NIO ET7 får 1000km i räckvidd
Postat: 17 nov 2021 10:39
I varje fall enligt NEDC standarden.
https://www.nio.com/no_NO/et7
https://www.nio.com/no_NO/et7
Men fullständigt ekonomiskt vansinne att bygga en heltäckande infrastruktur för detta, så det kommer med största sannolikhet inte ske.Dodde skrev:Är det utbytbart batteri på denna? Snabbare att byta än att ladda.
taliz skrev:NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Bygger dom inte ett gäng i Norge och i Kina finns det väl redan eller?fth skrev:Men fullständigt ekonomiskt vansinne att bygga en heltäckande infrastruktur för detta, så det kommer med största sannolikhet inte ske.Dodde skrev:Är det utbytbart batteri på denna? Snabbare att byta än att ladda.
/fth
Jo....MWall skrev:taliz skrev:NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
mikebike skrev:Jo....MWall skrev:taliz skrev:NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Det handlar inte om hur mycket man kör på en dag, det handlar om var man kan ladda.MWall skrev:mikebike skrev:Jo....MWall skrev:taliz skrev:NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
Att ha en elbil som man inte kan ladda hemma ligger bortanför min föreställningsförmåga. Förstår inte varför man skulle sätta sig i den sitsen.mikebike skrev:Det handlar inte om hur mycket man kör på en dag, det handlar om var man kan ladda.MWall skrev:mikebike skrev:Jo....MWall skrev:taliz skrev:NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
Jag kan inte ladda hemma och vanligen inte på destination heller. Jag måste alltså försöka anlända med så mycket laddning som möjligt. I mitt fall med minst 60% när jag kommer hem och minst 80% när jag anländer till destinationen.
För mig skulle ett större batteri innebära färre stopp, men inte mindre laddtid. Med min Model 3 måste jag stanna två gånger på en resa som är 40+ mil.
mans71 skrev:Bra! Då kanske Elon kan omvärdera sitt beslut att dra undan 80+ mil modellen av S & X. Nu finns ju iofs inte de uppdaterade modellerna med kortare range heller men det är ju en annan historia.
Precis! Slipper jag snabbladda för att åka en normal affärsresa på 60 mil ToR i ur och skur så blir det enormt mycket enklare och bekvämare men också såklart mycket billigare eftersom jag laddar hemma. Som en bonus kan jag plötsligt köra bil med släp en längre sträcka utan att det ska bli krångligt. 100-batteri är för litet för att det ska vara smidigt, iaf. för mina behov.MWall skrev:mans71 skrev:Bra! Då kanske Elon kan omvärdera sitt beslut att dra undan 80+ mil modellen av S & X. Nu finns ju iofs inte de uppdaterade modellerna med kortare range heller men det är ju en annan historia.
Längre räckvidd är bra främst av en enda anledning. Att det minskar behovet av snabbladdning väldigt mycket. Om räckvidden ökar 50% från dagens Model S så skulle behovet av snabbladdning minska med säkert 80-90%. Och det är ju faktiskt något som kommer krävas om vi ska ha miljontals elbilar på vägarna bara i Sverige. Nackdelen är förstås att bilarna blir tyngre, dyrare och mindre miljövänliga.
Hört talas om autobahn?MWall skrev:mikebike skrev:Jo....MWall skrev:taliz skrev:NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.
Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
Visst är det smidigt att kunna ladda hemma. Men ofta är det ju så att om man kör lite så behöver man inte ladda så ofta.Att ha en elbil som man inte kan ladda hemma ligger bortanför min föreställningsförmåga.
Förstår inte varför man skulle sätta sig i den sitsen.
Jag är väl långt ifrån ”normal” i detta avseende, men jag kör ofta längre sträckor än så per dag på mina resor, senast Stockholm-Berlin, 140 mil, på en dag.MWall skrev:Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
mans71 skrev:Precis! Slipper jag snabbladda för att åka en normal affärsresa på 60 mil ToR i ur och skur så blir det enormt mycket enklare och bekvämare men också såklart mycket billigare eftersom jag laddar hemma. Som en bonus kan jag plötsligt köra bil med släp en längre sträcka utan att det ska bli krångligt. 100-batteri är för litet för att det ska vara smidigt, iaf. för mina behov.MWall skrev:mans71 skrev:Bra! Då kanske Elon kan omvärdera sitt beslut att dra undan 80+ mil modellen av S & X. Nu finns ju iofs inte de uppdaterade modellerna med kortare range heller men det är ju en annan historia.
Längre räckvidd är bra främst av en enda anledning. Att det minskar behovet av snabbladdning väldigt mycket. Om räckvidden ökar 50% från dagens Model S så skulle behovet av snabbladdning minska med säkert 80-90%. Och det är ju faktiskt något som kommer krävas om vi ska ha miljontals elbilar på vägarna bara i Sverige. Nackdelen är förstås att bilarna blir tyngre, dyrare och mindre miljövänliga.
För att man vill köra avgasfritt?MWall skrev:Att ha en elbil som man inte kan ladda hemma ligger bortanför min föreställningsförmåga. Förstår inte varför man skulle sätta sig i den sitsen.
Större batterier laddar snabbare i regel. Även om Model 3 peakar på 250 kW så är det under en väldigt kort period. Kan du ligga på 250 kW under större delen av laddningen så skulle det hjälpa mycket.
https://www.autoevolution.com/news/nio- ... 75124.html
When NIO announced the ET7 would have a 150 kWh battery pack with solid-state cells in 2022, nobody bought that right away. Reactions ranged from cautiously waiting to plain denial that this would be possible. With the information of new investments on Solid State Lion, we learned more about that battery pack: it will actually be semi-SSB (solid-state battery).
NIO’s CEO, William Li, said the best description for these new cells was this one we mentioned shortly after promising the 150 kWh battery pack at NIO Day. Although it looks massive, the battery pack will not be larger than those already used by the company in its swapping system. If it were, it would not fit cars other than the ET7, which does not make sense for NIO’s strategy.
According to what Li said at the time, this semi-SSB would comprise “in-situ solidified solid-liquid electrolyte, inorganic pre-lithiated carbon-silicon anode, and nano-scale ultra-high nickel cathode.” The NIO CEO also said that it would have an energy density of 360 Wh/kg. We’ll probably have more details about this solid-liquid electrolyte when NIO starts using the new cell by Q4 2022.
Solid State Lion is the company that would supply these semi-SSBs to NIO. The Chinese EV maker is directly involved with the battery startup. As CNEVPost points out, Zeng Shuxiang is a director of Solid State Lion. He also happens to be the CEO of XPT, NIO's electric drive division.
Lägg av med NEDC. Det är bara så dj-vla fånigt dumt!Zalman3 skrev:I varje fall enligt NEDC standarden.
https://www.nio.com/no_NO/et7
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... teribyten/
Kinesiska Tesla-utmanaren Nio till Sverige 2022 – med snabba batteribyten
Först Norge – nu står Sverige på tur. Elbilstillverkaren Nio fortsätter sitt intåg i Europa och bekräftar att man planerar batteribytesstationer även här.