Sida 1 av 2

Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 18:09
av niclassoderlund
Tjena,

Vi får vår nya model 3 nästa vecka. Laddboxen hemma kommer inte vara klar förrän några veckor efter det. Vi kommer försöka ladda på stolpe tills dess, har nära oss, men trodde det var problemfritt att ladda iaf lite hemma mellan kl19-07 via den medföljande lilla laddaren från vanligt uttag för att få i nån mil eller två. Men så läser jag på olika forum att det är dåligt, osäkert och eller direkt farligt.

Vet nån vad som gäller?

Mvh Niclas

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 18:20
av renes
niclassoderlund skrev:
Tjena,

Vi får vår nya model 3 nästa vecka. Laddboxen hemma kommer inte vara klar förrän några veckor efter det. Vi kommer försöka ladda på stolpe tills dess, har nära oss, men trodde det var problemfritt att ladda iaf lite hemma mellan kl19-07 via den medföljande lilla laddaren från vanligt uttag för att få i nån mil eller två. Men så läser jag på olika forum att det är dåligt, osäkert och eller direkt farligt.

Vet nån vad som gäller?

Mvh Niclas
Det funkar. Om du laddar typ 10A från ett vanligt uttag som är i gott skick så ger det nog tillräckligt för de flesta. Jag gjorde det också de första par veckorna med M3an utan problem. Men kolla att uttaget ser bra ut och inte blir alltför varmt.

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 18:20
av SugSnigel
Har laddat 6 månader från bara den, funkar fint.

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 18:21
av niclassoderlund
SugSnigel skrev:
Har laddat 6 månader från bara den, funkar fint.
Topp.

Av nyfikenhet, vad får du in för laddning över en natt?

Mvh Niclas

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 18:26
av Gustafsson
Är elen i huset ok går det utmärkt. Kontakten måste vara i bra skick utan oxid, smuts etc. Har använt vanlig jordad kontakt mycket tidigare. Fanns ju många laddstolpar med vanlig kontakt också. Kolla vilken säkring uttaget är kopplat till och se till att bilen inte överskrider den ström som säkringen är avsedd för. Bilen bör helst vara ensam på den säkringen, annars måste man räkna ihop alla förbrukarna och se till att den sammanlagda strömmen inte blir för hög.
Dra aldrig ut kabeln ur uttaget medan bilen laddar. Stäng av laddningen först.

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 18:27
av niclassoderlund
Gustafsson skrev:
Är elen i huset ok går det utmärkt. Kontakten måste vara i bra skick utan oxid, smuts etc. Har använt vanlig jordad kontakt mycket tidigare. Fanns ju många laddstolpar med vänlig kontakt också. Kolla vilken säkring uttaget är kopplat till och se till att bilen inte överskrider den ström som säkringen är avsedd för. Bilen bör helst vara ensam på den säkringen, annars måste man räkna ihop alla förbrukarna och se till att den sammanlagda strömmen inte blir för hög.
Dra aldrig ut kabeln ur uttaget medan bilen laddar. Stäng av laddningen först.
Tack. Vi har fjärrvärme och väldigt lite annat igång. Ingen värmepump som går igång eller nåt sånt. Men jag lär väl märka om automatsäkringarna börjar lösa ut..

Mvh Niclas

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 18:28
av renes
niclassoderlund skrev:
SugSnigel skrev:
Har laddat 6 månader från bara den, funkar fint.
Topp.

Av nyfikenhet, vad får du in för laddning över en natt?

Mvh Niclas
Räkna på i runda tal 2 kW, dvs 2 kWh/timme, eller 1,5 mil i timmen, typ. Glöm inte att ställa ner strömmen till 10A i bilen, annars blir det 13A. Kanske också funkar, men det är lite närmare gränsen av vad många kontakter kan tåla över långa tidsintervall.

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 18:30
av Gustafsson
Laddar man med 10 A enfas får man ca 1 mil/tim laddning på MS, mer då på M3 tänker jag

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 18:41
av SugSnigel
Beror på som ovannämnda sa, 1.5 på M3:an och nu 0.9 på X:n

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 18:45
av niclassoderlund
Stort tack alla. Då kör vi på 10a inställt i inställningarna och från ett bra uttag så får vi se.

De varningar jag sett kanske var mer om de som kramar på med för mycket ampere och får glödande uttag.

Mvh Niclas

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 18:53
av Tellus
Vi laddade för 10 år sedan vår Leaf i vanligt nytt schuko uttag. Klumpen drog 16A (3700watt). Tot >10000kWh ur uttaget utan varmgång eller andra problem.

Edit
Givetvis med 2,5 kvadrat kabel till uttaget och uttag dimensionerat för 16A

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 18:53
av Bjelke
niclassoderlund skrev:
Stort tack alla. Då kör vi på 10a inställt i inställningarna och från ett bra uttag så får vi se.

De varningar jag sett kanske var mer om de som kramar på med för mycket ampere och får glödande uttag.

Mvh Niclas
Är uttaget slitet så kan det vara kört även med 10A, så helt klart bästa tipset är som ovan att kolla så det
är i bra skick och känn efter om det blir varmt efter en stund…
Jag laddade en Leaf så i alla år hemma och hos dåvarande kund, typ 4-5 år :) båda uttagen sattes upp
nya så enkelt att veta att dom var i bra skick såklart.

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 18:57
av niclassoderlund
Bjelke skrev:
niclassoderlund skrev:
Stort tack alla. Då kör vi på 10a inställt i inställningarna och från ett bra uttag så får vi se.

De varningar jag sett kanske var mer om de som kramar på med för mycket ampere och får glödande uttag.

Mvh Niclas
Är uttaget slitet så kan det vara kört även med 10A, så helt klart bästa tipset är som ovan att kolla så det
är i bra skick och känn efter om det blir varmt efter en stund…
Jag laddade en Leaf så i alla år hemma och hos dåvarande kund, typ 4-5 år :) båda uttagen sattes upp
nya så enkelt att veta att dom var i bra skick såklart.
Japp bra tips, jag håller koll på tempen på uttaget jag tänker använda.

Mvh Niclas

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 19:13
av Pasjostrom
Om du inte behöver ladda med 10A för att få tillräckligt med laddning över natten så rekommenderar jag att ställa ner till 6-8A. Då är du än säkrare på att det inte blir överhettning i kontakten.

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 19:19
av LarsL
niclassoderlund skrev:
Tjena,

Vi får vår nya model 3 nästa vecka. Laddboxen hemma kommer inte vara klar förrän några veckor efter det. Vi kommer försöka ladda på stolpe tills dess, har nära oss, men trodde det var problemfritt att ladda iaf lite hemma mellan kl19-07 via den medföljande lilla laddaren från vanligt uttag för att få i nån mil eller två. Men så läser jag på olika forum att det är dåligt, osäkert och eller direkt farligt.

Vet nån vad som gäller?

Mvh Niclas
Det är inte farligt om man har någorlunda koll på vad man gör. Undvik skarvsladdar, timer och annat krafts. Välj ett fräscht uttag som är direktkopplat till centralen om du kan se det. Börja sedan med låg ström 6-8A och känn efter värme utveckling eter att du laddat några timmar. Sedan kan du höja till 10A och återigen känna efter om det blivit varmt.

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 19:25
av BrooklynS
Om du har ett modernt trefasuttag så finns det ett shuko ovanpå det. Samma kablage så det pallar utan problem.

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 19:45
av markuswesterberg
Kör max 8A på 10A-ledningar för säkerhets skull då de egentligen inte är gjorda för 10A kontinuerligt uttag. Med det sagt så är det ju redan en säkerhetsfaktor inräknad på klassning 10A så det går utan problem. Men såklart måste allt vara i gott skick. Vi har gamla ledningar och har inget behov av mer än 8A vilket ger ca 1 mil/h i M3. Kört såhär i 2,5 år. Funkar utmärkt.

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 19:52
av niclassoderlund
markuswesterberg skrev:
Kör max 8A på 10A-ledningar för säkerhets skull då de egentligen inte är gjorda för 10A kontinuerligt uttag. Med det sagt så är det ju redan en säkerhetsfaktor inräknad på klassning 10A så det går utan problem. Men såklart måste allt vara i gott skick. Vi har gamla ledningar och har inget behov av mer än 8A vilket ger ca 1 mil/h i M3. Kört såhär i 2,5 år. Funkar utmärkt.
Ah okej. Hm.. krävs lite testande känner jag, inte helt lätt. Men jag testar mig fram får vi se.

Återigen, stort tack för allas svar och tid, det är inte helt vanligt längre på forum att man får respons överhuvudtaget och än mindre så mycket råd. Jag blir minsann kvar här, otroligt trevlig känsla.

Tack!

Mvh Niclas.

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 20:03
av LarsL
markuswesterberg skrev:
Kör max 8A på 10A-ledningar för säkerhets skull då de egentligen inte är gjorda för 10A kontinuerligt uttag. Med det sagt så är det ju redan en säkerhetsfaktor inräknad på klassning 10A så det går utan problem. Men såklart måste allt vara i gott skick. Vi har gamla ledningar och har inget behov av mer än 8A vilket ger ca 1 mil/h i M3. Kört såhär i 2,5 år. Funkar utmärkt.
Ja, har man ett rött 3-fas uttag så kan man använda en adapter till Schuko och ladda med upp mot 13A. Kablarna är ju dimensionerade för 16A.

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 20:05
av herrmalin
Äsch, du behöver nog inte vara ett dugg orolig om uttaget är helt och fräscht. Jag har laddat mycket så, utan att skruva ned från default strömstyrka. Använt utomhusuttag delat med robotgräsklipparens laddare. Bilen drar ju inte nämnvärt mer än en gammaldags hederlig kupévärmare som går på fulla spjut.
Skadar förstås inte att känna med handen att uttaget på sin höjd blir ljummet. Och vara beredd att byta uttaget om några år, värme påskyndar åldring.

/Mats

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 20:08
av MaxE
Knappt man vågar säga det men vi har laddat via vanligt vägguttag i snart 3 år. Ställer ner till 8A för säkerhetsskull.

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 20:25
av Swede1
herrmalin skrev:
Äsch, du behöver nog inte vara ett dugg orolig om uttaget är helt och fräscht. Jag har laddat mycket så, utan att skruva ned från default strömstyrka. Använt utomhusuttag delat med robotgräsklipparens laddare. Bilen drar ju inte nämnvärt mer än en gammaldags hederlig kupévärmare som går på fulla spjut.
Skadar förstås inte att känna med handen att uttaget på sin höjd blir ljummet. Och vara beredd att byta uttaget om några år, värme påskyndar åldring.

/Mats
Hm, jag har blivit mer försiktig, laddat över 5 år på mest schuko (vanlig kontakt), var obekymrad förut med 9 A, men numer drar jag helst ner till 6A om jag inte har bråttom och koll på elsystemet. Gillar inte när kontakten blir varm, dessutom kan det vara svaga punkter på andra kopplingar än just i kontakten. (Sätt absolut inte något emellan laddaren och bilen, än möjligen en bra skarvsladd och sänk då till 6A) Vanliga kontakter är gjorda för max en timmes belastning av 20 A. Sett för många halvsmälta kontakter i motorvärmaruttag etc. Varje kontaktyta ökar resistansen och kan ge värme. Dra aldrig ur kontakten när du laddar. :o Eller så brassar du på och låter säkringarna gå…eller kontakten smälta 8-) Ett garage brann ner pga en timer satt emellan laddsladden och kontakten. Det finns laddkablar med termostat som slår ifrån vid värmeutveckling.

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 20:34
av niclassoderlund
Hehe .. kanske bästa att ta publik laddstolpe tills min 3fas laddbox är klar. Inte lätt detta 8-)

Mvh Niclas

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 20:40
av Swede1
niclassoderlund skrev:
Hehe .. kanske bästa att ta publik laddstolpe tills min 3fas laddbox är klar. Inte lätt detta 8-)

Mvh Niclas
Nejdå, jag har kört över 5 år utan att kontakter smält eller brunnit, det kan du också göra, skruva ner till 6-8A, skicka tillbaka laddboxen, köp skumpa istället. :D

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Postat: 22 sep 2021 20:40
av Niklas Z
niclassoderlund skrev:
Hehe .. kanske bästa att ta publik laddstolpe tills min 3fas laddbox är klar. Inte lätt detta 8-)

Mvh Niclas
Hur gammalt är ditt hus?