VW ID5
Postat: 03 nov 2021 10:58
Nu officiell.
Tänker att den blir som Passat CC/Arteon. En minst sagt uddabil.
Tänker att den blir som Passat CC/Arteon. En minst sagt uddabil.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... s-en-titt/
ID.5 levereras med ID.Software 3.0, vilket ger laddning upp till 135 kW (kilowatt), tidigare var den på 125 kW.
– Plattformen kan klara ännu snabbare laddning, men det viktiga är inte siffran utan laddkurvan. 10 kW extra låter inte mycket, men det gör att den totala laddtiden från 10 till 80 procent nu går nio minuter snabbare, säger Benedikt Griffig, chef för teknisk pr hos Volkswagen.
Det verkar vara en väldigt kort topp med 170 kW då den endast förbättrar laddtiden till 80% med 5 minuter jämfört med bilarna som bara laddar med 125 kW som mest. Det här uppdateringen verkar mer lovande, med en platt laddkurva som ger samma laddtid till 80% som Model Y.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... s-en-titt/
ID.5 levereras med ID.Software 3.0, vilket ger laddning upp till 135 kW (kilowatt), tidigare var den på 125 kW.
– Plattformen kan klara ännu snabbare laddning, men det viktiga är inte siffran utan laddkurvan. 10 kW extra låter inte mycket, men det gör att den totala laddtiden från 10 till 80 procent nu går nio minuter snabbare, säger Benedikt Griffig, chef för teknisk pr hos Volkswagen.
Men snabbaste MEB bilen är väl Cupra Born med 170kW laddning?
Hmm 9 minuter snabbare. Vad tog det tidigare? 38 min? Så nu 29 min?iAkita skrev:Det verkar vara en väldigt kort topp med 170 kW då den endast förbättrar laddtiden till 80% med 5 minuter jämfört med bilarna som bara laddar med 125 kW som mest. Det här uppdateringen verkar mer lovande, med en platt laddkurva som ger samma laddtid till 80% som Model Y.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... s-en-titt/
ID.5 levereras med ID.Software 3.0, vilket ger laddning upp till 135 kW (kilowatt), tidigare var den på 125 kW.
– Plattformen kan klara ännu snabbare laddning, men det viktiga är inte siffran utan laddkurvan. 10 kW extra låter inte mycket, men det gör att den totala laddtiden från 10 till 80 procent nu går nio minuter snabbare, säger Benedikt Griffig, chef för teknisk pr hos Volkswagen.
Men snabbaste MEB bilen är väl Cupra Born med 170kW laddning?
Även ID4/Enyaq borde kunna få den mjukvaran då och ladda 135 kW? Vore niceZalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... s-en-titt/
ID.5 levereras med ID.Software 3.0, vilket ger laddning upp till 135 kW (kilowatt), tidigare var den på 125 kW.
– Plattformen kan klara ännu snabbare laddning, men det viktiga är inte siffran utan laddkurvan. 10 kW extra låter inte mycket, men det gör att den totala laddtiden från 10 till 80 procent nu går nio minuter snabbare, säger Benedikt Griffig, chef för teknisk pr hos Volkswagen.
Men snabbaste MEB bilen är väl Cupra Born med 170kW laddning?
Det stämmer, 29 minuter istället för 38 minuter. En märkbar förbättring men långt ifrån de 18 minuter det tar med Ioniq 5 och EV6. Model Y (och 3) med LG batteriet tar nästan 35 minuter, så inte mycket bättre än nuvarande ID4. Samtidigt laddar de sjukt snabbt i början av laddkurvan, och med tanke på förbrukning och hur tätt SuC står går det rejält snabbt ändå om man inte har något emot att stanna ofta men kort.taliz skrev:Hmm 9 minuter snabbare. Vad tog det tidigare? 38 min? Så nu 29 min?iAkita skrev:Det verkar vara en väldigt kort topp med 170 kW då den endast förbättrar laddtiden till 80% med 5 minuter jämfört med bilarna som bara laddar med 125 kW som mest. Det här uppdateringen verkar mer lovande, med en platt laddkurva som ger samma laddtid till 80% som Model Y.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... s-en-titt/
ID.5 levereras med ID.Software 3.0, vilket ger laddning upp till 135 kW (kilowatt), tidigare var den på 125 kW.
– Plattformen kan klara ännu snabbare laddning, men det viktiga är inte siffran utan laddkurvan. 10 kW extra låter inte mycket, men det gör att den totala laddtiden från 10 till 80 procent nu går nio minuter snabbare, säger Benedikt Griffig, chef för teknisk pr hos Volkswagen.
Men snabbaste MEB bilen är väl Cupra Born med 170kW laddning?
Rätt bra förbättring. Bör därmed klå etron 55.
Men Model Y i USA med Panasonic klarar ju det på 23 min. EU Y med LG är väl lite segare dock.
Var såg du info om OTA till ID4?iAkita skrev:Det stämmer, 29 minuter istället för 38 minuter. En märkbar förbättring men långt ifrån de 18 minuter det tar med Ioniq 5 och EV6. Model Y (och 3) med LG batteriet tar nästan 35 minuter, så inte mycket bättre än nuvarande ID4. Samtidigt laddar de sjukt snabbt i början av laddkurvan, och med tanke på förbrukning och hur tätt SuC står går det rejält snabbt ändå om man inte har något emot att stanna ofta men kort.taliz skrev:Hmm 9 minuter snabbare. Vad tog det tidigare? 38 min? Så nu 29 min?iAkita skrev:Det verkar vara en väldigt kort topp med 170 kW då den endast förbättrar laddtiden till 80% med 5 minuter jämfört med bilarna som bara laddar med 125 kW som mest. Det här uppdateringen verkar mer lovande, med en platt laddkurva som ger samma laddtid till 80% som Model Y.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... s-en-titt/
ID.5 levereras med ID.Software 3.0, vilket ger laddning upp till 135 kW (kilowatt), tidigare var den på 125 kW.
– Plattformen kan klara ännu snabbare laddning, men det viktiga är inte siffran utan laddkurvan. 10 kW extra låter inte mycket, men det gör att den totala laddtiden från 10 till 80 procent nu går nio minuter snabbare, säger Benedikt Griffig, chef för teknisk pr hos Volkswagen.
Men snabbaste MEB bilen är väl Cupra Born med 170kW laddning?
Rätt bra förbättring. Bör därmed klå etron 55.
Men Model Y i USA med Panasonic klarar ju det på 23 min. EU Y med LG är väl lite segare dock.
Edit: Såg precis att den nya laddkurvan kommer skickas ut som en OTA till ID4 i Mars nästa år, iallafall i Tyskland.
Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Är ju dock en extremt liten skara av ID.4 ägare här.taliz skrev:Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Vad är oddsen för att VW Sverige kommer fixa det?
Är väl ingen som fått kompensation för värmepumpen här tex…
Fast vi betalade inte extra för värmepumpen som man gjorde i Tyskland. Det känns märkligt att de ska betala tillbaka pengar för något man inte betalt för. Med det sagt så skulle jag gärna se att de ändå gjorde det även här, om de gjort så på andra marknader där värmepump är standard.taliz skrev:Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Vad är oddsen för att VW Sverige kommer fixa det?
Är väl ingen som fått kompensation för värmepumpen här tex…
Eller så kunde ersatt med 5000 kWh fritt på Ionity, eller 20% extra effekt eller...iAkita skrev:Fast vi betalade inte extra för värmepumpen som man gjorde i Tyskland. Det känns märkligt att de ska betala tillbaka pengar för något man inte betalt för. Med det sagt så skulle jag gärna se att de ändå gjorde det även här, om de gjort så på andra marknader där värmepump är standard.taliz skrev:Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Vad är oddsen för att VW Sverige kommer fixa det?
Är väl ingen som fått kompensation för värmepumpen här tex…
Jo, även om det "ingår i priset", så har man ju någonstans betalat för själva bilen som skall innehålla givna funktioner.Maw skrev:Eller så kunde ersatt med 5000 kWh fritt på Ionity, eller 20% extra effekt eller...iAkita skrev:Fast vi betalade inte extra för värmepumpen som man gjorde i Tyskland. Det känns märkligt att de ska betala tillbaka pengar för något man inte betalt för. Med det sagt så skulle jag gärna se att de ändå gjorde det även här, om de gjort så på andra marknader där värmepump är standard.taliz skrev:Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Vad är oddsen för att VW Sverige kommer fixa det?
Är väl ingen som fått kompensation för värmepumpen här tex…
Det ingick i bilens pris och stod uttryckligen som en feature. Därmed anser iaf jag att jag betalat för det, och då ska det funka.iAkita skrev:Fast vi betalade inte extra för värmepumpen som man gjorde i Tyskland. Det känns märkligt att de ska betala tillbaka pengar för något man inte betalt för. Med det sagt så skulle jag gärna se att de ändå gjorde det även här, om de gjort så på andra marknader där värmepump är standard.taliz skrev:Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Vad är oddsen för att VW Sverige kommer fixa det?
Är väl ingen som fått kompensation för värmepumpen här tex…
Där har du en poäng. Jag ser vad du menar och håller med.taliz skrev:Det ingick i bilens pris och stod uttryckligen som en feature. Därmed anser iaf jag att jag betalat för det, och då ska det funka.iAkita skrev:Fast vi betalade inte extra för värmepumpen som man gjorde i Tyskland. Det känns märkligt att de ska betala tillbaka pengar för något man inte betalt för. Med det sagt så skulle jag gärna se att de ändå gjorde det även här, om de gjort så på andra marknader där värmepump är standard.taliz skrev:Hmm så det krävs nya ECU för att kunna uppdatera laddhastighet OTA.Kubi skrev:Står inte specifikt ID.4 men gällande alla ID verkar det som.lloydfabege skrev:Var såg du info om OTA till ID4?
https://www.vwidtalk.com/threads/vw-sta ... book.3885/
Vad är oddsen för att VW Sverige kommer fixa det?
Är väl ingen som fått kompensation för värmepumpen här tex…
Är ju samma sak som tex att dragkrok ingick i 1st edition, vi "betalade inte extra" för den. Hade den inte funkat riktigt så hade det blivit ramaskri om de inte kompenserat/fixat.