Sida 1 av 2
Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 13:11
av slugger75
Jag kommer från januari börja pendla sträckan Uppsala - Sundsvall ungefär en gång i veckan (ca 70 mil ToR) med min M3 LR RWD. Jag ser absolut inga problem med det, i och med att det finns gott om Superchargerstationer på den sträckan.
Men, många nya fina elbilar börjar komma, och jag började då fundera: Hur skulle en regelbunden, återkommande pendling av den här typen gå att genomföra med något annan elbil än Tesla? Skulle det gå lika smidigt? Finns ni, som regelbundet pendlar långa sträckor i elbilar från t.ex. Audi, Kia, osv? Går det bra att hitta laddare?
Om vi jämför Tesla med övriga, t.ex. Ionity och E.ON (minst 150 kW) på sträckan så ser det ut så här gällande antalet laddpunkter per ort (Supercharger Söderhamn öppnar prel. Q4 2021):
Ort, Tesla antal, Övriga antal
Uppsala, 10, 4
Gävle, 14, 8
Tönnebro, 0, 4
Söderhamn, 12, 0
Hudiksvall, 16, 4
Sundsvall, 20, 4
Så om jag räknat rätt så har Tesla från januari 72 st laddpunkter på sträckan, medan övriga har 24 st laddpunkter.
Jag tycker också man hör mycket rapporter om att laddarna hos Ionity ofta är trasiga eller svåra att få igång, och att det kan vara kö där.
Jag är nyfiken på att höra hur ni (om ni finns) själva upplever det.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 13:38
av MWall
Nu skräpar jag kanske ner tråden men den där typen av vardagspendlande kan man nog göra ganska lätt i en annan elbil också. Är ju oftast inte så hårt tryck på laddarna och till Sundsvall behöver man bara stanna en gång och ladda litegrann. Funkar med en 50kW-stolpe också skulle jag säga. Iaf om man har laddmöjlighet på plats i Sundsvall.
Om du inte kör alltför fort behöver du nog inte stanna alls med din LR.
Det som är problemet med icke-Teslor är när man ska köra långt runt stora lov och helgdagar när det är mycket trafik. Iaf som jag ser det.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 13:45
av mikebike
Ja, det går med andra elbilar också. Både jag och en kompis kommer från Sundsvall men bor i Fjollträsk. Eftersom vi har föräldrar och syskon kvar i Sundsvall så åker vi din exempelsträcka ibland.
Han har en ID.3 och jag har en Model 3LR. Han kan ladda och därmed starta med 100%, jag har oftast 80% SoC när jag startar. Åt andra hållet kan jag ladda till 100% hos mina föräldrar, det kan inte han. T.o.r. tar resan nästan två timmar längre med ID.3:an.
För tre veckor sedan körde jag till Risbäck, via Sundsvall. Tack vare SuC i Dorotea sparade jag nästan 10 timmar i laddtid!
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 13:50
av slugger75
Jag hade nog tänkt mig ett 10 minuters stopp antingen i Söderhamn eller Hudiksvall. Sträcka på benen lite. Vill nog inte stanna längre än så.
Ja det är klart det går med andra elbilar att köra sträckan, men jag tror (vet inte) att det tar längre tid och är mer osäkert om man kommer kunna knipa en laddare.
Men det kanske främst är vid lov och stora helger som köerna uppstår då.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 14:03
av mikebike
slugger75 skrev:
Ort, Tesla antal, Övriga antal
Uppsala, 10, 4
Gävle, 14, 8
Tönnebro, 0, 4
Söderhamn, 12, 0
Hudiksvall, 16, 4
Sundsvall, 20, 4.
Här saknas uppgift om max effekt från laddarna. Om jag förstod min kompis rätt var han hänvisad till 50 kW laddare vid några tillfällen. Sedan vi talades vid har det dock tillkommit snabbladdare vid Gävle bro.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 14:05
av Niklas Z
MWall skrev:
Om du inte kör alltför fort behöver du nog inte stanna alls med din LR.
Jag har kört den sträckan flera gånger och det krävs inget laddstopp. En gång körde jag i -15 ° C. Då var marginalen inte så stor, men den räckte. Sommartid är den sträckan en barnlek med M3LR
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 14:09
av slugger75
mikebike skrev:slugger75 skrev:
Ort, Tesla antal, Övriga antal
Uppsala, 10, 4
Gävle, 14, 8
Tönnebro, 0, 4
Söderhamn, 12, 0
Hudiksvall, 16, 4
Sundsvall, 20, 4.
Här saknas uppgift om max effekt från laddarna. Om jag förstod min kompis rätt var han hänvisad till 50 kW laddare vid några tillfällen. Sedan vi talades vid har det dock tillkommit snabbladdare vid Gävle bro.
Jag tog med de jag hittade som var på minst 150 kW.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 14:12
av slugger75
Niklas Z skrev:MWall skrev:
Om du inte kör alltför fort behöver du nog inte stanna alls med din LR.
Jag har kört den sträckan flera gånger och det krävs inget laddstopp. En gång körde jag i -15 ° C. Då var marginalen inte så stor, men den räckte. Sommartid är den sträckan en barnlek med M3LR
Ok det låter bra, tack. Jag kommer vilja göra ett stopp ändå.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 14:18
av MWall
slugger75 skrev:mikebike skrev:slugger75 skrev:
Ort, Tesla antal, Övriga antal
Uppsala, 10, 4
Gävle, 14, 8
Tönnebro, 0, 4
Söderhamn, 12, 0
Hudiksvall, 16, 4
Sundsvall, 20, 4.
Här saknas uppgift om max effekt från laddarna. Om jag förstod min kompis rätt var han hänvisad till 50 kW laddare vid några tillfällen. Sedan vi talades vid har det dock tillkommit snabbladdare vid Gävle bro.
Jag tog med de jag hittade som var på minst 150 kW.
Jo, fast ska man bara ta sig 35 mil så behöver inte laddstoppet vara så långt och då räcker det med 50kW skulle jag säga.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 14:42
av slugger75
Ok ja det blir intressant att se om det blir nån som har en annan elbil än Tesla som kommer kommentera min frågeställning.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 14:45
av mikebike
MWall skrev:slugger75 skrev:mikebike skrev:slugger75 skrev:
Ort, Tesla antal, Övriga antal
Uppsala, 10, 4
Gävle, 14, 8
Tönnebro, 0, 4
Söderhamn, 12, 0
Hudiksvall, 16, 4
Sundsvall, 20, 4.
Här saknas uppgift om max effekt från laddarna. Om jag förstod min kompis rätt var han hänvisad till 50 kW laddare vid några tillfällen. Sedan vi talades vid har det dock tillkommit snabbladdare vid Gävle bro.
Jag tog med de jag hittade som var på minst 150 kW.
Jo, fast ska man bara ta sig 35 mil så behöver inte laddstoppet vara så långt och då räcker det med 50kW skulle jag säga.
Om man kan ladda i "båda ändarna" möjligen. Jag måste alltid stanna och ladda minst en gång mellan Stockholm och Sundsvall eftersom jag inte kan starta med 100% och inte kan/vill komma hem med mindre än 20%.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 14:47
av mikebike
slugger75 skrev:Ok ja det blir intressant att se om det blir nån som har en annan elbil än Tesla som kommer kommentera min frågeställning.
Du kan nog använda abetterrouteplanner för att simulera olika scenarier genom att lägga in olika bilar.
Det kan vara intressant att vilka skillnaderna blir.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 18:04
av Maw
Jag har inte kört vinterkörning med min Polestar 2 ännu men i somras kom jag drygt 40 mil på en laddning så en stor del av året borde 35 mil vara möjligt. Om det behövs ett laddstopp bör väl 5-10 min räcka för att enkelt klara sträckan även i dåligt väder?
Jag skulle inte vara orolig för den veckopendlingen med min bil.
Har så smått börjat fundera över att köra en av döttrarna till ett nationellt 4-dagars volleybolläger i Holmsund utanför Umeå i början av januari. Vi bor i Växjö så det blir lite över 100 mil att köra men jag kommer helt säkert att välja Polestar framför Skoda Kodiaq som vi också har om resan blir av

Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 18:10
av Hoppsan_84
Jag kör upp till Sundsvall någon gång i halvåret med en Kona. Innan Ionity Gävle öppnade brukade jag stödladda lite i Tönnebro för att ta mig till Ionity Hudiksvall.
Nu har jag en e-Vito men räckvidden är typ samma.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 18:43
av slugger75
Ok men hur är det att förlita sig på Ionity och andra (ej Tesla) när man kör långt? Är det köer, trasiga laddare, annat strul?
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 18:59
av Off Grid Byggaren
Jag brukar åka den sträckan 4-5 gånger per år med Audi e-tron 55.
År 2019 fanns endast 50 kW laddare.
År 2021 finns 150 kW laddare hela sträckan och restiden har minskat cirka 1,5 timmar.
Vi åker inte på skollovs veckor och har inte behövt köa ännu. I sommras fick vi sista platsen i Sundsvall.
April resa:
Ytterån:
Sundsvall med lunch bar:
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 19:17
av Maw
slugger75 skrev:Ok men hur är det att förlita sig på Ionity och andra (ej Tesla) när man kör långt? Är det köer, trasiga laddare, annat strul?
Jag fick min Polestar 2 i början av juni och har kört drygt 1400 mil nu och kanske snabbladdat ett 30-tal gånger. Jag har inte upplevt det som besvärligt att snabbladda. Var 8-10:e gång eller har det varit några minuters kö när jag kommit fram men jag har valt bort t ex gratisladdarna runt Göteborg eftersom de alltid varit upptagna när jag kollat i appen. Jag har ifs bara kört i Götaland, det kanske är större belastning längre norrut? Vid ett tillfälle har jag fått vänta 15 minuter, det var på gratisladdningen vid Powerstop i Mjölby. Jag har nog mest laddat på Ionity eftersom det är billigast och fungerar bra.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 19:29
av slugger75
Verkar ju funka bra då, tack för input!
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 19:33
av taliz
Man får nog planera lite mer och ha lite tålamod, särskilt om man tänkt köra på populära tider. Men vill man så går det säkert...
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 20:34
av Maw
taliz skrev:Man får nog planera lite mer och ha lite tålamod, särskilt om man tänkt köra på populära tider. Men vill man så går det säkert...
Ja, så är det. Med tillgång till Tesla SuC så är det säkert enklare att välja väg och välja laddtillfälle.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 21:38
av BEV[e-Rage]
Maw skrev:taliz skrev:Man får nog planera lite mer och ha lite tålamod, särskilt om man tänkt köra på populära tider. Men vill man så går det säkert...
Ja, så är det. Med tillgång till Tesla SuC så är det säkert enklare att välja väg och välja laddtillfälle.
Jo, behöver man ofta köra längre än vinter-range (55% av WLTP för att få lite marginal) så bör man nog fortfarande välja en Tesla, ..om man har råd.
Fast, jämfört med när jag började köra elbil (2015) är det ju löjligt enkelt att köra långt idag oavsett vilken bil man väljer.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 21:44
av BrooklynS
BEV[e-Rage] skrev:
Fast, jämfört med när jag började köra elbil (2015) är det ju löjligt enkelt att köra långt idag oavsett vilken bil man väljer.
Det här torde vara poängen. När jag 2019 jämförde bilar så var det flera timmars skillnad i laddtid mellan Audi e-tron 55 och Tesla 3LR nästan oavsett vart man åkte. Idag är skillnaden minimal.
Skillnaden är nu främst att det är färre laddare tillgängliga om man inte kör Tesla.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 22:11
av slugger75
BrooklynS skrev:
Skillnaden är nu främst att det är färre laddare tillgängliga om man inte kör Tesla.
Ja fyra gånger fler för Tesla. 96 st om man kör Tesla mot 24 st om man inte gör det, på sträckan Uppsala-Sundsvall. (På minst 150 kW).
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 22 okt 2021 22:21
av BrooklynS
Jag kör ofta Luleå-Uppsala, Luleå-Östersund och Luleå-Pajala/Kiruna och då blir skillnaden större eftersom konkurrerande +150kW-laddare i princip lyser med sin frånvaro.
Re: Långpendlare utan Tesla - finns ni?
Postat: 24 okt 2021 23:23
av Hmpftfhdns
Jag har kört 1500 mil sen i juni med iX3. Aldrig haft problem eller väntetid vid Ionity hittills (ibland har någon stolpe varit ur funktion). Men känns ändå inte helt tryggt att det alltid finns där när man behöver på samma sätt som när man kör Tesla. Får se hur det blir nu med vinter och storhelger.