Sida 1 av 2
Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 16:15
av Maw
Osäker på om detta varit uppe tidigare? Trodde det var känt sedan tidigare att XC90 blir helelektrisk men nedan verkar det vara en nyhet
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -skrotade/
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Structual batterypack?
– Genom att förenkla konstruktionen och integrationen av våra battericeller kan vi sänka vikten och maximera innerutrymmena. Det möjliggör i sin tur stora förbättringar vad gäller batterikapacitet, räckvidd och laddningstider, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.
Energitätheten i batteriet från Northvolt verkar riktigt lovande
Volvo säger också att den tredje generationen kommer att få modernare batterier (1000 Wh/kg energitäthet) från Northvolt och snabb laddning över 200 kW. Elmotorerna ska göras av Volvo själva.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 16:19
av flipmac
Maw skrev:Osäker på om detta varit uppe tidigare? Trodde det var känt sedan tidigare att XC90 blir helelektrisk men nedan verkar det vara en nyhet
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -skrotade/
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Structual batterypack?
– Genom att förenkla konstruktionen och integrationen av våra battericeller kan vi sänka vikten och maximera innerutrymmena. Det möjliggör i sin tur stora förbättringar vad gäller batterikapacitet, räckvidd och laddningstider, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.
Energitätheten i batteriet från Northvolt verkar riktigt lovande
Volvo säger också att den tredje generationen kommer att få modernare batterier (1000 Wh/kg energitäthet) från Northvolt och snabb laddning över 200 kW. Elmotorerna ska göras av Volvo själva.
Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 16:43
av Esterox
flipmac skrev:Maw skrev:Osäker på om detta varit uppe tidigare? Trodde det var känt sedan tidigare att XC90 blir helelektrisk men nedan verkar det vara en nyhet
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -skrotade/
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Structual batterypack?
– Genom att förenkla konstruktionen och integrationen av våra battericeller kan vi sänka vikten och maximera innerutrymmena. Det möjliggör i sin tur stora förbättringar vad gäller batterikapacitet, räckvidd och laddningstider, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.
Energitätheten i batteriet från Northvolt verkar riktigt lovande
Volvo säger också att den tredje generationen kommer att få modernare batterier (1000 Wh/kg energitäthet) från Northvolt och snabb laddning över 200 kW. Elmotorerna ska göras av Volvo själva.
Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Allt är trevligt tills man ser prislappen. Skall vi gissa på pris runt 1,3 miljoner ?
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 16:48
av Fredrik j
flipmac skrev:Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Vad menar du? Det är ju tredje generationen som lanseras nästa år.
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 17:35
av Force-Walker
Fredrik j skrev:flipmac skrev:Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Vad menar du? Det är ju tredje generationen som lanseras nästa år.
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Han menar spa3.
Spa2 som lanseras med nya XC90 är blandplatform för både el och fossilbränsle.
Spa3 lär bara vara för el.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 17:41
av Maw
Force-Walker skrev:Fredrik j skrev:flipmac skrev:Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Vad menar du? Det är ju tredje generationen som lanseras nästa år.
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Han menar spa3.
Spa2 som lanseras med nya XC90 är blandplatform för både el och fossilbränsle.
Spa3 lär bara vara för el.
Det var en blandplattform, den har gjorts om till ren elbilsplattform, det är därför nya XC90 är försenad till nästa år.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 17:42
av MWall
Åh, en nu SUV...
ÄNTLIGEN!!!!

Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 17:53
av Force-Walker
Maw skrev:Force-Walker skrev:Fredrik j skrev:flipmac skrev:Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Vad menar du? Det är ju tredje generationen som lanseras nästa år.
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Han menar spa3.
Spa2 som lanseras med nya XC90 är blandplatform för både el och fossilbränsle.
Spa3 lär bara vara för el.
Det var en blandplattform, den har gjorts om till ren elbilsplattform, det är därför nya XC90 är försenad till nästa år.
Ja, men det var ju inte tänkt så från början.
Alrik säger att den inte kommer ha samma utrymmen som en elbilsplattform.
Det var ju tänkt att en stor motor skulle få plats där fram.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rsbransle/
Tror man fick panik för ett år sen och började tänka om.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 18:25
av Maw
Force-Walker skrev:Maw skrev:Force-Walker skrev:Fredrik j skrev:flipmac skrev:Låter verkligen mycket mer intressant än nuvarande XC40 och C40. Men synd att tredje generationen fortfarande är ett bra tag bort och att XC90 då bara är andra generationen. Men 5G, V2X och mer självkörning är så klart trevligt och bra steg i rätt riktning.
Vad menar du? Det är ju tredje generationen som lanseras nästa år.
Tredje generationen Volvo XC90 lanseras nästa år och var tänkt att både komma som laddhybrid och som ren elbil. Så blir det inte. Laddhybrider är ett passerat stadium för Volvo och nu är det bara elbilar som gäller för Volvos ingenjörer.
Han menar spa3.
Spa2 som lanseras med nya XC90 är blandplatform för både el och fossilbränsle.
Spa3 lär bara vara för el.
Det var en blandplattform, den har gjorts om till ren elbilsplattform, det är därför nya XC90 är försenad till nästa år.
Ja, men det var ju inte tänkt så från början.
Alrik säger att den inte kommer ha samma utrymmen som en elbilsplattform.
Det var ju tänkt att en stor motor skulle få plats där fram.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rsbransle/
Tror man fick panik för ett år sen och började tänka om.
Alrik vet inte, han spekulerar.
Om ett år eller så kan vi se om XC90 är tillräckligt rymlig. Den kommer i alla fall inte vara mindre rymlig än nuvarande XC90

Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 19:45
av taliz
Maw skrev:Den kommer i alla fall inte vara mindre rymlig än nuvarande XC90

Återstår väl att se, nuvarande XC90 har ju inte ett 100kwh batteri i golvet liksom.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 19:48
av Maw
taliz skrev:Maw skrev:Den kommer i alla fall inte vara mindre rymlig än nuvarande XC90

Återstår väl att se, nuvarande XC90 har ju inte ett 100kwh batteri i golvet liksom.
Nej, men en stor kardantunnel och plats för motor, växellåda, bränsletank och AdBluetank kanske?
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 20:09
av Viggo
1000 wh/kg? Dvs 1 kWh/kg?!?! Så 100 kg för ett 100 kWh-pack?
Har Northvolt gjort ett rejält genombrott i batteriteknik? Jag är skeptisk…
Håller för övrigt med MWall, är det verkligen en SUV som behövs?
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 20:12
av Esterox
Viggo skrev:1000 wh/kg? Dvs 1 kWh/kg?!?! Så 100 kg för ett 100 kWh-pack?
Har Northvolt gjort ett rejält genombrott i batteriteknik? Jag är skeptisk…
Håller för övrigt med MWall, är det verkligen en SUV som behövs?
Nej varken det eller en bil som kostar över 800k+. Räcker ju såklart inte för en XC90. Men ändå. Sjukt många onödiga bilar just nu.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 20:23
av Maw
Viggo skrev:1000 wh/kg? Dvs 1 kWh/kg?!?! Så 100 kg för ett 100 kWh-pack?
Har Northvolt gjort ett rejält genombrott i batteriteknik? Jag är skeptisk…
Håller för övrigt med MWall, är det verkligen en SUV som behövs?
Ja, med tanke på att de bästa batterierna i bästa fall ligger runt en tredjedel av det vore det ett verkligt genombrott.. Nobelpriset?
Men bättre batterier ligger alltid runt hörnet.. högst osannolikt att de skulle finnas i XC90 om ett år tyvärr..
https://newatlas.com/science/lithium-me ... stability/
Today's lithium-ion batteries do a wonderful job of keeping the modern world running, from electric vehicles to smartphones, to laptop computers, but scientists see a lot of potential that could be unlocked through tweaks to their architecture. One of the more promising possibilities is swapping out the graphite used in one of the battery's electrodes for pure lithium metal, a material that can hold as much as 10 times the energy.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 20:52
av Force-Walker
Esterox skrev:Viggo skrev:1000 wh/kg? Dvs 1 kWh/kg?!?! Så 100 kg för ett 100 kWh-pack?
Har Northvolt gjort ett rejält genombrott i batteriteknik? Jag är skeptisk…
Håller för övrigt med MWall, är det verkligen en SUV som behövs?
Nej varken det eller en bil som kostar över 800k+. Räcker ju såklart inte för en XC90. Men ändå. Sjukt många onödiga bilar just nu.
Kika på Volvos försäljningssiffror så förstår man varför de gör en Suv.
Är kombibilar som ryker först om något ska bort.
https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumes
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 21:13
av taliz
Maw skrev:taliz skrev:Maw skrev:Den kommer i alla fall inte vara mindre rymlig än nuvarande XC90

Återstår väl att se, nuvarande XC90 har ju inte ett 100kwh batteri i golvet liksom.
Nej, men en stor kardantunnel och plats för motor, växellåda, bränsletank och AdBluetank kanske?
Ja, och problemet verkar vara att den fortfarande kommer ha det, plus ett batteri. Dvs det är risk att det blir trängre, vilket det tenderar att bli i konverterade avgasbilar.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 21:18
av Maw
taliz skrev:Maw skrev:taliz skrev:Maw skrev:Den kommer i alla fall inte vara mindre rymlig än nuvarande XC90

Återstår väl att se, nuvarande XC90 har ju inte ett 100kwh batteri i golvet liksom.
Nej, men en stor kardantunnel och plats för motor, växellåda, bränsletank och AdBluetank kanske?
Ja, och problemet verkar vara att den fortfarande kommer ha det, plus ett batteri. Dvs det är risk att det blir trängre, vilket det tenderar att bli i konverterade avgasbilar.
Varför tror du att den kommer ha kvar det?
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 21:22
av taliz
Maw skrev:taliz skrev:Maw skrev:taliz skrev:Maw skrev:Den kommer i alla fall inte vara mindre rymlig än nuvarande XC90

Återstår väl att se, nuvarande XC90 har ju inte ett 100kwh batteri i golvet liksom.
Nej, men en stor kardantunnel och plats för motor, växellåda, bränsletank och AdBluetank kanske?
Ja, och problemet verkar vara att den fortfarande kommer ha det, plus ett batteri. Dvs det är risk att det blir trängre, vilket det tenderar att bli i konverterade avgasbilar.
Varför tror du att den kommer ha kvar det?
Från artiklarna som länkats:
Som alla vet och Volvo också säger, är en blandplattformbil en kompromiss. Men trots att Volvo lägger ner laddhybridplanerna för nästa XC90 och lägger ett extra år på större elbilsfokus, är de ändå begränsade av att nästa XC90 byggd på en blandbilsplattform.
Det är först i tredje generationens elbil, som kommer efter SPA2 i mitten av 2020-talet, som Volvo fullt ut kan dra nytta av elektrifieringens fördelar, exempelvis med större kupéutrymme.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 21:39
av Maw
taliz skrev:Maw skrev:taliz skrev:Maw skrev:taliz skrev:Återstår väl att se, nuvarande XC90 har ju inte ett 100kwh batteri i golvet liksom.
Nej, men en stor kardantunnel och plats för motor, växellåda, bränsletank och AdBluetank kanske?
Ja, och problemet verkar vara att den fortfarande kommer ha det, plus ett batteri. Dvs det är risk att det blir trängre, vilket det tenderar att bli i konverterade avgasbilar.
Varför tror du att den kommer ha kvar det?
Från artiklarna som länkats:
Som alla vet och Volvo också säger, är en blandplattformbil en kompromiss. Men trots att Volvo lägger ner laddhybridplanerna för nästa XC90 och lägger ett extra år på större elbilsfokus, är de ändå begränsade av att nästa XC90 byggd på en blandbilsplattform.
Det är först i tredje generationens elbil, som kommer efter SPA2 i mitten av 2020-talet, som Volvo fullt ut kan dra nytta av elektrifieringens fördelar, exempelvis med större kupéutrymme.
Men SPA2 har hela tiden planerats ha skateboarddesign för BEV, varför teoe du att det skulle ändras nu när den gjorts om från kombiplattform till ren BEV-plattform?
Tanken var att göra två olika golv, ett för elbilen med batterierna i så kallad platt "skateboard-konstruktion" och ett golv med allt som behövs för en förbränningsmotor med kraftfördelning och avgassystem. Nu är planerna på laddhybridversionen skrotade.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 21:59
av taliz
Maw skrev:
Men SPA2 har hela tiden planerats ha skateboarddesign för BEV, varför teoe du att det skulle ändras nu när den gjorts om från kombiplattform till ren BEV-plattform?
Läste du texten ovan?
"Det är först i tredje generationens elbil, som kommer efter SPA2 i mitten av 2020-talet, som Volvo fullt ut kan dra nytta av elektrifieringens fördelar, exempelvis med större kupéutrymme."
Dvs SPA2 är ingen ren elbilsplatta, det är fortfarande en kompromiss.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 19 okt 2021 22:25
av Maw
taliz skrev:Maw skrev:
Men SPA2 har hela tiden planerats ha skateboarddesign för BEV, varför teoe du att det skulle ändras nu när den gjorts om från kombiplattform till ren BEV-plattform?
Läste du texten ovan?
"Det är först i tredje generationens elbil, som kommer efter SPA2 i mitten av 2020-talet, som Volvo fullt ut kan dra nytta av elektrifieringens fördelar, exempelvis med större kupéutrymme."
Dvs SPA2 är ingen ren elbilsplatta, det är fortfarande en kompromiss.
Ditt citat är väl från Alriks krönika, dvs det är hans spekulationer. Volvo säger ifs att innerutrymmena kommer bli ännu bättre med 3 e generationens elbil men det är väl för att batterierna de har då förväntad ha mer än 1kW per dm3.
SPA2 har hela tiden haft skateboarddesign för BEV men du tror alltså att de sätter dit en kardantunnel nu när de strukit laddhybridplanerna och gjort SPA2 till en ren BEV-plattform?
Jag tror du har fel när du säger att nästa generations XC90 kommer ha sämre innerutrymmen än den nuvarande men vi får se när den kommer.
Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 20 okt 2021 09:25
av taliz
Maw skrev:taliz skrev:Maw skrev:
Men SPA2 har hela tiden planerats ha skateboarddesign för BEV, varför teoe du att det skulle ändras nu när den gjorts om från kombiplattform till ren BEV-plattform?
Läste du texten ovan?
"Det är först i tredje generationens elbil, som kommer efter SPA2 i mitten av 2020-talet, som Volvo fullt ut kan dra nytta av elektrifieringens fördelar, exempelvis med större kupéutrymme."
Dvs SPA2 är ingen ren elbilsplatta, det är fortfarande en kompromiss.
Ditt citat är väl från Alriks krönika, dvs det är hans spekulationer. Volvo säger ifs att innerutrymmena kommer bli ännu bättre med 3 e generationens elbil men det är väl för att batterierna de har då förväntad ha mer än 1kW per dm3.
SPA2 har hela tiden haft skateboarddesign för BEV men du tror alltså att de sätter dit en kardantunnel nu när de strukit laddhybridplanerna och gjort SPA2 till en ren BEV-plattform?
Jag tror du har fel när du säger att nästa generations XC90 kommer ha sämre innerutrymmen än den nuvarande men vi får se när den kommer.
Svårt med läsförståelsen?
Jag har varken påstått att den kommer ha kardantunnel eller sämre innerutrymmen.
Jag har påstått att det kommer vara en kompromiss pga att den är designad för att klara flera drivlinor.
Därmed är det långt ifrån säkert att den kommer få bättre utrymmen, vilket du tvärsäkert hävdade.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 20 okt 2021 12:02
av bjornnilsson
Jag läste ”Volvo XC90 blir helkinesisk” apropå svårt med läsförståelsen..
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 20 okt 2021 13:24
av Maw
taliz skrev:Maw skrev:taliz skrev:Maw skrev:
Men SPA2 har hela tiden planerats ha skateboarddesign för BEV, varför teoe du att det skulle ändras nu när den gjorts om från kombiplattform till ren BEV-plattform?
Läste du texten ovan?
"Det är först i tredje generationens elbil, som kommer efter SPA2 i mitten av 2020-talet, som Volvo fullt ut kan dra nytta av elektrifieringens fördelar, exempelvis med större kupéutrymme."
Dvs SPA2 är ingen ren elbilsplatta, det är fortfarande en kompromiss.
Ditt citat är väl från Alriks krönika, dvs det är hans spekulationer. Volvo säger ifs att innerutrymmena kommer bli ännu bättre med 3 e generationens elbil men det är väl för att batterierna de har då förväntad ha mer än 1kW per dm3.
SPA2 har hela tiden haft skateboarddesign för BEV men du tror alltså att de sätter dit en kardantunnel nu när de strukit laddhybridplanerna och gjort SPA2 till en ren BEV-plattform?
Jag tror du har fel när du säger att nästa generations XC90 kommer ha sämre innerutrymmen än den nuvarande men vi får se när den kommer.
Svårt med läsförståelsen?
Jag har varken påstått att den kommer ha kardantunnel eller sämre innerutrymmen.
Jag har påstått att det kommer vara en kompromiss pga att den är designad för att klara flera drivlinor.
Därmed är det långt ifrån säkert att den kommer få bättre utrymmen, vilket du tvärsäkert hävdade.
Min läsförståelse är utmärkt, tack för att du frågar.
Hur har du det med attityden mot dina medmänniskor?
Ja, jag har svårt att tro att Volvo gör den nya XC90 mindre än den gamla. Vi får se hur det blir.
Re: Volvo XC90 blir helelektrisk
Postat: 20 okt 2021 13:50
av taliz
Maw skrev:
Min läsförståelse är utmärkt, tack för att du frågar.
Hur har du det med attityden mot dina medmänniskor?
Hävdar du att jag påstått saker som jag inte gjort så får du nog vara beredd på mothugg.
Det är inte första gången du försöker lägga ord i munnen på folk heller.
Men nog med tjafs.