Sida 1 av 1

Skador vid kyla

Postat: 10 nov 2021 14:08
av tesla1337
Hej, bor i norra norra Sverige och har precis köpt en model s 2017 75d. Hade inte hört någonting innan att det skulle vara ett problem med en tesla i kallt å snöigt klimat förutom tex räckvidden å handtagen. Men nu har en kompis till mig hört att luftbälgarna till fjädringen kan gå sönder vid -20 grader. Undrar om någon har någon erfarenhet av det eller några andra defekter vid minusgrader som är bra att veta.

Re: Skador vid kyla

Postat: 10 nov 2021 14:10
av jonasl
Luftfjädring har alltid begränsad livslängd oavsett vilket märke det är. Titta på halvgamla Range Rovers, Audi Allroad osv. Mer regel än undantag att de har bytt några bälgar.

Hade det här varit ett stort problem på Tesla hade norrmännen gnytt en hel del tror jag.

Själv skulle jag dock undvika luftfjädring om det var en bil jag tänkt ha kvar länge. Eller budgeterat med byte.

Re: Skador vid kyla

Postat: 10 nov 2021 15:19
av benke_berguv
I mina öron så pratar din kompis strunt:)

Luftfjädringen verkar inte gå sönder mer för att den rullar i kallt klimat. Ägt bil med luftfjädring och bor i Luleå och enda bekymret var en gång då det blev kondens i kompressorn och den då lät lite illa. Försvann efter nån timme i värme.

Dock som tidigare skribent. Luftfjädring i sig har oftare fel än vanlig så vill man sova gott så skulle jag skippa bil med luftfjädring.

//Henrik

Re: Skador vid kyla

Postat: 10 nov 2021 18:11
av taliz
Har för mig det är Continental som levererade luftfjädringen på S, åtminstone fram till 2019. Samma som sitter i många tyska lyxlimpor.