Sida 1 av 2

Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 15 jan 2022 18:04
av joem65
För alla er som har en MS "Classic" med några år på nacken kan jag berättade följande historia om vad som nyligen hänt med min MS 85 -14, som rullat straxt över 22000 mil.

Problemen började förra fredagen när jag skulle ställa mig och ladda vid en supercharger. Fick följande felkoder från BMS:

BMS_u008
BMS_w172
20220107_165102.jpg
Eftersom det var BMS som larmade trodde först det blivit fel på stora batteriet men efter en koll i Scan my Tesla såg jag inget avvikande, dessutom var det inga problem att ladda och bilen gick fortfarande att köra, men med begränsat effektuttag.

Senare under lördagen blev det dock stopp. Den gick inte länge att starta och det blev bärgning till SC i Upplands-Väsby, nu med bl.a. följande felkoder:

GTW_w018
DI_u014
BMS_f027
20220109_143204.jpg
Efter några dagar fick jag meddelande från SC att motorn behövde bytas. Allt skulle gå på garantin, förutom en högspänningsanslutning som jag var tvungen att betala.

Bara att tacka Tesla och ta emot, känns ju inte helt fel att ca 10 månader innan garatin gått ut få en helt ny motor. Frågan är bara hur länge batteriet kommer att hålla och om man törs behålla bilen efter att garantin gått ut...

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 15 jan 2022 18:12
av AAKEE
Troligen håller batteriet bra.
Du kan ju göra en bedömning av kvarvarande kapacitet med hjälp av energigraf motsvarande, eller koppla in scan my tesla och få en uppfattning.

Även om garantin är till 70% kapacitet på M3( har för mig någon kapacitetsgräns inte är specad på MS?) så är standarden i batterivärlden att 80% räknas som gräns för uttjänt batteri. Det brukar vara relativt räta linjer i degradering till 80% kapacitet som sedan viker av nedåt efter 80%.

Degraderingen minskar med kvadraten på tiden när det gäller calendar aging som oftast har den största delen initialt. Degradering per cykel brukar vara relativt stabilt så länge man ligger över 80% kapacitet. Du kan alltså räkna med mindre degradering de kommande 22000milen än du haft innan, så länge du ligger på rätt sida om 80%.

Den största risken med batteriet är troligen att ett batteritelä eller BMS går sönder, och inte att batteriet i sig tar slut.

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 15 jan 2022 18:22
av Nicke Nyfiken
joem65 skrev:
För alla er som har en MS "Classic" med några år på nacken kan jag berättade följande historia om vad som nyligen hänt med min MS 85 -14, som rullat straxt över 22000 mil.

Problemen började förra fredagen när jag skulle ställa mig och ladda vid en supercharger. Fick följande felkoder från BMS:

BMS_u008
BMS_w172
20220107_165102.jpg
Eftersom det var BMS som larmade trodde först det blivit fel på stora batteriet men efter en koll i Scan my Tesla såg jag inget avvikande, dessutom var det inga problem att ladda och bilen gick fortfarande att köra, men med begränsat effektuttag.

Senare under lördagen blev det dock stopp. Den gick inte länge att starta och det blev bärgning till SC i Upplands-Väsby, nu med bl.a. följande felkoder:

GTW_w018
DI_u014
BMS_f027
20220109_143204.jpg
Efter några dagar fick jag meddelande från SC att motorn behövde bytas. Allt skulle gå på garantin, förutom en högspänningsanslutning som jag var tvungen att betala.

Bara att tacka Tesla och ta emot, känns ju inte helt fel att ca 10 månader innan garatin gått ut få en helt ny motor. Frågan är bara hur länge batteriet kommer att hålla och om man törs behålla bilen efter att garantin gått ut...
Det låter finfint för min del.

Jag fick exakt samma 2 varningar från BMS i torsdags medan jag körde. Senare på dagen fick jag de andra 3 varningarna du visar. Nu står bilen på SC Malmö och jag väntar på domen.

Hoppas det är samma fel på min så att kostnaden går på garantin.

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 15 jan 2022 18:28
av Richardk
Eller att gamla keramik säkringen går sönder. Den gick sönder på min men Tesla fixade en uppgraderad elektronisk säkring utan kostnad.

Gällande ny motor på garantin så får man gratulera. Jag hade inte lika mycket tur med min bil som var utanför garantin där styrväxeln gick sönder. Men Tesla ville ”bara” ha 42000kr för att byta den :)

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 15 jan 2022 20:14
av bylund
Var detta första motorn som lade av på den bilen, och alltså en äldre revision än Q?

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 15 jan 2022 20:23
av Bjelke
bylund skrev:
Var detta första motorn som lade av på den bilen, och alltså en äldre revision än Q?
Det måste väl nästan vara uteslutet, eller iaf sjukt ovanligt på en 2014…
(Min gissning tillför inte ett skit inser jag också direkt :lol:)

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 15 jan 2022 21:08
av joem65
bylund skrev:
Var detta första motorn som lade av på den bilen, och alltså en äldre revision än Q?
Vilka motorer är revision Q?
Har inte bytt motor tidigare. Haft bilen i tre år och förmodligen är det originalmotorn som nu är bytt.

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 15 jan 2022 21:17
av Nicke Nyfiken
joem65 skrev:
bylund skrev:
Var detta första motorn som lade av på den bilen, och alltså en äldre revision än Q?
Vilka motorer är revision Q?
Har inte bytt motor tidigare. Haft bilen i tre år och förmodligen är det originalmotorn som nu är bytt.
Tror knappt det finns någon bil från 2014 med originalmotorn kvar. Lagerna gav upp efter bara några tusen mil. Så att en sådan skulle klara 22 000 mil är nog uteslutet. Min originalmotor gick 2 500 mil innan den byttes.

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 15 jan 2022 21:20
av bylund
joem65 skrev:
bylund skrev:
Var detta första motorn som lade av på den bilen, och alltså en äldre revision än Q?
Vilka motorer är revision Q?
Har inte bytt motor tidigare. Haft bilen i tre år och förmodligen är det originalmotorn som nu är bytt.
Revision Q kom senare, så då hade du nog någon äldre, så det får nog anses vara bra att den gav upp nu. Det borde stå något ett artikelnummer typ 1056680-00-
Q på arbetsordern nu, som anger vad de satte. Är nog inte så lätt att ta reda på vad det var innan utan att fråga Tesla.
Jag fick min utbytt 2017, och inga problem sedan dess i alla fall. Det ska vara keramiska lager i den revisionen.

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 15 jan 2022 21:32
av joem65
AAKEE skrev:
Troligen håller batteriet bra.
Du kan ju göra en bedömning av kvarvarande kapacitet med hjälp av energigraf motsvarande, eller koppla in scan my tesla och få en uppfattning.

Även om garantin är till 70% kapacitet på M3( har för mig någon kapacitetsgräns inte är specad på MS?) så är standarden i batterivärlden att 80% räknas som gräns för uttjänt batteri. Det brukar vara relativt räta linjer i degradering till 80% kapacitet som sedan viker av nedåt efter 80%.

Degraderingen minskar med kvadraten på tiden när det gäller calendar aging som oftast har den största delen initialt. Degradering per cykel brukar vara relativt stabilt så länge man ligger över 80% kapacitet. Du kan alltså räkna med mindre degradering de kommande 22000milen än du haft innan, så länge du ligger på rätt sida om 80%.

Den största risken med batteriet är troligen att ett batteritelä eller BMS går sönder, och inte att batteriet i sig tar slut.
Ok, det låter bra. Vad jag kunnat räkna fram har jag ca 85% kapacitet kvar. En ny S85 har 426 km räckvidd enligt denna broschyr https://www.tesla.com/sites/default/fil ... odel-s.pdf. Enligt Scan my Tesla har jag nu ca 360 km.

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 15 jan 2022 21:46
av joem65
bylund skrev:
joem65 skrev:
bylund skrev:
Var detta första motorn som lade av på den bilen, och alltså en äldre revision än Q?
Vilka motorer är revision Q?
Har inte bytt motor tidigare. Haft bilen i tre år och förmodligen är det originalmotorn som nu är bytt.
Revision Q kom senare, så då hade du nog någon äldre, så det får nog anses vara bra att den gav upp nu. Det borde stå något ett artikelnummer typ 1056680-00-
Q på arbetsordern nu, som anger vad de satte. Är nog inte så lätt att ta reda på vad det var innan utan att fråga Tesla.
Jag fick min utbytt 2017, och inga problem sedan dess i alla fall. Det ska vara keramiska lager i den revisionen.
Ok, vet som sagt inte vad jag hade för motor tidigare. Nya motorn är en 1025276-00-Q enligt specifikationen.

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 16 jan 2022 11:15
av Bjelke
joem65 skrev:
AAKEE skrev:
Troligen håller batteriet bra.
Du kan ju göra en bedömning av kvarvarande kapacitet med hjälp av energigraf motsvarande, eller koppla in scan my tesla och få en uppfattning.

Även om garantin är till 70% kapacitet på M3( har för mig någon kapacitetsgräns inte är specad på MS?) så är standarden i batterivärlden att 80% räknas som gräns för uttjänt batteri. Det brukar vara relativt räta linjer i degradering till 80% kapacitet som sedan viker av nedåt efter 80%.

Degraderingen minskar med kvadraten på tiden när det gäller calendar aging som oftast har den största delen initialt. Degradering per cykel brukar vara relativt stabilt så länge man ligger över 80% kapacitet. Du kan alltså räkna med mindre degradering de kommande 22000milen än du haft innan, så länge du ligger på rätt sida om 80%.

Den största risken med batteriet är troligen att ett batteritelä eller BMS går sönder, och inte att batteriet i sig tar slut.
Ok, det låter bra. Vad jag kunnat räkna fram har jag ca 85% kapacitet kvar. En ny S85 har 426 km räckvidd enligt denna broschyr https://www.tesla.com/sites/default/fil ... odel-s.pdf. Enligt Scan my Tesla har jag nu ca 360 km.
Det varierade ju lite såklart men min 2014 hade 397km när den var helt ny (den hade förvisso stått typ ett halvår
när jag hämtade den) och runt 400km tror jag dom flesta låg, så du kanske snarare har tappat 10% och det verkar dom
flesta ligga också med dom milen.
Min hade ca 10% när jag sålde den vid 22 tusen mil (eller 23 kanske det var, minns inte säkert), och den ligger
fortfarande runt 10% (eller något mer kanske) och har nu passerat 30 tusen mil :)

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 16 jan 2022 17:45
av Sergej
[/quote]
Det låter finfint för min del.

Jag fick exakt samma 2 varningar från BMS i torsdags medan jag körde. Senare på dagen fick jag de andra 3 varningarna du visar. Nu står bilen på SC Malmö och jag väntar på domen.

Hoppas det är samma fel på min så att kostnaden går på garantin.[/quote]

Hur länge har den stått i Malmö? Har samma fel och fick min bärgad dit den 29:e december, men de har fortfarande inte börjat felsöka...

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 16 jan 2022 18:41
av Nicke Nyfiken
Sergej skrev:
Hur länge har den stått i Malmö? Har samma fel och fick min bärgad dit den 29:e december, men de har fortfarande inte börjat felsöka...
Över helgen bara. Den bärgades i fredags eftermiddag.
När jag pratade med dem i fredags så sa de att de fått in ”massor” med trasiga bilar under jul och nyårshelgen så det var lång kö på verkstaden just nu men jag har fått en verkstadstid om 10 dagar så förhoppningsvis börjar de med min bil senast då.

Uppdatera gärna tråden när du fått besked på vad som är trasigt på din bil.

Vad har du för bil?

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 17 jan 2022 04:12
av Doosan
Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 17 jan 2022 09:07
av joem65
Doosan skrev:
Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
Min motor behövde bytas pga att det läckt in vatten, förmodligen via någon anslutning.

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 17 jan 2022 09:58
av Mickep
Bara att gratulera att den hände innan garantin gick ut.
(idealiskt då du fått en nästan sprillans bil igen). om bara batteriet skulle kapsejsa också skulle du vara i princip bekymmerfri.

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 18 jan 2022 16:18
av Sergej
Nicke Nyfiken skrev:
Sergej skrev:
Hur länge har den stått i Malmö? Har samma fel och fick min bärgad dit den 29:e december, men de har fortfarande inte börjat felsöka...
Över helgen bara. Den bärgades i fredags eftermiddag.
När jag pratade med dem i fredags så sa de att de fått in ”massor” med trasiga bilar under jul och nyårshelgen så det var lång kö på verkstaden just nu men jag har fått en verkstadstid om 10 dagar så förhoppningsvis börjar de med min bil senast då.

Uppdatera gärna tråden när du fått besked på vad som är trasigt på din bil.

Vad har du för bil?
"Vi kan tidigast börja felsöka din bil om 1-2 veckor pga sjukdom". Så över en månad bara för att ta in den för en första koll, är det rimligt? Det är en Model S 85D 2015.

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 18 jan 2022 17:18
av DanneB
Sergej skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Sergej skrev:
Hur länge har den stått i Malmö? Har samma fel och fick min bärgad dit den 29:e december, men de har fortfarande inte börjat felsöka...
Över helgen bara. Den bärgades i fredags eftermiddag.
När jag pratade med dem i fredags så sa de att de fått in ”massor” med trasiga bilar under jul och nyårshelgen så det var lång kö på verkstaden just nu men jag har fått en verkstadstid om 10 dagar så förhoppningsvis börjar de med min bil senast då.

Uppdatera gärna tråden när du fått besked på vad som är trasigt på din bil.

Vad har du för bil?
"Vi kan tidigast börja felsöka din bil om 1-2 veckor pga sjukdom". Så över en månad bara för att ta in den för en första koll, är det rimligt? Det är en Model S 85D 2015.
Vad ska de göra? Folk är sjuka. Ska de plocka in någon random person på stan, som kollar på bilen och gör en bedömning? :)

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 18 jan 2022 21:14
av Nicke Nyfiken
Doosan skrev:
Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
Förstår jag dig rätt så betalde du en lokal verkstad för att byta lagerna på din elmotor som gått 27 000 mil, istället för att låta Tesla sätta dit en helt ny motor kostnadsfritt.

Varför?

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 19 jan 2022 09:10
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
Doosan skrev:
Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
Förstår jag dig rätt så betalde du en lokal verkstad för att byta lagerna på din elmotor som gått 27 000 mil, istället för att låta Tesla sätta dit en helt ny motor kostnadsfritt.

Varför?
Dessutom blir man lite nyfiken på vilken verkstad isf, för när väl garantin faktiskt går ut så vore
det ju väldigt trevligt att ha koll på vilka som redan har börjat mecka lite med detta :)

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 19 jan 2022 15:51
av bylund
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Doosan skrev:
Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
Förstår jag dig rätt så betalde du en lokal verkstad för att byta lagerna på din elmotor som gått 27 000 mil, istället för att låta Tesla sätta dit en helt ny motor kostnadsfritt.

Varför?
Dessutom blir man lite nyfiken på vilken verkstad isf, för när väl garantin faktiskt går ut så vore
det ju väldigt trevligt att ha koll på vilka som redan har börjat mecka lite med detta :)
Fast det står ju i inläget ;)
(Grufman Bil)

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 19 jan 2022 17:02
av Bjelke
:lol: Ja det har du ju rätt i! :oops:

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 22 jan 2022 13:28
av Doosan
Anledningen är att garantin är passerad + att Gruffman erbjuder fri lånebil och inger bra förmåga att lösa problem.

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Postat: 22 jan 2022 14:28
av thebishop
Doosan skrev:
Anledningen är att garantin är passerad + att Gruffman erbjuder fri lånebil och inger bra förmåga att lösa problem.
Du vet att det är 8 års garanti på motorn?