Sida 1 av 1
Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 10 nov 2021 08:24
av Peter Andersson
Flera biljättar tvekar inför löfte om endast nollutsläppsbilar till 2040.
En global överenskommelse om nollutsläppsfordon till 2040 har svårt att få stöd efter att flera biljättar och stater fått kalla fötter. Orsakerna till varför varierar.
Överenskommelsen var tänkt att läggas fram under onsdagen på klimattoppmötet Cop26 i Glasgow. Ett av överenskommelsens ställningstaganden är att ”arbeta för att försäljningen av alla nya bilar och skåpbilar ska ha nollutsläpp vid 2040, och senast 2035 på ledande marknader”, rapporterar Financial Times.
Volvo Cars, Ford, General Motors och Daimler uppges vara redo att skriva under överenskommelsen. Volvo har ju till exempel som mål att bli ett renodlat elbilsmärke redan 2030.
Men flera globala biljättar ser ut att backa. Skälen bakom skiljer sig åt.
Kinas kolkraft stör VW
Volkswagen anger Kinas brist på engagemang för att fasa ut kolkraften som orsak, enligt uppgifter.
BMW menar att omställningen från förbränningsmotorer kommer att ta längre tid än väntat och prioriterar i stället att minska utsläppen i leverantörskedjan samt använda mer återvunnet material. Dessutom finns det en ”påtaglig osäkerhet” kring utvecklingen av laddinfrastrukturen för de olika marknaderna, uppger bolaget.
Toyota uppges tveka inför att skriva på av liknande skäl som BMW – olika marknader har olika förutsättningar för elektrifiering.
USA, Kina och Tyskland tvekar
Överenskommelsen ska även skrivas under av stater. Men USA, Kina och Tyskland – alla tre stora bilmarknader – tvekar.
https://www.nyteknik.se/fordon/flera-bi ... 40-7024092
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 10 nov 2021 09:16
av Bjelke
BMW och Toyota fortsätter att streta emot iaf

2040 liksom…
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 10 nov 2021 09:21
av StefL
Biljtillverkarna må ju själva tycka vad de vill - men i slutänden är det konsumenterna som väljer vilka produkter de kommer att efterfråga. Och det kan förstås bidra till att saken "löser sig själv" genom att de som inte levererar det som efterfrågas slås ut.
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 10 nov 2021 09:36
av martinot
Peter Andersson skrev:
Volvo Cars, Ford, General Motors och Daimler uppges vara redo att skriva under överenskommelsen. Volvo har ju till exempel som mål att bli ett renodlat elbilsmärke redan 2030.
USA, Kina och Tyskland tvekar
Överenskommelsen ska även skrivas under av stater. Men USA, Kina och Tyskland – alla tre stora bilmarknader – tvekar.
https://www.nyteknik.se/fordon/flera-bi ... 40-7024092
Väldigt bra av Volvo, GM, Mercedes och Ford!
Synd att tom. det stora elbilslandet Kina tvekar.
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 10 nov 2021 09:36
av Bjelke
StefL skrev:Biljtillverkarna må ju själva tycka vad de vill - men i slutänden är det konsumenterna som väljer vilka produkter de kommer att efterfråga. Och det kan förstås bidra till att saken "löser sig själv" genom att de som inte levererar det som efterfrågas slås ut.
Håller med 100%
Men det borde dom ju fatta lite själv också kan man tycka, det är ju ett bra tag kvar till 2040 liksom, hur
farligt kan det vara att skriva på nu liksom?
Nåja, det kommer att lösa sig ändå, iaf i stora delar av världen (jag tror att det även kommer att gå
åt samma håll i dom fattigare delarna av världen faktiskt, det är inte direkt grattis med soppa där men
sol har dom gott om

)
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 10 nov 2021 10:20
av Maw
Det är väl viktigare att lagstiftarba i olika länder sätter upp klara spelregler för när ICE inte längre får säljas.
Då behöver inte biltillverkarna lova något utan det ger liksom sig självt..

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 10 nov 2021 10:52
av Fredrik j
Maw skrev:Det är väl viktigare att lagstiftarba i olika länder sätter upp klara spelregler för när ICE inte längre får säljas.
Då behöver inte biltillverkarna lova något utan det ger liksom sig självt..

Ja, man diskuterar ju bara försäljning av nya bilar. Man utgår från att efterfrågan kommer vara helt nere på noll antar jag så att förbudet bara passerar.
Vad säger man om import av begagnade förmodan? Om det, mot förmodan, fortfarande saknas alternativ inom alla fordonstyper när förbudet träder i kraft, kommer det gå att importera begagnade ICE-fordon från länder som har lagt förbudet senare.
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 10 nov 2021 11:17
av RagWal
Om man inte kan skriva på förbud mot nyförsäljning av förbränningsfordon 2040, då undrar jag vad man har för ambitioner till förändring öht.
Skämmes.
Som att förbjuda försäljning av tjock-tv till 2030.
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 10 nov 2021 11:21
av Credde
Dessutom finns det en ”påtaglig osäkerhet” kring utvecklingen av laddinfrastrukturen för de olika marknaderna, uppger bolaget.
Detta som BMW säger är väl faktisk ett orsak till kanske varför det inte har gått snabbare, men man kan inte använda det som ursäkt. Tesla är väl dom enda som har fattat att ska det funka så måste vi själva bygga laddinfrastrukturen.
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 10 nov 2021 11:26
av backe
RagWal skrev:Om man inte kan skriva på förbud mot nyförsäljning av förbränningsfordon 2040, då undrar jag vad man har för ambitioner till förändring öht.
Skämmes.
Som att förbjuda försäljning av tjock-tv till 2030.
Vilka har skrivit på förbud om försäljning av tjock-tv? Skäms på de som inte skrivit på detta, vad har de för ambitioner egentligen...
Tror att det kommer lösa sig själv faktiskt, finns ingen efterfrågan så kommer det inte tillverkas ICE-bilar.
Dock kanske det kommer fortsätta finnas behov någonstans i marginalen som man inte löst ännu, då är det väl ingen större mening att ha gjort ett förbud för det 19 år innan det ska träda i kraft?
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 10 nov 2021 20:03
av NiklasTesla
Gå över till elfordon fort eller gå i konkurs

Bara att välja
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 10 nov 2021 20:19
av martinot
Kommer absolut bli tufft för Ford, GM, Mercedes och Volvo att överleva, men klart mycket tuffare för BMW och Toyota.
Vidare, de som satsar på 2030 (tex. Volvo) istället för 2040 kommer troligen ha en mycket större chans att överleva teknologiskiftet.
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 11 nov 2021 10:37
av RagWal
Men VW och Diess som tycks vilja gå mot elbilar fort, hur kan de inte skriva på detta? Skickade de fel personer till mötet? Tycker de avtalet är felformulerat eller nåt? Tror de på annat än elbilar och inte vill lpsa sig? Fattar inte....
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 11 nov 2021 10:48
av Maw
RagWal skrev:Men VW och Diess som tycks vilja gå mot elbilar fort, hur kan de inte skriva på detta? Skickade de fel personer till mötet? Tycker de avtalet är felformulerat eller nåt? Tror de på annat än elbilar och inte vill lpsa sig? Fattar inte....
Frågan är varför de ska skriva på detta? Analogin med tjock-TV var ganska träffande; hur många TV-tillverkare skrev på avtal om att inte producera tjock-TV efter 2015? Hur många tjock-TV tillverkas 2021?
Det är lagstiftare och konsumenter som ska avgöra vilka produkter som köps, tillverkarna ska producera det som går att sälja och förstås försöka förutse vad som kommer att gå att sälja.
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 11 nov 2021 11:09
av RagWal
Maw skrev:RagWal skrev:Men VW och Diess som tycks vilja gå mot elbilar fort, hur kan de inte skriva på detta? Skickade de fel personer till mötet? Tycker de avtalet är felformulerat eller nåt? Tror de på annat än elbilar och inte vill lpsa sig? Fattar inte....
Frågan är varför de ska skriva på detta? Analogin med tjock-TV var ganska träffande; hur många TV-tillverkare skrev på avtal om att inte producera tjock-TV efter 2015? Hur många tjock-TV tillverkas 2021?
Det är lagstiftare och konsumenter som ska avgöra vilka produkter som köps, tillverkarna ska producera det som går att sälja och förstås försöka förutse vad som kommer att gå att sälja.
Shell har blivit fällda i Holland och nu stäms även VW på motsvarande grunder. Kan inte juridiken, men intressant iaf.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... ataktivist
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 11 nov 2021 11:39
av vovven
Det kan ju finnas flera orsaker till detta.
Motståndet mot elbilar är ju som bekant större i inre norrland, bristande laddinfrastruktur anges ofta som orsak. I Sverige är det i sammanhanget relativt enkelt att förtäta antalet laddstolpar/parker. Betydligt värre är det i flera nationer och kontinenter, Centralafrika, Grönland, Mongoliet, Australien för att nämna några.
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 11 nov 2021 11:48
av backe
vovven skrev:Det kan ju finnas flera orsaker till detta.
Motståndet mot elbilar är ju som bekant större i inre norrland, bristande laddinfrastruktur anges ofta som orsak. I Sverige är det i sammanhanget relativt enkelt att förtäta antalet laddstolpar/parker. Betydligt värre är det i flera nationer och kontinenter, Centralafrika, Grönland, Mongoliet, Australien för att nämna några.
Motståndet mot elbilar är ju som bekant större i inre norrland
Motståndet må vara stort men det är då väldigt vanligt med elbilar i inre norrland.
En ganska utbredd uppfattning är att elbilar är något för storstäderna men flest nyregistrerade elbilar i förhållande till antalet bilar finns ändå i Jämtlands län.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... aste-lanen
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 11 nov 2021 13:24
av MWall
NiklasTesla skrev:Gå över till elfordon fort eller gå i konkurs

Bara att välja
Det återstår att se faktiskt.
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 11 nov 2021 14:01
av Olof Tenghoff
Som sagt det är nästan som att skriva på om att sluta med tjock-TV till 2040. En stor skillnad är ändå att det är fler jobb och politiska röster som står på spel.
Det verkar troligt att när de stora ICE-företagen går i konkurs så kommer deras respektive länder att bejla ut dem och låta dem fortsätta i begränsad omfattning med befintlig ICE-verksamhet för att rädda jobben. De förvandlas till zombieföretag som många flygbolag och banker runt om i världen redan gjort. Något annat vore politiskt självmord. Är det vad man tar höjd för genom att inte skriva på?
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 11 nov 2021 14:10
av Maw
Olof Tenghoff skrev:Som sagt det är nästan som att skriva på om att sluta med tjock-TV till 2040. En stor skillnad är ändå att det är fler jobb och politiska röster som står på spel.
Det verkar troligt att när de stora ICE-företagen går i konkurs så kommer deras respektive länder att bejla ut dem och låta dem fortsätta i begränsad omfattning med befintlig ICE-verksamhet för att rädda jobben. De förvandlas till zombieföretag som många flygbolag och banker runt om i världen redan gjort. Något annat vore politiskt självmord. Är det vad man tar höjd för genom att inte skriva på?
Knappast troligt..
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Postat: 11 nov 2021 14:44
av RagWal
Maw skrev:Olof Tenghoff skrev:Som sagt det är nästan som att skriva på om att sluta med tjock-TV till 2040. En stor skillnad är ändå att det är fler jobb och politiska röster som står på spel.
Det verkar troligt att när de stora ICE-företagen går i konkurs så kommer deras respektive länder att bejla ut dem och låta dem fortsätta i begränsad omfattning med befintlig ICE-verksamhet för att rädda jobben. De förvandlas till zombieföretag som många flygbolag och banker runt om i världen redan gjort. Något annat vore politiskt självmord. Är det vad man tar höjd för genom att inte skriva på?
Knappast troligt..
I vissa fall och i viss grad kanske. Sverige avstod att bränna pengar på Saab. Trollhättan överlevde ändå, säkert med olika typer av omställningsbidrag. Större bolag i tex Tyskland blir jobbigare om de inte levererar det som efterfrågas i volym och i tid.
Min känsla är att kommande åren lär de som kan leverera batteribilar få göra det nästan utan konkurrens så länge de är i närheten av prisvärdhet. Norge har passerat övergången, Sverige börjar komma upp rejält på S-kurvan i BEV vs övriga varianter och Europa i stort kommer passera 50% närmaste säg 5 åren. Olika i olika regioner och i olika prissegment. Den som kan leverera billigare bilar (200-300kSEK) i volym får göra det så det blir korsdrag i lagerportarna. Detta givet att bilarna verkligen produceras...