Sida 1 av 2
Bromsa hårt med elbil
Postat: 16 okt 2021 12:18
av westerlu77
På fossilbilar så säger man ofta att man ska försöka bromsa hårt ibland för att undvika rost på skivorna.
Hur funkar det på en elbil, vet att Teslorna kan man i princip bara använda gaspedalen för att gasa och bromsa. Borde inte det bli problem till slut?
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 16 okt 2021 12:25
av Teslaspolen
Det kan vara bra att bromsa med bromspedalen lite då och då, ja.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 16 okt 2021 12:32
av taliz
Jag körde alltid med regen på low av den anledningen. Bra att motionera bromsarna regelbundet....
Betydligt billigare att byta utslitna belägg efter några år, än sönderrostade skivor och igensatta ok.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 16 okt 2021 13:00
av LarsL
Kör med full regen men använder bromsarna regelbundet för några hårda inbromsningar. Sedan rengör jag bromsarna en gång om så att beläggen rör sig fritt. Det är egentligen samma som på en fossilbil men det blir känsligare med motstånd så klart och det blir lättare rostigt eftersom bromsarna inte behöver användas.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 16 okt 2021 21:02
av martinot
westerlu77 skrev:På fossilbilar så säger man ofta att man ska försöka bromsa hårt ibland för att undvika rost på skivorna.
Hur funkar det på en elbil, vet att Teslorna kan man i princip bara använda gaspedalen för att gasa och bromsa. Borde inte det bli problem till slut?
Jo, det är faktiskt ett problem med elbilar att man återvinner energi vid regeneringsbromsning, istället för att använda fysiska bromsar (där rörelseenergin övergår till värmeenergi).
Gillar enpedalskörning vid all normal körning (härlig känsla att cruisa med endast en pedal i vardagen), men brukar bromsa hårt någon gång med jämna mellanrum. Oftast naturligt när jag kör lite aktivt/sportigt, men om inte så passar jag på när det är lite trafik utan bilar i backspegeln, att bromsa riktigt kraftigt stopp (tex. innan rondell eller korsning).
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 16 okt 2021 21:07
av MWall
Jag kör med low regen när jag har vinterhjul. Tycker det är en bra kompromiss.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 16 okt 2021 21:18
av SwedishAdvocate
westerlu77 skrev:På fossilbilar så säger man ofta att man ska försöka bromsa hårt ibland för att undvika rost på skivorna.
Hur funkar det på en elbil, vet att Teslorna kan man i princip bara använda gaspedalen för att gasa och bromsa. Borde inte det bli problem till slut?
Nu har inte jag elbil utan en gasdriven ~2015 VW Golf kombi, men så här har jag gjort för att undvika byte av bromsbelägg/skivor de ~4 år/13000 mil som jag haft den:
Problemet med rost uppstår ju när det är väta. Jag försöker således att tänka på att få till en så passa kraftig inbromsning så att de bakre beläggen biter till så nära inpå som möjligt till dess att bilen ska parkeras. Då försvinner all rost som då finns på skivorna samtidigt som all väta dunstar bort av värmen.
Sen får man ju ha lite koll på skivorna ändå. Har bilen t.ex. stått parkerad ute i regnoväder brukar det bli lite rost på mina skivor och då är det ju bra att ta bort det också så snart som möjligt. Men för min del har det som sagt räckt alldeles utmärkt med att bara se till så de bakre beläggen biter till. Allt utöver det tycker jag bara orsakar onödigt slitage på bromsar och däck...
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 16 okt 2021 21:53
av Ekholm
Regen inställningen påverkar inte hur de mekaniska bromsarna används. I förstahand återvinns så mycket rörelseenergi som möjligt innan de mekaniska bromsarna aktiveras. Med andra ord, bromsar du så återvinns energin så mycket det går, räcker inte det för önskad inbromsning aktiveras de mekaniska.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 16 okt 2021 22:03
av AAKEE
martinot skrev:
Jo, det är faktiskt ett problem med elbilar att man återvinner energi vid regeneringsbromsning, istället för att använda fysiska bromsar (där rörelseenergin övergår till värmeenergi).
Jag skulle inte säga att det är ett problem.
Återvinningen av energi gör att batteriet utsätts för mindre stora cykler vilket gör att det lever längre.
SwedishAdvocate skrev:
Problemet med rost uppstår ju när det är väta.
Rost på bromsskivan är inte ett riktigt problem skulle jag säga.
Det större problem som kan uppstå är att bromsoket börjar kärva på sikt vilket kan innebära att bromsarna tar ojåmbt eller att ett hjul börjar gå trögt med överhettad broms som problem.
Teslas ”smörj bromsoken vartannat år vid körning på saltade vägar” bör räcka, om servicen genomförs ordentligt.
Det lär räcka med att bromsa ordentligt ett par ggr varje vecka, antingen bara bromsa från landsvägsfart(ha ingen nära bakom), eller genom att först lägga in ”friläge” med ”växeln”, då regenererar bilen väl inte?
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 16 okt 2021 22:31
av martinot
AAKEE skrev:martinot skrev:
Jo, det är faktiskt ett problem med elbilar att man återvinner energi vid regeneringsbromsning, istället för att använda fysiska bromsar (där rörelseenergin övergår till värmeenergi).
Jag skulle inte säga att det är ett problem.
Återvinningen av energi gör att batteriet utsätts för mindre stora cykler vilket gör att det lever längre.
Helt riktigt. Lite klumpigt/fel utryckt av mig. Jag tycker det snarare är grymt smart att man får tillbaka majoriteten av rörelseenergin, istället för att slösa på den och låta allt bli till meningslös värmeenergi.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 16 okt 2021 23:06
av lator
Ekholm skrev:Regen inställningen påverkar inte hur de mekaniska bromsarna används. I förstahand återvinns så mycket rörelseenergi som möjligt innan de mekaniska bromsarna aktiveras. Med andra ord, bromsar du så återvinns energin så mycket det går, räcker inte det för önskad inbromsning aktiveras de mekaniska.
Detta gäller för flertalet eldrivna bilar men faktiskt inte för Tesla. Regen visst men sen är det helt vanliga bromsar som gäller.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 17 okt 2021 00:17
av HenrikC
Jag tycker att man brukar behöva byta skivor och något bromsok på bilar lite nu och då, säg var 10000 mil. Skivorna rostar, oken kärvar eller läcker och handbromsmekanismen pajar. Brukar vara ganska billigt som tur är.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 17 okt 2021 07:28
av Joakimgabrielsson
Det stora problemet är att salt och skit hamnar på glipinnarna på glidoken, dvs bakbromsarna då främre är 4 kolvs ”riktiga bromsar” på min model 3. När det kärvar bromsar det mer med belägget på insidan då det är där kolven trycker. Då uppstår rost på den sidan där det knappt bromsar. Oftast dör skivan snarare av att det blir metall mot metall på baksidan, när det belägget tar slut, då slitaget ökar markant på innerbelägget när det kärvar. Detta kommer bli vanligare i och med att bromsarna används mindre i en elbil. Som bilmek ser jag detta ofta på speciellt bilar som är laddbara eller bilar som bara kör i stan. Jag kör alltid på låg gen och bromsar hårt vid ett speciellt ställe varje morgon. Har aldrig haft ojämt slitage på mina bilar.
Man kan även pumpa hårt på pedalen när bromsservot är på och bilen är stillastående för att få pinnarna att röra på sig lite varje dag.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 17 okt 2021 09:44
av taliz
lator skrev:Ekholm skrev:Regen inställningen påverkar inte hur de mekaniska bromsarna används. I förstahand återvinns så mycket rörelseenergi som möjligt innan de mekaniska bromsarna aktiveras. Med andra ord, bromsar du så återvinns energin så mycket det går, räcker inte det för önskad inbromsning aktiveras de mekaniska.
Detta gäller för flertalet eldrivna bilar men faktiskt inte för Tesla. Regen visst men sen är det helt vanliga bromsar som gäller.
Ja med Tesla så sker all regen via gaspedalen. Bromspedalen reglerar endast de mekaniska bromsarna.
Dvs trycker du hårt på bromspedalen så blir det också hög belastning på de mekaniska bromsarna.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 17 okt 2021 10:44
av mikebike
Jag kör med "creep" aktiverat så bromsarna används hyfsat ofta. När man stannar t.ex. vid ett trafikljus så aktiveras Hold om man trycker hårt på bromspedalen, då passar jag på att trycka extra hårt..
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 17 okt 2021 20:04
av FC350
Jag var tvungen kolla mina bromsar idag

kör med enpedalskörning konstant (Polestar 2) Har nästan inte använt bromsen på 14 månader och 2800 mil. Allt är blankt och fint, inte en rostgnutta nånstans.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 17 okt 2021 22:22
av pejvic
Man måste motionera bromsarna!
Ingen hjärnforskning direkt.
Brant backe - i med neutrales och pumpa sig nedåt. Kanske varannan månad. Gör inte alla ni så? Om inte - varför?
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 17 okt 2021 22:45
av LarsL
pejvic skrev:Man måste motionera bromsarna!
Ingen hjärnforskning direkt.
Brant backe - i med neutrales och pumpa sig nedåt. Kanske varannan månad. Gör inte alla ni så? Om inte - varför?
Låter lite farligt… du vet samma växel upp nedför backen som uppför.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 17 okt 2021 23:30
av pejvic
LarsL skrev:pejvic skrev:Man måste motionera bromsarna!
Ingen hjärnforskning direkt.
Brant backe - i med neutrales och pumpa sig nedåt. Kanske varannan månad. Gör inte alla ni så? Om inte - varför?
Låter lite farligt… du vet samma växel upp nedför backen som uppför.
Hajade inte riktigt nu. Man lägger i N och frirullar. Sen tvärnitar man. Hur skulle man annars motionera oken. Vet inte om det är jätteskillnad på oken mot äldre bilar men får de inte röra sig så kleggar de igen. Alternativet är service och ”smörja upp bromsarna”. Verkar totalt onödigt.
Alla rörliga delar måste användas annars blir det som en gammal bil som står stilla tio år.
Kan ju knappast vara farligt att bromsa med bromsarna? Det har jag gjort hela tiden den första teslan. Service har jag aldrig behövt göra
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 18 okt 2021 00:03
av LarsL
Fullständigt onödigt att lägga i neutral för att använda bromsarna.
Man ska inte frirulla ner för backar och förlita sig på bromsarna, det är ju en regel sedan länge.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 18 okt 2021 00:07
av AAKEE
Oken behöver inte rulla för att mptilneras, det går göra stillastående.
Trampa hårt några ggr så kolvar etc får rära sig.
Skivan behöver slipas till men generellt
Behöver man inte bromsa jättehårt för att nöta bort rosten.
Lite förvånad att Tesla inte har programvara för att automatiskt hålla skivan rostfri och koppla bort regenerering vid en inbromsning i veckan eller så, för att motionera och hålla skivorna rena. Skulle gå att programmera så man inte känner skillnaden, och görs det bara lagom sällan skulle det inte gå märkbart med mer ström.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 18 okt 2021 13:18
av John Galt
FC350 skrev:Jag var tvungen kolla mina bromsar idag

kör med enpedalskörning konstant (Polestar 2) Har nästan inte använt bromsen på 14 månader och 2800 mil. Allt är blankt och fint, inte en rostgnutta nånstans.
Jag tycker mig ha hört att just P2 motionerar bromsarna automatiskt ibland av den här anledningen. Kan ha varit på Bilar m sladd.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 18 okt 2021 13:42
av Tellus
Från model 3 manual
"Brake Disc Wiping
To ensure brakes remain responsive in cold and wet weather, Model 3 is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to remove water from the surface of the brake discs."
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 18 okt 2021 13:43
av BjornS
Bromsoken aktiveras varje gång du stannar ifall du kör med one pedal driving (dvs Stopping Mode "Hold"). Att de ska kärva ihop pga inaktivitet är därmed ingen risk.
Vad gäller skivrost så använder autopiloten de mekaniska bromsarna ganska ofta vid inbromsningar, t.ex vid upphinnande av köslut. Så även där motioneras bromsarna vid vanlig användning. Det sker naturligtvis ingen större upphettning av skivorna vid dessa tillfällen, men ett par varvs kontakt då och då räcker för att slipa ner ev ny ytrost.
Titta på de Teslor du ser omkring dig. Ser du många med rostiga bromsskivor? Jag ser massor av Teslor i trafiken varje dag men har nog aldrig sett en rostig skiva.
Re: Bromsa hårt med elbil
Postat: 18 okt 2021 23:17
av AAKEE
Tellus skrev:Från model 3 manual
"Brake Disc Wiping
To ensure brakes remain responsive in cold and wet weather, Model 3 is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to remove water from the surface of the brake discs."
Den wipingen har funnits på Audi i 20 år, så det i sig är inget nytt.
Jag ser tydligt att det inte räcker för att hålla skivan ren, det krävs betydligt högre bromskraft eller mer tillnötning för att hålla den rostfri, det vill säga utan extra åtgärder under körning från ägaren.