Chassit på M3
Postat: 21 sep 2021 18:29
MiC modellerna, har dom aluchassit som Y eller är det pure iron i dom fortfarande?
Y kör dom med/i gigapress/casting?
Y kör dom med/i gigapress/casting?
Jag har för mig att jag sett på Munro Live att Model Y redan pressas i större delar medan Model 3 svetsas ihop av mindre delar. Men kan minnas fel.taliz skrev:Ehh va? Har alltid varit en kombo av stål och alu, och det är det oavsett var den är tillverkad för såväl 3 som Y.
Det är först i Berlin och Texas man kommer använda den nya ”gigapress”. Men det förändrar inte förhållandet mellan stål/alu AFAIK, utan gör bara att visa delar inte längre behöver monteras ihop. Istället för flera mindre bitar blir det en större.
Denna intervjuSebastian+ skrev:Jag har för mig att jag sett på Munro Live att Model Y redan pressas i större delar medan Model 3 svetsas ihop av mindre delar. Men kan minnas fel.taliz skrev:Ehh va? Har alltid varit en kombo av stål och alu, och det är det oavsett var den är tillverkad för såväl 3 som Y.
Det är först i Berlin och Texas man kommer använda den nya ”gigapress”. Men det förändrar inte förhållandet mellan stål/alu AFAIK, utan gör bara att visa delar inte längre behöver monteras ihop. Istället för flera mindre bitar blir det en större.
Han pratade om fördelarna med Model Y som har de större delarna och han kunde inte förstå att dom inte gjorde så på Model 3 vilket han även konfronterade Elon Musk med. Musk svarade att dom inte hade tid att bygga om produktionslinan för Model 3 för att göra denna ändringen och gjorde liknelsen med att det är svårt att byta alla 4 hjulen på en buss medan den kör i 80km/h och inte får stanna.
Fördelarna med de större delarna i Model Y är bland annat att det är mycket lättare att få bra passform/minska panel gaps.