Sida 1 av 1
Miltal på begagnad Tesla model S
Postat: 18 nov 2021 08:32
av fridaselder
Hej,
Jag letar efter en beggad Tesla model S och har aldrig ägt en elbil innan. Min uppfattning är att miltalet inte har samma "betydelse" som på en bränslebil. Hittade några som hade gått som taxi på blocket, 44 000 mil för över 400'. Så, behöver jag stirra mig blind på miltalet?? Vad ska jag tänka på? Vill gärna ha en Model S 85D med free supercharge, gärna air suspension osv. Har någon importerat en Tesla från Tyskland? Kan ni ge mig era bästa tips eller hänvisa mig till en befintlig tråd?
Mvh
Frida
Re: Miltal på begagnad Tesla model S
Postat: 18 nov 2021 10:07
av Andreasson
Hej Frida!
Det är riktigt! Miltalet har inte samma betydelse. Jag har en S85D-15 som nu gått 35000 mil. Den känns som ny när jag kör den. Lika roligt varje gång. Sen är det ju förstås några saker som fått lagats genom åren, men det beror nog inte så mycket på milen. Handtagen, 12v batteri, stora skärmen, ljusinsats fram m.m.
Jag skulle nog ändå försöka undvika en taxi-bil! Det är stor risk att den laddats på Supercharger nästan jämt, och det är inte så bra ändå...!
Re: Miltal på begagnad Tesla model S
Postat: 18 nov 2021 10:10
av abagewitz
kolla köp och sälj här på forumet...
Re: Miltal på begagnad Tesla model S
Postat: 18 nov 2021 10:56
av Henkens
Min S90D -17 har laddats mestadelen på SuC och den har gått som taxi.
Vid 100% så kommer jag 40 mil enligt appen
Den har gått 29400 mil.
Re: Miltal på begagnad Tesla model S
Postat: 18 nov 2021 11:37
av jonasl
Nackdelen med luftfjädring är att det inte är från om utan när den kommer börja strula. Det har nog mer med ålder än med mil att göra och är inte specifikt för Tesla utan något som man får på köpet med all luftfjädring tyvärr. Luftbälgarna kommer från ett fåtal leverantörer oavsett vilken bil de sitter på.
För nybilsägaren som har bilen max 5 år spelar det mindre roll.
Re: Miltal på begagnad Tesla model S
Postat: 18 nov 2021 11:42
av thebishop
Min gamla Saab fick jag byta stålfjädrar fram på minst två gånger pga sönderrostning nedre del (samlades vatten och skräp där). BMW samma sak. Så det är inte gratis och problemfritt heller. Får väl se hur Teslas funkar om några år.
Re: Miltal på begagnad Tesla model S
Postat: 18 nov 2021 11:44
av jonasl
Fast det är en aning billigare att fixa än en kompressor som gett upp för att den fått gå konstant pga läckande luftfjädring (som också behöver fixas), tänker jag.
Fjäderbrott har jag faktiskt aldrig varit med om.
Re: Miltal på begagnad Tesla model S
Postat: 18 nov 2021 12:37
av thebishop
jonasl skrev:Fast det är en aning billigare att fixa än en kompressor som gett upp för att den fått gå konstant pga läckande luftfjädring (som också behöver fixas), tänker jag.
Fjäderbrott har jag faktiskt aldrig varit med om.
Jo, det har du säkert rätt i - bara reflekterade att när min Saab var lika gammal som Teslan är nu så hade jag bytt fjädrar fram en gång, Teslans luft funkar fortfarande - men det kommer väl som ett brev på posten snart när batteri, MCU och allt annat dyrt är bytt redan...
