Sida 1 av 1

Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 16 dec 2021 17:25
av Dante
Förlåt för många nybörjarfrågor :roll:

Som jag förstått det genom att läsa trådar mår batteriet bäst av att ligga mellan 50-80% laddning.
Vissa väljer 70% och vissa väljer 80% osv….

Min fråga är helt enkelt såhär, låt säga att jag toppar upp bilen på jobbet till 80% och den till vardags över natten står hemma utan att vara inkopplad med en laddning på mellan 70-80%, är det negativt för batteriet?

Man läser att det bästa för batteriet är att laddas så fort tillfälle ges, är det för att laddning håller batteriet varmt?

Annars ser jag inte varför man skulle behöva ladda varje natt om man håller sig inom 50-80% som verkar vara den optimala SOC.

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 16 dec 2021 17:37
av Frippanecci
Dante skrev:
Förlåt för många nybörjarfrågor :roll:

Som jag förstått det genom att läsa trådar mår batteriet bäst av att ligga mellan 50-80% laddning.
Vissa väljer 70% och vissa väljer 80% osv….

Min fråga är helt enkelt såhär, låt säga att jag toppar upp bilen på jobbet till 80% och den till vardags över natten står hemma utan att vara inkopplad med en laddning på mellan 70-80%, är det negativt för batteriet?

Man läser att det bästa för batteriet är att laddas så fort tillfälle ges, är det för att laddning håller batteriet varmt?

Annars ser jag inte varför man skulle behöva ladda varje natt om man håller sig inom 50-80% som verkar vara den optimala SOC.
Det är ingen fara alls.. det är väldigt mycket hysteri om hur man ska och inte ska göra med batterierna/laddning.
Kör och njut bara - ladda när det behövs. Alla Tesla har en batterigaranti som sträcker sig långt förbi mångas ägandetid - så du slösar bara din tid på att fundera för mycket. 8-)

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 16 dec 2021 18:33
av Teslaspolen
Nej, det är inte så viktigt!

Skillnaden är att bilen kan dra el ifrån elnätet istället för batteriet till datorn ombord, samt att hålla batteriet i ett OK temperaturspann. Man kan säga att det blir viktigare om det är rejält kallt eller hett ute, men allt mellan rumstemperatur och typ 0° så spelar det mindre roll.

Men är det krångligt att koppla in så ska man inte känna att man måste göra sig allt för stort besvär för det!

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 16 dec 2021 18:49
av jonasl
Det enda som är skönt me att alltid toppa upp är om man behöver åka på en lite längre resa lite oplanerat. Typ till akuten med barn mitt i natten eller så vilket för mig innebär 12-13 mil t.o.r. Annars spelar det mindre roll.

Pluggar inte alltid i men brukar försöka hålla 65-70% av just den orsaken.

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 16 dec 2021 19:49
av Gargamel
På vintern kan det vara skönt att bilen är inkopplad och tar av elnätet för att värma upp bilen på morgonen, när du ska iväg innan solen.

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 17 dec 2021 18:56
av tigermann
Dante skrev:
Förlåt för många nybörjarfrågor :roll:

Som jag förstått det genom att läsa trådar mår batteriet bäst av att ligga mellan 50-80% laddning.
Vissa väljer 70% och vissa väljer 80% osv….

Min fråga är helt enkelt såhär, låt säga att jag toppar upp bilen på jobbet till 80% och den till vardags över natten står hemma utan att vara inkopplad med en laddning på mellan 70-80%, är det negativt för batteriet?

Man läser att det bästa för batteriet är att laddas så fort tillfälle ges, är det för att laddning håller batteriet varmt?

Annars ser jag inte varför man skulle behöva ladda varje natt om man håller sig inom 50-80% som verkar vara den optimala SOC.
Oroa dig inte, allt kan inte vara optimalt hela tiden. Bilen är till för (och byggd för) att användas!

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 17 dec 2021 19:17
av ChristerSjo
Håll så låg SOC (Laddningsnivå) som möjligt utifrån dina dagliga behov (och möjligen akuta behov om de skiljer sig). Då håller batteriet som längst.

Säg att ditt dagliga behov är 30%. Låt det då vara mellan 20-50% eller 30-60%. Ladda på natten

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 17 dec 2021 19:21
av ChristerSjo
Här finns en lång tråd (runt 180 sidor) på Amerikanska Tesla forumet. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-6166149

Och här diskuteras det i en ganska ny tor os TCS. viewtopic.php?f=51&t=27813&p=589046#p589046

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 17 dec 2021 19:23
av AAKEE
Dante skrev:
Förlåt för många nybörjarfrågor :roll:

Som jag förstått det genom att läsa trådar mår batteriet bäst av att ligga mellan 50-80% laddning.
Vissa väljer 70% och vissa väljer 80% osv….

Min fråga är helt enkelt såhär, låt säga att jag toppar upp bilen på jobbet till 80% och den till vardags över natten står hemma utan att vara inkopplad med en laddning på mellan 70-80%, är det negativt för batteriet?

Man läser att det bästa för batteriet är att laddas så fort tillfälle ges, är det för att laddning håller batteriet varmt?

Annars ser jag inte varför man skulle behöva ladda varje natt om man håller sig inom 50-80% som verkar vara den optimala SOC.
Batteriet mår inte bäst mellan 50-80%, om vi pratar LR eller P.
(Det blir lite annorlunda om man har LFP-batterier, tex de senaste model 3 SR+)

Det mår bättre ju lägre SOC man har.
Laddar man på sennatten så bilen är färdigladdad strax före den ska användas minskar slitaget över natten.

Batteriet mår bättre av mindre cykler, så att ladda varje natt är fördelaktigt.

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 17 dec 2021 20:11
av jonte89
AAKEE skrev:
Dante skrev:
Förlåt för många nybörjarfrågor :roll:

Som jag förstått det genom att läsa trådar mår batteriet bäst av att ligga mellan 50-80% laddning.
Vissa väljer 70% och vissa väljer 80% osv….

Min fråga är helt enkelt såhär, låt säga att jag toppar upp bilen på jobbet till 80% och den till vardags över natten står hemma utan att vara inkopplad med en laddning på mellan 70-80%, är det negativt för batteriet?

Man läser att det bästa för batteriet är att laddas så fort tillfälle ges, är det för att laddning håller batteriet varmt?

Annars ser jag inte varför man skulle behöva ladda varje natt om man håller sig inom 50-80% som verkar vara den optimala SOC.
Batteriet mår inte bäst mellan 50-80%, om vi pratar LR eller P.
(Det blir lite annorlunda om man har LFP-batterier, tex de senaste model 3 SR+)

Det mår bättre ju lägre SOC man har.
Laddar man på sennatten så bilen är färdigladdad strax före den ska användas minskar slitaget över natten.

Batteriet mår bättre av mindre cykler, så att ladda varje natt är fördelaktigt.

Kan du förtydliga. Du skriver att ”batteriet mår inte bäst av att laddas mellan 50-80 procent.” Kan du förklara när batteriet mår som bäst?

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 17 dec 2021 20:59
av AAKEE
jonte89 skrev:
Kan du förtydliga. Du skriver att ”batteriet mår inte bäst av att laddas mellan 50-80 procent.” Kan du förklara när batteriet mår som bäst?
Batteriers degradering sker pga cykler (cyclic aging) och tid (calendar aging).

För lithiumbatterier som tesla använder i LR och P-bilar är clenar aging mindre ju lägre SOC batteriet har.
SOC x tid x temperatur är det som driver degraderingen:
1ED268C7-7472-47A2-9D1C-D451652775D0.jpeg
Cycling aging är lägre ju mindre cyckler man har, dvs hur många procent SOC det är mellan laddningarna.
Cyclic aging är mindre om cykeln ligger lägre i SOC.

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 17 dec 2021 22:33
av Frippanecci
Och till trådstartaren.. kör - ladda - njut - repetera.

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 17 dec 2021 22:34
av Gargamel
Frippanecci skrev:
Och till trådstartaren.. kör - ladda - njut - repetera.
Och pressa inte ihop bilen på skroten MED batterierna i :D

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 17 dec 2021 22:42
av Frippanecci
Gargamel skrev:
Frippanecci skrev:
Och till trådstartaren.. kör - ladda - njut - repetera.
Och pressa inte ihop bilen på skroten MED batterierna i :D

:lol:

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 18 dec 2021 17:48
av Dante
AAKEE skrev:
jonte89 skrev:
Kan du förtydliga. Du skriver att ”batteriet mår inte bäst av att laddas mellan 50-80 procent.” Kan du förklara när batteriet mår som bäst?
Batteriers degradering sker pga cykler (cyclic aging) och tid (calendar aging).

För lithiumbatterier som tesla använder i LR och P-bilar är clenar aging mindre ju lägre SOC batteriet har.
SOC x tid x temperatur är det som driver degraderingen:
1ED268C7-7472-47A2-9D1C-D451652775D0.jpeg
Cycling aging är lägre ju mindre cyckler man har, dvs hur många procent SOC det är mellan laddningarna.
Cyclic aging är mindre om cykeln ligger lägre i SOC.

AAKEE, ha tålamod med mig :)

Jag som inte är batteriingenjör skulle trots dina fina diagram nog mer behövt en färgglad förklaring med kritor ;)

För att förenkla, är det rätt förstått att batteriet mår bäst av att vara i så låg laddning som möjligt?

Samt att det är att föredra att ladda 5% varje dag vs att ladda 10% varannan dag?

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 18 dec 2021 20:52
av AAKEE
Dante skrev:
AAKEE skrev:
jonte89 skrev:
Kan du förtydliga. Du skriver att ”batteriet mår inte bäst av att laddas mellan 50-80 procent.” Kan du förklara när batteriet mår som bäst?
Batteriers degradering sker pga cykler (cyclic aging) och tid (calendar aging).

För lithiumbatterier som tesla använder i LR och P-bilar är clenar aging mindre ju lägre SOC batteriet har.
SOC x tid x temperatur är det som driver degraderingen:
Bilagan 1ED268C7-7472-47A2-9D1C-D451652775D0.jpeg finns inte längre
Cycling aging är lägre ju mindre cyckler man har, dvs hur många procent SOC det är mellan laddningarna.
Cyclic aging är mindre om cykeln ligger lägre i SOC.

AAKEE, ha tålamod med mig :)

Jag som inte är batteriingenjör skulle trots dina fina diagram nog mer behövt en färgglad förklaring med kritor ;)

För att förenkla, är det rätt förstått att batteriet mår bäst av att vara i så låg laddning som möjligt?

Samt att det är att föredra att ladda 5% varje dag vs att ladda 10% varannan dag?
Det skiljer sig lite mellan SR-bilar med LFP-batteri från Kina, jag är inte fullt påläst på de senaste LFP-batterierna. Tidigare betedde de sig ungefär som andra batterier, men ryktet är att det är annorlunda nu.

Så länge vi pratar Teslas vanliga batterier som görs av Panasonic tillsammans med Tesla, NCA-teknik, gäller följande:

Ja, lägre SOC = lägre degradering p.ga tidens tand.

Kurt-Olson-ritat på nån minut för att förenkla.
Gå in längst ned vid den SOC din bil står i genomsnitt under året, normalt det den står med på natten. Laddar du tidigt på natten, eller före natten sätt den nivå du laddar till. Laddar du sent på natten/morgonen, välj SOC före laddning.
Fortsätt rakt upp till den orangea linjen. Där du träffar orange linjen, gå vågrätt åt vänster. Det är din kvarvarande kapacitet efter första året.

Bilden är förenklad och det är (bara) vid temperaturen 25 grader som aktuell degradering sker. Linjen är snabbritad och inte exakt, utan är till för att ge förståelse. Är det oftast kallare än 25 grader degraderas bilen mindre, är det ofta varmare(tex varma sommardagar med bilen ute) degraderas batteriet mer.
I princip borde det bli ungefär som på linjen eller något mindre för de flesta i Sverige. Kör man normalmycket påverkar normalt inte milen speciellt mycket. Man kan räkna med den orangea linjen som totalt slitage inklusive miltalet(cyclic aging), för att få en approximation av degraderingen.
Degraderingen pga tid minskar med tiden, och man kan räkna med att den degraderingen man fick första året tar det ytterligare tre år för att fördubbla.
SOC.png

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 19 dec 2021 08:57
av Aida
AAKEE skrev:
Dante skrev:
AAKEE skrev:
jonte89 skrev:
Kan du förtydliga. Du skriver att ”batteriet mår inte bäst av att laddas mellan 50-80 procent.” Kan du förklara när batteriet mår som bäst?
Batteriers degradering sker pga cykler (cyclic aging) och tid (calendar aging).

För lithiumbatterier som tesla använder i LR och P-bilar är clenar aging mindre ju lägre SOC batteriet har.
SOC x tid x temperatur är det som driver degraderingen:
1ED268C7-7472-47A2-9D1C-D451652775D0.jpeg
Cycling aging är lägre ju mindre cyckler man har, dvs hur många procent SOC det är mellan laddningarna.
Cyclic aging är mindre om cykeln ligger lägre i SOC.

AAKEE, ha tålamod med mig :)

Jag som inte är batteriingenjör skulle trots dina fina diagram nog mer behövt en färgglad förklaring med kritor ;)

För att förenkla, är det rätt förstått att batteriet mår bäst av att vara i så låg laddning som möjligt?

Samt att det är att föredra att ladda 5% varje dag vs att ladda 10% varannan dag?
Det skiljer sig lite mellan SR-bilar med LFP-batteri från Kina, jag är inte fullt påläst på de senaste LFP-batterierna. Tidigare betedde de sig ungefär som andra batterier, men ryktet är att det är annorlunda nu.

Så länge vi pratar Teslas vanliga batterier som görs av Panasonic tillsammans med Tesla, NCA-teknik, gäller följande:

Ja, lägre SOC = lägre degradering p.ga tidens tand.

Kurt-Olson-ritat på nån minut för att förenkla.
Gå in längst ned vid den SOC din bil står i genomsnitt under året, normalt det den står med på natten. Laddar du tidigt på natten, eller före natten sätt den nivå du laddar till. Laddar du sent på natten/morgonen, välj SOC före laddning.
Fortsätt rakt upp till den orangea linjen. Där du träffar orange linjen, gå vågrätt åt vänster. Det är din kvarvarande kapacitet efter första året.

Bilden är förenklad och det är (bara) vid temperaturen 25 grader som aktuell degradering sker. Linjen är snabbritad och inte exakt, utan är till för att ge förståelse. Är det oftast kallare än 25 grader degraderas bilen mindre, är det ofta varmare(tex varma sommardagar med bilen ute) degraderas batteriet mer.
I princip borde det bli ungefär som på linjen eller något mindre för de flesta i Sverige. Kör man normalmycket påverkar normalt inte milen speciellt mycket. Man kan räkna med den orangea linjen som totalt slitage inklusive miltalet(cyclic aging), för att få en approximation av degraderingen.
Degraderingen pga tid minskar med tiden, och man kan räkna med att den degraderingen man fick första året tar det ytterligare tre år för att fördubbla.
SOC.png
Så summa summarum så ska man helst max ladda till 50 %? Jag trodde att det skulle vara större skillnad om mellan 80 och 100 %.

Re: Viktigt att stoppa i laddaren varje natt?

Postat: 19 dec 2021 10:10
av NiklasTesla
Aida skrev:
AAKEE skrev:
Dante skrev:
AAKEE skrev:
jonte89 skrev:
Kan du förtydliga. Du skriver att ”batteriet mår inte bäst av att laddas mellan 50-80 procent.” Kan du förklara när batteriet mår som bäst?
Batteriers degradering sker pga cykler (cyclic aging) och tid (calendar aging).

För lithiumbatterier som tesla använder i LR och P-bilar är clenar aging mindre ju lägre SOC batteriet har.
SOC x tid x temperatur är det som driver degraderingen:
1ED268C7-7472-47A2-9D1C-D451652775D0.jpeg
Cycling aging är lägre ju mindre cyckler man har, dvs hur många procent SOC det är mellan laddningarna.
Cyclic aging är mindre om cykeln ligger lägre i SOC.

AAKEE, ha tålamod med mig :)

Jag som inte är batteriingenjör skulle trots dina fina diagram nog mer behövt en färgglad förklaring med kritor ;)

För att förenkla, är det rätt förstått att batteriet mår bäst av att vara i så låg laddning som möjligt?

Samt att det är att föredra att ladda 5% varje dag vs att ladda 10% varannan dag?
Det skiljer sig lite mellan SR-bilar med LFP-batteri från Kina, jag är inte fullt påläst på de senaste LFP-batterierna. Tidigare betedde de sig ungefär som andra batterier, men ryktet är att det är annorlunda nu.

Så länge vi pratar Teslas vanliga batterier som görs av Panasonic tillsammans med Tesla, NCA-teknik, gäller följande:

Ja, lägre SOC = lägre degradering p.ga tidens tand.

Kurt-Olson-ritat på nån minut för att förenkla.
Gå in längst ned vid den SOC din bil står i genomsnitt under året, normalt det den står med på natten. Laddar du tidigt på natten, eller före natten sätt den nivå du laddar till. Laddar du sent på natten/morgonen, välj SOC före laddning.
Fortsätt rakt upp till den orangea linjen. Där du träffar orange linjen, gå vågrätt åt vänster. Det är din kvarvarande kapacitet efter första året.

Bilden är förenklad och det är (bara) vid temperaturen 25 grader som aktuell degradering sker. Linjen är snabbritad och inte exakt, utan är till för att ge förståelse. Är det oftast kallare än 25 grader degraderas bilen mindre, är det ofta varmare(tex varma sommardagar med bilen ute) degraderas batteriet mer.
I princip borde det bli ungefär som på linjen eller något mindre för de flesta i Sverige. Kör man normalmycket påverkar normalt inte milen speciellt mycket. Man kan räkna med den orangea linjen som totalt slitage inklusive miltalet(cyclic aging), för att få en approximation av degraderingen.
Degraderingen pga tid minskar med tiden, och man kan räkna med att den degraderingen man fick första året tar det ytterligare tre år för att fördubbla.
SOC.png
Så summa summarum så ska man helst max ladda till 50 %? Jag trodde att det skulle vara större skillnad om mellan 80 och 100 %.
Kör mellan 40% - 60% om du har NCA-batteri och vill vara lika extrem som NASA är med sina satelliter. Annars 10-90% vid daglig körning och du kommer få jättebra livslängd ändå samt du kan använda bilen som en bil och njuta (så har jag gjort och bara tappat ca 6% på 11000mil samt att degradering har stannat av rejält efter ca 3000mil). Ladda till 100% om du har SR+ med LFP-batteri och lämnar bilen.

MVH samt njut