Borde ju vara bra för begagnatmarknaden om inte annatCredde skrev:Tror till och med dom är runt 6 månader innan dom skickas vidare, finns säkert något ekonomisk skäl till det.MWall skrev:IcePic skrev:Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.dd88 skrev:Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Hyrbilar brukar vara väldigt mycket nyare än så. Iaf hos Mabi, Sixt osv här i Sverige. Sällan man får en bil som är äldre än ett år.
Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Hyrbilar hamnar titt som tätt hos BMWs Premium Selection (tidigare max 6 månader och 1000 mil, vet inte hur det ser ut nu) samt Audis och Mercedes motsvarigheter.
Kan ju ha varit allt från buskörd till att ha stått utanför en villa oanvänd i sex månader hos någon chef som tillfälligt bodde i Sverige.
Kan ju ha varit allt från buskörd till att ha stått utanför en villa oanvänd i sex månader hos någon chef som tillfälligt bodde i Sverige.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Sen var det här med försäkring.
Hertz kan ju säga, välj Safe Mode, så får du halva priset på försäkringen.
Bilen går då max i 130 km/h och gör 0 till 100 på 10s.
Föraren filmas hela tiden och Sentry mode är alltid igång.
Hertz kan ju säga, välj Safe Mode, så får du halva priset på försäkringen.
Bilen går då max i 130 km/h och gör 0 till 100 på 10s.
Föraren filmas hela tiden och Sentry mode är alltid igång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Hertz’s 100k Tesla Model 3 order was bought at full price, confirms Elon Musk.
Så även om man köper 100.000 bilar får man ingen rabatt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Eller hurZalman3 skrev:
Hertz’s 100k Tesla Model 3 order was bought at full price, confirms Elon Musk.
Så även om man köper 100.000 bilar får man ingen rabatt.
Tror Elon har ett ganska liberalt förhållningssätt till sanningen.. det kanske inte bokstavligen är falskt men i ett sådant avtal finns givetvis komponenter som man inte får tillgång till som vanlig konsument. Kan t ex vara ett högt garanterat restvärde.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Jag tror mera på att Elon tillmötesgår Hertz önskemål på nya funktioner i appen.Maw skrev:Eller hurZalman3 skrev:
Hertz’s 100k Tesla Model 3 order was bought at full price, confirms Elon Musk.
Så även om man köper 100.000 bilar får man ingen rabatt.
Tror Elon har ett ganska liberalt förhållningssätt till sanningen.. det kanske inte bokstavligen är falskt men i ett sådant avtal finns givetvis komponenter som man inte får tillgång till som vanlig konsument. Kan t ex vara ett högt garanterat restvärde.
Vilket skulle vara bra för alla.
Edit:
Känner till ett fall där Staten skulle upphandla en elektronikpryl.
Men Staten ville ha extra mjukvaru funktioner.
Vad kostar det?
Man fick ett pris på ca 500.000kr.
Men vi har ingen budget för extra mjukvara.
Vad har ni budget för då?
Köpa elektronikprylen.
Men om ni köper extra elektronikprylar för ca 6 miljoner, då bjuder leverantören på extra mjukvara.
Så blev det.
Men då uppstod ett nytt problem.
Staten har nu köpt Brazillions av denna elektronikpryl.
Och har inget behov av så många, och har ingen plats för dom heller.
Då sa leverantören. Vi kan lagra alla dessa prylar, mot en saftig hyra givetvis.
Tyvärr är denna historia helt sann.
Visar bara på hur skattemedel slösas bort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7396
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
OK ny försök till konspirationsteori:RagWal skrev:Nä det är ju Robotaxi-bilar som Hertz beställt. Hyrbil är såååå oldschool.TiborBlomhall skrev:En foliehatt-teori: Hertz köper inte bilarna, de bara leasar dem från Tesla. Efter tre år kommer bilarna återgå till Tesla och utgöra stommen till deras robotaxi-fleet.
(som sagt var, endast en konspirationsteori)
Hertz har insett att hyrbilsmarknaden kommer dö om några år. Vem vill ha hyrbil när man kan hyra robotaxi?
Så de planerar byta ut sin bilflotta och är beredda att byta affärsmodell när robotaxi blir verklighet. Byter bransch från biluthyrning till robotaxi (som ju rent tekniskt också är en form av biluthyrning med extremt kort hyrtid).
Det är därför de fått nya investerare. Medan Avis och gänget kommer stå där med oattraktiva bensinbilar ingen längre vill hyra kommer Hertz bara aktivera FSD i sina Teslor och byta bransch över en natt.
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Smart helgardering av Hertz.TiborBlomhall skrev:OK ny försök till konspirationsteori:RagWal skrev:Nä det är ju Robotaxi-bilar som Hertz beställt. Hyrbil är såååå oldschool.TiborBlomhall skrev:En foliehatt-teori: Hertz köper inte bilarna, de bara leasar dem från Tesla. Efter tre år kommer bilarna återgå till Tesla och utgöra stommen till deras robotaxi-fleet.
(som sagt var, endast en konspirationsteori)
Hertz har insett att hyrbilsmarknaden kommer dö om några år. Vem vill ha hyrbil när man kan hyra robotaxi?
Så de planerar byta ut sin bilflotta och är beredda att byta affärsmodell när robotaxi blir verklighet. Byter bransch från biluthyrning till robotaxi (som ju rent tekniskt också är en form av biluthyrning med extremt kort hyrtid).
Det är därför de fått nya investerare. Medan Avis och gänget kommer stå där med oattraktiva bensinbilar ingen längre vill hyra kommer Hertz bara aktivera FSD i sina Teslor och byta bransch över en natt.
Kan tänka mig att Hertz konkurrenter också får kalla fötter och känner sig tvingade att köpa Tesla.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
TiborBlomhall skrev:OK ny försök till konspirationsteori:RagWal skrev:Nä det är ju Robotaxi-bilar som Hertz beställt. Hyrbil är såååå oldschool.TiborBlomhall skrev:En foliehatt-teori: Hertz köper inte bilarna, de bara leasar dem från Tesla. Efter tre år kommer bilarna återgå till Tesla och utgöra stommen till deras robotaxi-fleet.
(som sagt var, endast en konspirationsteori)
Hertz har insett att hyrbilsmarknaden kommer dö om några år. Vem vill ha hyrbil när man kan hyra robotaxi?
Så de planerar byta ut sin bilflotta och är beredda att byta affärsmodell när robotaxi blir verklighet. Byter bransch från biluthyrning till robotaxi (som ju rent tekniskt också är en form av biluthyrning med extremt kort hyrtid).
Det är därför de fått nya investerare. Medan Avis och gänget kommer stå där med oattraktiva bensinbilar ingen längre vill hyra kommer Hertz bara aktivera FSD i sina Teslor och byta bransch över en natt.
Vet iofs inte hur Hertz i USA gör men som någon skrev så verkar hyrbilsföretagen här i Sverige bara ha bilarna i 6 månader. Fast iofs kanske Hertz tänker sig ha kvar de här Teslorna i många år? Vem vet.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7396
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Hörde siffran 13 månader för hyrbilar i USA. Och att Hertz nu hoppas kunna behålla bilarna längre.
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Jag kan inte se vad vinsten skulle vara i det för Tesla att utveckla sådana funktinoer i sin app (gränsnittet mot sina kunder). Är det inte ett bättre val av både Tesla och Hertz att Tesla ställer upp och utvecklar möjligheten för tredjepart att använda deras APIer och backend? Att Hertz själva utvecklar funkioner i sin app för att boka, hyra, betala och även hämta ut en Tesla och med det även får sin app att fungera som nyckel till bilen man hyr.Zalman3 skrev:Jag tror mera på att Elon tillmötesgår Hertz önskemål på nya funktioner i appen.
Vilket skulle vara bra för alla.
Är väll en tämligen kass lösning att alla som hyr en Tesla av Hertz också ska behöva installera och skaffa ett konto i Teslas app för att få tillgång till alla funktioner i bilen de hyrt för en dag?
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Lustigt att ”hyra en fossilbil” ofta används som ett argument att gå över till elbil innan dom fullt ut kan ersätta dagens bilar.
Vilka fordringsägare var det som drabbades av Hertz rekonstruktion?
Läste någonstans att man blev av 4,5 miljarder dollar(?) i skulder.
Vilka fordringsägare var det som drabbades av Hertz rekonstruktion?
Läste någonstans att man blev av 4,5 miljarder dollar(?) i skulder.
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Vad/vem ville hyra (fossil)bil?Fredrik j skrev:Lustigt att ”hyra en fossilbil” ofta används som ett argument att gå över till elbil innan dom fullt ut kan ersätta dagens bilar.
Vilka fordringsägare var det som drabbades av Hertz rekonstruktion?
Läste någonstans att man blev av 4,5 miljarder dollar(?) i skulder.
Var inte riktigt med på den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Jag får höra det ibland när jag beskriver mitt behov att dra husvagn. Att jag kan hyra en bil på semestern.martinot skrev:Vad/vem ville hyra (fossil)bil?Fredrik j skrev:Lustigt att ”hyra en fossilbil” ofta används som ett argument att gå över till elbil innan dom fullt ut kan ersätta dagens bilar.
Vilka fordringsägare var det som drabbades av Hertz rekonstruktion?
Läste någonstans att man blev av 4,5 miljarder dollar(?) i skulder.
Var inte riktigt med på den.
Men du har helt rätt. Jag vill inte hyra fossilbil
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Misstänker att dessa M3 hos Hertz inte kommer ha krok.Fredrik j skrev:Jag får höra det ibland när jag beskriver mitt behov att dra husvagn. Att jag kan hyra en bil på semestern.martinot skrev:Vad/vem ville hyra (fossil)bil?Fredrik j skrev:Lustigt att ”hyra en fossilbil” ofta används som ett argument att gå över till elbil innan dom fullt ut kan ersätta dagens bilar.
Vilka fordringsägare var det som drabbades av Hertz rekonstruktion?
Läste någonstans att man blev av 4,5 miljarder dollar(?) i skulder.
Var inte riktigt med på den.
Men du har helt rätt. Jag vill inte hyra fossilbil
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Förmodligen inte.martinot skrev:Misstänker att dessa M3 hos Hertz inte kommer ha krok.Fredrik j skrev:Jag får höra det ibland när jag beskriver mitt behov att dra husvagn. Att jag kan hyra en bil på semestern.martinot skrev:Vad/vem ville hyra (fossil)bil?Fredrik j skrev:Lustigt att ”hyra en fossilbil” ofta används som ett argument att gå över till elbil innan dom fullt ut kan ersätta dagens bilar.
Vilka fordringsägare var det som drabbades av Hertz rekonstruktion?
Läste någonstans att man blev av 4,5 miljarder dollar(?) i skulder.
Var inte riktigt med på den.
Men du har helt rätt. Jag vill inte hyra fossilbil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Jo visst har det argumentet dykt upp ganska regelbundet här, ofta när vi pratat om saknaden av dragkrok tex,Fredrik j skrev:Jag får höra det ibland när jag beskriver mitt behov att dra husvagn. Att jag kan hyra en bil på semestern.martinot skrev:Vad/vem ville hyra (fossil)bil?Fredrik j skrev:Lustigt att ”hyra en fossilbil” ofta används som ett argument att gå över till elbil innan dom fullt ut kan ersätta dagens bilar.
Vilka fordringsägare var det som drabbades av Hertz rekonstruktion?
Läste någonstans att man blev av 4,5 miljarder dollar(?) i skulder.
Var inte riktigt med på den.
Men du har helt rätt. Jag vill inte hyra fossilbil
men även i andra sammanhang också som hyra stor bil på enstaka långresor osv osv…
Lite lustigt då som sagt om även hyrbilar går över till samma sortiment…
Hyra lastbil har också nämnts som alternativ till dragkrok (vid flytt tex).
Det har väl ebbat ut lite när dragkrok finns på många modeller och långresor börjar bli bättre (men inte bra än
för allt och alla).
Jag vet inte hur stor marknad Hertz har och om/hur detta köp även gäller Sverige men det är iaf ett stort steg
känns det som iaf
Det har faktiskt varit ganska drygt hittills när man haft bilen på verkstaden och ska få hyrbil och så måste
man ta en fossilare för det finns knappt några elbilar att välja på osv, så det blir väl lite bättre nu iaf då
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Då ser man fram emot att Avis, Europcar, Sixt m.fl. följer efter…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Dagens Industri:
Trots megabeställningen: Svenska Hertz dissar Tesla
Jag har inte själv tillgång till artikeln. Det kanske finns någon som kan läsa innehållet och kommentera.
Trots megabeställningen: Svenska Hertz dissar Tesla
Jag har inte själv tillgång till artikeln. Det kanske finns någon som kan läsa innehållet och kommentera.
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Hertz i Sverige verkar inte få Tesla, men med lite tur kan man få något ännu bättre nästa gång man har hyrbil från Hertz
https://alltomelbil.se/efter-storordern ... for-tesla/
https://alltomelbil.se/efter-storordern ... for-tesla/
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Ja det var ju bra det också och inte helt oväntat i Sverige kanske…Maw skrev:Hertz i Sverige verkar inte få Tesla, men med lite tur kan man få något ännu bättre nästa gång man har hyrbil från Hertz
https://alltomelbil.se/efter-storordern ... for-tesla/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5366
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Nu förstår jag inte riktigt...Maw skrev:Hertz i Sverige verkar inte få Tesla, men med lite tur kan man få något ännu bättre nästa gång man har hyrbil från Hertz
https://alltomelbil.se/efter-storordern ... for-tesla/
Vad är det som blir bättre av att inte ha tillgång till ett vettigt laddnätverk när du hyr en elbil?
Vad blir bättre med att hålla på med appar, kort och taggar när bilen behöver laddas.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Hrmf... en hyrbil har man ju inte sällan för att ta sig mellan a och b snabbast/smidigast möjligt.Maw skrev:Hertz i Sverige verkar inte få Tesla, men med lite tur kan man få något ännu bättre nästa gång man har hyrbil från Hertz
https://alltomelbil.se/efter-storordern ... for-tesla/
Kan inte se att det skulle vara en fördel då med en bil som laddar långsamt och är tvingad till undermåliga laddnätverk.
Jag skulle nog välja en avgasbil i så fall, tyvärr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Jag tänkte på själva bilen.Nicke Nyfiken skrev:Nu förstår jag inte riktigt...Maw skrev:Hertz i Sverige verkar inte få Tesla, men med lite tur kan man få något ännu bättre nästa gång man har hyrbil från Hertz
https://alltomelbil.se/efter-storordern ... for-tesla/
Vad är det som blir bättre av att inte ha tillgång till ett vettigt laddnätverk när du hyr en elbil?
Vad blir bättre med att hålla på med appar, kort och taggar när bilen behöver laddas.
Ska man åka så långt så man behöver ladda så är det förstås en fördel att ha tillgång till Teslas nätverk även om det bevisligen går bra att köra långt även utan det.
70-75% av eller något sådant av Sveriges snabbladdningsuttag är väl andra märken än Tesla?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla
Maw skrev:Jag tänkte på själva bilen.Nicke Nyfiken skrev:Nu förstår jag inte riktigt...Maw skrev:Hertz i Sverige verkar inte få Tesla, men med lite tur kan man få något ännu bättre nästa gång man har hyrbil från Hertz
https://alltomelbil.se/efter-storordern ... for-tesla/
Vad är det som blir bättre av att inte ha tillgång till ett vettigt laddnätverk när du hyr en elbil?
Vad blir bättre med att hålla på med appar, kort och taggar när bilen behöver laddas.
Ska man åka så långt så man behöver ladda så är det förstås en fördel att ha tillgång till Teslas nätverk även om det bevisligen går bra att köra långt även utan det.
70-75% av eller något sådant av Sveriges snabbladdningsuttag är väl andra märken än Tesla?
Killgissar att Tesla står för ca 50% av laddarna över 150kW.
Men väljer man inte Tesla, kan man inte ladda på 25 till 50% av alla laddare över 150kW.
Varför skulle man frivilligt göra ett sånt val när man hyr bil?
Exempel:
Antal laddare i Umeå på minst 150 kW.
12st Tesla.
0 icke Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension