Sida 1 av 2
Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 12:11
av mgm3
Hoj!
Är IT-konsult med eget AB och naturligtvis mäkta imponerad av Model S och Tesla som företag. Jag har räknat och läst allt vad alla här har skrivit och mer därtill.
Funderar bara på ett par saker som ni som redan kör Model S kanske kan svara på.
Hur resonerade ni när ni beställde bilen?
Nu tänker jag mer på 20% kontant och en ganska dyr månadskostnad.
Jag vet mycket väl att en "vanlig" bil blir ganska så dyr också men man måste nästan börja kika på BMW M5/7-serie, Mercedes S-klass osv. för att komma upp i månadskostnaderna för Teslan.
Hur motiverade ni de 20% första förhöjda hyra? Avsätter ni tillräckligt mycket till egen pension och har ni tillräckligt hög omsättning för att "unna" er inköpet av en Model S för över miljonen?
Jag försöker verkligen verkligen inte vara oförskämd så tolka inte min tråd som det utan snarare som en vänlig själ som undrar hur ni motiverat inköpet.
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 12:47
av Machris
Because I'm worth it

Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 13:44
av joel80
Problemet för mig var att efter provkörningen inte motivera köpet.. Jag fick inte ihop kalkylen (speciellt kontantinsatsen sprack det på där DNB ville ha minst 25% av mig.)
Det var fruktansvärt svårt att skippa tanken på att beställa en Tesla. (Eller skjuta upp beställningen några år som jag försöker tänka.)

Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 13:56
av Remuz
Debiterar du runt 200k/mån så börjar ju sätten att få ut pengarna ur bolaget ta slut. Du kan ta lite utdelning, lite lön och massor av konsumtion. Konsumtionen kan du lämpligen lägga på en Tesla. När jag körde eget för några år sedan hade jag grava problem med att göra med pengarna i bolaget och man vill ju inte direkt plocka ut lön pga alla skatter. Det du då vill ha är en bil med lågt förmånsvärde. Du ligger troligen över gränsen för 50% skatt, ev ligger du tom över 50k/mån i lön och då har du 55% i skatt. Istället för att då plocka ut 15k extra i lön (65k/mån) så kan du ha en Tesla. Du hade fått ut 7k av dom 15k så Teslans lease kostar 7k. Förmånsbeskattningen på det blir 1750kr om du ligger på 50% i skatt. Kostnad för Tesla (räknat i din plånbok) blir då 9k.
Dock vill du kanske inte plocka företaget på pengar så länge du inte fyllt dina fonderingsmöjligheter för att skjuta upp vinster.
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 16:58
av Gustafsson
Jag har efter en del funderande på vad man skall spara till i livet kommit fram till slutsatsen att det är rätt meningslöst att ha för många siffror på banken när man dör...
Roligare att ha en Tesla om man säger så.
Flera utflugna barn som står på egna ben och hus köpt för länge sedan gör driftskostnaderna för livet i övrigt lågt

.
Då det fanns en del likviditet i företaget kändes det meningslöst att ta ut dessa i lön. Lade in en insats på 30% och har därefter en kapitalkostnad per månad på samma nivå som min gamla prius plug-in. Med sparad bensin och reseersättning vid tjänsteresor blir bilen netto inte alltid så dyr som man kan tro. Driftskostnaden är ju extremt låg. En tidigare Prius jag haft gick t.o.m. med plus på tre år även medräknat kontantinsatsen. Det gör inte Teslan

, men kul-faktorn är ju värt en hel del
/70D
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 18:29
av dstr
När jag beställde min så sa Tesla att 5-10% skulle räcka. *lögn* (jag ser ett mönster här...)
Vid leverans blev det att plundra spargrisen.
Månadskostnaden hamnade inte så mkt över vad förra bilen+3-4k i bensin kostade.
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 21:04
av mgm3
Remuz skrev:Debiterar du runt 200k/mån så börjar ju sätten att få ut pengarna ur bolaget ta slut. Du kan ta lite utdelning, lite lön och massor av konsumtion. Konsumtionen kan du lämpligen lägga på en Tesla. När jag körde eget för några år sedan hade jag grava problem med att göra med pengarna i bolaget och man vill ju inte direkt plocka ut lön pga alla skatter. Det du då vill ha är en bil med lågt förmånsvärde. Du ligger troligen över gränsen för 50% skatt, ev ligger du tom över 50k/mån i lön och då har du 55% i skatt. Istället för att då plocka ut 15k extra i lön (65k/mån) så kan du ha en Tesla. Du hade fått ut 7k av dom 15k så Teslans lease kostar 7k. Förmånsbeskattningen på det blir 1750kr om du ligger på 50% i skatt. Kostnad för Tesla (räknat i din plånbok) blir då 9k.
Dock vill du kanske inte plocka företaget på pengar så länge du inte fyllt dina fonderingsmöjligheter för att skjuta upp vinster.
Nu har ju inte jag det angenäma problemet att debitera 200k/månaden men likväl. Pensionsavsättningen man skulle kunna göra med samma pengar som Teslan kostar är ju en del. Närmare 500k på tre år. Som dessutom under tiden hade kunnat växa en bra bit under förutsättning att man haft god avkastning på de tre åren.
Men jag förstår din poäng helt klart.
Tack för alla svar hittills det är väldigt intressant att se hur ni resonerar.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 22:05
av Remuz
mgm3 skrev: jag det angenäma problemet att debitera 200k/månaden men likväl. Pensionsavsättningen man skulle kunna göra med samma pengar som Teslan kostar är ju en del. Närmare 500k på tre år. Som dessutom under tiden hade kunnat växa en bra bit under förutsättning att man haft god avkastning på de tre åren.
Men jag förstår din poäng helt klart.
Tack för alla svar hittills det är väldigt intressant att se hur ni resonerar.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag gjorde avsättning till pension med cirka 8k (totalkostnaden strax över 11k), vilket motsvarar ITP för en lön på 50k/mån. Då är man tämligen välförsäkrad, men det är klart att man kan peta in mer, vilket jag också gjorde i december vissa år, när man såg att vinsten höll på att bli för stor.
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 23:05
av mgm3
Remuz skrev:mgm3 skrev: jag det angenäma problemet att debitera 200k/månaden men likväl. Pensionsavsättningen man skulle kunna göra med samma pengar som Teslan kostar är ju en del. Närmare 500k på tre år. Som dessutom under tiden hade kunnat växa en bra bit under förutsättning att man haft god avkastning på de tre åren.
Men jag förstår din poäng helt klart.
Tack för alla svar hittills det är väldigt intressant att se hur ni resonerar.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag gjorde avsättning till pension med cirka 8k (totalkostnaden strax över 11k), vilket motsvarar ITP för en lön på 50k/mån. Då är man tämligen välförsäkrad, men det är klart att man kan peta in mer, vilket jag också gjorde i december vissa år, när man såg att vinsten höll på att bli för stor.
Nu är det klart att det finns en viss skillnad när man är helt ensam i bolaget och debiterar 200K/månaden. Då hade jag nog inte heller funderat speciellt mycket. Utdelningsutrymmet är bara så stort.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 23:14
av Krill
mgm3 skrev:Hoj!
Är IT-konsult med eget AB och naturligtvis mäkta imponerad av Model S och Tesla som företag. Jag har räknat och läst allt vad alla här har skrivit och mer därtill.
Funderar bara på ett par saker som ni som redan kör Model S kanske kan svara på.
Hur resonerade ni när ni beställde bilen?
Nu tänker jag mer på 20% kontant och en ganska dyr månadskostnad.
Jag vet mycket väl att en "vanlig" bil blir ganska så dyr också men man måste nästan börja kika på BMW M5/7-serie, Mercedes S-klass osv. för att komma upp i månadskostnaderna för Teslan.
Hur motiverade ni de 20% första förhöjda hyra? Avsätter ni tillräckligt mycket till egen pension och har ni tillräckligt hög omsättning för att "unna" er inköpet av en Model S för över miljonen?
Jag försöker verkligen verkligen inte vara oförskämd så tolka inte min tråd som det utan snarare som en vänlig själ som undrar hur ni motiverat inköpet.
Du måste tänka nettokostnad. Förmånsvärdet för en M5 blir smått hysteriskt, säkert 16ksek brutto per månad och för min del runt 4ksek i soppapengar per månad som slår hårt på nettoplånkan. En Model S är i princip gratis att tanka och med ett förmånsvärde på en tredjedel av en M5. Hade jag varit prisokänslig hade jag beställt en M5 på studs, men Model S känns som ett kap i jämförelse trots att prislappen är nästintill identisk.
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 23:15
av Martinen
Machris skrev:Because I'm worth it

+1
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 23:19
av mgm3
Krill skrev:mgm3 skrev:Hoj!
Är IT-konsult med eget AB och naturligtvis mäkta imponerad av Model S och Tesla som företag. Jag har räknat och läst allt vad alla här har skrivit och mer därtill.
Funderar bara på ett par saker som ni som redan kör Model S kanske kan svara på.
Hur resonerade ni när ni beställde bilen?
Nu tänker jag mer på 20% kontant och en ganska dyr månadskostnad.
Jag vet mycket väl att en "vanlig" bil blir ganska så dyr också men man måste nästan börja kika på BMW M5/7-serie, Mercedes S-klass osv. för att komma upp i månadskostnaderna för Teslan.
Hur motiverade ni de 20% första förhöjda hyra? Avsätter ni tillräckligt mycket till egen pension och har ni tillräckligt hög omsättning för att "unna" er inköpet av en Model S för över miljonen?
Jag försöker verkligen verkligen inte vara oförskämd så tolka inte min tråd som det utan snarare som en vänlig själ som undrar hur ni motiverat inköpet.
Du måste tänka nettokostnad. Förmånsvärdet för en M5 blir smått hysteriskt, säkert 16ksek brutto per månad och för min del runt 4ksek i soppapengar per månad som slår hårt på nettoplånkan. En Model S är i princip gratis att tanka och med ett förmånsvärde på en tredjedel av en M5. Hade jag varit prisokänslig hade jag beställt en M5 på studs, men Model S känns som ett kap i jämförelse trots att prislappen är nästintill identisk.
Har alla bara en bil? Förmånsvärdet är det minsta bekymret för min del. Det går att klippa bort helt genom att ha en bil till. Bensinpengarna är däremot svårare att få bort från kalkylen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 23:25
av Krill
Jag har flera bilar, men vad hjälper det? Förmånsvärdet ska väl pröjsas oavsett, såvida man inte kör minst 3000 mil i tjänsten då det blir reducerat..
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 23:25
av Martinen
Jag har alltid försökt resonera att bilen inte får vara en kostnad för bolaget. Det är ett verktyg och jag försöker nyttja den så att den drar in pengar. Tidigare bilar har jag alltid fått i tillräcklig för att kunna finansiera bilen. Kör en hel del långa sträckor och kan debitera milersättning.
Anledningen till att jag får ihop min kalkyl är för att jag kör så mycket i tjänsten. Gör man inte det så är det svårt att räkna hem den idag. Däremot så om man har råd att ta den extrakostnaden så är det helt klart värt det.
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 23:29
av Martinen
Krill skrev:Jag har flera bilar, men vad hjälper det? Förmånsvärdet ska väl pröjsas oavsett, såvida man inte kör minst 3000 mil i tjänsten då det blir reducerat..
Finns viss möjlighet att komma undan förmånsvärdet, men då får den inte köras privat och ska helst vara parkerad på företaget och inte hemma. (har man kontor hemma så får den ju stå där)
Man måste även vara väldigt noga med körjournal mm.
Kommer skatteverket på att man kört den privat så kan det bli dyrt
Obs alltid svårt när man är egen företagare.
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 31 okt 2015 23:40
av mgm3
Krill skrev:Jag har flera bilar, men vad hjälper det? Förmånsvärdet ska väl pröjsas oavsett, såvida man inte kör minst 3000 mil i tjänsten då det blir reducerat..
Du kör naturligtvis aldrig "privat" med din företagsbil. Men det kan ju råka hända att du kör till och från Göteborg/Stockholm för att träffa en kund en gång i månaden. Typ.
Martinen skrev:Jag har alltid försökt resonera att bilen inte får vara en kostnad för bolaget. Det är ett verktyg och jag försöker nyttja den så att den drar in pengar. Tidigare bilar har jag alltid fått i tillräcklig för att kunna finansiera bilen. Kör en hel del långa sträckor och kan debitera milersättning.
Anledningen till att jag får ihop min kalkyl är för att jag kör så mycket i tjänsten. Gör man inte det så är det svårt att räkna hem den idag. Däremot så om man har råd att ta den extrakostnaden så är det helt klart värt det.
Finns viss möjlighet att komma undan förmånsvärdet, men då får den inte köras privat och ska helst vara parkerad på företaget och inte hemma. (har man kontor hemma så får den ju stå där)
Man måste även vara väldigt noga med körjournal mm.
Kommer skatteverket på att man kört den privat så kan det bli dyrt
Obs alltid svårt när man är egen företagare.
Helt korrekt!
Vi har kontoret hemma och jag kör alltid till kund hemifrån. Körjournal för man väl ändå för att få ut körersättning?
Från bekanta jag talat med angående detta med körjournal så är det faktiskt bättre att helt skippa den än att föra den slarvigt. Hävda att man inte visste att det var nödvändigt. Brukar ge en smäll på fingrarna men inte så mycket mer än så.
Råder dock ingen att testa.
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 01 nov 2015 00:11
av Krill
Det är väl solklart att tillvaron blir kortsiktigt billigare om man skattefifflar!? Konsten är att navigera genom det hela på "rätt" sätt. Rent mjöl i påsen osv... Trådskaparen undrade hur man motiverar en Model S framför tex BMW M5, och det var det jag försökte besvara. Men jag kanske ska göra ett nytt försök imorgon när jag är pigg och nykter

Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 01 nov 2015 00:34
av Cliff Barnes
Har ungefär samma sits med eget AB inom IT osv. Det är väldigt dyrt att ha en ny bil.
Däremot är det inte säkert att en Model S blir dyrare än andra mer "normala" bilar. Jag kör 2500-3000 mil privat (knappt något i tjänsten).. Om jag jämför absolut billigaste Volvo V70 mot en Model S 70, så blir Teslan några hundralappar (200-500 om jag minns rätt) dyrare netto.
Ca 6000 dyrare för företaget, men 2000 insparat på bensin/diesel ger att du kan sänka bruttolön med 4000 och lönekostnader med 5000 (sociala avg). Då har du kvar 1000 kr/mån i ökade lönekostnader som motsvarar 500 kr netto
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 01 nov 2015 09:16
av Toja
Jag har en Volvo XC 60 och upptänkte att den torka kostnaden blev ungefär som en 85D. Jag kunde inte hålla mig så jag beställde en P85D
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 01 nov 2015 09:33
av hanty
Gjorde kalkylen ovan när jag beställde min första Tesla dec -13. Fick fram likvärdig kostnad för en Tesla i prisklass 800-900 tkr jmf med en fossilbil i 400t kr klassen ( som BMW 520, Volvo XC 60). Förutsättningen är att man kör minst ca 3000 mil/år ( för min del mest privat) då tar besparingen på bränslekostnaden ut den ökade bruttokostnaden för företaget. Då (dec 2013) var osäkerhetsfaktorerna försäkringskostnader och restvärde, detta är ju inget problem längre, just nu är ju restvärdet långt bättre än förväntat-dock delvis dollarkursbetingat just nu (hade en värdeminskning på 10t kr på ett drygt år och 3000 mil när jag bytte till fyrhjulsdrift och autopilotsförbredd Tesla i sommar).
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 01 nov 2015 09:57
av Fuelman
I grunden är ju alla bilköp en mer eller mindre dyr historia. En bil på 1MSEK som på 25000 mil går till 0SEK innebär en bara där en milkostnad-värdeminskning på 40 SEK/mil. Sedan tillkommer ju allt annat med försäkring, underhåll, service m m.
Jag hade ju redan bestämt mig efter provkörning för Tesla så vad blev bäst - Privat eller tjänstebil. 18SEK/mil eller 9SEK/mil?
Förmånsvärdet på i mitt fall 3800.-/mån motsvarar i stort besparing bränsle/service. Det fina är det relativt låga förmånsvärdet i kombination med låg leaseränta och möjlighet att ta värdeminskning med oskattade pengar.
Jag fick med DNB 20% kontantinsats och betala ner bilen till 30% på tre år. Halva momsen får ju dras av och jag ville betala av så mycket det går med oskattade pengar.
Efter tre år får antingen företaget köpa loss bilen med 30% (med fortsatt förmånsvärde för mig), jag själv köpa ut den (50%?) eller få tillbaka pengar inför en ny leaseperiod med ny Tesla.
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 01 nov 2015 14:51
av danni
Precis som flera andra här har jag gjort noggranna kalkyler och sanningen är faktiskt den att redan vid 1500-2000 mil om året så kostar en Model S ungefär som en 525xd eller välutrustas XC70 att köra, om man ser till totalkostnaden. Visst frestar det på plånboken men jag ser det som att jag nu har en chans att få köra en helt otrolig bil, framtidens bil, till en oproportionerligt låg kostnad. Det vore dumt att låta bli.
Det där med att slarva med körjournal och tro att du kommer undan med en varning är naivt. Skatteverket är extremt noga med just förmån på bilar, särskilt då mer attraktiva bilar, och bevisbördan för att du inte kunnat disponera bilen privat mer än i ringa omfattning ligger på dig. De lär inte tro att du köpt en jättefin bil för en miljon och sen inte kört den privat men ändå inte fört journal. Glöm det.
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 01 nov 2015 18:21
av mgm3
danni skrev:Precis som flera andra här har jag gjort noggranna kalkyler och sanningen är faktiskt den att redan vid 1500-2000 mil om året så kostar en Model S ungefär som en 525xd eller välutrustas XC70 att köra, om man ser till totalkostnaden. Visst frestar det på plånboken men jag ser det som att jag nu har en chans att få köra en helt otrolig bil, framtidens bil, till en oproportionerligt låg kostnad. Det vore dumt att låta bli.
Det där med att slarva med körjournal och tro att du kommer undan med en varning är naivt. Skatteverket är extremt noga med just förmån på bilar, särskilt då mer attraktiva bilar, och bevisbördan för att du inte kunnat disponera bilen privat mer än i ringa omfattning ligger på dig. De lär inte tro att du köpt en jättefin bil för en miljon och sen inte kört den privat men ändå inte fört journal. Glöm det.
Fantastiskt med så många engagerade svar!
Tack till er alla även om jag citerar Danni nu.
Jag har laddat ner din kalkyl, en av dem kanske, och lagt in diverse siffror från Sixt Leasing också.
Det där med Skatteverket och körjournal är bara något jag hört från ett par stycken men jag gissar på att det snarare handlar om billigare bilar än miljonklass-bilar.
För egen del hade jag nog inte velat chansa utan sett förmånsvärdet som en rabatterad "privat" bil. Blir till och med plus då vi i dagsläget betalar 3000:- nettolönepengar för vår privata bil.
Gissar på att jag har en del räknande att göra, trots att jag egentligen behöver jobba.
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 02 nov 2015 06:58
av Fuelman
Tänk även på gränsen på andra hållet. Du måste kunna uppvisa minst 100 tjänstemil per år.
Re: Resonemang (företagsbil/tjänstebilsförare)
Postat: 02 nov 2015 07:33
av mgm3
Fuelman skrev:Tänk även på gränsen på andra hållet. Du måste kunna uppvisa minst 100 tjänstemil per år.
Inget problem med kontor på hemadressen och uppdrag utanför.