Det behövs en nyhetstråd när så mycket börjar hända. Det finns en annan tråd med bredare debatt kring autonomi här: viewtopic.php?f=8&t=23190
Release notes 10.5 som släpps i natt:
-Improved VRU (pedestrians, bicyclists, motorcycles) crossing velocity error by 20% from improved quality in our auto-labeling.
-Improved static world predictions (road lines, edges, and lane connectivity) by up to 13% using a new static world auto-labeler and adding 165K auto-labeled videos.
-Improved cone and sign detections by upreving the generalized static object network with 15K more video clips and adjusting oversampling and overweighting strategies (+4.5% precision, +10.4% recall).
-Improved cut-in detection network by 5.5% to help reduce false slowdowns.
-Enabled “emergency collision avoidance maneuvering” in shadow mode.
-Enabled behavior to lane change away from merges when safe to do so.
-Improved merge object detection recall by using multi-modal object prediction at intersections.
-Improved control for merges by increasing smoothness of arrival time constraints and considering possible merging objects beyond visibility.
-Improved lane changes by allowing larger deceleration limit in short-deadline situations.
-Improved lateral control for creeping forward to get more visibility.
-Improved modeling of road boundaries on high curvature roads for finer maneuvers.
-Improved logic to stay on-route and avoid unnecessary detours/rerouting.
Låter som att mycket handlar om att göra betakoden redo för motorväg i det här släppet.
FSD-beta 10.4 blir bedömd av trafiklärare:
Re: Utvecklingen av FSD-beta
Postat: 24 nov 2021 23:27
av Jordad
Intressant tråd om uppdateringar av 3d convolutional NNs i 10.5:
Re: Utvecklingen av FSD-beta
Postat: 05 dec 2021 11:23
av Jordad
Release Notes 10.6:
• Improved object detection network architecture for non-VRUs (e.g. cars, trucks, buses). 7% higher recall. 16% lower depth error, and 21% lower velocity error for crossing vehicles.
• New visibility network with 18.5% less mean relative error.
• New general static object network with 17% precision improvements in high curvature and nighttime cases.
• Improved stopping position at unprotected left turns while yielding to oncoming objects, using object predictions beyond the crossing point.
• Allow more room for longitudinal alignment during merges by incorporating modelling of merge region end.
• Improved comfort when offsetting for objects that are cutting out of your lane.
En testares sammanfattning av 10.5:
Re: Utvecklingen av FSD-beta
Postat: 18 jan 2022 16:49
av Jordad
Större uppdatering i 10.9. Tesla har även höjt priset för FSD med 20% i USA till $12000.
Genomgång av vad som är nytt:
Snabbt test av några oskyddade vänstersvängar:
Re: Utvecklingen av FSD-beta
Postat: 02 feb 2022 17:44
av Jordad
Release notes för 10.10. majoriteten av FSD-beta-testare är fortfarande på 10.81 och har inte fått 10.9. Tesla har inte informerat om varför.
Utvecklingen av FSD-beta
Postat: 03 feb 2022 13:39
av Hertsh
Vore intressant att se hur den beter sig runt övergångsställe numera. Sett något?
I tillägg, snabbt införande av att bilen stannar vid stopppskylt med 10.9 för de som har sin profil på "assertive. Läste i SvD's Tech Blog att de skulle krävas Verkstadsesök för det. Smålog åt att detta blivit en sån stor nyhet i Sverige och att det finns så kallade experter som tror att det skulle kräva ett Verkstadsesök för en Tesla för en förändring som denna... Så många som vill ha nyheter om Tesla att de skriver vad som helst.
Re: Utvecklingen av FSD-beta
Postat: 05 feb 2022 11:42
av Hertsh
Modigt av FSD. Vänstersväng genom en kö.
Re: Utvecklingen av FSD-beta
Postat: 05 feb 2022 19:33
av Jordad
Lång video med Chuck Cook. FSD-beta gör i slutet av videon först en oskyddad västersväng över tre filer och sedan en nästan blind sväng med snabb mötande trafik. Det var gynsamma förhållanden men måste ändå ses som imponerande. Dagen efter testar han i sin vanliga korsning och det går urdåligt med inte en enda lyckad vänstersväng.
Första olyckan som man med 100% säkerhet kan säga är FSD-betas fel även om det säkert kan ha förekommit fler. Jag har sett det nämnas att AI Addict arbetar på Tesla men inte med autonomi. Han har fått nya versioner tidigt så det kan säkert stämma. Han har varit nära att krocka i liknande situationer i tidigare videos.
Re: Utvecklingen av FSD-beta
Postat: 05 feb 2022 23:09
av Maw
Taylor Ogan visar en typisk FSD beta färd istället för "best case"
WOW, detta är det mest imponerande jag sett på detta ämne hittills, tack för att du delade
Re: Utvecklingen av FSD-beta
Postat: 06 feb 2022 09:59
av tslaqqq
Hastigheten i hur Tesla kommer avancera inom detta område är exponentiell alldeles för få inser detta, och att någon annan magiskt ska lyckas lösa detta med HD maps och Lidar är inte alls i samma liga. Tesla är på väg att lösa platsoberoende självkörning - det är stort, mycket stort.
Sen kommer det garanterat komma med massvis av problem men främst tror jag att regelverk kommer vara bromskloss snarare än deras förbättringsarbete
Re: Utvecklingen av FSD-beta
Postat: 06 feb 2022 10:11
av spacecoin
macksie skrev:
Hertsh skrev:
Modigt av FSD. Vänstersväng genom en kö.
WOW, detta är det mest imponerande jag sett på detta ämne hittills, tack för att du delade
Hur skiljer man på imponerande och farligt här? FSD-betan har en förkärlek att köra genom allt som den uppfattar som körbar yta. T ex genom avspärrningar, grindar och till och med körande godståg.
Sedan är det så klart coolt med enstaka lyckade manövrar men failure rate är fortfarande mellan 5-26 miles beroende på hur man mäter och körmiljö. Förbättringstakten är svår att se tyvärr.
Det krävs en förbättring på minst 1000-2000x gånger dagens failure rate för att den ska bli autonom, det tror jag alla är överens om?
Re: Utvecklingen av FSD-beta
Postat: 24 feb 2022 17:14
av Jordad
Utvecklingen av FSD-beta är svår att greppa. Tesla bryter ner lösningen av autonomi till en mängd separata problem som man utvecklar separata lösningar för. Ofta slår Tesla i taket(local maxima som Elon Musk kallar det) för en lösning av en del av problemet och tvingas börja om med en ny strategi. Det är orsaken till den omväxling mellan progression och regression som FSD-beta-testare upplever beroende på vad de fokuserar på.
Version 10.10 av FSD-beta har inneburit mycket av både förbättringar och försämringar. Den här videon ser ut att vara en rättvis bedömning:
Re: Utvecklingen av FSD-beta
Postat: 14 okt 2022 07:11
av Zalman3
Re: Utvecklingen av FSD-beta
Postat: 14 okt 2022 08:08
av Gustafsson
Börjar hända saker på AI fronten, eller ska man ta bort A nu? Elon kanske inte drömmer trots allt när han vill koppla in sig på hjärnan…