Sida 1 av 1
Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkret
Postat: 12 nov 2021 13:46
av Zalman3
Åtminstone några stolpar kan användas för icke Porsche förare.
"I Leipzig använder Porsche bara några av pelarna uteslutande, de andra har även gjorts tillgängliga för elbilar från andra märken"
Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkret.
Det finns nyheter om det exklusiva snabbladdningsnätverket som Porsche vill sätta upp och som redan var ett problem för oss i mars : Enligt en mediarapport är den första platsen nu specifik, det bör vara Brennerpasset, ett av de viktigaste motorvägslederna till Italien. Enligt WirtschaftsWoche ska laddparken utrustas med upp till tolv snabbladdningsstationer, som endast kan användas av Porsche-förare.
Porsche har för avsikt att sätta upp drygt 100 av dessa platser totalt . Tio till 15 laddparker ska skapas i Tyskland, "främst i riktning mot de alpina skidområdena", citerade tidningen en talesman som sa. Förutom särskilt snabba laddstationer med en effekt på upp till 350 kW – eller med andra ord: en räckvidd på upp till 100 kilometer inom fem minuter – bör även uppkopplade kaféer höja ribban lite högre vad gäller bekvämlighet jämfört med andra konkurrenter platser.
I mars tillkännagavs att konstruktionen av Porsches snabbladdare skulle starta från 2022. Vid den tiden sa varumärkeschefen Oliver Blume att företaget letade efter " attraktiva platser för att kunna erbjuda våra kunder den mest bekväma och snabba långdistansreseupplevelsen som möjligt ." Porsche-återförsäljarnätverket ska också utrustas med 350 -kilowatt snabbladdningsstationer över hela linjen, för närvarande mer än 300 partners med. Det är dock fortfarande oklart när stationen på Brenner kommer att öppna.
Det är redan känt hur laddning på en sådan station skulle kunna se ut: sportbilstillverkaren öppnade en snabbladdningspark nära sitt kundcenter i Leipzig i början av 2020. Tolv laddstationer med upp till 350 kW laddeffekt säkerställer också snabbladdning där . I Leipzig använder Porsche bara några av pelarna uteslutande, de andra har även gjorts tillgängliga för elbilar från andra märken.
Enligt rapporten vill Porsche endast främja etableringen av ett eget laddnätverk i Europa. I USA, till exempel, fortsätter Porsche att förlita sig på Electrify America, genom ett partnerskap som initierats av moderbolaget Volkswagen. Blume hade redan i mars uttryckligen betonat att Porsches snabbladdare borde byggas utöver HPC-stationerna i samriskföretaget Ionity, där Porsche också är inblandad.
https://www.elektroauto-news.net/2021/p ... -konkreter
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 12 nov 2021 14:40
av Alfa
Bra Porsche!
Taycan är en väldigt trevlig bil. Den lider av två problem:
-Den har inte Teslas laddnätverk
-Den kostar ungefär dubbelt upp mot motsvarande M3P
Åtgärdas en av dessa punkter är det ett steg på vägen.
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 12 nov 2021 14:41
av dd88
Det är en Porsche, klart den kostar betydligt mer än en Model 3 Performance.
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 12 nov 2021 14:42
av Gargamel
dd88 skrev:Det är en Porsche, klart den kostar betydligt mer än en Model 3 Performance.
Dessutom är m3 i närmare storlek Nissan mikra än Porsche..
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 12 nov 2021 15:11
av MWall
Gargamel skrev:dd88 skrev:Det är en Porsche, klart den kostar betydligt mer än en Model 3 Performance.
Dessutom är m3 i närmare storlek Nissan mikra än Porsche..
Har du alltid varit så här "trollig" eller har du blivit det på sistone?
Model 3 är minst lika "stor" som Taycan om man räknar kupéutrymme och bagageutrymme. Men visst, den är ju kortare och smalare sett till yttermåtten.
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 12 nov 2021 15:26
av Gargamel
MWall skrev:Gargamel skrev:dd88 skrev:Det är en Porsche, klart den kostar betydligt mer än en Model 3 Performance.
Dessutom är m3 i närmare storlek Nissan mikra än Porsche..
Har du alltid varit så här "trollig" eller har du blivit det på sistone?
Model 3 är minst lika "stor" som Taycan om man räknar kupéutrymme och bagageutrymme. Men visst, den är ju kortare och smalare sett till yttermåtten.
Sett till förarutrymmet, jag får inte ens in vänster ben för att kunna stänga dörren i en m3:a
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 12 nov 2021 15:38
av MWall
Gargamel skrev:MWall skrev:Gargamel skrev:dd88 skrev:Det är en Porsche, klart den kostar betydligt mer än en Model 3 Performance.
Dessutom är m3 i närmare storlek Nissan mikra än Porsche..
Har du alltid varit så här "trollig" eller har du blivit det på sistone?
Model 3 är minst lika "stor" som Taycan om man räknar kupéutrymme och bagageutrymme. Men visst, den är ju kortare och smalare sett till yttermåtten.
Sett till förarutrymmet, jag får inte ens in vänster ben för att kunna stänga dörren i en m3:a
Det funkar bra i en Taycan då?
Märkligt hur bilar skalar så dåligt mot ens längd. Jag är ca 190 cm och har svårt att sitta bekvämt i de flesta baksäten men i princip alla framsäten har jag suttit bra (förutom mindre två-sitsiga bilar som t ex SLK där jag inte får tillbaka stolen tillräckligt långt). Är man däremot ca 170 cm så sitter man som gjuten nästan överallt, inklusive baksäten. Men om man går en bit över 2 meter så blir det alltså även problem med framsäten? Är säkert så, men det är ju lite märkligt att man gör bilarna så att det bara passar de som är lite kortare fullt ut. Varför då? Varför tar man inte i så att det passar även de som är lite längre?
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 12 nov 2021 17:13
av martinot
Alfa skrev:Bra Porsche!
Taycan är en väldigt trevlig bil. Den lider av två problem:
-Den har inte Teslas laddnätverk
-Den kostar ungefär dubbelt upp mot motsvarande M3P
Åtgärdas en av dessa punkter är det ett steg på vägen.
Även räckvidden är rätt usel. Måste verkligen fixas också. Hoppas på en "facelift" eller Taycan 2.0.
Annars så håller jag med om att det är en mycket trevlig bil på många sätt. Varit mycket inne på den.
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 12 nov 2021 17:17
av Dexter
martinot skrev:Alfa skrev:Bra Porsche!
Taycan är en väldigt trevlig bil. Den lider av två problem:
-Den har inte Teslas laddnätverk
-Den kostar ungefär dubbelt upp mot motsvarande M3P
Åtgärdas en av dessa punkter är det ett steg på vägen.
Även räckvidden är rätt usel. Måste verkligen fixas också. Hoppas på en "facelift" eller Taycan 2.0.
Annars så håller jag med om att det är en mycket trevlig bil på många sätt. Varit mycket inne på den.
Plaid alla dagar i veckan för mig.

Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 12 nov 2021 21:42
av Force-Walker
martinot skrev:Alfa skrev:Bra Porsche!
Taycan är en väldigt trevlig bil. Den lider av två problem:
-Den har inte Teslas laddnätverk
-Den kostar ungefär dubbelt upp mot motsvarande M3P
Åtgärdas en av dessa punkter är det ett steg på vägen.
Även räckvidden är rätt usel. Måste verkligen fixas också. Hoppas på en "facelift" eller Taycan 2.0.
Annars så håller jag med om att det är en mycket trevlig bil på många sätt. Varit mycket inne på den.
På vilket sätt är räckvidden usel?
Vad jag förstår så klarar den över 50 mil i 90km/h på ett Batteri där 83,7kwh är användbart i batteriet.
Den har som jag förstått det likvärdig förbrukning som en Model S i högre hastigheter, eller drar tillochmed mindre i autobahnfart än en Model S enligt vissa tester.
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 12 nov 2021 22:08
av martinot
Force-Walker skrev:
På vilket sätt är räckvidden usel?
Vad jag förstår så klarar den över 50 mil i 90km/h på ett Batteri där 83,7kwh är användbart i batteriet.
Den har som jag förstått det likvärdig förbrukning som en Model S i högre hastigheter, eller drar tillochmed mindre i autobahnfart än en Model S enligt vissa tester.
Jag jämför med min nuvarande elbil, som inte är MS (gillar inte MS personligen då den känns för mycket slagskepp för mig), men en betydligt effektivare M3 LR.
Här är ABRP med 2021 M3 LR (med 82 kWh) vs den Taycan CT (med 80 kWh) jag kikat på som alternativ om jag skulle bytt från Tesla till Porsche i år.
Har satt upp en resa där jag åker från Stockholm ner till Göteborg först i min nuvarande M3, och sedan exakt samma resa med Taycan. Har inte begränsat till 90 km/h, utan har ABRP satt att räkna på gällande hastighetsbestämmelser (100%).
Först om jag idag tar min nuvarande M3:
Sedan om jag byter till Taycan:
Bilarna färdas exakt lika snabbt, men med den törstigare Taycan så måste jag stanna och ladda i
40 minuter fördelat på två stopp (kommer inte lika långt), medans med Teslan så behöver jag endast ett enda kortare laddstopp på
10 minuter.
Dvs. M3 behöver laddas 1/4-del av så lång tid som Taycan totalt kräver för exakt samma resa.
Jag gillar verkligen Taycan! Det är en supertrevlig och härlig bil på många sätt och vis. Men för mig personligen så känner jag att de måste försöka förbättra framför allt räckvidden (få ner den höga förbrukningen), och kanske även förbättra laddeffektiviteten lite, innan jag byter.
Tror VAG kommer lyckas med det. De kommer garanterat med en förbättrad version av Taycan när de lärt sig lite mer om elteknik och eldrivlina. Taycan är en jättefin bilserie som är här för att stanna.
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 15 nov 2021 06:40
av Robertrimmevik
martinot skrev:Force-Walker skrev:
På vilket sätt är räckvidden usel?
Vad jag förstår så klarar den över 50 mil i 90km/h på ett Batteri där 83,7kwh är användbart i batteriet.
Den har som jag förstått det likvärdig förbrukning som en Model S i högre hastigheter, eller drar tillochmed mindre i autobahnfart än en Model S enligt vissa tester.
Jag jämför med min nuvarande elbil, som inte är MS (gillar inte MS personligen då den känns för mycket slagskepp för mig), men en betydligt effektivare M3 LR.
Här är ABRP med 2021 M3 LR (med 82 kWh) vs den Taycan CT (med 80 kWh) jag kikat på som alternativ om jag skulle bytt från Tesla till Porsche i år.
Har satt upp en resa där jag åker från Stockholm ner till Göteborg först i min nuvarande M3, och sedan exakt samma resa med Taycan. Har inte begränsat till 90 km/h, utan har ABRP satt att räkna på gällande hastighetsbestämmelser (100%).
Först om jag idag tar min nuvarande M3:
Sedan om jag byter till Taycan:
Bilarna färdas exakt lika snabbt, men med den törstigare Taycan så måste jag stanna och ladda i
40 minuter fördelat på två stopp (kommer inte lika långt), medans med Teslan så behöver jag endast ett enda kortare laddstopp på
10 minuter.
Dvs. M3 behöver laddas 1/4-del av så lång tid som Taycan totalt kräver för exakt samma resa.
Jag gillar verkligen Taycan! Det är en supertrevlig och härlig bil på många sätt och vis. Men för mig personligen så känner jag att de måste försöka förbättra framför allt räckvidden (få ner den höga förbrukningen), och kanske även förbättra laddeffektiviteten lite, innan jag byter.
Tror VAG kommer lyckas med det. De kommer garanterat med en förbättrad version av Taycan när de lärt sig lite mer om elteknik och eldrivlina. Taycan är en jättefin bilserie som är här för att stanna.
Nettokapaciteten på den Taycan är 71kWh du borde jämföra med battery plus som har 83kWh tillgängligt. CT har det som standard nu. Man får ett nordic paket för endast 9k också. (Värmepump och sätesvärme f o b)
Jag börjar bli bra sugen. Men då var det ju dragkrok då.
Ser också att ABRP referensförbrukning på Taycan verkar helt uppåt väggarna. Den är satt högre än våran e-tron. Har sett Nylands test då Taycan gjorde 59 mil med 19" om jag inte minns fel.
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 15 nov 2021 10:57
av martinot
Robertrimmevik skrev:martinot skrev:Force-Walker skrev:
På vilket sätt är räckvidden usel?
Vad jag förstår så klarar den över 50 mil i 90km/h på ett Batteri där 83,7kwh är användbart i batteriet.
Den har som jag förstått det likvärdig förbrukning som en Model S i högre hastigheter, eller drar tillochmed mindre i autobahnfart än en Model S enligt vissa tester.
Jag jämför med min nuvarande elbil, som inte är MS (gillar inte MS personligen då den känns för mycket slagskepp för mig), men en betydligt effektivare M3 LR.
Här är ABRP med 2021 M3 LR (med 82 kWh) vs den Taycan CT (med 80 kWh) jag kikat på som alternativ om jag skulle bytt från Tesla till Porsche i år.
Har satt upp en resa där jag åker från Stockholm ner till Göteborg först i min nuvarande M3, och sedan exakt samma resa med Taycan. Har inte begränsat till 90 km/h, utan har ABRP satt att räkna på gällande hastighetsbestämmelser (100%).
Först om jag idag tar min nuvarande M3:
Sedan om jag byter till Taycan:
Bilarna färdas exakt lika snabbt, men med den törstigare Taycan så måste jag stanna och ladda i
40 minuter fördelat på två stopp (kommer inte lika långt), medans med Teslan så behöver jag endast ett enda kortare laddstopp på
10 minuter.
Dvs. M3 behöver laddas 1/4-del av så lång tid som Taycan totalt kräver för exakt samma resa.
Jag gillar verkligen Taycan! Det är en supertrevlig och härlig bil på många sätt och vis. Men för mig personligen så känner jag att de måste försöka förbättra framför allt räckvidden (få ner den höga förbrukningen), och kanske även förbättra laddeffektiviteten lite, innan jag byter.
Tror VAG kommer lyckas med det. De kommer garanterat med en förbättrad version av Taycan när de lärt sig lite mer om elteknik och eldrivlina. Taycan är en jättefin bilserie som är här för att stanna.
Nettokapaciteten på den Taycan är 71kWh du borde jämföra med battery plus som har 83kWh tillgängligt. CT har det som standard nu. Man får ett nordic paket för endast 9k också. (Värmepump och sätesvärme f o b)
Jag börjar bli bra sugen. Men då var det ju dragkrok då.
Ser också att ABRP referensförbrukning på Taycan verkar helt uppåt väggarna. Den är satt högre än våran e-tron. Har sett Nylands test då Taycan gjorde 59 mil med 19" om jag inte minns fel.
Detta var med 80kWh-batteriet ovan beräkningar baseras på. Men det står fortfarande som "alpha", så förhoppningsvis så är det mycket bättre i verkligheten som du säger.
ABRP brukar vara duktiga att få till det, så kommer säkert nya förbättringar av beräkningen av konsumtionen när de fått in mer data. Troligen ligger de på den konservativa sidan fram tills dess för att inte stranda någon elbilsägare.
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 15 nov 2021 13:21
av Alfa
dd88 skrev:Det är en Porsche, klart den kostar betydligt mer än en Model 3 Performance.
Ja, det är klart att en bil med ålderdomlig interiör och sämre mjukvara ska kosta dubbelt upp.
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 15 nov 2021 13:47
av Robertrimmevik
martinot skrev:Robertrimmevik skrev:martinot skrev:Force-Walker skrev:
På vilket sätt är räckvidden usel?
Vad jag förstår så klarar den över 50 mil i 90km/h på ett Batteri där 83,7kwh är användbart i batteriet.
Den har som jag förstått det likvärdig förbrukning som en Model S i högre hastigheter, eller drar tillochmed mindre i autobahnfart än en Model S enligt vissa tester.
Jag jämför med min nuvarande elbil, som inte är MS (gillar inte MS personligen då den känns för mycket slagskepp för mig), men en betydligt effektivare M3 LR.
Här är ABRP med 2021 M3 LR (med 82 kWh) vs den Taycan CT (med 80 kWh) jag kikat på som alternativ om jag skulle bytt från Tesla till Porsche i år.
Har satt upp en resa där jag åker från Stockholm ner till Göteborg först i min nuvarande M3, och sedan exakt samma resa med Taycan. Har inte begränsat till 90 km/h, utan har ABRP satt att räkna på gällande hastighetsbestämmelser (100%).
Först om jag idag tar min nuvarande M3:
Sedan om jag byter till Taycan:
Bilarna färdas exakt lika snabbt, men med den törstigare Taycan så måste jag stanna och ladda i
40 minuter fördelat på två stopp (kommer inte lika långt), medans med Teslan så behöver jag endast ett enda kortare laddstopp på
10 minuter.
Dvs. M3 behöver laddas 1/4-del av så lång tid som Taycan totalt kräver för exakt samma resa.
Jag gillar verkligen Taycan! Det är en supertrevlig och härlig bil på många sätt och vis. Men för mig personligen så känner jag att de måste försöka förbättra framför allt räckvidden (få ner den höga förbrukningen), och kanske även förbättra laddeffektiviteten lite, innan jag byter.
Tror VAG kommer lyckas med det. De kommer garanterat med en förbättrad version av Taycan när de lärt sig lite mer om elteknik och eldrivlina. Taycan är en jättefin bilserie som är här för att stanna.
Nettokapaciteten på den Taycan är 71kWh du borde jämföra med battery plus som har 83kWh tillgängligt. CT har det som standard nu. Man får ett nordic paket för endast 9k också. (Värmepump och sätesvärme f o b)
Jag börjar bli bra sugen. Men då var det ju dragkrok då.
Ser också att ABRP referensförbrukning på Taycan verkar helt uppåt väggarna. Den är satt högre än våran e-tron. Har sett Nylands test då Taycan gjorde 59 mil med 19" om jag inte minns fel.
Detta var med 80kWh-batteriet ovan beräkningar baseras på. Men det står fortfarande som "alpha", så förhoppningsvis så är det mycket bättre i verkligheten som du säger.
ABRP brukar vara duktiga att få till det, så kommer säkert nya förbättringar av beräkningen av konsumtionen när de fått in mer data. Troligen ligger de på den konservativa sidan fram tills dess för att inte stranda någon elbilsägare.
Håller med om att ABRP är bra. Räknar riktigt bra på e-tron, missar dock lite grann på utför och uppför.
Men just när det gäller Taycans förbrukning verkar det gått troll i siffrorna. Porsche själva verkar vilja att den ska se törstig ut och många andra aktörer verkar vilja hänga på.
Det hade varit intressant att höra från de med Taycan här på forumet vad de brukar ha för förbrukning under olika förutsättningar.
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 15 nov 2021 13:57
av Robertrimmevik
Alfa skrev:dd88 skrev:Det är en Porsche, klart den kostar betydligt mer än en Model 3 Performance.
Ja, det är klart att en bil med ålderdomlig interiör och sämre mjukvara ska kosta dubbelt upp.
Själv föredrar jag ett gediget sekelskifteshus eller en 30-tals funkisvilla än ett dåligt ihopsatt nyckelfärdigt.

Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 15 nov 2021 15:06
av Alfa
Robertrimmevik skrev:Alfa skrev:dd88 skrev:Det är en Porsche, klart den kostar betydligt mer än en Model 3 Performance.
Ja, det är klart att en bil med ålderdomlig interiör och sämre mjukvara ska kosta dubbelt upp.
Själv föredrar jag ett gediget sekelskifteshus eller en 30-tals funkisvilla än ett dåligt ihopsatt nyckelfärdigt.

Ja ett sekelskifteshus med hög förbrukning kan så klart kosta lite mer än ett modernt isolerat hus som bara fungerar. De flesta hus jag ägt har varit kring 100 år gamla.
Men inte ska väl sekelskifteshuset kosta dubbelt så mycket? Lite mer kan man betala för charmen, men någonstans måste man dra en gräns.
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 15 nov 2021 15:08
av Alfa
Gargamel skrev:dd88 skrev:Det är en Porsche, klart den kostar betydligt mer än en Model 3 Performance.
Dessutom är m3 i närmare storlek Nissan mikra än Porsche..
Har du kört Taycan och Model 3? Taycan är ju trängre, så hur menar du?
Re: Porsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkre
Postat: 15 nov 2021 17:37
av macky
Robertrimmevik skrev:martinot skrev:Robertrimmevik skrev:martinot skrev:Force-Walker skrev:
På vilket sätt är räckvidden usel?
Vad jag förstår så klarar den över 50 mil i 90km/h på ett Batteri där 83,7kwh är användbart i batteriet.
Den har som jag förstått det likvärdig förbrukning som en Model S i högre hastigheter, eller drar tillochmed mindre i autobahnfart än en Model S enligt vissa tester.
Jag jämför med min nuvarande elbil, som inte är MS (gillar inte MS personligen då den känns för mycket slagskepp för mig), men en betydligt effektivare M3 LR.
Här är ABRP med 2021 M3 LR (med 82 kWh) vs den Taycan CT (med 80 kWh) jag kikat på som alternativ om jag skulle bytt från Tesla till Porsche i år.
Har satt upp en resa där jag åker från Stockholm ner till Göteborg först i min nuvarande M3, och sedan exakt samma resa med Taycan. Har inte begränsat till 90 km/h, utan har ABRP satt att räkna på gällande hastighetsbestämmelser (100%).
Först om jag idag tar min nuvarande M3:
Sedan om jag byter till Taycan:
Bilarna färdas exakt lika snabbt, men med den törstigare Taycan så måste jag stanna och ladda i
40 minuter fördelat på två stopp (kommer inte lika långt), medans med Teslan så behöver jag endast ett enda kortare laddstopp på
10 minuter.
Dvs. M3 behöver laddas 1/4-del av så lång tid som Taycan totalt kräver för exakt samma resa.
Jag gillar verkligen Taycan! Det är en supertrevlig och härlig bil på många sätt och vis. Men för mig personligen så känner jag att de måste försöka förbättra framför allt räckvidden (få ner den höga förbrukningen), och kanske även förbättra laddeffektiviteten lite, innan jag byter.
Tror VAG kommer lyckas med det. De kommer garanterat med en förbättrad version av Taycan när de lärt sig lite mer om elteknik och eldrivlina. Taycan är en jättefin bilserie som är här för att stanna.
Nettokapaciteten på den Taycan är 71kWh du borde jämföra med battery plus som har 83kWh tillgängligt. CT har det som standard nu. Man får ett nordic paket för endast 9k också. (Värmepump och sätesvärme f o b)
Jag börjar bli bra sugen. Men då var det ju dragkrok då.
Ser också att ABRP referensförbrukning på Taycan verkar helt uppåt väggarna. Den är satt högre än våran e-tron. Har sett Nylands test då Taycan gjorde 59 mil med 19" om jag inte minns fel.
Detta var med 80kWh-batteriet ovan beräkningar baseras på. Men det står fortfarande som "alpha", så förhoppningsvis så är det mycket bättre i verkligheten som du säger.
ABRP brukar vara duktiga att få till det, så kommer säkert nya förbättringar av beräkningen av konsumtionen när de fått in mer data. Troligen ligger de på den konservativa sidan fram tills dess för att inte stranda någon elbilsägare.
Håller med om att ABRP är bra. Räknar riktigt bra på e-tron, missar dock lite grann på utför och uppför.
Men just när det gäller Taycans förbrukning verkar det gått troll i siffrorna. Porsche själva verkar vilja att den ska se törstig ut och många andra aktörer verkar vilja hänga på.
Det hade varit intressant att höra från de med Taycan här på forumet vad de brukar ha för förbrukning under olika förutsättningar.
Lånade en e-tron GT i somras i två dagar. Gjorde en del tester för att få en bild av hur mycket mindre den drog än min 55:a. Kom fram till mellan 15-25% mindre över hela linjen. Köra in till sthlm ca 1.5-1.6, köra motorväg runt 2.0 osv. Den torde vara en bra proxy för en Taycan 4s. Var 21 tum på GT och jag har det på 55:an också. Alla siffror med riktigt fint sommarväder. Körde tor Sthlm Uppsala, mätte från 110 zon och körde i 120. Gav ganska exakt 2.0 i förbr. Så 40 mil motorväg i 120 vid perfekta förhållanden kan man nå. Bara att räkna nedåt från det beroende på väder och vind.