkar det vara film som gäller.
https://www.dropoff.se/lackskydd/#lackskydd
Sol, regn, uv-ljus, fågelspillning, avgaser.
1600% hårdare än ett vanligt vax. Men skyddar det en ömtålig lack mot stenskott var ju frågan. Inte heller dropoff tar upp det som en fördel.

Re: MY Lack

Postat: 20 feb 2022 18:31
av nek0
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Angående keramiska behandlingar,
Finns det något fabrikat som överhuvudtaget lovar ökad mekanisk styrka på skiktet? Jag har naturligtvis inte läst reklamen för alla märken men dom jag kollat på pratar bara om att ytan blir blankare och halare och därmed betydligt lättare att tvätta. Indirekt skonas ju lacken av att skiten inte fastnar och måste gnuggas loss.
Men för mekanisk styrka, typ stenskott, verkar det vara film som gäller.
https://www.dropoff.se/lackskydd/#lackskydd
Sol, regn, uv-ljus, fågelspillning, avgaser.
1600% hårdare än ett vanligt vax. Men skyddar det en ömtålig lack mot stenskott var ju frågan. Inte heller dropoff tar upp det som en fördel.
Hade det på min Superb och inte ett stenskott på fyra år. Bruka undvika stenskott även utan extra lackskydd men tycker att dropoff gjorde jobbet :)

Re: MY Lack

Postat: 20 feb 2022 21:42
av MagnusR
Peja83 skrev:
MagnusR skrev:
Lazzo skrev:
Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.

Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.

Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?

Jag satte PPF på hela bilen (MY) och sedan keramisk behandling. Bilen är svart från fabrik men jag valde en infärgad matt satin black PPF. På vår M3 (grå) tog vi transparent PPF på främre partier och sedan keramisk på hela bilen.
Riktigt snygg PPF. Vart är det gjort och vad kostade det?

Ca 40’ + moms. Färgad PPF på hela bilen inkl transparent PPF på tak och framljus samt vid insteg/trösklar. Sedan keramisk behandling på hela bilen. Utöver det lite dörrlister och stänkskydd. Jag räknar med att ha bilen så pass länge att det känns värt pengarna.
Gjordes på JWSR.se i Västerås. Rekommenderas. Mycket nöjd med jobbet.
PPF från gswf.com Finns många häftiga färger att välja på.

Re: MY Lack

Postat: 20 feb 2022 22:33
av Peja83
MagnusR skrev:
Peja83 skrev:
MagnusR skrev:
Lazzo skrev:
Hämtade ut min MY Long Range i December. Mycket nöjd, men såg att fronten hade ett stenskott som gått genom lacken efter julhelgens första långtur. Givetvis surt och lite förvånad - min förra bil(en Volkswagen) har kört samma sträcka minst ett 30-tal gånger utan att jag sett någon liknande lackskada.

Pratade med tesla service om detta, man rekommenderade då någon form av skyddsfilm + lackbehandling eftersom lacken var väldigt tunn/känslig. Känns ju sädär när man lagt över 800’ på en ny bil.

Nyfiken på hur övriga nya MY ägare tänker. Är det skyddsfilm på huv och sidor + lackskydd hos Ditec eller MrCAP som gäller, eller ska man bara tuta och köra på, för att hoppas att det första stenskottet bara var otur?

Jag satte PPF på hela bilen (MY) och sedan keramisk behandling. Bilen är svart från fabrik men jag valde en infärgad matt satin black PPF. På vår M3 (grå) tog vi transparent PPF på främre partier och sedan keramisk på hela bilen.
Riktigt snygg PPF. Vart är det gjort och vad kostade det?

Ca 40’ + moms. Färgad PPF på hela bilen inkl transparent PPF på tak och framljus samt vid insteg/trösklar. Sedan keramisk behandling på hela bilen. Utöver det lite dörrlister och stänkskydd. Jag räknar med att ha bilen så pass länge att det känns värt pengarna.
Gjordes på JWSR.se i Västerås. Rekommenderas. Mycket nöjd med jobbet.
PPF från gswf.com Finns många häftiga färger att välja på.
Synd bara att jag har typ 40 mil till Västerås :?
Hur länge behövde de ha inne bilen för att fixa allt?