Sida 1 av 1

Chassit på M3

Postat: 21 sep 2021 18:29
av Dexter86
MiC modellerna, har dom aluchassit som Y eller är det pure iron i dom fortfarande?
Y kör dom med/i gigapress/casting?

Re: Chassit på M3

Postat: 22 sep 2021 11:14
av taliz
Ehh va? Har alltid varit en kombo av stål och alu, och det är det oavsett var den är tillverkad för såväl 3 som Y.

Det är först i Berlin och Texas man kommer använda den nya ”gigapress”. Men det förändrar inte förhållandet mellan stål/alu AFAIK, utan gör bara att visa delar inte längre behöver monteras ihop. Istället för flera mindre bitar blir det en större.

Re: Chassit på M3

Postat: 22 sep 2021 12:01
av Sebastian+
taliz skrev:
Ehh va? Har alltid varit en kombo av stål och alu, och det är det oavsett var den är tillverkad för såväl 3 som Y.

Det är först i Berlin och Texas man kommer använda den nya ”gigapress”. Men det förändrar inte förhållandet mellan stål/alu AFAIK, utan gör bara att visa delar inte längre behöver monteras ihop. Istället för flera mindre bitar blir det en större.
Jag har för mig att jag sett på Munro Live att Model Y redan pressas i större delar medan Model 3 svetsas ihop av mindre delar. Men kan minnas fel.

Han pratade om fördelarna med Model Y som har de större delarna och han kunde inte förstå att dom inte gjorde så på Model 3 vilket han även konfronterade Elon Musk med. Musk svarade att dom inte hade tid att bygga om produktionslinan för Model 3 för att göra denna ändringen och gjorde liknelsen med att det är svårt att byta alla 4 hjulen på en buss medan den kör i 80km/h och inte får stanna.

Fördelarna med de större delarna i Model Y är bland annat att det är mycket lättare att få bra passform/minska panel gaps.

Re: Chassit på M3

Postat: 22 sep 2021 12:08
av Tellus
Sebastian+ skrev:
taliz skrev:
Ehh va? Har alltid varit en kombo av stål och alu, och det är det oavsett var den är tillverkad för såväl 3 som Y.

Det är först i Berlin och Texas man kommer använda den nya ”gigapress”. Men det förändrar inte förhållandet mellan stål/alu AFAIK, utan gör bara att visa delar inte längre behöver monteras ihop. Istället för flera mindre bitar blir det en större.
Jag har för mig att jag sett på Munro Live att Model Y redan pressas i större delar medan Model 3 svetsas ihop av mindre delar. Men kan minnas fel.

Han pratade om fördelarna med Model Y som har de större delarna och han kunde inte förstå att dom inte gjorde så på Model 3 vilket han även konfronterade Elon Musk med. Musk svarade att dom inte hade tid att bygga om produktionslinan för Model 3 för att göra denna ändringen och gjorde liknelsen med att det är svårt att byta alla 4 hjulen på en buss medan den kör i 80km/h och inte får stanna.

Fördelarna med de större delarna i Model Y är bland annat att det är mycket lättare att få bra passform/minska panel gaps.
Denna intervju


Re: Chassit på M3

Postat: 22 sep 2021 12:40
av Dexter86
Jaha ooohfan! Det visste jag inte
Vill minnas Autogefuhl eller vad han heter sa att hela chassit va i alu, måste varit okoncentrerad då hehe
Så egentligen är det mest troligt dom kör gigapress till Model 3 när och om den kommer igång i Berlin ?

Re: Chassit på M3

Postat: 22 sep 2021 15:43
av tesla newbie
Alla Model Y från Shanghai har bakdelen av chassit gjuten i ett stycke aluminium (giga casting), men fronten är fortfarande av stål. Inga Model 3 har giga casting:
m3my.PNG
Berlin/Texas bilarna kommer även ha fronten gjuten i aluminium:
1_d5a4f0e3-f0e8-4ce0-ac5b-b870203f236b_1024x1024.jpg