Sida 1 av 1

Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Postat: 27 okt 2021 22:25
av martinot
Från post hos https://www.flashback.org/sp77727472:
Den 10 november 2021 träder den nya uppdaterade tyska trafiklagstiftningen i kraft.

Då kostar det 55 Euro i böter för den som parkerar sin bensin eller dieselbil på en parkeringsplats avsedd för laddning av elbilar och laddhybrider.

55 euro böter är minimibeloppet som är reglerat i trafiklagstiftningen, men kommuner har även rätt att bogsera bort bensin och dieselbilar som parkerar på p-platser för elbilar.
Flera kommuner och städer har redan infört detta, bla Berlin, Hamburg, München, Frankfurt, Stuttgart och flera andra städer.
Bogseras bilen bort, kostar det mellan 200-400 Euro att lösa ut bilen, beroende på i vilken kommun det sker.

Andra fördelar för elbilar är bla gratis parkering i vissa städer, bla i Hamburg, München ,Dortmund, Frankfurt, Leipzig, Stuttgart och Köln etc.

Antalet offentliga laddpunkter är förnärvarande uppe i ca 47.000, fördelat på 26.000 laddstationer.
Utbyggnadstakten ligger på runt 1.300 nya laddpunkter i månaden.

Hittills i år har det sålts 240.000 nya rena elbilar i tyskland. (jan-sept)
I september registrerades över 33.600, vilket ger en marknadsandel på 17,1%
Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Postat: 27 okt 2021 22:33
av Gargamel
Inför genast i sverige så slipper man ha 20 bilar som står kors och tvärs bara för att jävlas.

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Postat: 28 okt 2021 13:00
av Swede1
Gargamel skrev:
Inför genast i sverige så slipper man ha 20 bilar som står kors och tvärs bara för att jävlas.
I Stockholm såg jag en vanlig oljebrännare V70 med 1100 i böter på en laddplats pga att han inte laddade.

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Postat: 28 okt 2021 17:15
av taliz
Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
WHAT! I DIESELNS HEMLAND!? Har helvetet frusit? Var ska detta sluta? Bild

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Postat: 28 okt 2021 17:18
av MWall
taliz skrev:
Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
WHAT! I DIESELNS HEMLAND!? Har helvetet frusit? Var ska detta sluta? Bild

Är ju lite subventioner inblandade också... Tycker inte vi ska vara så kaxiga förrän folk väljer elbilar även utan statligt stöd.

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Postat: 28 okt 2021 17:58
av Bjelke
MWall skrev:
taliz skrev:
Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
WHAT! I DIESELNS HEMLAND!? Har helvetet frusit? Var ska detta sluta? Bild

Är ju lite subventioner inblandade också... Tycker inte vi ska vara så kaxiga förrän folk väljer elbilar även utan statligt stöd.
Jo lite kaxiga kan vi väl få vara iaf :)

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Postat: 28 okt 2021 17:59
av TomR
Jag köpte nyligen beggad Tesla utan subvention och tycker kanske att jag bet lite i det sura äpplet utan subventioner. Men jag ser det samtidigt som så att jag bidrar till något gott och har råd utan subventioner. Jag sträcker på mig varje gång jag ser att någon kikar lite extra på min elbil...
/Tompa

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Postat: 28 okt 2021 18:43
av MWall
TomR skrev:
Jag köpte nyligen beggad Tesla utan subvention och tycker kanske att jag bet lite i det sura äpplet utan subventioner. Men jag ser det samtidigt som så att jag bidrar till något gott och har råd utan subventioner. Jag sträcker på mig varje gång jag ser att någon kikar lite extra på min elbil...
/Tompa
Den är ju subventionerad också. Indirekt. Utan bonusen på nya hade begagnade varit dyrare än de är. Och sämre utbud vilket också hade drivit upp priserna.

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Postat: 28 okt 2021 19:02
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:
Därmed såldes det fler rena elbilar än dieselbilar, andelen dieselbilar var 15,9%
WHAT! I DIESELNS HEMLAND!? Har helvetet frusit? Var ska detta sluta? Bild

Är ju lite subventioner inblandade också... Tycker inte vi ska vara så kaxiga förrän folk väljer elbilar även utan statligt stöd.
Varför inte?
Folk valde ju "miljödiesel" tidigare då de slapp skatt i 5 år.
Plånboken har alltid varit en stor faktor och lär fortsätta vara det.

Re: Tyskarna accepterar inte att bli ICE:ade längre

Postat: 28 okt 2021 19:47
av PapaD
MWall skrev:
TomR skrev:
Jag köpte nyligen beggad Tesla utan subvention och tycker kanske att jag bet lite i det sura äpplet utan subventioner. Men jag ser det samtidigt som så att jag bidrar till något gott och har råd utan subventioner. Jag sträcker på mig varje gång jag ser att någon kikar lite extra på min elbil...
/Tompa
Den är ju subventionerad också. Indirekt. Utan bonusen på nya hade begagnade varit dyrare än de är. Och sämre utbud vilket också hade drivit upp priserna.
Nja... Subventioner i form av bidrag brukar driva upp säljpriser, inte sänka dem.