Stellantis vill öppna den första Atlantes snabbladdaren 2022
Postat: 19 nov 2021 14:34
Max 175 kW?
https://www.elektroauto-news.net/2021/s ... nfang-2022
Stellantis vill öppna den första Atlantes snabbladdare i början av 2022.
Det finns nyheter om Stellantis snabbladdningsnätverk: Som gruppen rapporterar har de första 700 platserna för projektet kallat Atlante identifierats. Tillverkarens mål är att skapa det största snabbladdningsnätverket i Italien, Frankrike, Spanien och Portugal. Dessutom strävar Stellantis efter att effektivt integrera snabbladdningsplatserna i elnätet och att driva dem med energi från förnybara källor och stationära lagringssystem för att undvika toppbelastningar. Atlante är ett samarbete mellan Stellantis, det italienska energibolaget NHOA Group och Free2Move eSolutions.
År 2030 ska totalt 35 000 snabbladdningsställen finnas på drygt 9 000 platser. Stellantis anger 5000 snabbladdningsställen som ett delmål till 2025. Av de 700 platser som redan har identifierats ska 70 tas i drift inom det närmaste halvåret.
Projektets höjdpunkt: Projektpartnerna vill bygga ett 100 procent fordonsnätsintegrerat (VGI) nätverk som drivs med förnybar energi och utrustas med stationära lagringssystem. NHOA har lång erfarenhet inom detta område och har redan anslutit mer än 1 GWh kapacitet till nätet.
Stationära lagringssystem, ofta utrustade med laddningsbara batterier i andra livet , anses vara den tekniskt lämpligaste lösningen för att tillfälligt lagra den fluktuerande energigenereringen från förnybara källor och sedan ta fram den igen vid behov. Beroende på stationens läge bör Atlantes laddstationer även utrustas med tak inklusive inbyggda solfångare och lagringssystem med andra batterier.
Effekten vid Atlantes laddstationer bör variera från minst 100 kW till max 175 kW. Stellantis talar om att man vill erbjuda sina kunder – det vill säga förare av e-bilar från till exempel Peugeot, Citroen, Fiat och Opel – fördelar. Med andra ord: billigare elpriser än användare av icke-gruppmodeller. Ionity, snabbladdningsnätverket för VW, Audi, Porsche, BMW, Mercedes-Benz, Ford, Hyundai och Kia, har utformat sin prispolicy på ett liknande sätt.
Atlante-projektet är ett samarbete mellan NHOA Group – som utvecklar och investerar som ägare och operatör av nätverket – och Free2Move eSolutions, NHOA joint venture med Stellantis, som i sin tur levererar laddningstekniken (hårdvara och mjukvara). Laddstationerna ska främst installeras nära större motorvägs- och vägkorsningar och i tätbebyggda tätorter. Med Atlante vill projektpartnerna bidra till EU:s mål att hitta en snabbladdningsplats var 60:e kilometer längs de viktigaste motorvägarna och motorvägarna.