Sida 1 av 3
Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 08:42
av Peter Andersson
På Dagens Industris Mobilitetsdag i december bjöd Polestars hållbarhetschef Fredrika Klarén på det mest "surt sade räven" jag hört på länge, som inte bådar gott.
"Teslas laddnätverk bromsar elbilsutvecklingen eftersom de exkluderar vissa elbilsägare. Det är inte bra om enskilda biltillverkare har egna nätverk."
Ursäkta. Teslaägarna älskar sitt nätverk. Porsche ska bygga ett litet exklusivt nät för sina kunder, kanske också Audi. NIO har batteribytarstationer – DET är konkurrensfördelar som kan få en att välja ett speciellt premiummärke. Kom igen och satsa även där!
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... eter-2022/
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 08:53
av LarsL
Förstår inte varför inte Polestar köper in sig på Superchargernätverket om de nu tryckeriet är så bra? Men det är väl som vanligt med de där företagen att de vill att pappa staten ska betala, dvs vi.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 09:53
av d3marcus
Peter Andersson skrev:
På Dagens Industris Mobilitetsdag i december bjöd Polestars hållbarhetschef Fredrika Klarén på det mest "surt sade räven" jag hört på länge, som inte bådar gott.
"Teslas laddnätverk bromsar elbilsutvecklingen eftersom de exkluderar vissa elbilsägare. Det är inte bra om enskilda biltillverkare har egna nätverk."
Ursäkta. Teslaägarna älskar sitt nätverk. Porsche ska bygga ett litet exklusivt nät för sina kunder, kanske också Audi. NIO har batteribytarstationer – DET är konkurrensfördelar som kan få en att välja ett speciellt premiummärke. Kom igen och satsa även där!
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... eter-2022/
Finns absolut en poäng i att laddare som står lediga trots att efterfrågan finns bromsar elbilsanvändandet. Även Tesla verkar ha förstått detta i och med testerna i Nederländerna.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 09:56
av OfarligTesla
d3marcus skrev:
Finns absolut en poäng i att laddare som står lediga trots att efterfrågan finns bromsar elbilsanvändandet. Även Tesla verkar ha förstått detta i och med testerna i Nederländerna.
Hur kan fler laddare bromsa utvecklingen bara för att de endast är tillgängliga för en delmängd av elbilsbeståndet? Hade Tesla gjort som Polestar hade de laddarna inte ens funnits och om man ser på hur svårt det verkar vara för övriga operatörer att få lönsamhet i en laddare så hade de inte smällt upp lika många.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 10:11
av Mickep
Det är väl undanträngningseffekter. Om det skulle vara så att alla hade egna nätverk så finns det en poäng av att det hindrar (för de andra). Och konkurrensfördel betyder en vallgrav dvs förhindrar andra.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 10:17
av nek0
Mickep skrev:Det är väl undanträngningseffekter. Om det skulle vara så att alla hade egna nätverk så finns det en poäng av att det hindrar (för de andra).
Om du har en Tesla,hur hindrar det mig att skaffa en själv? Hur kan Teslas ladd nätverk hindra Polestar att bygga sin egen? Avundsjuka heter det på ren svenska.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 10:21
av Swede1
d3marcus skrev:Peter Andersson skrev:
På Dagens Industris Mobilitetsdag i december bjöd Polestars hållbarhetschef Fredrika Klarén på det mest "surt sade räven" jag hört på länge, som inte bådar gott.
"Teslas laddnätverk bromsar elbilsutvecklingen eftersom de exkluderar vissa elbilsägare. Det är inte bra om enskilda biltillverkare har egna nätverk."
Ursäkta. Teslaägarna älskar sitt nätverk. Porsche ska bygga ett litet exklusivt nät för sina kunder, kanske också Audi. NIO har batteribytarstationer – DET är konkurrensfördelar som kan få en att välja ett speciellt premiummärke. Kom igen och satsa även där!
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... eter-2022/
Finns absolut en poäng i att laddare som står lediga trots att efterfrågan finns bromsar elbilsanvändandet. Även Tesla verkar ha förstått detta i och med testerna i Nederländerna.
Mm, knepigt, infrastruktur brukar vara naturliga monopol, dvs alla ska kunna använda så blir det billigast. Men här verkar det likna mobilnät mer, med några få leverantörer, oligopol.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 10:28
av Mickep
nek0 skrev:Mickep skrev:Det är väl undanträngningseffekter. Om det skulle vara så att alla hade egna nätverk så finns det en poäng av att det hindrar (för de andra).
Om du har en Tesla,hur hindrar det mig att skaffa en själv? Hur kan Teslas ladd nätverk hindra Polestar att bygga sin egen? Avundsjuka heter det på ren svenska.
Det är bara att tänka själv, en parkeringsplats är en parkeringsplats. Om det blir en fördel om folk har egna platser eller öppna för andra. Självklart är det positivt för de som har en plats men i det stora hela vad är bäst för alla. Och självklart börjar de som har en plats säga att de andra är bara avundsjuka.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 10:28
av nek0
Swede1 skrev:d3marcus skrev:Peter Andersson skrev:
På Dagens Industris Mobilitetsdag i december bjöd Polestars hållbarhetschef Fredrika Klarén på det mest "surt sade räven" jag hört på länge, som inte bådar gott.
"Teslas laddnätverk bromsar elbilsutvecklingen eftersom de exkluderar vissa elbilsägare. Det är inte bra om enskilda biltillverkare har egna nätverk."
Ursäkta. Teslaägarna älskar sitt nätverk. Porsche ska bygga ett litet exklusivt nät för sina kunder, kanske också Audi. NIO har batteribytarstationer – DET är konkurrensfördelar som kan få en att välja ett speciellt premiummärke. Kom igen och satsa även där!
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... eter-2022/
Finns absolut en poäng i att laddare som står lediga trots att efterfrågan finns bromsar elbilsanvändandet. Även Tesla verkar ha förstått detta i och med testerna i Nederländerna.
Mm, knepigt, infrastruktur brukar vara naturliga monopol, dvs alla ska kunna använda så blir det billigast. Men här verkar det likna mobilnät mer, med några få leverantörer, oligopol.
Om jag minns rätt har Tesla varit öppen för samarbete och ingen ville samarbeta. Nu när Tesla bevisat att de har rätt, vill alla använda deras egendom och helst utan några kostnader.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 10:31
av nek0
Mickep skrev:nek0 skrev:Mickep skrev:Det är väl undanträngningseffekter. Om det skulle vara så att alla hade egna nätverk så finns det en poäng av att det hindrar (för de andra).
Om du har en Tesla,hur hindrar det mig att skaffa en själv? Hur kan Teslas ladd nätverk hindra Polestar att bygga sin egen? Avundsjuka heter det på ren svenska.
Det är bara att tänka själv, en parkeringsplats är en parkeringsplats. Om det blir en fördel om folk har egna platser eller öppna för andra. Självklart är det positivt för de som har en plats men i det stora hela vad är bäst för alla. Och självklart börjar de som har en plats säga att de andra är bara avundsjuka.
Nej du jag har ingen nytta av Teslas ladd nätverket. Tesla är privat ägd företag och ska ha rätt att bestämma hur de vill göra med sina grejer.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 10:40
av zyax
Det Tesla gör är ju att visa hur man ska göra, dvs bygga fler laddare än man behöver genom att sänka kostnaderna för själva laddarna. De är ett agilt företag och sänker hela tiden kostnaderna för laddarna och kostnaderna för ställena genom att fixa så att bilarna står där så länge de bara kan. De kan sina egna bilar och kan därför optimera nätverket bättre. När man nu skalar produktionen kan man öppna några stationer som egentligen har överdrivet många laddare för andra att ladda på, men tummar därmed på laddupplevelsen för andra då man inte har samma kapacitet att beräkna hur laddkurvor och laddingsportar ser ut etc...
...att Tesla kan få skit för att man visar hur detta ska gå till är till stor del avundsjuka för Polestar har inte de resurser som krävs för att göra en laddningsupplevelse på samma sätt som Tesla och kommer därför snällt få vänta på att det ska fungera likadant. Till slut blir det som med Minuten-apparaterna dock, Bankomat och Minuten blev snart samma sak och Sparbanken hade förlorat sin edge, men jag tror att det dröjer väldigt länge till innan samtliga SuC öppnas, det kanske till och med aldrig sker pga trånga sektorer.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 10:44
av Mickep
Det beror vad man har för ingångsvärden. Vad är bäst för utvecklingen, och det behöver inte vara vad som är bäst för den enskilda. Tesla har sagt att de vill öppna upp, så det är ju deras val, men det är inte det som de handlar om.
Att ha inskränkta nätverk som bara egna bilar kan använda kan vara positivt för de som kan använda dem men i det stora kan det vara negativt för utvecklingen. (att folk börjar inkräkta på andras platser och det blir "krig" om de bästa platserna, kanske med budgivning vilket i sin tur är något kunderna får betala med höja priser). Och det finns argument för tesla att ha kvar vallgravarna mot de andra för just att det hindrar övriga.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 11:00
av Teslaspolen
Vad gnälligt av Polestar. Uttalandet får det att låta som att Tesla valt att släppa in somliga märken men inte andra. Det är ju rent påhitt, från Teslas sida har man varit inbjudande i väldans många år, utan en minsta intresse från andra tillverkare officiellt.
Tesla har ju själva blivit ensamma att sitta på sitt laddnätverk, av allt som verkar emot deras egna vilja.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 11:10
av martinot
Peter Andersson skrev:
På Dagens Industris Mobilitetsdag i december bjöd Polestars hållbarhetschef Fredrika Klarén på det mest "surt sade räven" jag hört på länge, som inte bådar gott.
"Teslas laddnätverk bromsar elbilsutvecklingen eftersom de exkluderar vissa elbilsägare. Det är inte bra om enskilda biltillverkare har egna nätverk."
Ursäkta. Teslaägarna älskar sitt nätverk. Porsche ska bygga ett litet exklusivt nät för sina kunder, kanske också Audi. NIO har batteribytarstationer – DET är konkurrensfördelar som kan få en att välja ett speciellt premiummärke. Kom igen och satsa även där!
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... eter-2022/
Undrar om det finns patent rörande säkerhet och annat hos Volvo/Geely/Polestar som håller tillbaka utvecklingen mot att alla (även de tillverkare som inte vill betala för patenten) kan tillverka säkrare bilar?
Hade det varit bättre för utvecklingen om Volvo släppt de patenten fria?
Undrar om de själva är så altruistiska som de kräver av andra biltillverkare.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 11:45
av Fredrik j
Jag fattar det som att många potentiella elbilsköpare som behöver ett laddnätverk eller tror dom behöver ett laddnätverk antingen väljer att köra vidare med sin dieselbil eller väljer en laddhybrid istället för en ren elbil. Man kan ju bara spekulera i hur många färre hybrider hade sålts om det funnits ett tillgängligt laddnät.
Antagligen skulle Polestar velat sälja bilar till dom kunderna istället. Men det låter ju lite surt. Dom får väl ta tag i det.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 11:56
av AAKEE
Det är klart att Polestar klagar. Har de ens knutit an till något laddnätverk alls?
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 13:43
av Maw
AAKEE skrev:Det är klart att Polestar klagar. Har de ens knutit an till något laddnätverk alls?
Ja, Ionity
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 14:11
av Maw
Peter Andersson skrev:
På Dagens Industris Mobilitetsdag i december bjöd Polestars hållbarhetschef Fredrika Klarén på det mest "surt sade räven" jag hört på länge, som inte bådar gott.
"Teslas laddnätverk bromsar elbilsutvecklingen eftersom de exkluderar vissa elbilsägare. Det är inte bra om enskilda biltillverkare har egna nätverk."
Ursäkta. Teslaägarna älskar sitt nätverk. Porsche ska bygga ett litet exklusivt nät för sina kunder, kanske också Audi. NIO har batteribytarstationer – DET är konkurrensfördelar som kan få en att välja ett speciellt premiummärke. Kom igen och satsa även där!
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... eter-2022/
Ehh.. Tesla säger också att det är bra för elektrifieringen med öppna nätverk.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/non ... ercharging
Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla och därigenom uppmuntra fler förare att gå över till eldrift. Denna åtgärd är i linje med vår mission att påskynda världens övergång till hållbar energi.
Så hur menar du att hållbarhetschefen på Polestar har fel när han säger att det är dåligt för elektrifieringen om olika tillverkare har egna nätverk istället för öppna? Han får ju t o m medhåll av Tesla..

Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 14:14
av zyax
Maw skrev:Peter Andersson skrev:
På Dagens Industris Mobilitetsdag i december bjöd Polestars hållbarhetschef Fredrika Klarén på det mest "surt sade räven" jag hört på länge, som inte bådar gott.
"Teslas laddnätverk bromsar elbilsutvecklingen eftersom de exkluderar vissa elbilsägare. Det är inte bra om enskilda biltillverkare har egna nätverk."
Ursäkta. Teslaägarna älskar sitt nätverk. Porsche ska bygga ett litet exklusivt nät för sina kunder, kanske också Audi. NIO har batteribytarstationer – DET är konkurrensfördelar som kan få en att välja ett speciellt premiummärke. Kom igen och satsa även där!
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... eter-2022/
Ehh.. Tesla säger också att det är bra för elektrifieringen med öppna nätverk.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/non ... ercharging
Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla och därigenom uppmuntra fler förare att gå över till eldrift. Denna åtgärd är i linje med vår mission att påskynda världens övergång till hållbar energi.
Så hur menar du att hållbarhetschefen på Polestar har fel när han säger att det är dåligt för elektrifieringen om olika tillverkare har egna nätverk istället för öppna? Han får ju t o m medhåll av Tesla..

Totalen blir ju att fler köper elbil om Tesla har nätverket både själv och öppnar upp det där det går. Det beror på att vissa skulle haft diesel om det inte vore för Teslas nätverk. Så medhåll och medhåll, det är bättre för totalen om man öppnar upp det, hur mycket det öppnas är däremot inte säkert. Öppnas allt upp är det sådana som hellre kör diesel och öppnar man för lite får man inte med sig en del andra. Det är varken eller som med så mycket annat.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 14:15
av OfarligTesla
Maw skrev:
Ehh.. Tesla säger också att det är bra för elektrifieringen med öppna nätverk.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/non ... ercharging
Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla och därigenom uppmuntra fler förare att gå över till eldrift. Denna åtgärd är i linje med vår mission att påskynda världens övergång till hållbar energi.
Så hur menar du att hållbarhetschefen på Polestar har fel när han säger att det är dåligt för elektrifieringen om olika tillverkare har egna nätverk istället för öppna? Han får ju t o m medhåll av Tesla..

Du kanske skall läsa uttalandet från Polestar igen. De säger att Teslas nätverk bromsar utvecklingen, alltså menar man att utveckling hade gått snabbare om Teslas nätverk inte funnits. Det handlar alltså inte om huruvida ett öppet nätverk är bättre för omställningen än ett stängt som är det som Tesla pratar om.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 14:20
av Jerka
Är det bara jag som inte kommer till rätt artikel från ursprungsinlägget?
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 14:23
av Maw
OfarligTesla skrev:Maw skrev:
Ehh.. Tesla säger också att det är bra för elektrifieringen med öppna nätverk.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/non ... ercharging
Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla och därigenom uppmuntra fler förare att gå över till eldrift. Denna åtgärd är i linje med vår mission att påskynda världens övergång till hållbar energi.
Så hur menar du att hållbarhetschefen på Polestar har fel när han säger att det är dåligt för elektrifieringen om olika tillverkare har egna nätverk istället för öppna? Han får ju t o m medhåll av Tesla..

Du kanske skall läsa uttalandet från Polestar igen. De säger att Teslas nätverk bromsar utvecklingen, alltså menar man att utveckling hade gått snabbare om Teslas nätverk inte funnits. Det handlar alltså inte om huruvida ett öppet nätverk är bättre för omställningen än ett stängt som är det som Tesla pratar om.
Jag har bara sett citatet i första posten:
"Teslas laddnätverk bromsar elbilsutvecklingen eftersom de exkluderar vissa elbilsägare. Det är inte bra om enskilda biltillverkare har egna nätverk."
Där står det inte att det skulle varit bättre om SuC inte funnits som du påstår. Har du mer information om vad Polestarchefen sagt får du gärna länka till det. Jag är uppriktigt nyfiken.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 14:24
av SwedishAdvocate
Jerka skrev:Är det bara jag som inte kommer till rätt artikel från ursprungsinlägget?
Det är rätt artikel. Mata in t.ex. "Polestar" i webb-läsarens sökfunktion så kommer du till en blå ruta en bit ner där Alrik står och spänner en biceps...
Tredje stycket av fyra i den rutan...
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 14:32
av OfarligTesla
Maw skrev:
Jag har bara sett citatet i första posten:
"Teslas laddnätverk bromsar elbilsutvecklingen eftersom de exkluderar vissa elbilsägare. Det är inte bra om enskilda biltillverkare har egna nätverk."
Där står det inte att det skulle varit bättre om SuC inte funnits som du påstår. Har du mer information om vad Polestarchefen sagt får du gärna länka till det. Jag är uppriktigt nyfiken.
Ja, det citatet är precis det som säger det, de säger att nätverket ”bromsar elbilsutvecklingen”. Slår vi upp ordet bromsa i ordboken så ser vi ”hastigt minska farten och ev. stanna”, dvs säger man att Teslas laddnätverk gör att elbilsutvecklingen går långsammare, logiskt betyder det att man menar att omställningen hade gått snabbare utan Teslas nätverk.
Re: Polestar kritiserar Teslas SuC
Postat: 27 dec 2021 14:33
av SwedishAdvocate
Maw skrev:.../ Jag är uppriktigt nyfiken.
Som flera redan har skrivit i tråden:
Tesla fick bygga sitt nätverk själva. Ingen annan ville vara med. Volvo Cars ville inte. Och Polestar som eget bilmärke fanns inte ens.
Som jag förstår det så vill Tesla nu öppna upp sitt nätverk. Men samtidigt så vill de sannolikt inte sabba elbilsägarupplevelsen för alla som har en Tesla. Detta är sannolikt relativt komplext och alltså inte så enkelt som att bara "öppna" eller "inte öppna".