Sida 1 av 9

Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 24 okt 2015 22:33
av FAJ
Tänkte vi kunde samla erfarenheter och ändringar från senaste uppdatering.

Det rar längre tid för lilla skärmen att aktiveras när jag går in i bilen.
Jag upplever att kartfunktionen är mycket rappare när man zoomar.
Sköter Google Maps all navigering? Tycker jag får andra rutt förslag än tidigare.
Saknar hastighet info om aktuellt fart på vägen i huvudkonsollen. Eller kan det aktiveras?
Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Kan se förbrukning sedan start av körning. Inte bara sedan senast laddning.

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 24 okt 2015 23:12
av pegs
Klart annan känsla vid gaspådrag med en bakhjulsdriven bil.
Känns mjukare, inte lika rått dom tidigare. (Men ändå rejält klipp även i en S85.)

Någon som vet hur man får den att automatiskt följa gällande hastighet även när hastighetsgränsen ändras=

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 24 okt 2015 23:45
av tib
FAJ skrev:
Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Upplever samma sak. Man måste hålla ratten eller ha hållit i den nån sekund innan man blinkar för att det ska funka.

Annars väldigt nöjd med uppdateringen!

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 24 okt 2015 23:49
av bylund
pegs skrev:
Någon som vet hur man får den att automatiskt följa gällande hastighet även när hastighetsgränsen ändras=
Ja, man håller farthållarspaken mot sig hela tiden när man kör.

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 00:15
av tornblad
Bild

Det här va nice!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 07:07
av Surfaren
tornblad skrev:
Det här va nice!
När börjar den säga 'STOP'? Vid 30 cm som tidigare?

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 07:23
av vigge50
FAJ skrev:
Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Va, var inte meningen att det skulle gå att bara slå på blinkersen och så skulle den byta fil utan att man behöver hålla i ratten? Kan detta vara en begränsning det har tvingats göra i EU?

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 07:27
av tornblad
Surfaren skrev:
tornblad skrev:
Det här va nice!
När börjar den säga 'STOP'? Vid 30 cm som tidigare?
Japp!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 07:42
av FAJ
vigge50 skrev:
FAJ skrev:
Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Va, var inte meningen att det skulle gå att bara slå på blinkersen och så skulle den byta fil utan att man behöver hålla i ratten? Kan detta vara en begränsning det har tvingats göra i EU?
Det kan säker vara en av anledningarna.

Vet att Volvo också kräver att man rör på ratten med jämna mellanrum för att AP skall vara aktiv. Skall köra en längre sträcka idag, får se om samma sak gäller Tesla.

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 07:56
av Johnalm
För oss lyckliga få som "slipper" AP kommer här en länk till en review av 7.0 för äldre Model S.
Kan komma att skilja sig från den build som skickats ut i Sverige, oklart vilken build denna kille recenserar...

http://www.teslarati.com/review-version ... a-model-s/

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 08:28
av Leo
Eftersom bilen inte har sensorer som ser snabbt bakomkommande bilar så vill den nog att du har lite koll i ratten för att göra en omkörning...

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 08:38
av vigge50
Leo skrev:
Eftersom bilen inte har sensorer som ser snabbt bakomkommande bilar så vill den nog att du har lite koll i ratten för att göra en omkörning...
Det kan jag förstå men i USA så räcker det att slå på blinkersen och sen byter bilen fil så då måste det vara ett krav från länder i Europa annars borde det ju ha varit samma här.

Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 09:01
av Herr X
Helljuset har slutat blända av automatiskt för mig med V.7. Tidigare stod det ett litet A bredvid helljusikonen och bilen bländade av själv. Nu är A:et borta och jag måste manuellt slå av och på helljuset, som man gjorde förr i tiden (bländade ett par stycken innan jag upptäckte det).
Någon mer som upptäckt samma sak? Är detta något man kan slå av/på under inställningar?

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 09:08
av TAndersson
Automatisk avbländning funkade för mig precis som innan 7.0. Kolla inställningarna, jag fick aktivera det igen

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 09:17
av Herr X
TomSo skrev:
Automatisk avbländning funkade för mig precis som innan 7.0. Kolla inställningarna, jag fick aktivera det igen
Jag gick igenom inställningarna men hittade det ingenstans :(
Var aktiverade du det?

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 09:26
av TAndersson
Controls/ Lights/ Auto High Beam.

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 09:51
av Herr X
Jag upplever att det är betydligt snabbare att växla mellan appar på stora skärmen - nu byter den ögonblickligen när jag klickar, tidigare var det en del eftersläpning.

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 11:26
av dstr
Var hittar man car status appen?

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 11:34
av bylund
dstr skrev:
Var hittar man car status appen?
Håll in ett scrollhjul så kan du välja vilken app du vill visa på den sidan av instrumentbrädan.

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 12:44
av Pontus
Läskig upplevelse. På E4 mot stan innan Kista. Jag ligger efter en bil i högerfilen innan det blir fem filer och nu lyser bara bilen framför mig blått dvs AP följer bilen inte filerna. Troligtvis för att det var motljus och regnvåta vägbanor. Bilen framför byter sedan fil åt höger och min följer efter helt utan hänsyn till taxin som ligger snett bakom mig till höger. Det var en meter mellan min bil och taxin i längsled. När andra svänger in så framför mig så upplever jag det som trafikfarligt. Hur gör man för att säga till Teslan att det där var fel gör inte om det!

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 12:56
av Leo
Enkelt -lita inte blint på tekniken, du kör fortfarande en bil i trafiken bland andra oavsett AP eller inte...

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 13:11
av HelectriC
Den nya instrumenteringen är bra när man kör med autopilot, men jag hade önskat att man kunde växla mellan den gamla vyn och autopilotvyn. Lite som non-AP bilar har nu. Det känns som mindre intressant att hela tiden se bilens sensorer när man inte kör i ap-läge. Jag saknar kombinationen regen/effekt tillsammans med hastighet. Det var lättare att se vilken hastghet vägen har och hur man vill anpassa. Nu kommer jag ofta på mig att aktivera på fel hastighet. Jag vill helst inte ta upp hela den vänstra eller högra sidan för att kunna se regen/effekt. Ska kanske twittra Elon.

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 13:53
av Tessling
Har testat att köra lite motorväg några mil och har insett att detta med AP är fantastiskt, så länge man inte tror att man kan sitta och lösa korsord som förare. Jag lade märke till att man får en annorlunda (bättre) syn på omgivningen (bilar, körbana - inte naturen) när man inte behöver tänka på att göra små justeringarna med ratten hela tiden. Man har bättre överblick helt enkelt. Tror detta kommer underlätta längre resor och att man blir mindre trött av dessa.

Röda tråden är att auto-pilot inte ersätter dig som förare, enbart kompletterar.

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 14:14
av FAJ
Tessling skrev:
Har testat att köra lite motorväg några mil och har insett att detta med AP är fantastiskt, så länge man inte tror att man kan sitta och lösa korsord som förare. Jag lade märke till att man får en annorlunda (bättre) syn på omgivningen (bilar, körbana - inte naturen) när man inte behöver tänka på att göra små justeringarna med ratten hela tiden. Man har bättre överblick helt enkelt. Tror detta kommer underlätta längre resor och att man blir mindre trött av dessa.

Röda tråden är att auto-pilot inte ersätter dig som förare, enbart kompletterar.
Har gjort samma iakttagelse har kört Lomma Falkenberg utan att behöva röra ratten förutom vi filbyten tycker man slappnar av mer från körandet och kan observera mer. Precis innan avfarten till SC i Falkenberg började de vräka ner. Märkte direkt att AP fick svårare att styra och jag fick ta över. Samma försiktighet som med cruise control gäller.

Har märkt att vanliga adaptiva cruise control är mycket mer följsam än tidigare.

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Postat: 25 okt 2015 14:49
av TiborBlomhall
Pontus skrev:
Hur gör man för att säga till Teslan att det där var fel gör inte om det!
Bromsa eller vrid på ratten - då fattar autopiloten att du har fått gripa in för att den har gjort fel.

Fast i det här fallet är det helt enkelt så att den såg inte taxin. Bakåt ser bilen bara dryga 4 meter - tänk på det när du blinkar för omkörning!