Sida 1 av 1
Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 09 nov 2021 22:18
av Zalman3
Vad tror ni?
Hur stor andel har Kina av Europas bilmarknad 2030?
Det finns dom som spår att Kina kommer dominera mycket snart.
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 09 nov 2021 22:19
av Zalman3
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 09 nov 2021 22:29
av Gargamel
Det tror inte jag.
Om begagnad-marknaden för elbilar fortsätter precis som ICE-bilar, så är de märkes-känsligaste som köper nya biler, och de vill ju ha ett tysk märke på fronten, typ. beg.-köparna väljer vad det finns på marknaden efter dessa märkesköpare.
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 09 nov 2021 23:13
av Maw
När jag satt på däckverkstaden och vänta på att fäcken byttes bläddrade jag i ett exemplar av Auto Motor Sport. Där kunde man läsa att det exporteraded betydligt fler bilar från EU till Kina än tvärt om under 2020.
Det kommer nog fortsätta så

Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 09 nov 2021 23:35
av Zalman3
Gargamel skrev:Det tror inte jag.
Om begagnad-marknaden för elbilar fortsätter precis som ICE-bilar, så är de märkes-känsligaste som köper nya biler, och de vill ju ha ett tysk märke på fronten, typ. beg.-köparna väljer vad det finns på marknaden efter dessa märkesköpare.
Tror du att Europeisk bilindustri är konkurrenskraftig nog eller krävs det skyddstullar?
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 09 nov 2021 23:43
av martinot
Zalman3 skrev:Gargamel skrev:Det tror inte jag.
Om begagnad-marknaden för elbilar fortsätter precis som ICE-bilar, så är de märkes-känsligaste som köper nya biler, och de vill ju ha ett tysk märke på fronten, typ. beg.-köparna väljer vad det finns på marknaden efter dessa märkesköpare.
Tror du att Europeisk bilindustri är konkurrenskraftig nog eller krävs det skyddstullar?
Kina anser ju att de inte är konkurrenskraftiga, och har därför en rad tullar och andra skydd för att begränsa konkurrensen och importen från Europa.
Något som Trump gjorde rätt i var att inför handelshinder om andra inte plockade bort sina egna. Tycker det var en sund och rättvis policy.
EU borde verkligen sätta upp lika stora hinder mot Kina, som Kina sätter upp mot EU och resten av världen.
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 06:13
av vigge50
För flera år sedan så skrev du hur MG skulle kunna leverera ZS EV i stora mängder och det skulle göra det tufft för europeiska tillverkare. De europeiska tillverkarna skulle inte ha möjlighet att skala upp produktionen i närheten av lika snabbt. Nu flera år senare så har ZS klarat sig bra i några få länder men sett över hela Europa så säljer den fortfarande i små mängder. Var är den massiva mängden du pratade om?
Är det som vi skojade om de europeiska tillverkarna, man ska bara vänta några år till och så har det varit de senaste fyra åren…
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 08:49
av Zalman3
vigge50 skrev:För flera år sedan så skrev du hur MG skulle kunna leverera ZS EV i stora mängder och det skulle göra det tufft för europeiska tillverkare. De europeiska tillverkarna skulle inte ha möjlighet att skala upp produktionen i närheten av lika snabbt. Nu flera år senare så har ZS klarat sig bra i några få länder men sett över hela Europa så säljer den fortfarande i små mängder. Var är den massiva mängden du pratade om?
Är det som vi skojade om de europeiska tillverkarna, man ska bara vänta några år till och så har det varit de senaste fyra åren…
Av mina kompisar är det flest som beställt en MG, sen Tesla och på tredje plats VW.
MG skröt ju om att de kan leverera.
Men 3 månaders leveranstid stämmer inte.
Idag säger MG detta om leveranstider för nybeställningar:
MG ZS EV, april
MG Marvel R, april
MG 5 kombi, sommaren 2022
MG 3 EV, mer än ett år bort
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 09:29
av Bjelke
Zalman3 skrev:vigge50 skrev:För flera år sedan så skrev du hur MG skulle kunna leverera ZS EV i stora mängder och det skulle göra det tufft för europeiska tillverkare. De europeiska tillverkarna skulle inte ha möjlighet att skala upp produktionen i närheten av lika snabbt. Nu flera år senare så har ZS klarat sig bra i några få länder men sett över hela Europa så säljer den fortfarande i små mängder. Var är den massiva mängden du pratade om?
Är det som vi skojade om de europeiska tillverkarna, man ska bara vänta några år till och så har det varit de senaste fyra åren…
Av mina kompisar är det flest som beställt en MG, sen Tesla och på tredje plats VW.
MG skröt ju om att de kan leverera.
Men 3 månaders leveranstid stämmer inte.
Idag säger MG detta om leveranstider för nybeställningar:
MG ZS EV, april
MG Marvel R, april
MG 5 kombi, sommaren 2022
MG 3 EV, mer än ett år bort
Att just dina kompisar köper MG kan jag nästan förstå faktiskt…
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 09:52
av Zalman3
Bjelke skrev:Zalman3 skrev:vigge50 skrev:För flera år sedan så skrev du hur MG skulle kunna leverera ZS EV i stora mängder och det skulle göra det tufft för europeiska tillverkare. De europeiska tillverkarna skulle inte ha möjlighet att skala upp produktionen i närheten av lika snabbt. Nu flera år senare så har ZS klarat sig bra i några få länder men sett över hela Europa så säljer den fortfarande i små mängder. Var är den massiva mängden du pratade om?
Är det som vi skojade om de europeiska tillverkarna, man ska bara vänta några år till och så har det varit de senaste fyra åren…
Av mina kompisar är det flest som beställt en MG, sen Tesla och på tredje plats VW.
MG skröt ju om att de kan leverera.
Men 3 månaders leveranstid stämmer inte.
Idag säger MG detta om leveranstider för nybeställningar:
MG ZS EV, april
MG Marvel R, april
MG 5 kombi, sommaren 2022
MG 3 EV, mer än ett år bort
Att just dina kompisar köper MG kan jag nästan förstå faktiskt…
Flera av mina vänner har ju köpt en Seat Mii också.
Edit:
Syrran har lånat min Tesla.
Kör hennes Seat Mii nu.
Har fått prova på laddningsproblemen.
Testade att ladda på CCS sjukhuset i Umeå igår.
Fick inte igång laddning vare sig med app eller bricka.
Provade MERs 50kW CCS laddare.
Fick inte igång den.
Ringde supporten.
De startade om stationen.
De sa att jag skulle vänta i 10 min på att den skulle starta om.
Då gick den igång.
Sen gillar jag inte Seats pillriga plastskydd för laddkontakten. Den ska sättas in i en viss ordning, vridas i rätt vinkel.
Hur kul är det att tjafsa med laddning, stå ute och frysa, när det vräker ner snöblandat regn???
Inser att det är bara Tesla som gäller om man inte vill få högt blodtryck när man ska ladda.
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 10:25
av Maw
Du har provat en Seat Mi och därmed vet du att alla alla elbilar förutom Tesla är skit?

Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 10:37
av [JM]
Zalman3 skrev:Vad tror ni?
Hur stor andel har Kina av Europas bilmarknad 2030?
Det finns dom som spår att Kina kommer dominera mycket snart.
Om man ska tro på det som sägs i denna tråd:
viewtopic.php?f=28&t=27352&view=unread#unread
Gällande de Europeiska biltillverkarna. Så kommer nog Tesla, Kina och Korea (Kia/Hyundai).
Bli de dominerande märkena frammåt 2030.
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 10:50
av Zalman3
Maw skrev:Du har provat en Seat Mi och därmed vet du att alla alla elbilar förutom Tesla är skit?

Jag har provat de allra flesta elbilarna på marknaden.
Audi Q4, Audi 55 Quattro e-tron, VW ID3-4, Skoda Enyaq, Seat Mii, Nissan Leaf 24-40kWh, BMW i3, Polestar 2, Kia e-Niro, Ioniq 5, Renault Zoe, Opel Corsa-e, Mercedes EQC, Hyundai Ioniq, Hyundai Kona, VW eGolf,
Tesla MX, Tesla MS, Tesla M3 och Tesla MY.
Jag kan inte ladda hemma. Är resande I Norrland.
Har gratis laddning hos Tesla.
Kan därför inte välja en annan elbil än min Tesla.
Skrev på ett annat ställe min upplevelse igår att försöka ladda en Seat Mii.
Det tog längre tid att åka runt i stan och leta en ledig och fungerande laddare än det tar att ladda Teslan full.
Varför säljer ID4 hyfsat i Sverige?
Stor försäljningsorganisation och servicenät.
Hyfsat korta leveranstider.
Skulle exempelvis IONIQ 5 ha korta leveranstider, skulle den sälja bättre än ID4.
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 10:55
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Varför säljer ID4 hyfsat i Sverige?
Stor försäljningsorganisation och servicenät.
Hyfsat korta leveranstider.
Stor inarbetad kundkrets. Väldigt många har varit nöjda med sin VW under många år. När jag betraktar min bekantskapskrets skulle jag nog säga att VW-ägarna är relativt trogna sitt märke/handlare. Till och med mer än Volvos.
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 11:21
av backe
Zalman3 skrev:Maw skrev:Du har provat en Seat Mi och därmed vet du att alla alla elbilar förutom Tesla är skit?

Jag har provat de allra flesta elbilarna på marknaden.
Audi Q4, Audi 55 Quattro e-tron, VW ID3-4, Skoda Enyaq, Seat Mii, Nissan Leaf 24-40kWh, BMW i3, Polestar 2, Kia e-Niro, Ioniq 5, Renault Zoe, Opel Corsa-e, Mercedes EQC, Hyundai Ioniq, Hyundai Kona, VW eGolf,
Tesla MX, Tesla MS, Tesla M3 och Tesla MY.
Jag kan inte ladda hemma. Är resande I Norrland.
Har gratis laddning hos Tesla.
Kan därför inte välja en annan elbil än min Tesla.
Skrev på ett annat ställe min upplevelse igår att försöka ladda en Seat Mii.
Det tog längre tid att åka runt i stan och leta en ledig och fungerande laddare än det tar att ladda Teslan full.
Varför säljer ID4 hyfsat i Sverige?
Stor försäljningsorganisation och servicenät.
Hyfsat korta leveranstider.
Skulle exempelvis IONIQ 5 ha korta leveranstider, skulle den sälja bättre än ID4.
Jag kan inte ladda hemma. Är resande I Norrland.
Har gratis laddning hos Tesla.
Kan därför inte välja en annan elbil än min Tesla.
På något sätt så gör det här dina recenssioner ganska ointressanta då det inte finns någon ny bil som säljs idag som passar in i din målbild.
Varför säljer ID4 hyfsat i Sverige?
Jag köpte den för att jag gillar bilen, den ger en låg månadskostnad, bra komfort och utrustning.
Behovet för snabbladdare är väldigt lågt då jag laddar gratis på jobbet och sällan kör längre sträckor än att jag kan ladda på destinationen.
Jag gillar vår ID4 så pass mycket så vi har skaffat en ID3 som andrabil.
Skulle exempelvis IONIQ 5 ha korta leveranstider, skulle den sälja bättre än ID4.
Det här antar jag är en killgissning, så min killgissning är att du har fel.
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 12:29
av martinot
Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:
Varför säljer ID4 hyfsat i Sverige?
Stor försäljningsorganisation och servicenät.
Hyfsat korta leveranstider.
Stor inarbetad kundkrets. Väldigt många har varit nöjda med sin VW under många år. När jag betraktar min bekantskapskrets skulle jag nog säga att VW-ägarna är relativt trogna sitt märke/handlare. Till och med mer än Volvos.
Tror det är en bra fördel för VAG att de har många VW-kunder som är nöjda, och som de sedan kan erbjuda VW elbilar som de känner igen sig i. Är helt klart en USP och fördel för VAG.
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 16:45
av [JM]
Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:
Varför säljer ID4 hyfsat i Sverige?
Stor försäljningsorganisation och servicenät.
Hyfsat korta leveranstider.
Stor inarbetad kundkrets. Väldigt många har varit nöjda med sin VW under många år. När jag betraktar min bekantskapskrets skulle jag nog säga att VW-ägarna är relativt trogna sitt märke/handlare. Till och med mer än Volvos.
Samt att ID4 finns som leasingbil/personalbil (mot löneavdrag) vilket Tesla oftast inte går att få till.
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 19:28
av Gargamel
Zalman3 skrev:Gargamel skrev:Det tror inte jag.
Om begagnad-marknaden för elbilar fortsätter precis som ICE-bilar, så är de märkes-känsligaste som köper nya biler, och de vill ju ha ett tysk märke på fronten, typ. beg.-köparna väljer vad det finns på marknaden efter dessa märkesköpare.
Tror du att Europeisk bilindustri är konkurrenskraftig nog eller krävs det skyddstullar?
Skyddstullar kommer komma som ett brev med UPS (som posten funkar inte längre att använda)
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 21:11
av vigge50
Zalman3 skrev:vigge50 skrev:För flera år sedan så skrev du hur MG skulle kunna leverera ZS EV i stora mängder och det skulle göra det tufft för europeiska tillverkare. De europeiska tillverkarna skulle inte ha möjlighet att skala upp produktionen i närheten av lika snabbt. Nu flera år senare så har ZS klarat sig bra i några få länder men sett över hela Europa så säljer den fortfarande i små mängder. Var är den massiva mängden du pratade om?
Är det som vi skojade om de europeiska tillverkarna, man ska bara vänta några år till och så har det varit de senaste fyra åren…
Av mina kompisar är det flest som beställt en MG, sen Tesla och på tredje plats VW.
MG skröt ju om att de kan leverera.
Men 3 månaders leveranstid stämmer inte.
Idag säger MG detta om leveranstider för nybeställningar:
MG ZS EV, april
MG Marvel R, april
MG 5 kombi, sommaren 2022
MG 3 EV, mer än ett år bort
Och vad har din vänkrets med saken att göra? Det handlar inte om att presentera en elbil som många vill ha, det handlar om att faktiskt kunna leverera och där lyckas inte MG något vidare om vi kollar på hela Europa.
https://cleantechnica.com/2021/10/27/te ... september/
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 21:23
av [JM]
Zalman3 skrev:vigge50 skrev:För flera år sedan så skrev du hur MG skulle kunna leverera ZS EV i stora mängder och det skulle göra det tufft för europeiska tillverkare. De europeiska tillverkarna skulle inte ha möjlighet att skala upp produktionen i närheten av lika snabbt. Nu flera år senare så har ZS klarat sig bra i några få länder men sett över hela Europa så säljer den fortfarande i små mängder. Var är den massiva mängden du pratade om?
Är det som vi skojade om de europeiska tillverkarna, man ska bara vänta några år till och så har det varit de senaste fyra åren…
Av mina kompisar är det flest som beställt en MG, sen Tesla och på tredje plats VW.
MG skröt ju om att de kan leverera.
Men 3 månaders leveranstid stämmer inte.
Idag säger MG detta om leveranstider för nybeställningar:
MG ZS EV, april
MG Marvel R, april
MG 5 kombi, sommaren 2022
MG 3 EV, mer än ett år bort
Det brukar ju sägas att om man kan sänka priset på bilen från 35000$ till 30000$ så dubblerar man antalet människor som har råd att köpa bilen.
Samma sak om man går från 30000 till 25000$.
Lite förenklat kan man då säga att för varje 50.000kr man sänker priset så dubblerar man marknaden.
En tesla M3 kostar idag 560.000 kr i billigaste utförande.
En MG ZS EV kostar idag 390.000 kr i billigaste utförande.
Det är alltså 170.000kr i skillnad.
Marknaden för MGn är således i trakterna 8ggr större än för teslan....
Vad märkligt att det är fler i din vänskapskrets som tittar på en MG....
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 10 nov 2021 23:45
av Zalman3
Lite intressant är att VW ID köparna är i större utsträckning än snittet en förstagångsköpare av elbilar, har jag läst, hittar dock inte källan nu.
Tittade på mestmotor.se i deras bilguide.
Då var ID3 köparna inte så nöjda.
Medans Tesla M3 är märkestrogna.
Valde dessa eftersom det ännu inte finns relevanta betyg på ID4 och MY.
Betyg VW ID3.
Betyg Tesla M3.
Re: Har Kina 70% av Europas bilmarknad 2030?
Postat: 11 nov 2021 06:44
av vigge50
Zalman3 skrev:Lite intressant är att VW ID köparna är i större utsträckning än snittet en förstagångsköpare av elbilar, har jag läst, hittar dock inte källan nu.
Tittade på mestmotor.se i deras bilguide.
Då var ID3 köparna inte så nöjda.
Medans Tesla M3 är märkestrogna.
Valde dessa eftersom det ännu inte finns relevanta betyg på ID4 och MY.
Betyg VW ID3.
Screenshot_20211110-232744_Chrome.jpg
Betyg Tesla M3.
Screenshot_20211110-233330_Chrome.jpg
Och vad har det med tråden att göra?
Menar du att man utifrån den kan dra slutsatsen att bilar byggda i Kina är populärare än bilar byggda i Europa? I så fall är det ett stort misstag att som Model Y intresserad vänta på fabriken i Berlin, vi ”vet” ju nu enligt dig att Kina gör betydligt bättre bilar. Eller var det kanske fel tråd att posta den jämförelsen i?