Sida 1 av 1
Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 07:51
av Haze
Hej
Nu har jag laddat min MIC LR 2021 och den kom upp i 541km, är det normalt? Trodde det skulle vara runt 580km eller?
Annars laddar jag bara till 80%.
Re: Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 08:23
av Dinsdale
Är det inte så att bilens kilometermätare visar räckvidd enligt amerikanska standarden? Den är mer realistisk än den europeiska, så den påstådda räckvidden blir kortare med det sättet att mäta.
Re: Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 09:22
av borgward
Re: Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 10:32
av pejvic
Det är normalt men ett tips till dig. Du skall ALLTID ladda till 100%. Läs gärna manualen
Re: Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 10:41
av Christian K
pejvic skrev:Det är normalt men ett tips till dig. Du skall ALLTID ladda till 100%. Läs gärna manualen
Fel. Long range har inte lfp så man skall helst inte ligga på 100% mer än nödvändigt
Re: Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 12:41
av ChristerSjo
Christian K skrev:pejvic skrev:Det är normalt men ett tips till dig. Du skall ALLTID ladda till 100%. Läs gärna manualen
Fel. Long range har inte lfp så man skall helst inte ligga på 100% mer än nödvändigt
Den är ju gjord i kina (MIC) och de har väl LFP batterier?
Re: Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 13:01
av pp3
Nej. SR+ har LFP och LR har LG 580km eller Panasonic 614km (iaf för 2021 modellerna). Sen kan ngn med bättre koll ge exakta datum för 2021 LR med LG/Panasonic batteriet.
Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 13:36
av taliz
Vet inte hur många sånna här trådar det finns. Hundratals?
Räckvidden på displayen har inget med WLTP att göra, utan är Teslas egna beräkning(mer jämförlig med amerikanska EPA).
Och glöm inläggen om LFP och 100%. Det gäller bara MIC SR+. Ingen LR eller P skall laddas till 100% annat än i undantagsfall.
Re: Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 13:45
av pejvic
Sorry läste fel. Trodde det var LFP.
Ja men då är det bara det där med vila på olika nivåer då som hen behöver tänka på. Utan sentry.
Re: Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 14:44
av C981
taliz skrev:Vet inte hur många sånna här trådar det finns. Hundratals?
Räckvidden på displayen har inget med WLTP att göra, utan är Teslas egna beräkning(mer jämförlig med amerikanska EPA).
Och glöm inläggen om LFP och 100%. Det gäller bara MIC SR+. Ingen LR eller P skall laddas till 100% annat än i undantagsfall.
Nybörjarfråga men går det att ställa in så den slutar ladda vid X%?
Jag har idag ingen laddplats hemma (lär få det inom 1-2 år men tills dess) men har dels en 50kw DC med överkomligt pris i närheten, samt en 3.7 kw AC där jag kan ladda för 40kr per dygn. Så min lösning vore att använda dessa växelvis beroende på behov och tid.
LR hade ju varit trevlig pga att den skulle behövts ladda mer sällan. Å andra sidan åker jag sällan långt och SR+ batteri verkar ha sina fördelar med.
Re: Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 14:50
av mikebike
C981 skrev:taliz skrev:Vet inte hur många sånna här trådar det finns. Hundratals?
Räckvidden på displayen har inget med WLTP att göra, utan är Teslas egna beräkning(mer jämförlig med amerikanska EPA).
Och glöm inläggen om LFP och 100%. Det gäller bara MIC SR+. Ingen LR eller P skall laddas till 100% annat än i undantagsfall.
Nybörjarfråga men går det att ställa in så den slutar ladda vid X%?
Jag har idag ingen laddplats hemma (lär få det inom 1-2 år men tills dess) men har dels en 50kw DC med överkomligt pris i närheten, samt en 3.7 kw AC där jag kan ladda för 40kr per dygn. Så min lösning vore att använda dessa växelvis beroende på behov och tid.
LR hade ju varit trevlig pga att den skulle behövts ladda mer sällan. Å andra sidan åker jag sällan långt och SR+ batteri verkar ha sina fördelar med.
Ja, det går utmärkt att ställa laddgräns inifrån bilen.
Dessutom kan man ställa timer så att bilen är fulladdad när man skall åka. Då kan man ladda till 100% och direkt åka iväg.
Re: Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 19:49
av jonasl
Med de premisserna har du i princip samma nytta av en SR+ med LFP och en LR (som du bara vill ha laddad till 80% ca normalt sett).
På ett dygn laddar du en SR+ full med 3.7kW. Det är billigt med 40 kr, mindre än vad strömmen kostar.
Re: Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 20:52
av C981
mikebike skrev:C981 skrev:
Nybörjarfråga men går det att ställa in så den slutar ladda vid X%?
Jag har idag ingen laddplats hemma (lär få det inom 1-2 år men tills dess) men har dels en 50kw DC med överkomligt pris i närheten, samt en 3.7 kw AC där jag kan ladda för 40kr per dygn. Så min lösning vore att använda dessa växelvis beroende på behov och tid.
LR hade ju varit trevlig pga att den skulle behövts ladda mer sällan. Å andra sidan åker jag sällan långt och SR+ batteri verkar ha sina fördelar med.
Ja, det går utmärkt att ställa laddgräns inifrån bilen.
Dessutom kan man ställa timer så att bilen är fulladdad när man skall åka. Då kan man ladda till 100% och direkt åka iväg.
Grymt!
jonasl skrev:Med de premisserna har du i princip samma nytta av en SR+ med LFP och en LR (som du bara vill ha laddad till 80% ca normalt sett).
På ett dygn laddar du en SR+ full med 3.7kW. Det är billigt med 40 kr, mindre än vad strömmen kostar.
Tack för info, mycket uppskattat! Låter onekligen som att det är hugget som stucket, dvs fördel SR+ LFP pga priset. Man går i och för sig miste om lite extras som stereo osv men klarar mig nog fint.
Ja 40kr dygnet är parkeringsavgiften och strömmen är "gratis" vid laddtillfället, men det är kommunens så jag betalar via skattsedeln varesig jag använder eller ej, dvs lika bra att nyttja

. Tids nog börjar den säkert kosta att använda men tills dess lär jag ha fått en här i garaget istället.
Är det skadligt att DC-ladda LFP ofta tro? Jag läste någonstans att dessa skulle vara känsligare för detta än Teslas andra batterier som tål supecharging lika bra som AC. Lyckas dock inte hitta den källan igen. Kanske var det en mardröm bara

Re: Första laddningen till 100%
Postat: 09 okt 2021 21:39
av jonasl
C981 skrev:
Är det skadligt att DC-ladda LFP ofta tro? Jag läste någonstans att dessa skulle vara känsligare för detta än Teslas andra batterier som tål supecharging lika bra som AC. Lyckas dock inte hitta den källan igen. Kanske var det en mardröm bara

Att ladda med jättehög effekt är nog sämre för de flesta batterier. Men DC i sig behöver inte vara nån fara, 50kW är inget jag skulle oroa mig för att ladda med regelbundet.
Jag gör ungefär som du tänkt just nu med vår SR+, laddar med 220v enfas över natten när jag kommit ner under 50-60%. Mest för att bilen står i vägen är den laddas.
Re: Första laddningen till 100%
Postat: 10 okt 2021 00:17
av C981
jonasl skrev:C981 skrev:
Är det skadligt att DC-ladda LFP ofta tro? Jag läste någonstans att dessa skulle vara känsligare för detta än Teslas andra batterier som tål supecharging lika bra som AC. Lyckas dock inte hitta den källan igen. Kanske var det en mardröm bara

Att ladda med jättehög effekt är nog sämre för de flesta batterier. Men DC i sig behöver inte vara nån fara, 50kW är inget jag skulle oroa mig för att ladda med regelbundet.
Jag gör ungefär som du tänkt just nu med vår SR+, laddar med 220v enfas över natten när jag kommit ner under 50-60%. Mest för att bilen står i vägen är den laddas.
Tack för ett informativt svar! Köpsuget börjar bli olidligt här

Re: Första laddningen till 100%
Postat: 10 okt 2021 08:11
av Haze
Bra länk!
