Sida 1 av 2

NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 10:39
av Zalman3
I varje fall enligt NEDC standarden.
Screenshot_20211117-103331_Chrome.jpg
https://www.nio.com/no_NO/et7

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 10:52
av taliz
NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 11:15
av Dodde
Är det utbytbart batteri på denna? Snabbare att byta än att ladda.

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 11:17
av fth
Dodde skrev:
Är det utbytbart batteri på denna? Snabbare att byta än att ladda.
Men fullständigt ekonomiskt vansinne att bygga en heltäckande infrastruktur för detta, så det kommer med största sannolikhet inte ske.

/fth

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 11:21
av MWall
taliz skrev:
NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.

Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 11:37
av Dodde
fth skrev:
Dodde skrev:
Är det utbytbart batteri på denna? Snabbare att byta än att ladda.
Men fullständigt ekonomiskt vansinne att bygga en heltäckande infrastruktur för detta, så det kommer med största sannolikhet inte ske.

/fth
Bygger dom inte ett gäng i Norge och i Kina finns det väl redan eller?

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 11:41
av mikebike
MWall skrev:
taliz skrev:
NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.

Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Jo....

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 11:45
av MWall
mikebike skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.

Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Jo....

Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 11:55
av mikebike
MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.

Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Jo....

Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
Det handlar inte om hur mycket man kör på en dag, det handlar om var man kan ladda.
Jag kan inte ladda hemma och vanligen inte på destination heller. Jag måste alltså försöka anlända med så mycket laddning som möjligt. I mitt fall med minst 60% när jag kommer hem och minst 80% när jag anländer till destinationen.

För mig skulle ett större batteri innebära färre stopp, men inte mindre laddtid. Med min Model 3 måste jag stanna två gånger på en resa som är 40+ mil.

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 11:58
av mans71
Bra! Då kanske Elon kan omvärdera sitt beslut att dra undan 80+ mil modellen av S & X. Nu finns ju iofs inte de uppdaterade modellerna med kortare range heller men det är ju en annan historia.

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 12:24
av MWall
mikebike skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.

Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Jo....

Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
Det handlar inte om hur mycket man kör på en dag, det handlar om var man kan ladda.
Jag kan inte ladda hemma och vanligen inte på destination heller. Jag måste alltså försöka anlända med så mycket laddning som möjligt. I mitt fall med minst 60% när jag kommer hem och minst 80% när jag anländer till destinationen.

För mig skulle ett större batteri innebära färre stopp, men inte mindre laddtid. Med min Model 3 måste jag stanna två gånger på en resa som är 40+ mil.
Att ha en elbil som man inte kan ladda hemma ligger bortanför min föreställningsförmåga. Förstår inte varför man skulle sätta sig i den sitsen. ;)

Större batterier laddar snabbare i regel. Även om Model 3 peakar på 250 kW så är det under en väldigt kort period. Kan du ligga på 250 kW under större delen av laddningen så skulle det hjälpa mycket.

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 12:26
av MWall
mans71 skrev:
Bra! Då kanske Elon kan omvärdera sitt beslut att dra undan 80+ mil modellen av S & X. Nu finns ju iofs inte de uppdaterade modellerna med kortare range heller men det är ju en annan historia.

Längre räckvidd är bra främst av en enda anledning. Att det minskar behovet av snabbladdning väldigt mycket. Om räckvidden ökar 50% från dagens Model S så skulle behovet av snabbladdning minska med säkert 80-90%. Och det är ju faktiskt något som kommer krävas om vi ska ha miljontals elbilar på vägarna bara i Sverige. Nackdelen är förstås att bilarna blir tyngre, dyrare och mindre miljövänliga.

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 12:40
av mans71
MWall skrev:
mans71 skrev:
Bra! Då kanske Elon kan omvärdera sitt beslut att dra undan 80+ mil modellen av S & X. Nu finns ju iofs inte de uppdaterade modellerna med kortare range heller men det är ju en annan historia.

Längre räckvidd är bra främst av en enda anledning. Att det minskar behovet av snabbladdning väldigt mycket. Om räckvidden ökar 50% från dagens Model S så skulle behovet av snabbladdning minska med säkert 80-90%. Och det är ju faktiskt något som kommer krävas om vi ska ha miljontals elbilar på vägarna bara i Sverige. Nackdelen är förstås att bilarna blir tyngre, dyrare och mindre miljövänliga.
Precis! Slipper jag snabbladda för att åka en normal affärsresa på 60 mil ToR i ur och skur så blir det enormt mycket enklare och bekvämare men också såklart mycket billigare eftersom jag laddar hemma. Som en bonus kan jag plötsligt köra bil med släp en längre sträcka utan att det ska bli krångligt. 100-batteri är för litet för att det ska vara smidigt, iaf. för mina behov.

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 13:04
av taliz
MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
NEDC....
Men 150kwh är riktigt nice, nu börjar vi komma upp i kapaciteter som närmar sig avgasbilar räckviddsmässigt.
Förhoppningsvis får den också riktigt snabb laddning. Laddar man med 3C(som tex Taycan och Model 3) så betyder det 450kw.
Det skulle ge ~25 mils räckvidd på 5 minuter.

Med den räckvidden behöver den i princip aldrig snabbladdas.
Jo....

Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
Hört talas om autobahn? ;)
När jag kan köra i 160kmh 4 timmar i sträck oavsett väder, då är jag nöjd. Klarar denna det? Kanske?

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 13:09
av Zalman3
Att ha en elbil som man inte kan ladda hemma ligger bortanför min föreställningsförmåga.
Förstår inte varför man skulle sätta sig i den sitsen.

Visst är det smidigt att kunna ladda hemma. Men ofta är det ju så att om man kör lite så behöver man inte ladda så ofta.
Kör man mycket, som jag, så kör jag ju mest på annan ort än hemma, och då kan jag ju ändå inte ladda hemma.
Jag är ju resande och har kört +12.000 mil(mycket mindre nu pga Corona) utan att kunna ladda hemma.
Tycker att det gått hyfsat bra.

Men självklart ska man kräva laddmöjlighet även om man bor i lägenhet.

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 13:11
av fth
MWall skrev:
Äh, hur ofta kör man längre än 70-75 mil på en dag?
Jag är väl långt ifrån ”normal” i detta avseende, men jag kör ofta längre sträckor än så per dag på mina resor, senast Stockholm-Berlin, 140 mil, på en dag.

Jag inser dock att det inte är rimligt att bilar och infrastruktur byggs för extremfallen, men med Tesla och SuC så har man ju i praktiken obegränsad räckvidd, det är bara förarens/förarnas uthållighet som begränsar. :D

/fth

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 13:19
av MWall
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Bra! Då kanske Elon kan omvärdera sitt beslut att dra undan 80+ mil modellen av S & X. Nu finns ju iofs inte de uppdaterade modellerna med kortare range heller men det är ju en annan historia.

Längre räckvidd är bra främst av en enda anledning. Att det minskar behovet av snabbladdning väldigt mycket. Om räckvidden ökar 50% från dagens Model S så skulle behovet av snabbladdning minska med säkert 80-90%. Och det är ju faktiskt något som kommer krävas om vi ska ha miljontals elbilar på vägarna bara i Sverige. Nackdelen är förstås att bilarna blir tyngre, dyrare och mindre miljövänliga.
Precis! Slipper jag snabbladda för att åka en normal affärsresa på 60 mil ToR i ur och skur så blir det enormt mycket enklare och bekvämare men också såklart mycket billigare eftersom jag laddar hemma. Som en bonus kan jag plötsligt köra bil med släp en längre sträcka utan att det ska bli krångligt. 100-batteri är för litet för att det ska vara smidigt, iaf. för mina behov.

Nja, så länge det finns lediga laddare där jag vill ha dem så är jag ok med dagens räckvidd. Men jag åker inte på affärsresor alls.

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 13:37
av mikebike
MWall skrev:
Att ha en elbil som man inte kan ladda hemma ligger bortanför min föreställningsförmåga. Förstår inte varför man skulle sätta sig i den sitsen. ;)

Större batterier laddar snabbare i regel. Även om Model 3 peakar på 250 kW så är det under en väldigt kort period. Kan du ligga på 250 kW under större delen av laddningen så skulle det hjälpa mycket.
För att man vill köra avgasfritt?
Jag kan sällan ladda på destinationen heller. Har man högre inkomst, bor i villa och på hotell istället för i lägenhet och på vandrarhem så blir situationen en annan. ;)
Dock vill jag hävda att jag inte är unik med mina förutsättningar.

Ja, min bil peakar en kort tid på som mest 241 kW på en 250 kW SuC, men den peakar på 150 kW SuC också. Det är inte så att den har en platå på 150 kW, utan effekten sjunker rätt fort till cirka 80 kW.

Ja, det är möjligt att ett längre laddstopp med ett större batteri innebär kortare total laddtid än två med ett mindre batteri, men nu var det ju någon som hävdade att man "i princip aldrig behöver snabbladda" så då faller det argumentet.


Just idag har jag tagit bilen till jobbet och där kan jag ladda! :)
Hela 3,7 kW, så typ 30 kWh på en dag..... :(

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 17 nov 2021 14:01
av Trevlig
Tycker folk tänker fel kring "hur ofta kör du 75 mil?"

Tänker att batteriet tar ju emot laddning mycket bättre, behöver du 30 mil så räcker det att ladda typ 10-40% förmodligen på ganska hög effekt.

Jämför man med Tesla model 3 och behöver trycka upp dom sista 20% till 95% laddning.

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 26 nov 2021 21:31
av Zalman3
Semi solid-state battery?

When NIO announced the ET7 would have a 150 kWh battery pack with solid-state cells in 2022, nobody bought that right away. Reactions ranged from cautiously waiting to plain denial that this would be possible. With the information of new investments on Solid State Lion, we learned more about that battery pack: it will actually be semi-SSB (solid-state battery).

NIO’s CEO, William Li, said the best description for these new cells was this one we mentioned shortly after promising the 150 kWh battery pack at NIO Day. Although it looks massive, the battery pack will not be larger than those already used by the company in its swapping system. If it were, it would not fit cars other than the ET7, which does not make sense for NIO’s strategy.

According to what Li said at the time, this semi-SSB would comprise “in-situ solidified solid-liquid electrolyte, inorganic pre-lithiated carbon-silicon anode, and nano-scale ultra-high nickel cathode.” The NIO CEO also said that it would have an energy density of 360 Wh/kg. We’ll probably have more details about this solid-liquid electrolyte when NIO starts using the new cell by Q4 2022.

Solid State Lion is the company that would supply these semi-SSBs to NIO. The Chinese EV maker is directly involved with the battery startup. As CNEVPost points out, Zeng Shuxiang is a director of Solid State Lion. He also happens to be the CEO of XPT, NIO's electric drive division.
https://www.autoevolution.com/news/nio- ... 75124.html

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 26 nov 2021 21:48
av martinot
Zalman3 skrev:
I varje fall enligt NEDC standarden.
Screenshot_20211117-103331_Chrome.jpg
https://www.nio.com/no_NO/et7
Lägg av med NEDC. Det är bara så dj-vla fånigt dumt! :evil:

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 01 dec 2021 00:22
av Zalman3

Kinesiska Tesla-utmanaren Nio till Sverige 2022 – med snabba batteribyten
Först Norge – nu står Sverige på tur. Elbilstillverkaren Nio fortsätter sitt intåg i Europa och bekräftar att man planerar batteribytesstationer även här.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... teribyten/

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 22 dec 2021 21:34
av Fredrik j
Jag gillar designen på bild iallafall. Påminner en del om model3 men i mina ögon med bättre proportioner.
Undrar om den får dra släp?

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 22 dec 2021 22:06
av spacecoin
Enligt denna ska NIO ha över 730 battery-swap-stationer (de flesta i Kina så klart):
https://www.nio.com/nio-power

Kul med konkurrens! Både XPeng och NIO i Sverige 2022 bådar gott! Lidar, radar och 8MP-kameror i hos både Xpeng och NIO om jag minns rätt.

"NIO Aquila Super Sensing features 33 high-performance sensing units including an ultralong-range high-resolution LiDAR, 11 8MP high-resolution cameras, enhanced driver monitoring system, 5 millimeter wave radars, 12 ultrasonic sensors, redundant high-precision localization units and V2X. It redefines the standards of autonomous driving sensing systems."

Re: NIO ET7 får 1000km i räckvidd

Postat: 09 jul 2022 00:16
av Zalman3
Nio är på gång i Sverige.

https://www.nio.com/sv_SE