Sida 1 av 1

Begagnad X

Postat: 03 okt 2021 18:00
av marcusm
Hej allesammans,

Jag börjar fundera på att ta steget och införskaffa en X (detta utifrån dragvikten). Dock en del funderingar som säkert någon klok kan hjälpa till med.

Förutsättningar:
-Kring 750tkr vilket på ett ungefär ger en 2017, 90D eller 100D
-På sommarhalvåret drar jag husvagn på ca 1.900kg

Funderingar:
-Vad är livstiden generellt på bilar, drivlina, batteri osv?
-Vad kan en räkna på för värdeminskning på tre år och ca 6.000mil?
-I verkligheten, hur långt kommer en med ovan modeller?
-Typiska problem?
-Erfarenheter kring reparationskostnader och liknande?
-Jämfört med nyare modeller, har alla samma tekniska förutsättningar för autopilot och liknande eller finns det generationsskillnader?

Stort tack för hjälpen!

Re: Begagnad X

Postat: 04 okt 2021 01:23
av macksie
Har en X från 2017 som har gått 13k mil, ungefär det du söker men mer mil

Har haft min i tre år.

Garantin är slut sen ganska länge.

ÄLSKAR MIN BIL

Livstid? Som sagt 13k mil. Känns fortfarande som en bra bil. Inte nybilskänsla, men inte heller nedsutten gammal taxi. Har en degradering på batteriet på ca 4%. Inga indikationer på några problem med motorer eller drivlina.
Planerar att äga samma bil länge till, minst till 25k mil, ser inga som helst indikationer på att det skulle generera större problem. Historiken pekar på att jag kommer få betala en del för mindre problem, men inte att jag kommer bli stående längs med vägen.

Har den haft problem. Ja, tom en hel del. Men. Inte så mycket att jag känt att det fått mig vilja byta bil.
Vad som är typiska problem finns en hel del skrivet om. Jag har haft några typiska och några inte så typiska. Det dyraste och mest irriterande jag haft var en ombordladdare som dog och kostade ganska mycket att laga. Typiska problem jag haft är med dörrarna och en del mjukvaruproblem.

Hur långt den kommer? Rekommenderar verkligen att du provar en tjänst som heter abrp, abetterrouteplanner, där stoppar du in bilen du vill räkna på och hur du kör samt nån exempelresa.
I ärlighetens namn kommer den tillräckligt långt. Konstigt svar, men skillnaden på en 90D och en 100D är inte så stor när det kommer till hur långt det tar att köra en längre sträcka. Det viktigaste är att du tar dig till det första laddstoppet. Det är mer att byta tankesätt än att räkna på perfekta laddkurvor och optimera sträckor. Svårt att förklara. För mig funkar det grymt bra att åka till fjällen med familjen.

Din fråga ang generationer är, anser jag den viktigaste frågan du har. Om du vill kunna uppgradera till autopilot eller köpa en bil med autopilot behöver du se till att du köper en bil med minst hårdvara som går att uppgradera, jag tror att det är minst AP2.0 som gäller, men dubbellkolla detta.
Köper du med för låg AP hårdvarunivå kommer du inte kunna uppgradera.
Gränsen i årsmodell går där du tittar. Här kan du läsa mer
https://www.autopilotreview.com/tesla-a ... fferences/
MEN.
Fundera också på om du verkligen behöver det. Många som kör äldre bilar anser att fortfarande är den äldre AP hårdvaran fortfarande bättre än nyare, åtminstonde på vissa punkter. Och bilarna har ett lägre inköpspris.

Re: Begagnad X

Postat: 04 okt 2021 08:27
av JonasPersson
Vi har en Model X 100D från 2018 och drar omkring vår husvagn sommartid. Den väger typ 2,4 ton och vi räknar alltid att maxsträckan får vara 20 mil. Regnar det så förändras det drastiskt till det negativa.

Model X som dragbil är underbar. Lite trist att man inte kan använda Autopilot men det får man leva med.

Du bör sikta på en 100D eftersom den har betydligt mer tillgång till sina kWh än en 90D.

Re: Begagnad X

Postat: 04 okt 2021 12:29
av fth
JonasPersson skrev:
Model X som dragbil är underbar. Lite trist att man inte kan använda Autopilot men det får man leva med.
Det går visst att använda Autopilot med släp, det gör jag alltid när jag kör med släpvagn. Iofs AP1, men jag tror det funkar med AP2+ också, det är bara att slå av släpvagnsläge så kan du slå på AP.

/fth

Re: Begagnad X

Postat: 04 okt 2021 12:47
av John Galt
Inget vidare svar men: Det beror på vad du vill dra. Jag har ett släp med kåpa. Tycker inte räckvidden påverkas så mycket eftersom jag med släp kör 90 på motorväg och 120-130 utan. Husvagn blir ju en helt annan sak.

Risken med släp är att man inte tänker sig för och accelererar och kör som vanligt eftersom man inte märker att det hänger något på kroken på en X.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

Re: Begagnad X

Postat: 04 okt 2021 13:12
av Willerud
Frun är hästfrälst, så just drag var huvudargumentet när vi valde en MX.
Såhär 3 år senare har den inte dragit hästtransport en enda gång :evil:
Istället lånas mina föräldrars Mazda från 1998 för att köra hästtransport. Förklaringen jag har fått är att det är olagligt med B-körkort då ekipagets maxvikt överskrider 3500 kg, pga att MX är tung.

Ett BE-körkort skulle lösa problemet, men än har inget hänt på den fronten.

Så de kommer förmodligen köras vidare med sämre bromsar och en bil som i mina ögon en mindre trafiksäker tills den dagen det blir skroten för Mazdan.

Poängen här var då att det kan behövas ett BE-körkort om man inte redan har det sedan tidigare.
Transportstyrelsen har släpvagnskalkulatorn till din hjälp
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx

Re: Begagnad X

Postat: 04 okt 2021 13:49
av John Galt
Om ekipaget väger upp till 4250 räcker det med utökad B-behörighet. Enklare och billigare att ta. Ingen teori eller så fattar jag det som.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

Re: Begagnad X

Postat: 04 okt 2021 17:26
av Willerud
John Galt skrev:
Om ekipaget väger upp till 4250 räcker det med utökad B-behörighet. Enklare och billigare att ta. Ingen teori eller så fattar jag det som.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk
Kör med släpvagnskalkulatorn med slumpmässig MX och hästtransport. Får då följande.
Screenshot_20211004_172313.jpg

Re: Begagnad X

Postat: 04 okt 2021 17:57
av stefank
Men alltså... teorin till BE läser man in på ett toabesök, och det ska mycket till om man ska misslyckas på uppkörningen.
I alla fall var det så när jag tog mitt för 15 år sedan, jag hade aldrig kört med släp innan jag tog en lektion och sen körde upp (hade haft B körkort i ca en månad då).

Re: Begagnad X

Postat: 04 okt 2021 19:18
av FStaake
stefank skrev:
Men alltså... teorin till BE läser man in på ett toabesök, och det ska mycket till om man ska misslyckas på uppkörningen.
I alla fall var det så när jag tog mitt för 15 år sedan, jag hade aldrig kört med släp innan jag tog en lektion och sen körde upp (hade haft B körkort i ca en månad då).
Nja, lite mer ork än så kan man behöva.
Att du kände det var lätt beror på att 80% av frågorna är samma som för B, så har man det färskt i minnet är det inte så svårt.
Men oavsett så rekommenderar jag alla som vill dra tyngre släp att ta BE, lite mera jobb men mycket större frihet. B96, eller utökad B-behörighet som det egentligen heter, är också bra men blir ändå en begränsning när vi pratar riktigt tunga bilar, som MX är.

Re: Begagnad X

Postat: 05 okt 2021 06:48
av Monark1954
JonasPersson skrev:
Vi har en Model X 100D från 2018 och drar omkring vår husvagn sommartid. Den väger typ 2,4 ton och vi räknar alltid att maxsträckan får vara 20 mil. Regnar det så förändras det drastiskt till det negativa.
Model X som dragbil är underbar. Lite trist att man inte kan använda Autopilot men det får man leva med.
Du bör sikta på en 100D eftersom den har betydligt mer tillgång till sina kWh än en 90D
Bra att veta är att 90D hade ca 85 kWh som ny och 100D drygt 100 kWh. Speciellt om större släp är vanligt.
Max sträcka något mindre än 20 mil då jag nu kör 90D. Typ husvagn eller större kåpa på släp.
Underbar dragbil.
"autopilot", av dagens funktioner måste du nog ha en rätt ny X för att även få automatiskt filbyte.
Nu 16.000 mil med 90D.
Reparationer förekommer men du slipper betala för "1000 mila“ service som andra märken.
Ta ut bromsbelägg och röra oket kan minska service på bromssystem på ej använda bromsar som fastnar med klossen mot skivan.

Re: Begagnad X

Postat: 08 okt 2021 08:26
av marcusm
Snyggt, stort tack för alla grymma svar! BE-körkort är fixat i våras. Jag har visserligen lite läshuvud men jag skulle alla dagar i veckan rekommendera det framför utökad. Ca 80% är sedvanlig körkortsteori och resterande 20% är specifik teori kring lastsäkring, kultryck osv, något som du ändå behöver kunna då du blir förhörd kring detta under uppkörningen. Det finns idag riktigt bra, motiverande appar som gör det enkelt att plugga, testa osv. Detta plus en stor mängd bra videos på youtube.

Vad tror ni om ägandekostnaden då eller värdeminskningen? Hur mycket kan en uppskatta att en Tesla för 700tkr kostar per månad i värdeminskning? (Största posten, sen givetvis lite el försäkring och någon reparation)

Re: Begagnad X

Postat: 08 okt 2021 12:30
av Bjelke
marcusm skrev:
Snyggt, stort tack för alla grymma svar! BE-körkort är fixat i våras. Jag har visserligen lite läshuvud men jag skulle alla dagar i veckan rekommendera det framför utökad. Ca 80% är sedvanlig körkortsteori och resterande 20% är specifik teori kring lastsäkring, kultryck osv, något som du ändå behöver kunna då du blir förhörd kring detta under uppkörningen. Det finns idag riktigt bra, motiverande appar som gör det enkelt att plugga, testa osv. Detta plus en stor mängd bra videos på youtube.

Vad tror ni om ägandekostnaden då eller värdeminskningen? Hur mycket kan en uppskatta att en Tesla för 700tkr kostar per månad i värdeminskning? (Största posten, sen givetvis lite el försäkring och någon reparation)
Räkna med ett restvärde efter 3 år på 45-50% så slipper man högst sannolikt en jobbig besvikelse, och
med skaplig sannolikhet en slant över istället :)