Varit mycket snack om hur bra eller dåligt elbilar går på vintern. Dels hur mycket effekt som tappas, men även hur mycket extra el som går åt för att värma både kupé och batterier. Tänkte det kunde vara kul att länka till olika test och jämförelser hur mycket effekt olika bilar drar per kilometer (eller mil).
Börjar med Björn Nyland som testar M3 LR med värmepump/octovalve. Första dagen i runt -25 grader, och andra dagen runt -10 grader.
212 Wh/km. -25 grader.
202 Wh/km. -10 grader.
Re: Elbilars effektivitet och elkonsumtion på vintern
Postat: 22 nov 2021 08:55
av ObscureEconomist
Man kan ju plocka ganska mycket data ur björns drive också. Tex Kona sommartid på 127 Wh/km och vintertid 195 Wh/km. Rad 20 och 24 om någon är nyfiken på var.
Självklart wet surface står det också men wet vet jag inte riktigt om en vägbana kan vara i -15C.
Det är väl här min största oro legat men med fler laddstationer och fler bilar med runt 50 mil+ börjar det vara dags.
Re: Elbilars effektivitet och elkonsumtion på vintern
Postat: 24 nov 2021 09:57
av Robertrimmevik
martinot skrev:
Varit mycket snack om hur bra eller dåligt elbilar går på vintern. Dels hur mycket effekt som tappas, men även hur mycket extra el som går åt för att värma både kupé och batterier. Tänkte det kunde vara kul att länka till olika test och jämförelser hur mycket effekt olika bilar drar per kilometer (eller mil).
Börjar med Björn Nyland som testar M3 LR med värmepump/octovalve. Första dagen i runt -25 grader, och andra dagen runt -10 grader.
212 Wh/km. -25 grader.
202 Wh/km. -10 grader.
Min gissning/känsla är att skillnaden mellan -10 och -25 på E-tron är i paritet med skillnaden på M3
Re: Elbilars effektivitet och elkonsumtion på vintern
Postat: 24 nov 2021 10:35
av AAKEE
Robertrimmevik skrev:
Min gissning/känsla är att skillnaden mellan -10 och -25 på E-tron är i paritet med skillnaden på M3
Är inte påläst på etron men det som gör Model 3 med VP extra snål är Octovalve.
Möjligheten för värmepumpen att värma kabinen med den värme som genereras i batteriet och motorer ger en hel del gratisskjuts.
Saknas den möjligheten är det troligen en del skillnad i vart fall när bilen används så att det finns värme i batteriet, tex längre körningar och om bilen stått i varmgarage.
Re: Elbilars effektivitet och elkonsumtion på vintern
Postat: 24 nov 2021 11:50
av Robertrimmevik
AAKEE skrev:
Robertrimmevik skrev:
Min gissning/känsla är att skillnaden mellan -10 och -25 på E-tron är i paritet med skillnaden på M3
Är inte påläst på etron men det som gör Model 3 med VP extra snål är Octovalve.
Möjligheten för värmepumpen att värma kabinen med den värme som genereras i batteriet och motorer ger en hel del gratisskjuts.
Saknas den möjligheten är det troligen en del skillnad i vart fall när bilen används så att det finns värme i batteriet, tex längre körningar och om bilen stått i varmgarage.
Vet inte vad Octovalve är. Menar du att Octovalve gör värmepumpen extra effektiv så att skillnaden är mindre på M3 i % mellan -10 och -25.
Jag skulle nog snarare tro att det är tvärtom att skillnaden är mindre i % på en e-tron då den har så hög förbrukning i grunden på grund av många andra parametrar.
E-tron tar ca 260W i -10 och 270W i -25 (90 km/h)
Jag kör ganska många resor i dessa förhållanden då jag bor i Lappland. Det är dock väldigt svårt att mäta då det i princip aldrig är samma förutsättningar under en vinter.
Jag tycker generellt att väglag, höjdskillnad och vind spelar större roll för räckvidden än skillnaden mellan -10 och -25.
Däremot tycker jag mig se en större skillnad mellan över och under runt +10 grader.
Kanske har E-tron en gräns där då batterivärmningen slår igång. Där känns skillnaden ungefär från 220W till 240W(90km/h). Alltså betydligt mer i procentuell skillnad.
Som sagt ytterst svårt att göra jämförbara räckviddstest. Det är så många parametrar som avgör räckvidden på en elbil. Tycker man ska ta alla räckviddstest med en nypa salt.
Re: Elbilars effektivitet och elkonsumtion på vintern
Postat: 24 nov 2021 13:33
av El2an
Har blivit förvånad över hur lite skillnad VP verkar göra, verkar typ vara cop 2 vid minus 8-10 grader men har inte sett hur det är i sommarhettan.
Finns ju en snubbe norrbotten som lagt ut några filmer från Id3 i runt 20 minus å då blev de typ 23-25 mil med 58 kW batteriet i 90 km/h, om jag inte minns fel hade han 15 mil till Luleå men långt från att klara tur och retur på en laddning iaf.
Re: Elbilars effektivitet och elkonsumtion på vintern
Postat: 24 nov 2021 13:40
av martinot
El2an skrev:
Har blivit förvånad över hur lite skillnad VP verkar göra, verkar typ vara cop 2 vid minus 8-10 grader men har inte sett hur det är i sommarhettan.
Finns ju en snubbe norrbotten som lagt ut några filmer från Id3 i runt 20 minus å då blev de typ 23-25 mil med 58 kW batteriet i 90 km/h, om jag inte minns fel hade han 15 mil till Luleå men långt från att klara tur och retur på en laddning iaf.
Har för mig att VP inte varit så effektiv på ID-bilarna. Var någon form av felkonstruktion av VAG. Tror de även blev stämda för det.
Dessutom; som AAKEE är inne på så tror jag på hans terori att det kan vara Octovalve som är en mist lika stor del av effektivteten på vintern som VP.
Re: Elbilars effektivitet och elkonsumtion på vintern
Postat: 24 nov 2021 14:02
av El2an
martinot skrev:
El2an skrev:
Har blivit förvånad över hur lite skillnad VP verkar göra, verkar typ vara cop 2 vid minus 8-10 grader men har inte sett hur det är i sommarhettan.
Finns ju en snubbe norrbotten som lagt ut några filmer från Id3 i runt 20 minus å då blev de typ 23-25 mil med 58 kW batteriet i 90 km/h, om jag inte minns fel hade han 15 mil till Luleå men långt från att klara tur och retur på en laddning iaf.
Har för mig att VP inte varit så effektiv på ID-bilarna. Var någon form av felkonstruktion av VAG. Tror de även blev stämda för det.
Dessutom; som AAKEE är inne på så tror jag på hans terori att det kan vara Octovalve som är en mist lika stor del av effektivteten på vintern som VP.
Tja inte så stor skillnad som jag trodde iaf, nu blir de inte så lång tid man sitter i bilen så den delen är ändå rätt liten mot vad som krävs för att driva bilen framåt och då kanske de inte är så viktigt? Tappar typ 1 mil/körtimme utan vp.
Ytterligare nått som kan strula och ordentlig kyla är en luft vp värsta fiende.
Re: Elbilars effektivitet och elkonsumtion på vintern