Sida 1 av 29

Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Postat: 12 dec 2021 16:18
av Tellus
Nu börjat model 3 bli 2-3 år gamla i Sverige
Hur ser batterihälsan ut i era bilar?
Kolla energigrafen enligt bifogat foto, så kan man lätt räkna ut hur mycket kWh som får plats i batteriet.
Kan vara bra att kolla vid beg köp också.
I mitt fall 24,3 x 17,3 / 0,59 = 71,25kWh
Tillverkad 2019-02 4700 mil

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 16:27
av NEO
Tellus skrev:
Nu börjat model 3 bli 2-3 år gamla i Sverige
Hur ser batterihälsan ut i era bilar?
Kolla energigrafen enligt bifogat foto, så kan man lätt räkna ut hur mycket kWh som får plats i batteriet.
Kan vara bra att kolla vid beg köp också.
I mitt fall 24,3 x 17,3 / 0,59 = 71,25kWh
Tillverkad 2019-02 4700 mil
Min gamla LR P med 3800 mil, september 2019.
IMG_0615.JPG
100% laddad, 467km.

71.27kWh

Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 16:34
av BrooklynS
Det svänger ganska mycket upp och ner nu på vintern men jag har efter nästan 10.000 mil och ungefär hälften laddat på SuC 70,15 kWh just nu.

M3P levererad september 2019.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 16:53
av Niklas Z
Jag har ungefär 73 kWh enligt den metoden. M3LR byggd aug 2020 och körd drygt 2600 mil. Jag har kollat på liknande sätt sedan den gått 800 mil och har knappast haft någon degradering sedan dess. I stort sett all degradering måste ha kommit före 800 mil, men jag höll inte koll i början. Jag har bara laddat 20 gånger på 100+ kW stolpar sedan jag köpte bilen.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 17:07
av AAKEE
NEO skrev:
Tellus skrev:
Nu börjat model 3 bli 2-3 år gamla i Sverige
Hur ser batterihälsan ut i era bilar?

I mitt fall 24,3 x 17,3 / 0,59 = 71,25kWh
Tillverkad 2019-02 4700 mil
Min gamla LR P med 3800 mil, september 2019.

71.27kWh
Normal laddning för er bägge, mellan 60-80% ? Står bilarna normalt med >60% SOC, ser det ut som…?

Bara en grov gissning mht degraderingen.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 17:19
av Elmil
LR 2019-05, 3600 mil, 71.5 kWh

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 17:26
av NEO
AAKEE skrev:
NEO skrev:
Tellus skrev:
Nu börjat model 3 bli 2-3 år gamla i Sverige
Hur ser batterihälsan ut i era bilar?

I mitt fall 24,3 x 17,3 / 0,59 = 71,25kWh
Tillverkad 2019-02 4700 mil
Min gamla LR P med 3800 mil, september 2019.

71.27kWh
Normal laddning för er bägge, mellan 60-80% ? Står bilarna normalt med >60% SOC, ser det ut som…?

Bara en grov gissning mht degraderingen.
Aldrig tänkt på att hålla mig inom ett visst intervall, de teslor jag haft mest degradering på (av alla 15st) har de jag varit petnoga med att inte köra under 10% eller över 80%. Nej jag laddar fullt om jag behöver buffer eller ska långt, och kommer gärna till SuC med effektbegränsning och 2%.

YOLO

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 17:38
av AAKEE
NEO skrev:
Aldrig tänkt på att hålla mig inom ett visst intervall, de teslor jag haft mest degradering på (av alla 15st) har de jag varit petnoga med att inte köra under 10% eller över 80%. Nej jag laddar fullt om jag behöver buffer eller ska långt, och kommer gärna till SuC med effektbegränsning och 2%.

YOLO
Nej, jag menar inte för det utan för att jag räknade baklänges på degraderingen och hamnade på en gissning att bilens genomsnitts-SOC verkar vara i intervallet 60-80%.

Jag påstår att huvuddelen av degraderingen kommer av calendar aging, och från det har jag räknat fram min gissning. Så, med vilken SOC står den oftast? ;)

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 17:42
av NEO
AAKEE skrev:
NEO skrev:
Aldrig tänkt på att hålla mig inom ett visst intervall, de teslor jag haft mest degradering på (av alla 15st) har de jag varit petnoga med att inte köra under 10% eller över 80%. Nej jag laddar fullt om jag behöver buffer eller ska långt, och kommer gärna till SuC med effektbegränsning och 2%.

YOLO
Nej, jag menar inte för det utan för att jag räknade baklänges på degraderingen och hamnade på en gissning att bilens genomsnitts-SOC verkar vara i intervallet 60-80%.

Jag påstår att huvuddelen av degraderingen kommer av calendar aging, och från det har jag räknat fram min gissning. Så, med vilken SOC står den oftast? ;)
90

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 18:20
av Elof
AAKEE skrev:

Nej, jag menar inte för det utan för att jag räknade baklänges på degraderingen och hamnade på en gissning att bilens genomsnitts-SOC verkar vara i intervallet 60-80%.

Jag påstår att huvuddelen av degraderingen kommer av calendar aging, och från det har jag räknat fram min gissning. Så, med vilken SOC står den oftast? ;)
Hur ”räknar du baklänges på degraderingen”?

Vilken snitt-SOC är bäst att hålla? Trodde det var 50% och att degraderingen vid 60% var mycket nära den vid 50. Jag har inget att backa upp det med mer än rykten och Elon-tweets.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 19:06
av AAKEE
Elof skrev:

Hur ”räknar du baklänges på degraderingen”?

Vilken snitt-SOC är bäst att hålla?
Vi ska inte kapa Tellus tråd. En bra tråd, som bör få fortsätta med det den gör :)

Läs här, från sida 2 och ett antal i lägg ner.
Vi kan fortsätta diskutera det där:
viewtopic.php?f=43&t=21796&p=526198&hil ... ng#p526198

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 19:28
av pejvic
SR+ 2020 44,9.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 19:30
av Remuz
Har ganska exakt 71kWh, 2020 P med 2600 mil. Laddas normalt till 80%, samt ytterst lite DC-laddning

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 21:07
av BrooklynS
Intressant att det skiljer så lite mellan lågmilare och försiktig laddning och högmilare och ingen större försiktighet vad gäller laddning. En slutsats är att calendar ageing påverkar mer än laddbeteende. Vår har för övrigt dessutom mest stått med laddning på 80-83% de gånger den står. Hade jag vetat det jag vet idag hade den fått stå på 55%, dock vill jag ha möjligheten att alltid bara åka långt och då måste jag ta mig minst 15 mil vintertid med kall bil och då räcker inte 55%…

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 21:10
av metchristian
Min lr 2020 7500mil, 436km. Vid 100%

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 21:42
av AAKEE
BrooklynS skrev:
Intressant att det skiljer så lite mellan lågmilare och försiktig laddning och högmilare och ingen större försiktighet vad gäller laddning. En slutsats är att calendar ageing påverkar mer än laddbeteende. Vår har för övrigt dessutom mest stått med laddning på 80-83% de gånger den står. Hade jag vetat det jag vet idag hade den fått stå på 55%, dock vill jag ha möjligheten att alltid bara åka långt och då måste jag ta mig minst 15 mil vintertid med kall bil och då räcker inte 55%…
Precis, man måste ju ha laddning så strömmen räcker, det blir liksom grunden :D

Det man kan göra är att ladda sent på natten, kör man inte ut så mycket under dagen hjälper det inte, men jag har tex 10 mil t.o.r jobbet så jag kommer hem med 30-ish, vilket bilen står med tills det är dags ladda för att det ska vara klart till nästa dag(börjar mellan 0300 och 0400 beroende på årstid). Bilen står alltså med runt 40-45% på dagen på jobbet och 25-35% hemma på natten.

Här uppe i Norden är temperaturerna i snitt rätt låga och calendar aging är väldigt beroende på temperaturen så vi klarar oss rätt bra även om vi har eller lite högre SOC, så egentligen är det normalt ingen fara.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 21:58
av BrooklynS
metchristian skrev:
Min lr 2020 7500mil, 436km. Vid 100%
Prova att kalibrera BMS.


(Borde jag göra också för övrigt, får alltid längre räckvidd när jag kört nästan tomt några gånger och sedan stått parkerad ett tag med 25% eller så)

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 22:11
av Tellus
NEO skrev:

100% laddad, 467km.

71.27kWh
Har för mig att 75,7kWh var nivån då km visaren började gå under ursprungsvärdet 499km. Dvs 2kWh var då uppäten från det "teoretiska" värdet 77,8kWh då batteriet lämnade fabriken.
Det stämmer rätt bra procentmässigt med 32km borta av 499 = 6,4% degradering och 71,3-75,8= 4,5/75,8 = 5,9%

Så frågan är om man ska räkna degraderingen från 77,8 eller 75,7kWh, då de flesta inte varit i närheten av 77,8 när bilen hämtades ut ny.
Kia/Hyundai har en annan approach, där syns ej degraderingen innan den gått över 10%, så på facebook kan man läsa om ägare som har noll degradering efter 2-3år :D
Oklart dock om dessa 10% är låsta från början och låses upp allteftersom, isåfall är räckvidden densamma även efter ett par år.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 22:13
av Tellus
metchristian skrev:
Min lr 2020 7500mil, 436km. Vid 100%
Vad visar uträkningen på energigrafen? 66,2kWh ?

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 12 dec 2021 22:39
av AAKEE
Tellus skrev:
Har för mig att 75,7kWh var nivån då km visaren började gå under ursprungsvärdet 499km. Dvs 2kWh var då uppäten från det "teoretiska" värdet 77,8kWh då batteriet lämnade fabriken.
Det stämmer rätt bra procentmässigt med 32km borta av 499 = 6,4% degradering och 71,3-75,8= 4,5/75,8 = 5,9%

Så frågan är om man ska räkna degraderingen från 77,8 eller 75,7kWh, då de flesta inte varit i närheten av 77,8 när bilen hämtades ut ny.
Kia/Hyundai har en annan approach, där syns ej degraderingen innan den gått över 10%, så på facebook kan man läsa om ägare som har noll degradering efter 2-3år :D
Oklart dock om dessa 10% är låsta från början och låses upp allteftersom, isåfall är räckvidden densamma även efter ett par år.
Det stämmer bra med runt 76kWh som degradation threshold. Minns inte exakt, men runt det.

Vill man att det ska “se bättre ut” använder man aktuell max range/ nybilsmaxrangen, då döljer man nästan 2kWh av degraderingen.
Jag tror allmänna uppfattningen på teslamotorsclub är att många batterier nådde över 78kWh som nya på 2018-2019 M3 LR/P. Testerna för EPA-certifieringen pekar på det.

Vill man ha en ärlig ”exakt” siffra får man nog gå på [nominal full pack], som är BMS best guess, och dividera med [full pack when new]. För E3LD vet jag att de sällan visar i närheten av 82kWh, och EPA-certifieringen nådde 80.7kWh, så där är frågan vilken kapacitet man ska utgå ifrån om man ska ”räkna rätt”. Min bil började på 80.7 när jag kopplade in Scan My Tesla( någon dag gammal och 100mil hemkörning). Toppade 81.6kWh och i dagsläget 81.2kWh, så någon degradering går inte riktigt räkna ut än(full range på skärmen ännu).

För enkelhetens skull kan man ju jämföra rangen vid 100%, och köpa att ett par procent degradering döljs då. Det är troligen inte livsviktigt, utom för riktiga batterinördar. Jag vet då ingen sån :roll:

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 13 dec 2021 00:01
av Tellus
pejvic skrev:
SR+ 2020 44,9.
Ska försöka kolla på vår sr+ i morgon

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 13 dec 2021 12:38
av Tellus
pejvic skrev:
SR+ 2020 44,9.
SR+ 2019-09 3950 mil, 48,2kWh

Men den visade snöflinga batteri runt 0 grader som påverkar resultatet. Procenten visar nog lägre SOC vs verklig SOC. Får kolla vid varmt batteri.
Dvs verklig kWh kan vara lägre än 48,2

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 13 dec 2021 13:18
av AAKEE
Tellus skrev:
pejvic skrev:
SR+ 2020 44,9.
SR+ 2019-09 3950 mil, 48,2kWh

Men den visade snöflinga batteri runt 0 grader som påverkar resultatet. Procenten visar nog lägre SOC vs verklig SOC. Får kolla vid varmt batteri.
Dvs verklig kWh kan vara lägre än 48,2
Bilens beräkningar utgår från BMS uppfattning om batterikapaciteten och räckvidden beräknas via en fast konstant.
Tesla använder förbrukningen från EPA-testet som konstant.
Om batteriet är kallt och visar lite för låg SOC minskar rangen i motsvarande omfattning så det bör inte bli någon skillnad på kapacitetsberäkningen på energiapp-sidan. (förutom avrundningsfel.)

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 13 dec 2021 16:24
av metchristian
Tellus skrev:
metchristian skrev:
Min lr 2020 7500mil, 436km. Vid 100%
Vad visar uträkningen på energigrafen? 66,2kWh ?
Laddade till 100% idag.. nu säger den 450km o grafen säger beräknad räckvidd 384km

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 13 dec 2021 17:02
av Tellus
metchristian skrev:
Tellus skrev:
metchristian skrev:
Min lr 2020 7500mil, 436km. Vid 100%
Vad visar uträkningen på energigrafen? 66,2kWh ?
Laddade till 100% idag.. nu säger den 450km o grafen säger beräknad räckvidd 384km
Ok! Måste ha förbrukningen från energigrafen också för att kunna beräkna kWh. Nu ligger min gissning(uträkning) på 68,3kWh på ditt batteri. Ta ett foto på energigrafen inklusive % om du har lust.