Sida 1 av 2
Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 13:24
av Zalman3
Panasonic uppfyller Teslas önskan.
Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 13:30
av Zalman3
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 13:54
av RagWal
Zalman3 skrev:
Panasonic uppfyller Teslas önskan.
Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 14:30
av Maw
RagWal skrev:Zalman3 skrev:
Panasonic uppfyller Teslas önskan.
Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.
Det är väl lite konstigt? En större cell borde få mindre overhead och därmed mer energi per volymenhet.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 14:38
av MWall
Maw skrev:RagWal skrev:Zalman3 skrev:
Panasonic uppfyller Teslas önskan.
Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.
Det är väl lite konstigt? En större cell borde få mindre overhead och därmed mer energi per volymenhet.
Sämre kylning?
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 14:41
av Zalman3
Tesla pratar ju om att endast formfaktorn för 4680 batterier ger en 16% längre räckvidd.
Tesla claims that the new form factor of the cell results in a five-times increase in energy and six-times increase in power capacity:
The automaker says that just with the new cell form factory they would increase range by 16%.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 14:43
av Maw
MWall skrev:Maw skrev:RagWal skrev:Zalman3 skrev:
Panasonic uppfyller Teslas önskan.
Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.
Det är väl lite konstigt? En större cell borde få mindre overhead och därmed mer energi per volymenhet.
Sämre kylning?
Ja, så kan det ju vara. För en lekman så känns det i så fall som den gjorts onödigt stor. Men det kanske finns andra fördelar än energidensitet, t ex lägre tillverkningskostnad?
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 14:46
av Maw
Zalman3 skrev:Tesla pratar ju om att endast formfaktorn för 4680 batterier ger en 16% längre räckvidd.
Tesla claims that the new form factor of the cell results in a five-times increase in energy and six-times increase in power capacity:
The automaker says that just with the new cell form factory they would increase range by 16%.
I så fall hade den behövt ha högre energidensitet, inte lägre? Kanske inte blev så bra som de hoppats?
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 14:59
av Zalman3
RagWal skrev:Zalman3 skrev:
Panasonic uppfyller Teslas önskan.
Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.
Hur räknade du?
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 15:12
av RagWal
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 15:15
av taliz
Gav dom några siffror på battery day 2020?
EDIT:
Så det ser ut som de nådde målet.
Formatet gör ju bl.a. att den kan vara bärande, dvs de kan spara in massa overhead.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 15:20
av MarkusL
RagWal skrev:
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 15:22
av taliz
MarkusL skrev:RagWal skrev:
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Exakt. Det är ju lite som BYDs blade cells och deras "cell to pack"-tänk. Fast med cylindriska celler. BYDs pack är AFAIK inte bärande dock, så Tesla är ett steg före.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 15:22
av Zalman3
MarkusL skrev:RagWal skrev:
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Enklare att kyla ca 1.000 batterier än 7.000 batterier?
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 15:30
av RagWal
taliz skrev:MarkusL skrev:RagWal skrev:
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Exakt. Det är ju lite som BYDs blade cells och deras "cell to pack"-tänk. Fast med cylindriska celler. BYDs pack är AFAIK inte bärande dock, så Tesla är ett steg före.
Ja packet är säkert mer kompakt men inte pga formfaktorn på cellen. En cylinder är en cylinder och andelen luft har att göra med hur tätt cellerna står och hur man löser kylningen. Det som gör en del av biffen är att man slipper kylkanaler mellan cellerna och istället i större utsträckning tar ut den i botten på kannan. Storleken på cellen har snarast med tillverkningskostnad att göra. Och kylning i botten gör att termiska nackdelarna med stor cell minskas.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 15:42
av Jordad
RagWal skrev:taliz skrev:MarkusL skrev:RagWal skrev:
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Exakt. Det är ju lite som BYDs blade cells och deras "cell to pack"-tänk. Fast med cylindriska celler. BYDs pack är AFAIK inte bärande dock, så Tesla är ett steg före.
Ja packet är säkert mer kompakt men inte pga formfaktorn på cellen. En cylinder är en cylinder och andelen luft har att göra med hur tätt cellerna står och hur man löser kylningen. Det som gör en del av biffen är att man slipper kylkanaler mellan cellerna och istället i större utsträckning tar ut den i botten på kannan. Storleken på cellen har snarast med tillverkningskostnad att göra. Och kylning i botten gör att termiska nackdelarna med stor cell minskas.
Nu verkar det som att man inte kyler från botten utan har samma typ av kylkanaler man har haft tidigare i 2170-packen.
Innan de visade 4680 så gjorde Sandy Munro en presentation över vad den perfekta cellstorleken hade varit för massproduktion. 4680 visade sig vara väldigt nära det formatet som Sandy Munro sa var optimalt.
Fördelen med viss mängd luft i packet och mindre celler som 4680 gör även att man inte har samma risk som med större tätt packade celler där det kan vara katastrofalt när celler råkar svälla lite. Det som hände med Chevy Bolt.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 15:45
av taliz
RagWal skrev:taliz skrev:MarkusL skrev:RagWal skrev:
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Exakt. Det är ju lite som BYDs blade cells och deras "cell to pack"-tänk. Fast med cylindriska celler. BYDs pack är AFAIK inte bärande dock, så Tesla är ett steg före.
Ja packet är säkert mer kompakt men inte pga formfaktorn på cellen. En cylinder är en cylinder och andelen luft har att göra med hur tätt cellerna står och hur man löser kylningen. Det som gör en del av biffen är att man slipper kylkanaler mellan cellerna och istället i större utsträckning tar ut den i botten på kannan. Storleken på cellen har snarast med tillverkningskostnad att göra. Och kylning i botten gör att termiska nackdelarna med stor cell minskas.
Ja, man slipper massa extra material. Att man kan få ut 16% mer räckvidd är ju ett tecken på hur mkt man sparar in.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 16:25
av MartinEmil
RagWal skrev:
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Brukar inte energidensitet beräknas i relation till vikt, snarare än volym?
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 17:26
av HenrikC
Om man har bytt från stål till aluminium så blir den lättare men tar fortfarande lika mycket volym.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 17:32
av Elof
Alltså den där bilden de visade på Batteridagen, sällan har väl någon visat något så förvirrande. Snacka om att blanda äpplen med päronträd.

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 17:32
av Bjelke
Zalman3 skrev:MarkusL skrev:RagWal skrev:
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Enklare att kyla ca 1.000 batterier än 7.000 batterier?
Nej inte per automatik, antalet celler säger i sig inte mycket om det…
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 18:03
av Mickep
Tänk om man fick sätta i och byta ut sådana batterier själv. Men tar domkraften och flipper bilen för att öppna luckan under bilen och sedan börjar man montera (som på en radiostyrd bil)
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 18:06
av Maw
Bjelke skrev:Zalman3 skrev:MarkusL skrev:RagWal skrev:
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjd
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?
Enklare att kyla ca 1.000 batterier än 7.000 batterier?
Nej inte per automatik, antalet celler säger i sig inte mycket om det…
Större celler är alltid svårare att kyla än mindre celler om konstruktion och material i övrigt är lika.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 18:56
av Remuz
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Postat: 25 okt 2021 21:16
av Elof
Remuz skrev:Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
Ja, precis, 16% längre räckvidd, per vad? Kilo, liter, dollar, battericell?