Sida 1 av 1

Förkonditionering batteri navigering

Postat: 25 dec 2021 16:25
av Dave_Tesla
Kör en LR-20. När jag ställer navigeringen på långresor får jag direkt upp att batteriet förkonditioneras för SC. Detta resulterar i ca 30-40Wh/km extra förbrukning vilket också medför att när jag kör Stockholm-Malmö så vill navigeringen att jag ska "vända tillbaka" till föregående SC för att den inte tror jag kommer fram. Min lösning so far är att ta bort laddstopp från navigeringen och då normalisera förbrukningen direkt.
IMG_0033.jpg
Detta är inget nytt problem så ej relaterat till specific mjukvara.

Ska det vara så här, när är det normalt att bateriet ska börja förkonditioneras (avstånd till SC).

Re: Förkonditionering batteri navigering

Postat: 25 dec 2021 19:00
av mikebike
Tre timmar innan, d.v.s. direkt vid avfärd från Sundsvall mot Dorotea.

Re: Förkonditionering batteri navigering

Postat: 25 dec 2021 19:26
av Tellus
Batteriet vill vara ~ 45 grader vid supercharging.
Så det beror på batteriets nuvarande temp och tid kvar till SuC och med singel motor tar det dubbelt så lång tid.

Har man förvärmt kupén innan avfärd så är batteriet 20-25 grader vid avfärd, då tar det inte jättelänge. Men om den stått ute i kylan länge och ingen förvärmning så tar det länge.

Re: Förkonditionering batteri navigering

Postat: 25 dec 2021 21:01
av Dave_Tesla
Tellus skrev:
Batteriet vill vara ~ 45 grader vid supercharging.
Så det beror på batteriets nuvarande temp och tid kvar till SuC och med singel motor tar det dubbelt så lång tid.

Har man förvärmt kupén innan avfärd så är batteriet 20-25 grader vid avfärd, då tar det inte jättelänge. Men om den stått ute i kylan länge och ingen förvärmning så tar det länge.
Hade förvärmt när jag körde vilket gav 3h före SC, får samma beteende sommartid...

Re: Förkonditionering batteri navigering

Postat: 25 dec 2021 23:32
av Tellus
Dave_Tesla skrev:
Tellus skrev:
Batteriet vill vara ~ 45 grader vid supercharging.
Så det beror på batteriets nuvarande temp och tid kvar till SuC och med singel motor tar det dubbelt så lång tid.

Har man förvärmt kupén innan avfärd så är batteriet 20-25 grader vid avfärd, då tar det inte jättelänge. Men om den stått ute i kylan länge och ingen förvärmning så tar det länge.
Hade förvärmt när jag körde vilket gav 3h före SC, får samma beteende sommartid...

Låter inte normalt

Re: Förkonditionering batteri navigering

Postat: 25 dec 2021 23:41
av Bjelke
Tellus skrev:
Dave_Tesla skrev:
Tellus skrev:
Batteriet vill vara ~ 45 grader vid supercharging.
Så det beror på batteriets nuvarande temp och tid kvar till SuC och med singel motor tar det dubbelt så lång tid.

Har man förvärmt kupén innan avfärd så är batteriet 20-25 grader vid avfärd, då tar det inte jättelänge. Men om den stått ute i kylan länge och ingen förvärmning så tar det länge.
Hade förvärmt när jag körde vilket gav 3h före SC, får samma beteende sommartid...

Låter inte normalt
Näe det låter lite väl länge…