Elon Musk nämnde i en podcast med Lex Fridman att Tesla FSD Beta single stack är på gång med FSD V11. Samt att FSD kommer vara bättre eller lika bra som en mänskligförare i slutet av nästa år.
Vad tror ni kommer Elon har rätt eller är det betydligt längre bort?
Var fö. mycket intressant podd där Elon pratar en massa om vetenskap generellt, banksystem, hans plan för Mars, historia, mänskligheten, karriär/studier, vikten av att kunna historia och kunskap generellt, hur man tänker kring produktion av bilar och produkter, mm.
Youtube: Elon Musk: SpaceX, Mars, Tesla Autopilot, Self-Driving, Robotics, and AI | Lex Fridman Podcast #252
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 31 dec 2021 13:47
av tigermann
Om inte solen ligger lågt, det snöar, vägmarkering saknas, etc….
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 31 dec 2021 13:49
av MWall
Haha. Ja du. Elons track record för dylika uttalanden är urusel. Fattar inte att inte fler ser att kejsaren är naken.
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 31 dec 2021 13:54
av martinot
Jag gissar personligen att icke-beta och fullt legal L4/L5 (i något första land) är en 7-9 år bort.
Mycket bra och kul podcast i övrigt (han har ju rätt mycket humor för att vara en företagsledare för miljardföretag)!
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 31 dec 2021 13:57
av Maw
Såg den också och överraskades av hur tveksam och osäker han verkade kring FSD.
Att han inte ens verkade ha funderat över hur stor marknade för Tesla-bots skulle kunna vara visar väl hur seriös den "satsningen" är?
Jag fick intrycket att hans huvudsakliga intresse ligger kring rymden och kolonisering av Mars. Hur länge blir han kvar på Tesla tror ni?
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 31 dec 2021 15:25
av SwedishAdvocate
Maw skrev:
.../ Jag fick intrycket att hans huvudsakliga intresse ligger kring rymden och kolonisering av Mars. /...
Jag skulle påstå att det här är relativt välkänt sen ungefär den dagen han grundade SpaceX...
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 31 dec 2021 19:20
av martinot
Maw skrev:
Såg den också och överraskades av hur tveksam och osäker han verkade kring FSD.
Att han inte ens verkade ha funderat över hur stor marknade för Tesla-bots skulle kunna vara visar väl hur seriös den "satsningen" är?
Jag fick intrycket att hans huvudsakliga intresse ligger kring rymden och kolonisering av Mars. Hur länge blir han kvar på Tesla tror ni?
Tesla-bots tror jag inte är något seriöst fokus för närvarande. Handlar nog med om PR eller framtid (möjligen).
Men tycker det var en sjukt bra podd annars!
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 31 dec 2021 19:21
av martinot
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
.../ Jag fick intrycket att hans huvudsakliga intresse ligger kring rymden och kolonisering av Mars. /...
Jag skulle påstå att det här är relativt välkänt sen ungefär den dagen han grundade SpaceX...
Tycker det är grymt fräckt att en vi har en som Musk med dessa ambitioner att vi skall bli en interplanetär mänsklighet!
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 01 jan 2022 12:28
av expat
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
.../ Jag fick intrycket att hans huvudsakliga intresse ligger kring rymden och kolonisering av Mars. /...
Jag skulle påstå att det här är relativt välkänt sen ungefär den dagen han grundade SpaceX...
Tycker det är grymt fräckt att en vi har en som Musk med dessa ambitioner att vi skall bli en interplanetär mänsklighet!
Han tror väl att vi kommer att ha ihjäl oss på ett eller annat sätt annars
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 01 jan 2022 12:50
av martinot
expat skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
.../ Jag fick intrycket att hans huvudsakliga intresse ligger kring rymden och kolonisering av Mars. /...
Jag skulle påstå att det här är relativt välkänt sen ungefär den dagen han grundade SpaceX...
Tycker det är grymt fräckt att en vi har en som Musk med dessa ambitioner att vi skall bli en interplanetär mänsklighet!
Han tror väl att vi kommer att ha ihjäl oss på ett eller annat sätt annars
Jo, det (som inte väl är en omöjlighet), eller att något extremt i rymden händer som en krock med något större föremål (som slog ut dinosarna), men även till slut så kommer solen att äta upp oss om inte annat. Så det är endast en tidsfråga, oavsett om en kort eller lång, innan vi måste se oss om efter andra planeter om mänskligheten skall överleva.
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 01 jan 2022 13:06
av Pontus
Med tanke på att han sagt att man ska sikta på att bli klar på 1 år inte 10 år som i vanliga rimliga uppskattningar och att man då kanske är klar efter 5 år typ. Då skulle jag gissa på att han själv innerst inne tror på typ 5 år. Dvs nej det blir inte klart i år.
Men jag hoppas innerligt att jag har fel det vore ju enormt häftigt.
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 01 jan 2022 17:51
av martinot
Pontus skrev:
Med tanke på att han sagt att man ska sikta på att bli klar på 1 år inte 10 år som i vanliga rimliga uppskattningar och att man då kanske är klar efter 5 år typ. Då skulle jag gissa på att han själv innerst inne tror på typ 5 år. Dvs nej det blir inte klart i år.
Men jag hoppas innerligt att jag har fel det vore ju enormt häftigt.
Tror att du har mer rätt. Är själv inne på runt 8-9 år, men även jag ser gärna att jag har fel. Kommer ju bli en fantastisk revolution av bilåkandet och transportmedel när det är på plats.
Mycket spännande tider!
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 01 jan 2022 21:46
av Jordad
martinot skrev:
Jag gissar personligen att icke-beta och fullt legal L4/L5 (i något första land) är en 7-9 år bort.
Mycket bra och kul podcast i övrigt (han har ju rätt mycket humor för att vara en företagsledare för miljardföretag)!
L4 skulle Tesla troligen kunna åstadkomma nästa år. L4 är begränsat och det räcker tex med den lösning som Waymo har i Phoenix där man begränsar systemet till ett mindre område, under vissa väderförhållanden och undviker svåra situationer. Waymo undviker tex vänstersvängar i svåra korsningar och kör en omväg istället.
Men Tesla har inte indikerat att man bryr sig om så begränsade lösningar. Elons diskussion i podcasten var mer teoretisk och handlade om när han tror säkerheten är tillräcklig för L4 och när de kan påbörja en dialog med myndigheter för att få ett godkännande. Utfallet av den dialogen är svårt att sia om.
Ja rolig podcast. Det jag tog med mig är vilken röra Autopiloten och FSD-beta är. Egentligen är det ett under att FSD-beta kan köra så bra som den ändå gör med tanke på bristerna. Det låter som att Teslas planer med one stack, surround video och NNs som tar över mer av problemet är rätt väg framåt. Dave Lee och James Douma gjorde en mer tydlig genomgång om vad det innebär:
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 02 jan 2022 00:45
av spacecoin
Jordad skrev:
martinot skrev:
Jag gissar personligen att icke-beta och fullt legal L4/L5 (i något första land) är en 7-9 år bort.
Mycket bra och kul podcast i övrigt (han har ju rätt mycket humor för att vara en företagsledare för miljardföretag)!
L4 skulle Tesla troligen kunna åstadkomma nästa år. L4 är begränsat och det räcker tex med den lösning som Waymo har i Phoenix där man begränsar systemet till ett mindre område, under vissa väderförhållanden och undviker svåra situationer. Waymo undviker tex vänstersvängar i svåra korsningar och kör en omväg istället.
Men Tesla har inte indikerat att man bryr sig om så begränsade lösningar. Elons diskussion i podcasten var mer teoretisk och handlade om när han tror säkerheten är tillräcklig för L4 och när de kan påbörja en dialog med myndigheter för att få ett godkännande. Utfallet av den dialogen är svårt att sia om.
Ja rolig podcast. Det jag tog med mig är vilken röra Autopiloten och FSD-beta är. Egentligen är det ett under att FSD-beta kan köra så bra som den ändå gör med tanke på bristerna. Det låter som att Teslas planer med one stack, surround video och NNs som tar över mer av problemet är rätt väg framåt. Dave Lee och James Douma gjorde en mer tydlig genomgång om vad det innebär:
Det finns 0% chans att Tesla har L4 nästa år eller något annat år i närtid. Teslas stack, hw och sensorer än inte kapabel till L4. Det krävs fler och bättre sensorer, förmappade kartor och mer datorkraft för att nå L4. Det är bara att kolla på alla andra som är i närheten eller har L4. Tesla försöker lösa ett problem som inte går att lösa, L4 i stor ODD, med den hw som finns i bilarna. Det är så svårt att det inte finns ens teoretiska lösningar oavsett hw-budget per bil.
Vidare är den inte lagligt i någon jurisdiktion i hela världen med privatägda L4-personbilar och det kommer sannolikt ej heller att vara det den här årtiondet. Möjligtvis på motorväg efter 2025 i något land men jag tror inte det. Och Tesla har inga konkreta planer på att starta taxiverksamhet. Det tar flera år att bygga upp en seriös taxikapabilitet med autonoma fordon i EN stad även om man hade tekniken i bilarna idag. Hade Tesla sett en väg till L4 eller var intresserade på riktigt av en bit av den kakan så hade man börjat rampa upp där för länge sedan.
Skillnaden på förarassistans och en autonom bil stavas reliabilitet, och det har inte Tesla ens börjat fundera på.
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 02 jan 2022 10:53
av Jordad
Jordad skrev:
martinot skrev:
Jag gissar personligen att icke-beta och fullt legal L4/L5 (i något första land) är en 7-9 år bort.
Mycket bra och kul podcast i övrigt (han har ju rätt mycket humor för att vara en företagsledare för miljardföretag)!
L4 skulle Tesla troligen kunna åstadkomma nästa år. L4 är begränsat och det räcker tex med den lösning som Waymo har i Phoenix där man begränsar systemet till ett mindre område, under vissa väderförhållanden och undviker svåra situationer. Waymo undviker tex vänstersvängar i svåra korsningar och kör en omväg istället.
Men Tesla har inte indikerat att man bryr sig om så begränsade lösningar. Elons diskussion i podcasten var mer teoretisk och handlade om när han tror säkerheten är tillräcklig för L4 och när de kan påbörja en dialog med myndigheter för att få ett godkännande. Utfallet av den dialogen är svårt att sia om.
Ja rolig podcast. Det jag tog med mig är vilken röra Autopiloten och FSD-beta är. Egentligen är det ett under att FSD-beta kan köra så bra som den ändå gör med tanke på bristerna. Det låter som att Teslas planer med one stack, surround video och NNs som tar över mer av problemet är rätt väg framåt. Dave Lee och James Douma gjorde en mer tydlig genomgång om vad det innebär:
Ett litet tillägg. Tesla håller på och lanserar ett begränsat system i boringtunnlarna. Det komer vara första förarlösa systemet från Tesla. Köra i tunnlar är inte komplicerat men statiorna är riktigt stökiga. Tesla är försenade med lanseringen. Förhoppningsvis kan det ske under 2022.
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 02 jan 2022 11:02
av Jordad
spacecoin skrev:
Det finns 0% chans att Tesla har L4 nästa år eller något annat år i närtid. Teslas stack, hw och sensorer än inte kapabel till L4. Det krävs fler och bättre sensorer, förmappade kartor och mer datorkraft för att nå L4. Det är bara att kolla på alla andra som är i närheten eller har L4. Tesla försöker lösa ett problem som inte går att lösa, L4 i stor ODD, med den hw som finns i bilarna. Det är så svårt att det inte finns ens teoretiska lösningar oavsett hw-budget per bil.
Kan du framföra tekniskt bevis för dina åsikter?
Människor som uttrycker sig om att vara 100% säkra kring komplexa problem som autonomi har alltid fel. Lite ödmjukhet krävs. Elon Musk uttryckte sig tex långt mer ödmjukt i den här podcasten jämfört med vad han ofta har gjort tidigare. Det gav en mer informativ bild av var Tesla är i utvecklingen.
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 02 jan 2022 11:57
av spacecoin
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Det finns 0% chans att Tesla har L4 nästa år eller något annat år i närtid. Teslas stack, hw och sensorer än inte kapabel till L4. Det krävs fler och bättre sensorer, förmappade kartor och mer datorkraft för att nå L4. Det är bara att kolla på alla andra som är i närheten eller har L4. Tesla försöker lösa ett problem som inte går att lösa, L4 i stor ODD, med den hw som finns i bilarna. Det är så svårt att det inte finns ens teoretiska lösningar oavsett hw-budget per bil.
Kan du framföra tekniskt bevis för dina åsikter?
Människor som uttrycker sig om att vara 100% säkra kring komplexa problem som autonomi har alltid fel. Lite ödmjukhet krävs. Elon Musk uttryckte sig tex långt mer ödmjukt i den här podcasten jämfört med vad han ofta har gjort tidigare. Det gav en mer informativ bild av var Tesla är i utvecklingen.
Det är inte ett komplext problem. Det är ett, i närtid, olösligt problem med känd teknik och hw3.
Jag behöver inga andra ”bevis” utöver det jag skrev, innehållet i podcasten, fem år av omskrivningar och hype och det faktum att verkligen alla som kan och vet något är av samma uppfattning. Hw3 är en återvändsgränd vad gäller autonomi i stor ODD. Att Elon börjar sänka tonläget är en klar och tydlig signal på just detta.
Inte ens Dave och Douma tror på det längre ju utan griper efter halmstrån om plötsliga genombrott som vi inte sett röken av på fem år.
Är det någon som ska lägga fram tekniska bevis så är det Elon Musk och Tesla.
Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm
Postat: 02 jan 2022 17:55
av martinot
Jordad skrev:
Ja rolig podcast. Det jag tog med mig är vilken röra Autopiloten och FSD-beta är. Egentligen är det ett under att FSD-beta kan köra så bra som den ändå gör med tanke på bristerna. Det låter som att Teslas planer med one stack, surround video och NNs som tar över mer av problemet är rätt väg framåt. Dave Lee och James Douma gjorde en mer tydlig genomgång om vad det innebär:
Tycker även det var spännande podd med Elsons syn på kärnkraft, historia, karriär, utbildning, woke/PK-företag och materialtillverkning.