Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Postat: 21 sep 2021 16:24
Gustafsson skrev:
Tror inte det är tanken. Volymbilarna blir ju billigare. Antalet bilar i de högre prisklasserna är försvinnande litet sett till totalen. Model S och E-Tron kommer aldrig säljas i volymer så stora att det spelar någon större roll. Däremot får nog billigare bilar en rejäl skjuts. Blir t ex betydligt mer sannolikt att jag skaffar en Cupra Born som andrabil nu.Off Grid Byggaren skrev:Kommer detta innebära en rusning till dyra elbilar före 1 juli år 2022?
Tycker att vid varje ändring är det många som tar ut en ny bil innan det datumet.
Är alla dessa ändringar egentligen för att fler nya bilar ska säljas?
chaffis75 skrev:Kan tycka ändringen känns rimlig (utan att tittat på detaljerna) men man borde tänkt på redan innan, lite täta ändringar minst sagt.
Sen hoppas jag detta bara gäller nya bilar, dvs inte retroaktivt för då är de verkligen inte ok.
Nect skrev:Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).
Förmånsvärde helt ren Cross Turismo: 14 080:- / mån.Nicke Nyfiken skrev:Nect skrev:Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).![]()
![]()
![]()
Är det så?
Har du några siffror på kostnader?
Jag rekommenderar varmt att köra dessa scenarios genom Teslakalkylen, dom där siffrorna är ju väldigt svåra att jämföra, förmånsvärdet är ju före skatt, sen tillkommer kostnaden för företagsleasing, sen skall kostnader före/efter skatt vägas mot varandra etc.Nect skrev:Förmånsvärde helt ren Cross Turismo: 14 080:- / mån.Nicke Nyfiken skrev:Nect skrev:Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).![]()
![]()
![]()
Är det så?
Har du några siffror på kostnader?
Privatleasing 36 mån/ 1500 mil per år.
13 699:-/månaden
Inkl service, försäkring.
Med några tillval.
https://www.blocket.se/vi/97018018.htm
Beror på om man har brutto och nettoavdrag.fth skrev:Jag rekommenderar varmt att köra dessa scenarios genom Teslakalkylen, dom där siffrorna är ju väldigt svåra att jämföra, förmånsvärdet är ju före skatt, sen tillkommer kostnaden för företagsleasing, sen skall kostnader före/efter skatt vägas mot varandra etc.Nect skrev:Förmånsvärde helt ren Cross Turismo: 14 080:- / mån.Nicke Nyfiken skrev:Nect skrev:Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).![]()
![]()
![]()
Är det så?
Har du några siffror på kostnader?
Privatleasing 36 mån/ 1500 mil per år.
13 699:-/månaden
Inkl service, försäkring.
Med några tillval.
https://www.blocket.se/vi/97018018.htm
Teslakalkylen gör allt detta och lite till, jag skulle själv aldrig fatta ett beslut om hur jag skall finansiera nästa bilköp utan den hjälpen.
/fth
Det är ju inte helt enkelt att räkna på på ett generellt sätt eftersom om du lönekompenserar så ökar ju även utdelningen givet ett företag som här goda intäkter och låga kostnader. Nettoavdraget går tillbaka in i bolaget osv.Nect skrev:Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
Inte lätt att driva företag!spacecoin skrev:Det är ju inte helt enkelt att räkna på på ett generellt sätt eftersom om du lönekompenserar så ökar ju även utdelningen givet ett företag som här goda intäkter och låga kostnader.Nect skrev:Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
Så det är många parametrar att tänkta på.
Ja, det är tufftNect skrev:Inte lätt att driva företag!spacecoin skrev:Det är ju inte helt enkelt att räkna på på ett generellt sätt eftersom om du lönekompenserar så ökar ju även utdelningen givet ett företag som här goda intäkter och låga kostnader.Nect skrev:Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
Så det är många parametrar att tänkta på.![]()
Jag har en egen räknesnurra som tar hänsyn till min totala nettoårsinkomst räknat både på lön och utdelning. Så det slår lite olika beroende på leasingavgift och förmånsvärde kontra vad bilen kostar privat