Sida 1 av 1
HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Postat: 10 jan 2022 14:12
av Zalman3
Om regeringens särskilda skattebefrielse försvinner finns risk för betydligt dyrare HVO100 och E85 efter nästa årsskifte.
Sverige har ett särskilt undantag inom EU för att skattebefria olika typer av biobränslen. Tanken är att göra det attraktivare att tanka exempelvis HVO-diesel eller etanol genom att sänka priset.
De senaste åren har den svenska regeringen fått godkänt att fortsätta använda undantaget med ett år i taget. Men inför nästa år kan det bli stopp, skriver Dagens PS. Regeringen kommer förmodligen ha svårt att få skattebefrielsen förlängd efter den 1 januari 2023.
”Det är i dagsläget oklart om ytterligare förlängningar av statsstödsgodkännandet kommer att kunna medges”, uppger regeringen en promemoria.
Om skattebefrielsen försvinner innebär det ett betydligt högre pris vid pumpen som reglerna ser ut i dag. HVO-priset kan höjas till över 30 kr/l och E85 kan kosta nästan 26 kr/l.
https://www.vibilagare.se/nyheter/hvo-d ... nya-regler
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Postat: 10 jan 2022 18:15
av tor-ake
Å andra sidan tankar alla som tankar diesel redan 30% biodrivmedel, varav största delen är HVO100. Det är reduktionsplikten som tvingar bolagen att blanda upp vanlig bensin och diesel med biodrivmedel.
Vilket är bra såtillvida att försäljningen och därmed produktionen av HVO100 hålls uppe, och det blir enkelt för konsumenten och mackägaren - behöver inte installera extra pumpar och slangar för ett extra bränsle. Men dåligt därför att HVO100 borde förbehållas tillämpningar som inte omedelbart går att elektrifiera t.ex. långdistansflyg istället för att hålla gamla dieselbilar på vägen.
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Postat: 11 jan 2022 07:36
av Gustafsson
Goda tider för dieselsmugglare

Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Postat: 11 jan 2022 15:05
av tor-ake
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Postat: 11 jan 2022 15:11
av Fredrik j
Intressant nu när jag ska till Trysil vecka 5. Tidigare har det ju varit noga att man ser till att fylla tanken i strömstad för att undvika det lite högre priset i norge. I år blir det tvärt om till att rulla med låg nivå över svinesund och fylla på norska sidan på vägen hem. Är diesel det enda som lönar sig att köpa i norge och ta med sig till sverige?
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Postat: 11 jan 2022 15:47
av MWall
Fredrik j skrev:Intressant nu när jag ska till Trysil vecka 5. Tidigare har det ju varit noga att man ser till att fylla tanken i strömstad för att undvika det lite högre priset i norge. I år blir det tvärt om till att rulla med låg nivå över svinesund och fylla på norska sidan på vägen hem. Är diesel det enda som lönar sig att köpa i norge och ta med sig till sverige?
Blöjor är snorbilligt i Norge. Fyll bilen och sälj när du kommer hem.

Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Postat: 11 jan 2022 15:54
av mikebike
tor-ake skrev:Å andra sidan tankar alla som tankar diesel redan 30% biodrivmedel, varav största delen är HVO100. Det är reduktionsplikten som tvingar bolagen att blanda upp vanlig bensin och diesel med biodrivmedel.
Vilket är bra såtillvida att försäljningen och därmed produktionen av HVO100 hålls uppe, och det blir enkelt för konsumenten och mackägaren - behöver inte installera extra pumpar och slangar för ett extra bränsle. Men dåligt därför att HVO100 borde förbehållas tillämpningar som inte omedelbart går att elektrifiera t.ex. långdistansflyg istället för att hålla gamla dieselbilar på vägen.
Ingen reduktionsplikt för flyget?
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Postat: 11 jan 2022 16:15
av Fredrik j
MWall skrev:Fredrik j skrev:Intressant nu när jag ska till Trysil vecka 5. Tidigare har det ju varit noga att man ser till att fylla tanken i strömstad för att undvika det lite högre priset i norge. I år blir det tvärt om till att rulla med låg nivå över svinesund och fylla på norska sidan på vägen hem. Är diesel det enda som lönar sig att köpa i norge och ta med sig till sverige?
Blöjor är snorbilligt i Norge. Fyll bilen och sälj när du kommer hem.

Använder inte blöjor längre men tack för tipset.
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Postat: 11 jan 2022 17:02
av Gargamel
Fredrik j skrev:MWall skrev:Fredrik j skrev:Intressant nu när jag ska till Trysil vecka 5. Tidigare har det ju varit noga att man ser till att fylla tanken i strömstad för att undvika det lite högre priset i norge. I år blir det tvärt om till att rulla med låg nivå över svinesund och fylla på norska sidan på vägen hem. Är diesel det enda som lönar sig att köpa i norge och ta med sig till sverige?
Blöjor är snorbilligt i Norge. Fyll bilen och sälj när du kommer hem.

Använder inte blöjor längre men tack för tipset.
Du kan ju alltid börja igen. Funkar troligen fint på långkörningar utan stopp

Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Postat: 11 jan 2022 17:04
av DanneB
Fredrik j skrev:MWall skrev:Fredrik j skrev:Intressant nu när jag ska till Trysil vecka 5. Tidigare har det ju varit noga att man ser till att fylla tanken i strömstad för att undvika det lite högre priset i norge. I år blir det tvärt om till att rulla med låg nivå över svinesund och fylla på norska sidan på vägen hem. Är diesel det enda som lönar sig att köpa i norge och ta med sig till sverige?
Blöjor är snorbilligt i Norge. Fyll bilen och sälj när du kommer hem.

Använder inte blöjor längre men tack för tipset.
Tror inte meningen var att du skulle använda dem först och sedan sälja dem dock.

Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Postat: 11 jan 2022 17:10
av tor-ake
mikebike skrev:tor-ake skrev:Å andra sidan tankar alla som tankar diesel redan 30% biodrivmedel, varav största delen är HVO100. Det är reduktionsplikten som tvingar bolagen att blanda upp vanlig bensin och diesel med biodrivmedel.
Vilket är bra såtillvida att försäljningen och därmed produktionen av HVO100 hålls uppe, och det blir enkelt för konsumenten och mackägaren - behöver inte installera extra pumpar och slangar för ett extra bränsle. Men dåligt därför att HVO100 borde förbehållas tillämpningar som inte omedelbart går att elektrifiera t.ex. långdistansflyg istället för att hålla gamla dieselbilar på vägen.
Ingen reduktionsplikt för flyget?
Flygfotogen omfattas också av reduktionsplikt men nivåerna är så låga att de inte förrän 2030 är uppe i samma nivå som mackdieseln har idag.
2021 0,8
2022 1,7
2023 2,6
2024 3,5
2025 4,5
2026 7,2
2027 10,8
2028 15,3
2029 20,7
2030 27
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Postat: 11 jan 2022 17:11
av MWall
Fredrik j skrev:MWall skrev:Fredrik j skrev:Intressant nu när jag ska till Trysil vecka 5. Tidigare har det ju varit noga att man ser till att fylla tanken i strömstad för att undvika det lite högre priset i norge. I år blir det tvärt om till att rulla med låg nivå över svinesund och fylla på norska sidan på vägen hem. Är diesel det enda som lönar sig att köpa i norge och ta med sig till sverige?
Blöjor är snorbilligt i Norge. Fyll bilen och sälj när du kommer hem.

Använder inte blöjor längre men tack för tipset.
Du ska alltså inte fylla blöjorna innan du säljer dem.
