Sida 1 av 2
AP test
Postat: 09 nov 2015 12:22
av TiborBlomhall
Tidningen NyTeknik har (äntligen) testat den nyaste tekniken på bilar sedan blinkers:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 944355.ece
Ros på motorväg, ris på småvägar.
Re: AP test
Postat: 09 nov 2015 13:51
av pegs
Inte så illa. Hade dom krockat så hade det väl vart en journalistisk dröm som gått i uppfyllelse. (Nästan i klass med "Älgtestet".)
PS. 700hk (host, host

)
NyT sladdar rejält...
Postat: 09 nov 2015 16:48
av MSO
Naturligtvis var de tvungna att köra på en olämplig väg, och sen sätta rubriken efter det...
Re: AP test
Postat: 09 nov 2015 17:59
av Franz
Det är inte konstigt att det blir galenheter när pressen börjar köra med AP...
De allra flesta som idag kör med autopilot har ju haft sin bil ett tag innan. De har erfarenhet av både bilen och TACC. Sist men inte minst är många dessutom väldigt pålästa och visste ungefär vad man kunde förvänta sig. Det sista gäller även de som fått sin bil levererad nyligen.
Inte helt sällan är det ju också så att föraren har skrapat ihop till sin bil själv eller gör ett märkbart avdrag på sin lön för den. Det finns väl med andra ord någon slags försiktighet inbyggt eftersom man sätter sin egendom på spel.
Nu börjar alltså plötsligt folk som missat hela den "utbildningen" som vi andra tagit till oss. Istället för att ha skaffat sig förstahandserfarenheter eller läsa om andras sådana är det plötsligt folk som läst om sådant som andra missförstått när de sett på youtube etc. som kastar sig ut på vägarna.
Re: AP test
Postat: 09 nov 2015 20:19
av Martinen
Känsliga trycksensorer innan för rattens skinn känner av mina händer redan av lätt beröring.
Hahaha var har han fått detta ifrån?
Re: AP test
Postat: 09 nov 2015 20:26
av TiborBlomhall
Hur en kapacitiv touchsensor fungerar övergår väl en teknikjournalists förmåga?

Re: AP test
Postat: 09 nov 2015 22:01
av Herr X
TiborBlomhall skrev:Hur en kapacitiv touchsensor fungerar övergår väl en teknikjournalists förmåga?

Var kommer detta med kapacitiv trycksensor ifrån? Varför tror NyTeknik att man ska trycka på ratten? Autopiloten märker inte om du trycker på ratten, hur stora handflator du än har och hur mycket elektrisk ström du än leder - du måste dra lätt i ratten för att den ska acceptera din närvaro (iallafall på min bil).
Dessutom är det frustrerande att läsa testet som bönderna på NyTeknik lyckats göra. Jag kör mil efter mil med AP på alla typer av vägar - om den inte lärt sig en sträcka ännu så låter jag den inte sticka ut i vägrenen och ha sönder däcket. Om jag hade velat ha sönder bilen hade det inte varit några problem - det är bara att skita i att ta ratten i besvärliga situationer och låta den vingla runt själv. NT körde i 40 minuter och hade sönder däcket. Antingen kör de som krattor eller så ville de inget hellre än att göra en "
Broder".
Re: AP test
Postat: 09 nov 2015 22:25
av bladh
Martinen skrev: Känsliga trycksensorer innan för rattens skinn känner av mina händer redan av lätt beröring.
Hahaha var har han fått detta ifrån?
Hahaha!
Hmm, kan man köpa sådana sensorer och sätta innanför sitt eget eller någon annans skinn?
(alltså inte till mig, utan en väldigt känslig kompis som undrar…)

Re: AP test
Postat: 09 nov 2015 22:54
av Daoops
Herr X skrev:TiborBlomhall skrev:Hur en kapacitiv touchsensor fungerar övergår väl en teknikjournalists förmåga?

Var kommer detta med kapacitiv trycksensor ifrån? Varför tror NyTeknik att man ska trycka på ratten? Autopiloten märker inte om du trycker på ratten, hur stora handflator du än har och hur mycket elektrisk ström du än leder - du måste dra lätt i ratten för att den ska acceptera din närvaro (iallafall på min bil).
Dessutom är det frustrerande att läsa testet som bönderna på NyTeknik lyckats göra. Jag kör mil efter mil med AP på alla typer av vägar - om den inte lärt sig en sträcka ännu så låter jag den inte sticka ut i vägrenen och ha sönder däcket. Om jag hade velat ha sönder bilen hade det inte varit några problem - det är bara att skita i att ta ratten i besvärliga situationer och låta den vingla runt själv. NT körde i 40 minuter och hade sönder däcket. Antingen kör de som krattor eller så ville de inget hellre än att göra en "
Broder".
Borde väl inte vara så illa som Brody..eller? Han jobbar ju på NYT och inte...ähum, NyT.
Tesla kanske borde kolla loggarna lite. Tror inte dom fejkade punkan (eller) men undra hur gärna dom ville ut i väggrenen. Som du säger tar man väl över väl innan om man nu inte önskar att åka runt där ute.
Re: AP test
Postat: 09 nov 2015 23:20
av Lembritt
Dom måste ha låtit bilen åka av vägen, det är inga problem att hinna ingripa innan man åker av. Jag har varit på väg av vägen ett par gånger och även fast jag har händerna i knät, så hinner jag styra lungt tillbaka i kurs igen. Detta har bara inträffat på mindre landsvägar. På motorväg har jag aldrig varit tvungen att ta över kontrollen.
Kommentarerna under artikeln håller samma låga nivå som vanligt

Re: AP test
Postat: 10 nov 2015 10:10
av danni
Men ratten är klädd i ganska tjockt läder och alla som försökt använda en touchscreen med läderhandskar vet vad det innebär...
Re: AP test
Postat: 10 nov 2015 10:44
av HelectriC
HelectriC skrev:Herr X skrev:TiborBlomhall skrev:Hur en kapacitiv touchsensor fungerar övergår väl en teknikjournalists förmåga?

Var kommer detta med kapacitiv trycksensor ifrån? Varför tror NyTeknik att man ska trycka på ratten? Autopiloten märker inte om du trycker på ratten, hur stora handflator du än har och hur mycket elektrisk ström du än leder - du måste dra lätt i ratten för att den ska acceptera din närvaro (iallafall på min bil).
När jag testade räckte det med att föra händerna väldigt nära, millimeter ifrån men faktiskt knappt röra, de "knölarna" som sitter på ratten vid "tio-i-två" positionen. Det var uppenbart att själva ratten behöver inte röras åt något håll, det räcker med att beröra den. Min gissning är att det sitter kapacitiva sensorer i de knölarna. Tar man på annat ställe i ratten måste man nog vara mer handfast i sin beröring.
Ähh, hallå!? jag har inte skrivit det inlägget ovan som helt klart ligger med min avatar och mitt nickname. Är det någon som hackar TCS??? Pga mina utspel om spioner kanske? Detta var sjukt läskigt, jag har alltså inte skrivit:
När jag testade räckte det med att föra händerna väldigt nära, millimeter ifrån men faktiskt knappt röra, de "knölarna" som sitter på ratten vid "tio-i-två" positionen. Det var uppenbart att själva ratten behöver inte röras åt något håll, det räcker med att beröra den. Min gissning är att det sitter kapacitiva sensorer i de knölarna. Tar man på annat ställe i ratten måste man nog vara mer handfast i sin beröring
jag har ingen väldigt liten kunskap om vad kapacitiva sensorer gör, så jag kan inte yttra mig!
Tibor, vad händer??
Re: AP test
Postat: 10 nov 2015 10:47
av TiborBlomhall
Herr X skrev:TiborBlomhall skrev:Hur en kapacitiv touchsensor fungerar övergår väl en teknikjournalists förmåga?

Var kommer detta med kapacitiv trycksensor ifrån? Varför tror NyTeknik att man ska trycka på ratten? Autopiloten märker inte om du trycker på ratten, hur stora handflator du än har och hur mycket elektrisk ström du än leder - du måste dra lätt i ratten för att den ska acceptera din närvaro (iallafall på min bil).
När jag testade räckte det med att föra händerna väldigt nära, millimeter ifrån men faktiskt knappt röra, de "knölarna" som sitter på ratten vid "tio-i-två" positionen. Det var uppenbart att själva ratten behöver inte röras åt något håll, det räcker med att beröra den. Min gissning är att det sitter kapacitiva sensorer i de knölarna. Tar man på annat ställe i ratten måste man nog vara mer handfast i sin beröring.
Re: AP test
Postat: 10 nov 2015 10:48
av TiborBlomhall
Det som händer är att Tibor klantar sig.
Inget nytt eller unikt om du frågar frugan eller arbetskamrater

Re: AP test
Postat: 10 nov 2015 10:49
av HelectriC
nu fattar jag ingenting! nu är inlägget borta från mig, men under dig, Tibor. Här måste det varit nån bugg?
Re: AP test
Postat: 10 nov 2015 10:50
av HelectriC
TiborBlomhall skrev:
Det som händer är att Tibor klantar sig.
Inget nytt eller unikt om du frågar frugan eller arbetskamrater

jaha, kan du skriva genom andra profiler??
Re: AP test
Postat: 10 nov 2015 10:53
av TiborBlomhall
Jag har
liiiite fler knappar att kunna trycka på än vanliga dödliga på forumet...

och klickade på fel.
Jag tror att isf att citera ditt inlägg klickade jag på att editera den
Sorry.
Re: AP test
Postat: 10 nov 2015 10:55
av HelectriC
TiborBlomhall skrev:Jag har
liiiite fler knappar att kunna trycka på än vanliga dödliga på forumet...

och klickade på fel.
Jag tror att isf att citera ditt inlägg klickade jag på att editera den
Sorry.
no probs! då kan jag hävda att du varit i farten nästa gång nån klagar på ett av mina inlägg

Re: AP test
Postat: 10 nov 2015 11:57
av Pontus
HelectriC skrev:TiborBlomhall skrev:Jag har
liiiite fler knappar att kunna trycka på än vanliga dödliga på forumet...

och klickade på fel.
Jag tror att isf att citera ditt inlägg klickade jag på att editera den
Sorry.
no probs! då kan jag hävda att du varit i farten nästa gång nån klagar på ett av mina inlägg

Jag ska också komma ihåg detta.
Re: AP test
Postat: 10 nov 2015 12:40
av Lessmog
Tibor, har någon satt in såna där känsliga rattknölar på ditt skrivbord också? Så kanske du bara råkade komma lite för nära nån knapp

Re: AP test
Postat: 12 nov 2015 14:10
av HelectriC
Läste ett intressant test mellan Merca "Autopilot" och Tesla Autopilot.
http://www.beyond.ca/autopilot-showdown ... 53192.html
en intressant slutkläm var:
Tesla’s Autopilot is not comparable to Mercedes Distronic Plus. It’s on a whole other level. (...) The Mercedes is like one of the original Smartphones, or a Blackberry. It’s functional. It’s rudimentary and gets the job done. The Tesla is like an iPhone 6S.
Re: AP test
Postat: 12 nov 2015 18:13
av Martinen
HelectriC skrev:Läste ett intressant test mellan Merca "Autopilot" och Tesla Autopilot.
http://www.beyond.ca/autopilot-showdown ... 53192.html
en intressant slutkläm var:
Tesla’s Autopilot is not comparable to Mercedes Distronic Plus. It’s on a whole other level. (...) The Mercedes is like one of the original Smartphones, or a Blackberry. It’s functional. It’s rudimentary and gets the job done. The Tesla is like an iPhone 6S.
Taskigt att jämföra Tesla med en Apple phone.
Re: AP test
Postat: 12 nov 2015 18:21
av Herr X
Martinen skrev:Taskigt att jämföra Tesla med en Apple phone.
Apple-telefonen är visserligen i stort sett helt buggfri och fulländad och befinner sig på en helt annan skala än Teslan (som trots allt har en del brister). Men om man inte kan jämföra Teslan med den bästa telefonen på marknaden, vilken telefon ska man då jämföra med?
Re: AP test
Postat: 12 nov 2015 18:41
av e5m1r
Herr X skrev:Martinen skrev:Taskigt att jämföra Tesla med en Apple phone.
Apple-telefonen är visserligen i stort sett helt buggfri och fulländad och befinner sig på en helt annan skala än Teslan (som trots allt har en del brister). Men om man inte kan jämföra Teslan med den bästa telefonen på marknaden, vilken telefon ska man då jämföra med?
+1
@Martinen och om du läser genom hela texten så står det nåt i stil med att tesla gör som Apple tar en befintlig produkt i Teslas fall bilen och i Apples telefonen och gör den bättre

Utan apple så hadde inte android ens funnits, vet ni ens hur värdelösa Android var mot första iPhone telefonerna.
Android har idag hunnit ikapp på många saker och några saker ligger de framför med, det kommer troligtvis vara så med Tesla att t.ex BMW Mercedes Audi och övriga hinner ikapp och t.om vara bättre på vissa områden
Så klart kan man jämföra Tesla med Apple och Model S med iPhone både iPhone och tesla startade en revolution inom sitt område!
Re: AP test
Postat: 12 nov 2015 19:40
av Martinen
Hahaha
Misstänkte att det skulle skapa lite synpunkter att skriva så.
Android Höll på att utvecklas långt innan Apple släppte sin första iPhone så jag köper inte att Android inte hade finns utan Apple. Det är bara trams. Apple har gjort mycket för att driva utvecklingen frammåt, men precis som första versionerna av Android var sunkigt så var jag extremt oimponerad av första äppletelefonen (förrutom att dom hade muti-touch som var fräckt på den tiden).
Utan Apple så hade inte Android utvecklats lika snabbt och utan Android så hade inte Apple utvecklat sina produkter lika snabbt.
Däremot om Google inte hade köpt Android 2005 eller när det nu va, så hade det förmodligen runnit ut i sanden och inte blivit nått av det. Men då hade kanske någon av de andra företagen som försökte sig på telefon-OS lyckats bättre stället.