Sida 1 av 1
Allianspartierna i Göteborg vill testa miljözon klass 3
Postat: 18 okt 2021 16:06
av Zalman3
Lite intressant är att Alliansen vill införa miljözon klass 3 i Göteborg.
Allianspartierna i Göteborg vill testa hur miljözon klass 3 fungerar i praktiken.
De styrande allianspartierna i Göteborg har föreslagit ett nytt bostadsområde med totalförbud mot bensin- och dieselbilar, rapporterar GP.
Förslaget är att området ska bli en miljözon klass tre, vilket innebär att bara elbilar, vätgasbilar och Euro 6-godkända gasbilar är tillåtna.
Tanken är att försöket i Göteborg ska vara ett pilotprojekt.
– Vi tänker att man kan testa ett nybyggnadsområde och anpassa vissa lokalgator. Att testa något i mindre skala och om det fungerar bra kan det göras på fler ställen på sikt, säger Emmyly Bönfors (C), kommunalråd med ansvar för miljö och klimat, till GP.
Hon vill att försöket ska göras i ett nybyggnadsområde där de som flyttar in känner till villkoren på förhand.
En kommande utredning ska ge svar på var området ska ligga och hur stort det ska vara.
https://www.vibilagare.se/nyheter/forsl ... -omradet-0
Re: Allianspartierna i Göteborg vill testa miljözon klass 3
Postat: 18 okt 2021 16:14
av bjornnilsson
Får man ta med sig bensinklipparen?
Re: Allianspartierna i Göteborg vill testa miljözon klass 3
Postat: 19 okt 2021 08:05
av Jerker
Är det ingen som reagerar på det mest uppseendeväckande i den artikeln?
Emmyly? Vill man vara unik så ska man ha ett sånt namn. Ingen mer träff än hon i folkbokföringen. (Det finns dock en Emyly, men inte tilltalsnamn.)
Det verkar vara hennes föräldrar, som också verkar vara helyllesvenska, som har gett henne det tilltalsnamnet. Annars skulle man ju kunna tro att namnet kommer från en annan kultur, men det ser inte ut så i det här fallet. (Jag har kollat i offentliga och traditionella släktforskningsarkiv, så bli inte upprörd nu.) Och jag hittar inte heller den namnvarianten i äldre arkiv, så det verkar som att hennes föräldrar har hittat på ett nytt förnamn (eller rättare sagt en ny och kreativ stavning på ett vanligt namn, typ Emelie) och fått det godkänt, vilket lär ha varit ganska mycket svårare 1988 än idag.
Det tycker jag är både uppseendeväckande och intressant!

Re: Allianspartierna i Göteborg vill testa miljözon klass 3
Postat: 19 okt 2021 08:13
av dd88
Tanken är ju god men hur skulle det funka med post, paketleveranser, hantverkare mm? Är ju rätt mycket infrastruktur runtomkring som ska till för att det ska fungera. Får gästerna parkera i utkant av området och traska in?
Om hela området ska vara miljövänligt så funkar det inte heller med betonghus, asfalt och mycket annat som vi tar för givet idag.
Att inte släppa in fossildrivna fordon är definitivt toppen av isberget i ett sånt här projekt.
Re: Allianspartierna i Göteborg vill testa miljözon klass 3
Postat: 19 okt 2021 09:30
av zyax
Jerker skrev:Är det ingen som reagerar på det mest uppseendeväckande i den artikeln?
Emmyly? Vill man vara unik så ska man ha ett sånt namn. Ingen mer träff än hon i folkbokföringen. (Det finns dock en Emyly, men inte tilltalsnamn.)
Det verkar vara hennes föräldrar, som också verkar vara helyllesvenska, som har gett henne det tilltalsnamnet. Annars skulle man ju kunna tro att namnet kommer från en annan kultur, men det ser inte ut så i det här fallet. (Jag har kollat i offentliga och traditionella släktforskningsarkiv, så bli inte upprörd nu.) Och jag hittar inte heller den namnvarianten i äldre arkiv, så det verkar som att hennes föräldrar har hittat på ett nytt förnamn (eller rättare sagt en ny och kreativ stavning på ett vanligt namn, typ Emelie) och fått det godkänt, vilket lär ha varit ganska mycket svårare 1988 än idag.
Det tycker jag är både uppseendeväckande och intressant!

WT-namn skrämmer alltid mig.
Re: Allianspartierna i Göteborg vill testa miljözon klass 3
Postat: 19 okt 2021 10:27
av mikebike
dd88 skrev:Tanken är ju god men hur skulle det funka med post, paketleveranser, hantverkare mm? Är ju rätt mycket infrastruktur runtomkring som ska till för att det ska fungera. Får gästerna parkera i utkant av området och traska in?
Om hela området ska vara miljövänligt så funkar det inte heller med betonghus, asfalt och mycket annat som vi tar för givet idag.
Att inte släppa in fossildrivna fordon är definitivt toppen av isberget i ett sånt här projekt.
Du blandar inte ihop klimat och miljö nu?
Jag kan inte se att betonghus är ett miljöproblem för de boende i ett "gated community" som detta.
Gästerna lär få åka elsparkcykel, det är tydligen dagens "urban mobility".

Re: Allianspartierna i Göteborg vill testa miljözon klass 3
Postat: 19 okt 2021 14:58
av Henkens
Och hur ska det byggas?
Med fordon som drivs av vad?
Re: Allianspartierna i Göteborg vill testa miljözon klass 3
Postat: 19 okt 2021 15:02
av mikebike
Henkens skrev:Och hur ska det byggas?
Med fordon som drivs av vad?
Det drabbar inte heller miljön för de som bor där, då har avgaserna vädrats bort.
Re: Allianspartierna i Göteborg vill testa miljözon klass 3
Postat: 20 okt 2021 09:57
av Elbilisten
De som har köpt bilar (oavsett drivmedel) har gjort det med förutsättningen att kunna använda den på befintliga och kommande nya vägar. Ändra inte spelregler i efterhand i onödan! Detta förslag kommer bara skapa meningslöst krångel och irritation för boende och besökare och aversion mot oss som kör elbil. Låt gamla Bertil och Gertrud ta en utflykt med deras veteranbil. Låt dem få besök och skjuts av anhöriga som inte har elbil. Fokusera på styrningen av nybilsköpare i stället. Det har en kommun förstås begränsad möjlighet att reglera. Men Göteborg bör omedelbart sätta i gång arbetet med att kartlägga var boende parkerar nattetid på gator och kommunala platser. Där ska de i samarbete med elbolag / laddoperatörer fixa laddstolpar. Det behöver inte vara så hög effekt. Men de ska finnas tillgängliga inom rimligt promenadavstånd för alla. Vill man som kommun ha mindre trafikbuller och luftföroreningar kan man kräva avgasfritt för t ex hemtjänstens bilar. Snart kan man även kräva detta för färdtjänst med permobil/rullstol. Göteborgs kommun kan även jobba för att trängselskatten differentieras beroende på om bilen har avgasrör eller inte.