Sida 1 av 1
VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 08 dec 2021 14:09
av Zalman3
Tesla erbjuder idag VPP tjänster i England och i Tyskland.
Utgår ifrån att de snart erbjuder samma tjänster i Sverige.
The Tesla Energy Plan offers the lowest flat electricity rates in the UK*—saving you up to 75% on your energy bill.
Become part of the UK Tesla Virtual Power Plant and join a network of homes that generate, store and return solar energy to the grid during peak times.
To get started, request a Powerwall quote or sign up today.
24/7 import rate of 8p / kWh for current Tesla vehicle owners and 11p / kWh for non-Tesla vehicle owners. The lowest flat rate tariff available in the market
viewtopic.php?f=46&t=22971&hilit=tesla+vpp
VW sa ju på sin Power Day den 15 mars 2021 att man vill härma Tesla.
Det är sol och vindkraft som gäller, plus batterilagring.
Nu köper VW vindkraftverk i Sverige för 400 miljoner.
Volkswagen investerar stort i svensk vindkraft.
Volkswagen tar saken i egna händer och ska investera totalt 40 miljoner euro, cirka 400 miljoner kronor, i produktion av klimatvänlig el till elbilarna.
https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo ... vindkraft/
På Power Day sa VW att Sol och Vindkraften i Tyskland gav så stort överskott att 2,7 miljoner elbilar skulle kunna köra i ett år gratis, om man via V2G kunde ta tillvara all el.
VW menar att på sikt blir elen gratis.
VW ska ju lansera V2G för alla MEB-bilar i januari 2022.
Volkswagen board member Thomas Ulbricht says his company will offer V2G technology on every MEB-based car starting in January, 2022.
https://cleantechnica.com/2021/04/06/al ... g-in-2022/
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 08 dec 2021 14:48
av Bjelke
Nog för att du lagt upp ungefär samma inlägget typ 10 ggr nu så håller jag med om slutsatsen, att
laddning mycket väl kan bli gratis under förutsättning att man lånar ut batteriet till viss del för
lagring i systemet, för det kommer att behövas mycket lagring framöver och ett sätt att betala bilägaren
för detta är ju gratis laddning… hur det ska gå till och fungera rent praktiskt vet jag inte riktigt, man vill
ju kunna använda bilen också liksom, men en del av batteriet lär ju gå (mot rätt ersättning då såklart).
Leker man med tanken när alla är elbilar och typ alla delar med sig av en bit av batteriet så lär det bli
sjukt stora siffror, speciellt om man kan få med tung trafik också, nån som har räknat på det redan?

Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 08 dec 2021 15:35
av Zalman3
Bjelke skrev:Nog för att du lagt upp ungefär samma inlägget typ 10 ggr nu så håller jag med om slutsatsen, att
laddning mycket väl kan bli gratis under förutsättning att man lånar ut batteriet till viss del för
lagring i systemet, för det kommer att behövas mycket lagring framöver och ett sätt att betala bilägaren
för detta är ju gratis laddning… hur det ska gå till och fungera rent praktiskt vet jag inte riktigt, man vill
ju kunna använda bilen också liksom, men en del av batteriet lär ju gå (mot rätt ersättning då såklart).
Leker man med tanken när alla är elbilar och typ alla delar med sig av en bit av batteriet så lär det bli
sjukt stora siffror, speciellt om man kan få med tung trafik också, nån som har räknat på det redan?

Intressant är ju att Tibber pratar om att betalningsförmågan för frekvensreglering ligger upp mot 2000 till 2500 kr per kWh batteri och år.
Inte undra på att VW pratar om att de kan ladda en elbil gratis.
Tibber tjänar idag redan pengar på frekvensreglering i form av V1G.
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 23 jun 2022 21:34
av Zalman3
Tesla launches new virtual power plant that pays Powerwall owners to help end brownouts.
Earn Compensation: Through the ELRP pilot, you will receive $2 for every additional kWh your Powerwall provides during an event.
You don’t have to change your energy usage behavior to participate.
https://electrek.co/2022/06/23/tesla-vi ... brownouts/
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 23 jun 2022 22:11
av malmer
Hur mycket sliter det på batteriet att ladda ur och i lite hela tiden?
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 23 jun 2022 22:21
av Zalman3
malmer skrev:Hur mycket sliter det på batteriet att ladda ur och i lite hela tiden?
Lite intressant är att det första resultaten från V2G tester i Göteborg visar att V2G sliter MINDRE på batteriet!
Det som sliter på batteriet är snabbladdning, stora temperaturförändringar, laddcykler 0-100% och tidens tand.
Men om du har jämn temperatur, laddar långsamt och bara 40-60%, då slits batteriet lite.
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 23 jun 2022 22:40
av tommyd
Zalman3 skrev:malmer skrev:Hur mycket sliter det på batteriet att ladda ur och i lite hela tiden?
Lite intressant är att det första resultaten från V2G tester i Göteborg visar att V2G sliter MINDRE på batteriet!
Öh va? Hur menar du? Det borde ju slita mindre på batteriet att man håller laddnivån på låt säga 60 % konstant medan bilen är parkerad, än att ladda upp till låt säga 70 % och sen ner till 50 % om och om igen varje dygn medans bilen är parkerad, för att hjälpa balansera elnätet åt el-leverantören.
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 23 jun 2022 22:45
av Zalman3
tommyd skrev:Zalman3 skrev:malmer skrev:Hur mycket sliter det på batteriet att ladda ur och i lite hela tiden?
Lite intressant är att det första resultaten från V2G tester i Göteborg visar att V2G sliter MINDRE på batteriet!
Öh va? Hur menar du? Det borde ju slita mindre på batteriet att man håller laddnivån på låt säga 60 % konstant medan bilen är parkerad, än att ladda upp till låt säga 70 % och sen ner till 50 % om och om igen varje dygn medans bilen är parkerad, för att hjälpa balansera elnätet åt el-leverantören.
Låt säga att du inte laddar alls, och ligger på 50%. Men du kan ha hyfsat stor tempskillnad över dygnet, vilket sliter lite på batteriet.
Om du istället hela tiden har rätt temp, så sliter det mindre.
Men kanske störst skillnad är olika kemier. Grafenbatterier ska tydligen palla för 43.000 laddcykler!
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 13 jul 2022 22:29
av Zalman3
Tesla är med och skapar världens största VPP.
Och 2 dollar per kWh är ett bra pris.
Privata nätbatterier: Tesla-projekt med verktyg för att bli världens största distribuerade batteri.
Kaliforniska privata hushåll med en Tesla Powerwall kan tjäna bra pengar genom att göra en del av kapaciteten på detta batteri tillgänglig för verktyget PG&E: I slutet av juni startade staten ett program där du kan registrera dig för detta nätverksstöd och sedan två dollar per levererad kilowattimme från Tesla-batteriet.
https://teslamag.de/news/1500-teilnehme ... erie-50593
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 14 jul 2022 17:52
av Berguv
Zalman3 skrev:Bjelke skrev:Nog för att du lagt upp ungefär samma inlägget typ 10 ggr nu så håller jag med om slutsatsen, att
laddning mycket väl kan bli gratis under förutsättning att man lånar ut batteriet till viss del för
lagring i systemet, för det kommer att behövas mycket lagring framöver och ett sätt att betala bilägaren
för detta är ju gratis laddning… hur det ska gå till och fungera rent praktiskt vet jag inte riktigt, man vill
ju kunna använda bilen också liksom, men en del av batteriet lär ju gå (mot rätt ersättning då såklart).
Leker man med tanken när alla är elbilar och typ alla delar med sig av en bit av batteriet så lär det bli
sjukt stora siffror, speciellt om man kan få med tung trafik också, nån som har räknat på det redan?

Intressant är ju att Tibber pratar om att betalningsförmågan för frekvensreglering ligger upp mot 2000 till 2500 kr per kWh batteri och år.
Inte undra på att VW pratar om att de kan ladda en elbil gratis.
Tibber tjänar idag redan pengar på frekvensreglering i form av V1G.
Formaliapelle här:
Nej, Tibber tjänar inte på V2G, Tibber har intäkter från lastfrånkoppling (alltså att stänga av förbrukare = laddning). Det är så de kan garantera halva elpriset på smartladdning - de säljer effektreserv till Svenska kraftnät, de tar inte ström ut bilens batteri och levererar till elnätet.
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 31 jul 2022 15:31
av Zalman3
VW har ju lovat V2G länge nu, men när lanseras det?
Skulle verkligen behövas i vinter.
Och VW pratar ju om gratis laddning, vilket i dessa dagar känns avlägset.
Men jag delar VWs åsikt. Att elen tidvis kommer vara gratis.
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 16 aug 2022 13:29
av Zalman3
Virtual Power Plant blir allt vanligare. 2 dollar per kWh är bra betalat.
"This new version of the Tesla Virtual Power Plant actually compensates Powerwall owners $2 per kWh that they contribute"
Tesla (TSLA) expands its Virtual Power Plant to Southern California.
Tesla has expanded its Virtual Power Plant In California to the southern parts of the state through a new partnership with Southern California Edison (SCE).
Now Tesla Powerwall owners in Los Angeles and the surrounding areas can get paid to help the grid.
A virtual power plant (VPP) consists of distributed energy storage systems, like Tesla Powerwalls, used in concert to provide grid services and avoid the use of polluting and expensive peaker power plants.
Last year, Tesla launched a VPP pilot program in California, where Powerwall owners would join in voluntarily without compensation to let the VPP pull power from their battery packs when the grid needed it.
It helped Tesla prove the usefulness of such a system.
Following the pilot program, Tesla and PG&E, the electric utility covering Northern California, launched the first official virtual power plant through the Tesla app in June.
This new version of the Tesla Virtual Power Plant actually compensates Powerwall owners $2 per kWh that they contribute to the grid during emergency load reduction events. Homeowners are expected to get between $10 and $60 per event.
Now Tesla is expanding the VPP through a partnership with Southern California Edison (SCE):
Participate in the Emergency Load Reduction Program (ELRP) pilot offered by Southern California Edison (SCE) and support the grid while also earning compensation and maintaining your energy security.
The program operates very similarly to the VPP with PG&E and also pays $2 per kWh, but it has a different set of rules that you can find here.
Now, most of California is covered by Tesla’s virtual power plant and most Powerwall owners are able to enroll.
Tesla is also running a virtual power plant demonstration in Texas as it expands this product in partnership with electric utilities to offer a cheap alternative to peaker plants.
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 19 aug 2022 05:09
av Zalman3
Intressant att se hur många villor som är anslutna till VPP och hur många kW de producerar.
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 19 aug 2022 08:06
av bjelkeman
Synd bara att det inte Tesla säljer 3 fas batterier i Sverige ännu.
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 19 aug 2022 09:50
av mikebike
bjelkeman skrev:Synd bara att det inte Tesla säljer 3 fas batterier i Sverige ännu.
3 fas batterier?
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 19 aug 2022 10:05
av Zalman3
mikebike skrev:bjelkeman skrev:Synd bara att det inte Tesla säljer 3 fas batterier i Sverige ännu.
3 fas batterier?
Givetvis är ju batteriet ett likströmsbatteri.
Därför krävs en inverter för att få växelström.
Tyvärr har Teslas Powerwall idag bara en enfas inverter.
Går ju att köpa till en trefasinverter, men blir onödigt dyrt.
Alternativet är att köpa 3st enfas Powerwall, så man får ihop 3 faser.
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 19 aug 2022 11:59
av renes
Zalman3 skrev:mikebike skrev:bjelkeman skrev:Synd bara att det inte Tesla säljer 3 fas batterier i Sverige ännu.
3 fas batterier?
Givetvis är ju batteriet ett likströmsbatteri.
Därför krävs en inverter för att få växelström.
Tyvärr har Teslas Powerwall idag bara en enfas inverter.
Går ju att köpa till en trefasinverter, men blir onödigt dyrt.
Alternativet är att köpa 3st enfas Powerwall, så man får ihop 3 faser.
Det kräver väl att de tre invertrarna kan synkronisera faserna? Annars får ju 3-fas motorer i huset fnatt. Och neutral blir överlastad.
Re: VW och Tesla, Sveriges nya elbolag?
Postat: 08 okt 2022 04:30
av Zalman3
Allt fler ansluter sig till Teslas VPP.
Att få en ersättning på upp till 2 dollar per kWh lockar.