Som du ser i beskrivningen är rangeindikeringen vid batteriet inte dynamisk. Det är egentligen en batterimätare graderad i km.
Använd energiappen för att se faktisk kvarvarande räckvidd, den baseras på den förbrukning du haft på 10/25/50km.
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 12:56
av bjornnilsson
Det är lite speciellt med det där med batteriet. Nu har vi inte samma bilar men om jag beskriver det hur det fungerar på min Model S Performance uttagen i december förra året så kanske det ger en fingervisning hur man kan tolka batteriprocenten.
Om jag kikar i min bil när det precis är fulladdad inför resa i varmt klimat ca +20 grader så visar det som fulladdat på 62 mil.
När jag sedan åker min standardsträcka Stockholm och Örnsköldsvik, som är 49,9 mil, så kan jag precis köra hela vägen på en laddning under optimala förhållanden på sommaren. Då har batteriet ca 5-6 % kvar vid målet för resan vilket är min minsta marginal som jag känner mig bekväm med, om jag står ut med att under hela vägen hålla hastigheten exakt där den lagligen ska vara.
Kikar jag däremot på mitt fulladdade batteri när det är riktigt kallt nu på vintern (säg -20 grader) så visar samma fulladdade batteri kanske 56 mil. Dvs även om kylan nu har tagit bort en del av effektiviteten så man kan ju tycka att jag fortfarande ska komma fram till min destination utan att stanna med lite marginal. Dock går inte detta då förbrukningen/förutsättningarna på vintern är en annan och här krävs det då ett laddstopp där jag stannar allt mellan 15 minuter till 45 minuter (oftast i Hudiksvall) beroende på väder.
Så om du funderar på vilken range du egentligen har vid ett givet tillfälle, strunta i batterisymbolen i bilen, slå istället in en destination på kartan i bilen så ser du med rätt så stor träffsäkerhet hur din resa kommer ser ut, innan avfärd.
Och kom ihåg att förvärma batteriet om du ska åka långt när det är kallt.
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 13:06
av AAKEE
WLTP är inte speciellt realistisk, även om man hävdar att den ska vara det. Den är bättre än NECD, men…
Genomsnittsfarten i WLTP-testet är 46.5km/h, och man gör den inen temperatur så att värme/AC inte behövs.
Dessutom, vilket gäller för både WLTP och EPA kör man från fullt batteri tills bilen stannar. Tesla har en buffert på 4.5% av totala batterikapaciteten som ligger under 0% på batterimätaren, så för att nå EPA eller WLTP måste man köra tills bilen inte längre går köra.
Kör man med batterimätarens range måste man ligga 4.5% under EPA-förbrukningen för klara räckvidden på rangeindikatorn/EPA-rangen.
Varken EPA eller WLTP speglar verkligheten, men EPA stämmer minst dåligt.
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 13:35
av Dante
AAKEE skrev:
Dante skrev:
taliz skrev:
Räckvidden som visas i bilen/appen är baserad på amerikanska EPA, inte WLTP.
Okej, konstigt att de inte är mer öppna om det.
Vad ska man lite på då? Är Epa mer likt verkligheten?
Bilagan 1BDEBBF7-5D2F-49B1-8686-7FAD4C5C6327.jpeg finns inte längre
Som du ser i beskrivningen är rangeindikeringen vid batteriet inte dynamisk. Det är egentligen en batterimätare graderad i km.
Använd energiappen för att se faktisk kvarvarande räckvidd, den baseras på den förbrukning du haft på 10/25/50km.
Jag hade velat att de kanske hade det där man beställer bilen, den här texten är den du får upp när du trycker på WLTP under räckvidden.
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 13:38
av Dante
Tackar för alla svar, jag har blivit lite klokare...lite
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 13:43
av GreenMachine
Till att börja med så ta bort km indikering och visa batteriet i procent istället. Sedan använder du Energiplaneraren som stämmer otroligt bra för att se hur långt du kommer i praktiken.
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 13:51
av Curik
Dante skrev:
Jag hade velat att de kanske hade det där man beställer bilen, den här texten är den du får upp när du trycker på WLTP under räckvidden.
Det står ju exakt det du undrar över i bilden, jag vet inte hur mycket tydligare du vill ha det:
"Faktiskt räckvidd kan variera beroende på faktorer som hastighet, väderförhållanden och höjdförändringar."
Sen om man är nyfiken så kan man ju slå upp WLTP för att få reda på mer.
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 14:48
av Dante
Curik skrev:
Dante skrev:
Jag hade velat att de kanske hade det där man beställer bilen, den här texten är den du får upp när du trycker på WLTP under räckvidden.
Det står ju exakt det du undrar över i bilden, jag vet inte hur mycket tydligare du vill ha det:
"Faktiskt räckvidd kan variera beroende på faktorer som hastighet, väderförhållanden och höjdförändringar."
Sen om man är nyfiken så kan man ju slå upp WLTP för att få reda på mer.
Min fråga baserade sig på det faktum att det står att WLTP är 614km, om jag då laddar 100% så borde det ju stå 614km i displayen, inte 560km (Ungefär som att om en dieselbil har 600km räckvidd vid full tank så ska den väl vara 600km när jag tankat fullt, sen om jag plöjer motorväg i 160km/h så inser jag också att den faktiska räckvidden kommer bli kortare).
Nu har jag dock fått förklarat för mig att räckvidden som visas inte är WLTP, utan EPA.
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 14:52
av AAKEE
Dante skrev:
Jag hade velat att de kanske hade det där man beställer bilen, den här texten är den du får upp när du trycker på WLTP under räckvidden.
Tesla är väl lite i kläm, lagkravet här är att ange enligt WLTP i specifikationer, reklam etc.
Man bygger bilar i USA för amerikanska marknaden och där stämmer ju det rätt bra, EPA mot EPA.
Skulle de byta till WLTP på skärmen skulle det bara bli ännu fler konfunderade själar.
”Det står range 600 men jag kommer bara 35mil.”
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 15:00
av holden
Det mest intressanta är ju att räckvidden är helt sekundär för de allra flesta elbilköpare eftersom de laddar hemma och mycket sällan åker väldigt långa sträckor utan paus. Hur ofta vill man veta exakt hur långt en fossilbil kommer på en tank, är det ofta ett problem? Hela räckviddshysterin är ju initierad av de som har en agenda mot elbilar eller helt enkelt saknar kunskap om hur elbilar används på ett optimalt sätt.
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 15:03
av Dante
holden skrev:
Det mest intressanta är ju att räckvidden är helt sekundär för de allra flesta elbilköpare eftersom de laddar hemma och mycket sällan åker väldigt långa sträckor utan paus. Hur ofta vill man veta exakt hur långt en fossilbil kommer på en tank, är det ofta ett problem? Hela räckviddshysterin är ju initierad av de som har en agenda mot elbilar eller helt enkelt saknar kunskap om hur elbilar används på ett optimalt sätt.
Men nu frågar jag för min räkning, och jag arbetar som resande säljare så räckvidden är väldigt intressant
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 15:05
av holden
Dante skrev:
holden skrev:
Det mest intressanta är ju att räckvidden är helt sekundär för de allra flesta elbilköpare eftersom de laddar hemma och mycket sällan åker väldigt långa sträckor utan paus. Hur ofta vill man veta exakt hur långt en fossilbil kommer på en tank, är det ofta ett problem? Hela räckviddshysterin är ju initierad av de som har en agenda mot elbilar eller helt enkelt saknar kunskap om hur elbilar används på ett optimalt sätt.
Men nu frågar jag för min räkning, och jag arbetar som resande säljare så räckvidden är väldigt intressant
Du kommer 30-35 mil om du inte kör som en galning, och eftersom bilen själv håller ordning på detta om du navigerar så kräver det ju inte mycket tankeverksamhet vad avser planering.
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 15:16
av Dante
holden skrev:
Dante skrev:
holden skrev:
Det mest intressanta är ju att räckvidden är helt sekundär för de allra flesta elbilköpare eftersom de laddar hemma och mycket sällan åker väldigt långa sträckor utan paus. Hur ofta vill man veta exakt hur långt en fossilbil kommer på en tank, är det ofta ett problem? Hela räckviddshysterin är ju initierad av de som har en agenda mot elbilar eller helt enkelt saknar kunskap om hur elbilar används på ett optimalt sätt.
Men nu frågar jag för min räkning, och jag arbetar som resande säljare så räckvidden är väldigt intressant
Du kommer 30-35 mil om du inte kör som en galning, och eftersom bilen själv håller ordning på detta om du navigerar så kräver det ju inte mycket tankeverksamhet vad avser planering.
Är det så dåligt alltså, halva sträckan mot vad som anges? Gäller 30-35mil även en ljummen vårdag?
Det där med navigationen och att den själv håller reda på det funkar inte när du arbetar som en resande säljare. Du ska ju inte bara från A-B, du ska vidare till C, och sen kund D osv, så krävs lite mer planering eftersom navigatorn bara klarar av A-B som det är idag.
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 15:19
av holden
Dante skrev:
holden skrev:
Dante skrev:
holden skrev:
Det mest intressanta är ju att räckvidden är helt sekundär för de allra flesta elbilköpare eftersom de laddar hemma och mycket sällan åker väldigt långa sträckor utan paus. Hur ofta vill man veta exakt hur långt en fossilbil kommer på en tank, är det ofta ett problem? Hela räckviddshysterin är ju initierad av de som har en agenda mot elbilar eller helt enkelt saknar kunskap om hur elbilar används på ett optimalt sätt.
Men nu frågar jag för min räkning, och jag arbetar som resande säljare så räckvidden är väldigt intressant
Du kommer 30-35 mil om du inte kör som en galning, och eftersom bilen själv håller ordning på detta om du navigerar så kräver det ju inte mycket tankeverksamhet vad avser planering.
Är det så dåligt alltså, halva sträckan mot vad som anges? Gäller 30-35mil även en ljummen vårdag?
Det där med navigationen och att den själv håller reda på det funkar inte när du arbetar som en resande säljare. Du ska ju inte bara från A-B, du ska vidare till C, och sen kund D osv, så krävs lite mer planering eftersom navigatorn bara klarar av A-B som det är idag.
Klart du kanske kan pressa lite längre under rätt förutsättningar om du föredrar the yolo-lifestyle men varför inte underhållsladda några minuter enligt bilen eller ABRP istället för ett köra mot nollpunkten hela tiden.
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 14 dec 2021 17:39
av AAKEE
Dante skrev:
Är det så dåligt alltså, halva sträckan mot vad som anges? Gäller 30-35mil även en ljummen vårdag?
614km WLTP: Du har troligen cirka 78-79kWh batterikapacitet. Av dessa försvinner 4.5% i buffert. Kvarstår ca 75 kWh att köra upp, detta innan du har börjat få degradering.
Bilen kanske drar cirka 170-200Wh/km om du åker någonstans i god landsvägsfart.
Förbrukningen varierar mycket med fart och årstid.
Med 150Wh/km= 50 mil
Med 170Wh/km= 44 mil
Med 200Wh/km= 37.5 mil.
Med 230Wh/km= 33 mil.
Felaktig WLTP?
Postat: 15 dec 2021 04:33
av taliz
Dante skrev:
krävs lite mer planering eftersom navigatorn bara klarar av A-B som det är idag.
Med senaste uppdateringen så skall den klara valfritt antal delmål.
Förövrigt laddar man ju inte till 100% jämt, eller kör till 0%, då det är dåligt för batteriet.
Vädret, vägen, etc är heller sällan perfekt. Man kör inte alltid med ett ägg under gaspedalen och håller hastigheten till 100%.
Dvs rent praktiskt är ungefär halva räckvidden rätt rimligt att räkna med för samtliga elbilar.
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 15 dec 2021 07:46
av Dante
taliz skrev:
Dante skrev:
krävs lite mer planering eftersom navigatorn bara klarar av A-B som det är idag.
Med senaste uppdateringen så skall den klara valfritt antal delmål.
Förövrigt laddar man ju inte till 100% jämt, eller kör till 0%, då det är dåligt för batteriet.
Vädret, vägen, etc är heller sällan perfekt. Man kör inte alltid med ett ägg under gaspedalen och håller hastigheten till 100%.
Dvs rent praktiskt är ungefär halva räckvidden rätt rimligt att räkna med för samtliga elbilar.
Tack för info om att navigatorn ska klara valfritt antal delmål.
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 15 dec 2021 10:01
av Bjelke
Med en LR lär du ganska snabbt upptäcka att räckvidden är otroligt bra och hemmaladdning lär
räcka till en jäkla massa åkande
Med flera besök per dag så gissar jag att det dessutom dyker upp några laddmöjligheter rätt ofta som
du kan passa på att utnyttja (om du ens behöver det? Hur långt kör du per dag?) och dryga ut
räckvidden ännu mer
Lägg därtill alla besök på macken som du aldrig kunnat avstå ifrån hittills men som du inte behöver längre
Åker man på flera besök på en dag brukar det inte bli speciellt många mil är min erfarenhet iaf, medans det
däremot kan rulla på rejält när man bara åker till en eller två kunder (som då kan ligga längre bort men man
ändå hinner med på en dag) men då passerar man ju högst troligt också någon SuC på vägen liksom
Re: Felaktig WLTP?
Postat: 15 dec 2021 11:06
av Dante
Bjelke skrev:
Med en LR lär du ganska snabbt upptäcka att räckvidden är otroligt bra och hemmaladdning lär
räcka till en jäkla massa åkande
Med flera besök per dag så gissar jag att det dessutom dyker upp några laddmöjligheter rätt ofta som
du kan passa på att utnyttja (om du ens behöver det? Hur långt kör du per dag?) och dryga ut
räckvidden ännu mer
Lägg därtill alla besök på macken som du aldrig kunnat avstå ifrån hittills men som du inte behöver längre
Åker man på flera besök på en dag brukar det inte bli speciellt många mil är min erfarenhet iaf, medans det
däremot kan rulla på rejält när man bara åker till en eller två kunder (som då kan ligga längre bort men man
ändå hinner med på en dag) men då passerar man ju högst troligt också någon SuC på vägen liksom
Efter nyåret ska jag leta mig ner till kunder kring Växjö, Nybro, Hultsfred, Vimmerby.. ska sen norrut, dräller inte av SuC, men som du säger, jag lider nog av räckviddsångest utan att jag kanske behöver ha det.
Är bara att med en elbil så blir det så jävla definitivt. En fosilbil får du ju verkligen anstränga dig om du ska sätta dig i ett läge där du kör soppatorsk (även de allra minsta orterna i Sverige har alltid en mack någonstans).