Sida 1 av 2

Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 17:33
av Jonta73
Har jobbat som Volvo säljare i 10 år men har nu bestämt mej för att byta jobb och då börjar tankarna snurra vilken bil jag ska köpa. Kan ju köpa nya Volvo C40 på personal pris medans jag jobbar kvar men i ärlighetens namn är den inte tillräckligt bra om man jämför med konkurrenterna.
Några frågor om Model 3P som jag är mest intresserad av.
Jag bor i Hudiksvall 30 mil norr om Stockholm längs med E4. Kommer service bilen dit eller är jag tvungen att åka till Stockholm om det är nånting som behöver åtgärdas?
Om jag skulle bli påkörd och bilen behöver uppsöka plåtverkstad, är det bärgare till Stockholm då och tåg hem? Och ner till Stockholm och hämta sen..ja ni fattar det är lite omständigt även om det är väldigt sällan man behöver plåtverkstad men dock kan det hända.

Har ni några fler nackdelar ni kan dela med er av? Fördelarna vet jag redan.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 17:46
av ovelundkvist
Mobil service åker väl till hela Sverige?

Det finns fler plåtverkstäder än de i Stockholm. Minst en i Uppsala.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 18:54
av Jonta73
Glömde 2 frågor. Vad tycker ni, behöver jag köpa till alla självkörande grejer? Är inte intresserad av det egentligen utan för mej känns det bara som en kostnad. Men blir bilen svårsåld om 3 år om jag skulle byta då om jag inte har det?

Bör jag vänta till Tysklands fabriken är i gång med Model 3 för ev lite bättre byggkvalitet eller tror ni inte det spelar någon roll?

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 20:09
av MarcusKovik
Jonta73 skrev:
Glömde 2 frågor. Vad tycker ni, behöver jag köpa till alla självkörande grejer? Är inte intresserad av det egentligen utan för mej känns det bara som en kostnad. Men blir bilen svårsåld om 3 år om jag skulle byta då om jag inte har det?

Bör jag vänta till Tysklands fabriken är i gång med Model 3 för ev lite bättre byggkvalitet eller tror ni inte det spelar någon roll?
Du behöver absolut inte köpa de två stegen av självkörning direkt, då de kan köpas till efteråt, när som.
Byggkvaliteten just nu från Kina är mycket bra. Dock går väl många och suktar efter vad 4680 betterierna kan ge i form av prestanda och pris.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 20:18
av McFace
MarcusKovik skrev:
Jonta73 skrev:
Glömde 2 frågor. Vad tycker ni, behöver jag köpa till alla självkörande grejer? Är inte intresserad av det egentligen utan för mej känns det bara som en kostnad. Men blir bilen svårsåld om 3 år om jag skulle byta då om jag inte har det?

Bör jag vänta till Tysklands fabriken är i gång med Model 3 för ev lite bättre byggkvalitet eller tror ni inte det spelar någon roll?
Du behöver absolut inte köpa de två stegen av självkörning direkt, då de kan köpas till efteråt, när som.
Byggkvaliteten just nu från Kina är mycket bra. Dock går väl många och suktar efter vad 4680 betterierna kan ge i form av prestanda och pris.
Model 3 med 4680 från Berlin lär väl inte direkt vara runt hörnet...

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 20:27
av Jonta73
Ok så när dom drar i gång tillverkningen av model 3 i Tyskland så kommer det vara med andra batterier? Jag kommer inte behöva beställa på en gång utan jag kan vänta till sommaren eller framåt hösten i värsta fall.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 20:38
av LarsL
Det är ett nytt format på batterierna och en något annan konstruktion på bilen. Den kan vara bättre men samtidigt vill man ju inte köpa den första bilen av bandet på en ny fabrik.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 20:41
av Off Grid Byggaren
En fråga, vad är det som gör en Volvo C40 på personal pris inte tillräckligt bra?

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 21:03
av McFace
Jonta73 skrev:
Ok så när dom drar i gång tillverkningen av model 3 i Tyskland så kommer det vara med andra batterier? Jag kommer inte behöva beställa på en gång utan jag kan vänta till sommaren eller framåt hösten i värsta fall.
4680 är inte färdigt och ingen vet när den kommer i skala eller om den ens kommer till 3 i närtid. Den ska användas till Cybertruck och till lastbilarna.

Model 3 är inte på tal att tillverkas i Berlin än.

Men ja, vänta du till nästa höst. Det låter som en bra plan.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 21:29
av Jonta73
C40 har jag inte kört ännu men XC40 Recharge har jag kört i flera veckor och C40 bygger på samma platta och drivlina. Den har ok prestanda men är inte så kul att köra ändå. Räckvidden 41-42 mil WLTP inte heller ok tycker jag.
Tror inte den kommer vara lika het som beg om 3 år med den räckvidden. Goggle systemet är rätt ok men känns inte lika spännande som Teslas.
Sen har den andra fördelar för min personliga del, nära till verkstad och plåtverkstad om det skulle behövas.

Säger inte att C40 är kass men det jag har läst om testerna av model 3 så känns den vassare på många punkter utom möjligen den upplevda kvalitets känslan.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 21:33
av Jonta73
McFace skrev:
Jonta73 skrev:
Ok så när dom drar i gång tillverkningen av model 3 i Tyskland så kommer det vara med andra batterier? Jag kommer inte behöva beställa på en gång utan jag kan vänta till sommaren eller framåt hösten i värsta fall.
4680 är inte färdigt och ingen vet när den kommer i skala eller om den ens kommer till 3 i närtid. Den ska användas till Cybertruck och till lastbilarna.

Model 3 är inte på tal att tillverkas i Berlin än.

Men ja, vänta du till nästa höst. Det låter som en bra plan.
Skrev jag att jag skulle vänta till hösten?
Jag skrev att skulle kunna vänta till hösten i värsta fall om nånting nytt spännande var på gång. Lite därför jag är här och frågar eftersom jag inte har koll på Tesla och vad som är på gång.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 22:20
av bjelkeman
Jonta73 skrev:
Har ni några fler nackdelar ni kan dela med er av? Fördelarna vet jag redan.
Service är väl långväga om det är ett allvarligt problem, men det vet du ju redan. Något svajig kvalitet från USA fabriken där en Model 3 Performance kommer ifrån (men inte inte så det har stört mig, verkar mest vara de som kört tyskt innan).

Annars så finns det inte en enda bil på marknaden jag skulle byta min Model 3 mot.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 22:36
av Jonta73
bjelkeman skrev:
Jonta73 skrev:
Har ni några fler nackdelar ni kan dela med er av? Fördelarna vet jag redan.
Service är väl långväga om det är ett allvarligt problem, men det vet du ju redan. Något svajig kvalitet från USA fabriken där en Model 3 Performance kommer ifrån (men inte inte så det har stört mig, verkar mest vara de som kört tyskt innan).

Annars så finns det inte en enda bil på marknaden jag skulle byta min Model 3 mot.
Tack för info. Blir man tilldelad en bil bara eller kan man välja Kina fabriken?

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 22:45
av Nogo
Det som är negativt som jag har upplevt med min är i princip lacken på bilen. Den leverades med stor lackskillnad på bakre stötfångaren jämfört med resten av bilen och sedan är lacken är helt värdelös vid trösklarna. De är ganska blästrade av bara motorvägskörning mellan april - november och då har jag haft stänkskydd sedan dag 1.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 23:05
av Jonta73
Nogo skrev:
Det som är negativt som jag har upplevt med min är i princip lacken på bilen. Den leverades med stor lackskillnad på bakre stötfångaren jämfört med resten av bilen och sedan är lacken är helt värdelös vid trösklarna. De är ganska blästrade av bara motorvägskörning mellan april - november och då har jag haft stänkskydd sedan dag 1.
Ok tråkigt med nyansskillnader från fabrik. Beställer man stänkskydd när man beställer bilen eller är det efter marknads prylar? Jag kanske får fundera på foliera trösklar, hade ändå tänkte foliera front/huv.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 14 nov 2021 23:27
av Beigler
Plåtverkstad har jag använt andra vid två tillfällen. Ser inte att det skulle vara något problem med det.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 15 nov 2021 09:01
av SwedishAdvocate
Jonta73 skrev:
…/ Om jag skulle bli påkörd och bilen behöver uppsöka plåtverkstad, är det bärgare till Stockholm då och tåg hem? Och ner till Stockholm och hämta sen..ja ni fattar det är lite omständigt även om det är väldigt sällan man behöver plåtverkstad men dock kan det hända. /…
Om man köper en ny M3P av Tesla och den sen måste in på verkstan — får man inte gratis lånebil då?…

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 15 nov 2021 09:04
av SwedishAdvocate
Nogo skrev:
Det som är negativt som jag har upplevt med min är i princip lacken på bilen. Den leverades med stor lackskillnad på bakre stötfångaren jämfört med resten av bilen /…
Gissar att din bil är vit. Så vitt jag vet skrevs det lite på forumet om det här för några månader. Sen dess har inte jag sett ngt mer — så det känns som Tesla fixat det här…

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 15 nov 2021 09:17
av SwedishAdvocate
Jonta73 skrev:
bjelkeman skrev:
Jonta73 skrev:
Har ni några fler nackdelar ni kan dela med er av? Fördelarna vet jag redan.
Service är väl långväga om det är ett allvarligt problem, men det vet du ju redan. Något svajig kvalitet från USA fabriken där en Model 3 Performance kommer ifrån (men inte inte så det har stört mig, verkar mest vara de som kört tyskt innan).

Annars så finns det inte en enda bil på marknaden jag skulle byta min Model 3 mot.
Tack för info. Blir man tilldelad en bil bara eller kan man välja Kina fabriken?
Tror samtliga M3P som säljs i Europa kommer från USA-fabriken. Kvaliteten därifrån är kanske inte riktigt lika bra som från Kina, nen som jag förstått det så verkar det inte vara någon större skillnad längre…

Har själv en bekant som köpte en av de första 3LR AWD som kom till Sverige. En grå med svart inredning. Den bilen har jag själv leveransinspekterat (som lekman). Jag kunde inte hitta något att anmärka på med den. Min bekant är pensionär och hans bil har inte rullat så många mil. Han monterade ngn slags eftermarknadsstänkskydd som jag tror är lite större än original från Tesla. …Och den bilen är vidare sannolikt relativt ’gubbkörd’… Såvitt jag vet har han inte haft några problem med någon slags blästring av sina trösklar…

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 15 nov 2021 09:24
av SwedishAdvocate
Nogo skrev:
…/ och sedan är lacken är helt värdelös vid trösklarna. De är ganska blästrade av bara motorvägskörning mellan april - november och då har jag haft stänkskydd sedan dag 1.
Skrev lite om en annan ’datapoint’ i mitt inlägg ovan…

Kanske är Teslas originalstänkskydd för små för svenska förhållanden?… Gissar att det går att ta reda på vilka stänkskydd som är bäst genom att använda detta forumet eller det amerikanska — TMC. Är även rätt säker på att norska Teslaägare också har ett bra forum — vet dock inte vilket de använder mest…

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 15 nov 2021 09:31
av Flajjan
Kan rekommendera en Model 3P, det är den sjukaste bil jag ägt, snäll och följsam som ett lamm, för att när man slänger pedalen genom golvet skjuta som ur en kanonkula.. Lite bullrig med 20" fälgar, men helt ok.
Rekommenderar alla dagar i veckan.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 15 nov 2021 09:33
av SwedishAdvocate
Off Grid Byggaren skrev:
En fråga, vad är det som gör en Volvo C40 på personal pris inte tillräckligt bra?
En C40 har väl väsentligt sämre luftmotstånd och högre energiförbrukning jämfört med en M3P - eller?… Och ju högre hastighet desto värre blir ju den här problematiken - särskilt i 110-120 km/h… Vidare har ju SUV/Crossover-formfaktorn högre tyngdpunkt = sämre/tråkigare/farligare vägegenskaper… En C40 är väl även betydligt tyngre än en M3P = sämre/tråkigare/farligare vägegenskaper…

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 15 nov 2021 09:34
av Nogo
Jag har använt eftermarknadsstänkskydd, men det har inte hjälpt. Jag vidhåller att lacken är tunn för detta problem har inte dykt upp i någon annan bil och då pratar jag om 100 000mil i erfarenhet av samma sträckor. Så länge det bara är lacken som har släppt så kommer jag inte åtgärda det och låta folk se bilen som den är.

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 15 nov 2021 09:48
av SwedishAdvocate
Nogo skrev:
Jag har använt eftermarknadsstänkskydd, men det har inte hjälpt. Jag vidhåller att lacken är tunn för detta problem har inte dykt upp i någon annan bil och då pratar jag om 100 000mil i erfarenhet av samma sträckor. Så länge det bara är lacken som har släppt så kommer jag inte åtgärda det och låta folk se bilen som den är.
Som jag minns det så finns det ju en eller flera trådar om det här på forumet där det finns mer info… Vet ju inte, men skulle det kunna spela in att M3P är en så pass effektstark fyrhjulsdriven bil?… Drar man på hårt och ofta när man har större rattutslag och utvinklade hjul så kanske det inte går att komma ifrån att framhjulen sprätter småsten mot trösklarna… Kanske blir det bättre ifall man väntar med de hårda accelerationerna till hjulvinklarna är mindre… Har för mig att det finns liknande resonemang som detta i tråden/trådarna om det här…

Re: Några frågor till er proffs

Postat: 15 nov 2021 10:20
av PontusT
Tesla verkar inte lista var mobil service finns men närmsta tror jag är Borlänge enligt https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... il-service
Dock verkar Sundsvall vara på gång. För plåtverkstad funkar det med vilken som helst som ditt försäkringsbolag godkänner.

Edit: Här finns lite rapporter om var folk fått service i norr: viewtopic.php?f=51&t=21297&start=30