Gigacast / tillverkningstid osv
Postat: 08 dec 2021 12:02
Jag blir inte riktigt klok på allt som jag läst om gigacast och tillverkningstid för en Tesla vs. en Volkswagen.
Jag läser att en Tesla byggs på 10 timmar men en VW på mer än 30 timmar. Det måste menas hur lång tid en bil är på huvudproduktionslinan från första veckade plåten till den rullas ut färdigmonterad. Säg att det är ett löpande band så måste det vara 3 ggr så långt på VW fabriken. Eller menar man antal manuella arbetstimmar i fabriken?
Det sägs att gigapressen (eller gigacast?) är en stor förklaring men har den börjat användas än? Eller precis börjats? Jag förstår inte nödvändigtvis att det måste vara varken billigare eller snabbare att smälta ner aluminium och spruta in i en form som ska stelna än att pressa och svetsa stålark. Jag tror exempelvis att en plåtfälg både går snabbare och är billigare att göra än en aluminiumfälg.
Är det någon med mer kunskap om biltillverkning som kan förklara. De få fakta som presenterats får det att verka som en total revolution i tillverkning som kommer lämna konkurrenterna i dammet.
Jag läser också att det bara sålts maskiner till Tesla utom en maskin. Att maskinen funnits sen 2018. Tillverkaren av maskinen måste ha försökt sälja in den redan innan den presenterades tänker jag med.
Jag läser att en Tesla byggs på 10 timmar men en VW på mer än 30 timmar. Det måste menas hur lång tid en bil är på huvudproduktionslinan från första veckade plåten till den rullas ut färdigmonterad. Säg att det är ett löpande band så måste det vara 3 ggr så långt på VW fabriken. Eller menar man antal manuella arbetstimmar i fabriken?
Det sägs att gigapressen (eller gigacast?) är en stor förklaring men har den börjat användas än? Eller precis börjats? Jag förstår inte nödvändigtvis att det måste vara varken billigare eller snabbare att smälta ner aluminium och spruta in i en form som ska stelna än att pressa och svetsa stålark. Jag tror exempelvis att en plåtfälg både går snabbare och är billigare att göra än en aluminiumfälg.
Är det någon med mer kunskap om biltillverkning som kan förklara. De få fakta som presenterats får det att verka som en total revolution i tillverkning som kommer lämna konkurrenterna i dammet.
Jag läser också att det bara sålts maskiner till Tesla utom en maskin. Att maskinen funnits sen 2018. Tillverkaren av maskinen måste ha försökt sälja in den redan innan den presenterades tänker jag med.