Sida 1 av 1

Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 10:45
av zimpan
Jag har en M3 LR -21 MiC. Jobbar ofta hemma och har ett par mil till kontoret, förutom detta så blir det lite småärenden då och då. Ibland står bilen stilla 1-2 dygn. Vissa veckor blir det alltså inte många mil. Laddar hemma och har normalt max 75% SoC.
Läser lite motsägelsefull info om vilket laddbeteende som är att föredra. Å ena sidan ska laddsladden alltid ska sitta i, å andra sidan påverkas väl livslängden på batteriet av antalet laddcykler.
1. Är all laddning en laddcykel, d v s även från 70% till 75% SoC?
2. I så fall borde det väl vara bättre för batterilivslängden att vänta med laddning tills SoC är nere på 25%? Mycket färre laddcykler alltså. Och så slipper man pyssla med sladdsladden så ofta. Hur ska man tänka?
(Ja, jag har sökt efter tydligt svar på detta utan framgång.)

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 10:51
av R2_m3
En laddcykel motsvarar 100% laddning t.ex 20 st a 5%.

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 10:58
av jonasl
Såvitt jag förstått spelar det ingen roll för batterihälsan om du laddar 25-75% en gång eller delar upp det i 10 5%-laddningar 70-75%.

Jag har ungefär som du, kör inte många mil på en vecka men ibland längre på helgerna. Är ofta lite lat och kopplar inte in sladden (bilen står lite mer i vägen där den laddas) men brukar ladda till 80% och ladda om jag är nere på 50% eller lägre.

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 11:03
av steffe68
zimpan skrev:
Jag har en M3 LR -21 MiC. Jobbar ofta hemma och har ett par mil till kontoret, förutom detta så blir det lite småärenden då och då. Ibland står bilen stilla 1-2 dygn. Vissa veckor blir det alltså inte många mil. Laddar hemma och har normalt max 75% SoC.
Läser lite motsägelsefull info om vilket laddbeteende som är att föredra. Å ena sidan ska laddsladden alltid ska sitta i, å andra sidan påverkas väl livslängden på batteriet av antalet laddcykler.
1. Är all laddning en laddcykel, d v s även från 70% till 75% SoC?
2. I så fall borde det väl vara bättre för batterilivslängden att vänta med laddning tills SoC är nere på 25%? Mycket färre laddcykler alltså. Och så slipper man pyssla med sladdsladden så ofta. Hur ska man tänka?
(Ja, jag har sökt efter tydligt svar på detta utan framgång.)
Känner igen användarmönstret som du beskriver, och jag har efter diverse läsning kommit fram till att göra som så:
SOC sommar ca 60-70%
SOC vinter ca 80% (drar ju mer med uppvärming m.m.)
Kör jag sen ett par dagar kortare sträckor från 80% så laddar jag tidigast vid 40-50% vilket kan innebära 3-4 dagar utan laddning. Det har jag fått för mig hjälper bilens BMS med kalibrering då den får jobba på olika SOC lite oftare, vilket i längden ska medföra ett bättre utnyttjande av batteriets kapacitet.

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 11:52
av Teslared
Framförallt på vintern så värms ju batteriet upp innan eller under laddning så då blir det mycket värma för kråkorna.
Jag gör i stället så att jag laddar till kanske 80% och sedan ställer jag in laddningen på ex.vis 65%. på så sätt laddas inte bilen i tid och otid.

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 12:41
av mati
jonasl skrev:
Såvitt jag förstått spelar det ingen roll för batterihälsan om du laddar 25-75% en gång eller delar upp det i 10 5%-laddningar 70-75%.
Som jag har förstått det är det precis tvärtom. Det är mycket bättre för batteriet att laddas ofta lite istället för sällan mycket.
Alltså nej, 10×5% är nog bättre än 1×50%. Och har du möjlighet så ska du hålla dig runt 50% SOC hela tiden.

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 13:06
av RagWal
mati skrev:
jonasl skrev:
Såvitt jag förstått spelar det ingen roll för batterihälsan om du laddar 25-75% en gång eller delar upp det i 10 5%-laddningar 70-75%.
Som jag har förstått det är det precis tvärtom. Det är mycket bättre för batteriet att laddas ofta lite istället för sällan mycket.
Alltså nej, 10×5% är nog bättre än 1×50%. Och har du möjlighet så ska du hålla dig runt 50% SOC hela tiden.
Korrekt. Har inte så mycket med laddningarnas antal att göra utan mer hur mycket du är bortom sweetspot 30-60% (TYP) över tid. Bästa är att ladda till ca 50% så ofta som möjligt. Ska du resa längre vill du givetvis använda mer av batteriet. Låt inte bilen stå vid höga (90+%) eller låga (<10%). Allt nära kanterna ger snabbare degradering som sätter sig på kapacitet och ökad inre impedans.
Dock kan det bli lite svårare för BMS att korrekt estimera batteriets status, men kemiskt mår det bäst.
Motsvarande gäller temperatur. Undvik extremtemperaturer. Parkera hellre under tak jmf solgass, hellre i tempererat garage än i -50.

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 15:29
av Tobbelibobbe
Så man skall alltså till vardags inte ladda mer än till 50-60% SoC? Vi har hittills laddat till 80% en eller två ggr i veckan. Men borde egentligen låta den ligga lägre, för att sedan fylla lite mer inför längre resor?

Jag har ett körmönster, där bilen mest står på veckorna och endast körs till mataffären etc. och seden körs lite mer på helgerna (10-20mil), kombinerat med ett antal långresor (100-150mil) per år.

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 15:54
av jonasl
mati skrev:
jonasl skrev:
Såvitt jag förstått spelar det ingen roll för batterihälsan om du laddar 25-75% en gång eller delar upp det i 10 5%-laddningar 70-75%.
Som jag har förstått det är det precis tvärtom. Det är mycket bättre för batteriet att laddas ofta lite istället för sällan mycket.
Alltså nej, 10×5% är nog bättre än 1×50%. Och har du möjlighet så ska du hålla dig runt 50% SOC hela tiden.
Min tanke är att det inte är sämre att låta batteriet laddas ur lite mer innan man pluggar in, jämfört med att låta bilen stå med kabeln inpluggad för jämnan med 80%. Ser inte hur det motsägs av det du skriver bara laddnivåerna är samma.

Med SR+ blir det väldigt kort vardagsräckvidd om jag alltid bara laddar till 50% till vardags, vill kunna spontanåka Stockholm t.o.r för t.ex. akutenbesök med barn eller annat som dyker upp. Det är 12-14 mil t.o.r för mig beroende på var jag ska. Även om jag en normal vardag kör 0km så vill jag ha möjligheten.

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 16:27
av HenrikC
Det här blir som att diskutera om man ska byta olja vid 1000 mil, 800 mil eller 500 mil. Hur länge tänker ni ha bilarna? 100000 mil?

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 16:35
av mati
jonasl skrev:
Min tanke är att det inte är sämre att låta batteriet laddas ur lite mer innan man pluggar in, jämfört med att låta bilen stå med kabeln inpluggad för jämnan med 80%. Ser inte hur det motsägs av det du skriver bara laddnivåerna är samma.
Jo, det är ju det. Som sagt, ladda alltid när du har möjlighet. Även om du alltid laddar till 80% och förbukar bara 10% per dag så är det bättre att ladda tillbaka dessa 10% med en gång istället för att vänta några körningar tills man är nere i lägre nivåer. Och sen är det ännu bättre om man håller sig varaktigt på en lägre laddnivå, alltså t.ex. alltid mellan 50 och 60% istället för mellan 70 och 80%.
Men man ska alltså hellre småladda hela tiden än att låta batteriet laddas ur.

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 16:57
av pejvic
Nja som steffo skriver ovan så är det viktigt att låta bilen vila på olika laddnivåer och vila utan sentry på. Med ditt körmönster skulle jag aldrig plugga i varje dag utan gör som det står här i manualen. Ladda till tex 80% sen när den är på tex 10-20% nästa gång. Variera det hela. Och det spelar mest roll för kalibreringen. För livslängden tror jag inte det spelar ingen roll alls. Kalibreringen gör att du kan lita på mätaren. Det känns allra viktigast. Finns hur mkt inlägg somhelst om folk som ser sitt batteri tappa mkt prestanda. Ingen av dem har läst manualen och låtit bilen vila på olika nivåer.

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 18:38
av ChristerSjo
När man pratar om optimal/bästa laddning måste man alltid ta hänsyn till vilken batterikemi man pratar om.

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 18:49
av FinaFisken
I nuvarande energibrist skulle jag rekommendera detta för att vara snäll mot plånboken och solidarisk mot Europa: Ladda upp till vald laddgräns på söndagen och ladda sen inte förrän det behövs eller till nästa helg.

Re: Småladdning eller inte

Postat: 30 sep 2021 19:04
av LarsL
Att låta bilen ”vila” på olika laddning är bara för att BMS:et ska veta hur mycket kapacitet batteriet har. Det gör inte att batteriet mår bättre eller håller längre.


Det är låga och höga laddningsnivåer som skadar batteriet och bäst är att ligga runt 50%. Att Smålands mellan 40-60% påverkar inte batteriet men att ”åka och tanka” en gång i veckan och ladda från 10% till 100% är skadligt. Det är också skadligt att små ladda upp mot 100% tex från 90%, många laptops dödas på det sättet.