Sida 1 av 1

Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 15 sep 2021 09:55
av tesla newbie
Nu har den spanska bilkanalen km77 testat Model Y i undanmanöver:
Riktigt bra resultat, framför allt för att vara en SUV/CUV. Den klarar i stort sett samma ingångshastighet som Model 3:

Det jag är mest imponerad av är att den knappt ser ut att kränga alls! Bekräftar också hur det kändes när jag provkörde den.

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 15 sep 2021 10:46
av Off Grid Byggaren
Vi får väl vänta tills Teknikens värld fått testa på sin bana.

En del andra bilar har ju slagit runt då......

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 15 sep 2021 22:17
av Nicke Nyfiken
Off Grid Byggaren skrev:
Vi får väl vänta tills Teknikens värld fått testa på sin bana.

En del andra bilar har ju slagit runt då......
Vad är det vi ska vänta på?

Menar du att spanjorerna gjort fel som inte fått bilen att slå runt, eller menar du att det bara är Teknikens världs test som betyder något?

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 15 sep 2021 22:38
av Off Grid Byggaren
Jag menar att TV provocerar bilarna väldigt hårt i sin älg test.

Inget fel med Spanska testet, liknar mer normal körning med rejäl undanmanöver och riktigt bra väghållning på MY.

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 15 sep 2021 22:44
av Pasjostrom
TV lastar alltid bilen till angiven maxvikt när de kör älgtestet. Men för Model Y tror jag inte det blir någon stor skillnad, maxlasten är så begränsad.

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 15 sep 2021 22:50
av Off Grid Byggaren
Har det framkommit varför lastvikten är så begränsad?

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 16 sep 2021 08:12
av Zalman3
Tesla MY utklassar både Toyota RAV4.




Screenshot_20210916-080149_Facebook.jpg



Och VW ID4.
Screenshot_20210916-080640_YouTube.jpg

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 16 sep 2021 11:27
av tesla newbie
Off Grid Byggaren skrev:
Jag menar att TV provocerar bilarna väldigt hårt i sin älg test.

Inget fel med Spanska testet, liknar mer normal körning med rejäl undanmanöver och riktigt bra väghållning på MY.
TV:s test har ju fått en del kritik eftersom de inte släpper gasen utan har konstant gaspådrag under hela testet:



Sedan ska man komma ihåg att älgtestet (både det spanska och det svenska :-) ) är mer ett test av bilarnas ESP-system än av deras väghållning. Ford Focus klarar till exempel högre hastighet än Porsche 911. Km77 har också testat en Xantia Activa och den klarade inte alls lika hög hastighet som i TV:

Möjligtvis kan man väl få en uppfattning om hur mycket bilen kränger vid kraftig kurvtagning genom att titta på undanmanöverprov.

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 16 sep 2021 19:00
av GreenMachine
tesla newbie skrev:
Nu har den spanska bilkanalen km77 testat Model Y i undanmanöver:
Riktigt bra resultat, framför allt för att vara en SUV/CUV. Den klarar i stort sett samma ingångshastighet som Model 3:

Det jag är mest imponerad av är att den knappt ser ut att kränga alls! Bekräftar också hur det kändes när jag provkörde den.
Mest imponerad över hur dom lyckades hitta en älg i Spanien :lol:

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 16 sep 2021 19:05
av Hertsh
tesla newbie skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag menar att TV provocerar bilarna väldigt hårt i sin älg test.

Inget fel med Spanska testet, liknar mer normal körning med rejäl undanmanöver och riktigt bra väghållning på MY.
TV:s test har ju fått en del kritik eftersom de inte släpper gasen utan har konstant gaspådrag under hela testet:



Sedan ska man komma ihåg att älgtestet (både det spanska och det svenska :-) ) är mer ett test av bilarnas ESP-system än av deras väghållning. Ford Focus klarar till exempel högre hastighet än Porsche 911. Km77 har också testat en Xantia Activa och den klarade inte alls lika hög hastighet som i TV:

Möjligtvis kan man väl få en uppfattning om hur mycket bilen kränger vid kraftig kurvtagning genom att titta på undanmanöverprov.
Släppa gasen vid undanmanöver är farligt, då får du sladd. Speciellt på bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Hinner du bromsa innan du svänger, toppen.

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 16 sep 2021 19:11
av Nicke Nyfiken
Hertsh skrev:
tesla newbie skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag menar att TV provocerar bilarna väldigt hårt i sin älg test.

Inget fel med Spanska testet, liknar mer normal körning med rejäl undanmanöver och riktigt bra väghållning på MY.
TV:s test har ju fått en del kritik eftersom de inte släpper gasen utan har konstant gaspådrag under hela testet:



Sedan ska man komma ihåg att älgtestet (både det spanska och det svenska :-) ) är mer ett test av bilarnas ESP-system än av deras väghållning. Ford Focus klarar till exempel högre hastighet än Porsche 911. Km77 har också testat en Xantia Activa och den klarade inte alls lika hög hastighet som i TV:

Möjligtvis kan man väl få en uppfattning om hur mycket bilen kränger vid kraftig kurvtagning genom att titta på undanmanöverprov.
Släppa gasen vid undanmanöver är farligt, då får du sladd. Speciellt på bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Hinner du bromsa innan du svänger, toppen.
Eftersom 99% av alla bilförare släpper gasen i en paniksituation pga hinder på vägen, så är det mer relevant att testa de egenskaperna än att hålla på som TV gör och hålla kvar gasen under hela undanmanövern.

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 16 sep 2021 19:47
av Zalman3
Tesla MY klarar 83 km/h.
Porsche Taycan 78 km/h.


En tar sig igenom i 82 km / h, en annan med 83 km / h. Det högre värdet motsvarar det som uppnås med modell 3 . Båda elbilarna betedde sig nästan identiskt, rapporterar moderatorn, vilket är enastående med tanke på storlek och vikt på modell Y.

Tesla snabbare än Porsche Taycan
Styrningen, chassituning och ESP i Tesla, som är ny för Europa, är bra gjort, säger km77.com. Det är en av de bästa bilarna som någonsin har utsatts för älgtest, enligt videon. Faktum är att den klarade sig betydligt bättre än Porsche Taycan sportelbil. Den översta versionen av portalen, Turbo S, bestämde sig för att göra just det för ett år sedan . Porsche är betydligt plattare än Model Y och till och med något än Model 3, men den är också tyngre. Med en initialhastighet på mer än 78 km / h kunde den tyska elbilen inte styras genom testet utan att röra en kon.
https://teslamag.de/news/model-y-elchte ... ycan-41173

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 17 sep 2021 11:09
av tesla newbie
Nicke Nyfiken skrev:
Eftersom 99% av alla bilförare släpper gasen i en paniksituation pga hinder på vägen, så är det mer relevant att testa de egenskaperna än att hålla på som TV gör och hålla kvar gasen under hela undanmanövern.
De flesta släpper nog inte bara gasen utan tvärnitar dessutom innan de väjer. TV:s test går ju ut på att testa gränserna för bilens ESP system vid konstant hastighet och fullastad bil. Ett intressant test visserligen, men har svårt att tro att någon bilförare skulle ha sinnesnärvaro nog att hålla konstant gas genom en undanmanöver.

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 17 sep 2021 11:35
av Zalman3
tesla newbie skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Eftersom 99% av alla bilförare släpper gasen i en paniksituation pga hinder på vägen, så är det mer relevant att testa de egenskaperna än att hålla på som TV gör och hålla kvar gasen under hela undanmanövern.
De flesta släpper nog inte bara gasen utan tvärnitar dessutom innan de väjer. TV:s test går ju ut på att testa gränserna för bilens ESP system vid konstant hastighet och fullastad bil. Ett intressant test visserligen, men har svårt att tro att någon bilförare skulle ha sinnesnärvaro nog att hålla konstant gas genom en undanmanöver.
Min arbetsgivare skickade mig på en kurs.
Vi fick göra älgtestet och lära oss att bromsa och väja.

Körde med och utan ABS.

På grusväg är det nästan omöjligt att väja undan en älg i hög fart och fortfarande vara kvar på vägen, utan ABS.

Med ABS var det att inte fega utan trycka i rejält på bromsen och inse att kanske 50% av styrningen blev bromsning så man fick styra mera för att köra dit man ville.

Många trycker nog inte tillräckligt på bromsen och utnyttjar därmed inte ABS fördelen fullt ut.

Med det sagt är det viktigt att bilen har låg tyngdpunkt för att den ska kännas säker. Fossil SUVar är läskigt vingliga.
Och ABS/antisladd ska vara rätt kalibrerade så bilen känns förutsägbar och trygg.

Returkast är inte kul.

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 17 sep 2021 11:58
av Nicke Nyfiken
tesla newbie skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Eftersom 99% av alla bilförare släpper gasen i en paniksituation pga hinder på vägen, så är det mer relevant att testa de egenskaperna än att hålla på som TV gör och hålla kvar gasen under hela undanmanövern.
De flesta släpper nog inte bara gasen utan tvärnitar dessutom innan de väjer. TV:s test går ju ut på att testa gränserna för bilens ESP system vid konstant hastighet och fullastad bil. Ett intressant test visserligen, men har svårt att tro att någon bilförare skulle ha sinnesnärvaro nog att hålla konstant gas genom en undanmanöver.
Det finns en del självutnämnda superchaufförer här på forumet som aldrig släpper gasen i en paniksituation, men utöver det så har du naturligtvis rätt.

Det är mer relevant att göra testet på ett sätt som speglar verkligheten, och testar ESP-systemets förmåga att hantera bilen under kraftig inbromsning under undanmanövern.

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 17 sep 2021 17:29
av Aida
Zalman3 skrev:
tesla newbie skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Eftersom 99% av alla bilförare släpper gasen i en paniksituation pga hinder på vägen, så är det mer relevant att testa de egenskaperna än att hålla på som TV gör och hålla kvar gasen under hela undanmanövern.
De flesta släpper nog inte bara gasen utan tvärnitar dessutom innan de väjer. TV:s test går ju ut på att testa gränserna för bilens ESP system vid konstant hastighet och fullastad bil. Ett intressant test visserligen, men har svårt att tro att någon bilförare skulle ha sinnesnärvaro nog att hålla konstant gas genom en undanmanöver.
Min arbetsgivare skickade mig på en kurs.
Vi fick göra älgtestet och lära oss att bromsa och väja.

Körde med och utan ABS.

På grusväg är det nästan omöjligt att väja undan en älg i hög fart och fortfarande vara kvar på vägen, utan ABS.

Med ABS var det att inte fega utan trycka i rejält på bromsen och inse att kanske 50% av styrningen blev bromsning så man fick styra mera för att köra dit man ville.

Många trycker nog inte tillräckligt på bromsen och utnyttjar därmed inte ABS fördelen fullt ut.

Med det sagt är det viktigt att bilen har låg tyngdpunkt för att den ska kännas säker. Fossil SUVar är läskigt vingliga.
Och ABS/antisladd ska vara rätt kalibrerade så bilen känns förutsägbar och trygg.

Returkast är inte kul.
Exakt. Men alla (tror jag) nya bilar har ju bromskraftförstärkare som ger full broms om du trycker häftigt på bromspedalen men inte så hårt det går - just för att det visat sog att folk inte trycker så hårt som det behövs (alltså såsom du säger)

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 28 sep 2021 16:29
av Nicke Nyfiken
Off Grid Byggaren skrev:
Vi får väl vänta tills Teknikens värld fått testa på sin bana.

En del andra bilar har ju slagit runt då......
Då är det slut på väntan.

I 72 km/h klarar Mustang Mach-E inte att hålla sig kvar på körbanan utan hasar ut i vägrenen. Beteendet är klart underkänt och undermåligt.

Både Hyundai Ioniq 5 och Skoda Enyaq klarar samma älgtest med 72 km/h som ingångshastighet, och Tesla Model Y smiter igenom smidigt i 75 km/h.
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsu ... nyhetsbrev

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 28 sep 2021 16:44
av jonasl
Har de kört Model 3? Intressant att veta skillnaden mot Y.

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 28 sep 2021 17:23
av AAKEE
tesla newbie skrev:
[

Sedan ska man komma ihåg att älgtestet (både det spanska och det svenska :-) ) är mer ett test av bilarnas ESP-system än av deras väghållning. Ford Focus klarar till exempel högre hastighet än Porsche 911. Km77 har också testat en Xantia Activa och den klarade inte alls lika hög hastighet som i TV:

Möjligtvis kan man väl få en uppfattning om hur mycket bilen kränger vid kraftig kurvtagning genom att titta på undanmanöverprov.
Exakt, lastväxlingen som uppstår vid gassläppet alla torde göra om de måste tokväja för en älg påverkar bilen en hel del, speciellt de bilar som har sämre väghållning. Genom att inte släppa gasen minskar man sannolikt risken för kasst med svårhanterad bil som resultat.

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 28 sep 2021 17:25
av Mickep
Pasjostrom skrev:
TV lastar alltid bilen till angiven maxvikt när de kör älgtestet. Men för Model Y tror jag inte det blir någon stor skillnad, maxlasten är så begränsad.
*ktsss *auch burn!

lite elakt.

Re: Spanskt älgtest av Model Y

Postat: 28 sep 2021 21:35
av Bjelke
Pasjostrom skrev:
TV lastar alltid bilen till angiven maxvikt när de kör älgtestet. Men för Model Y tror jag inte det blir någon stor skillnad, maxlasten är så begränsad.
Och där har vi ju förklaring till Teslas val av begränsad maxlast… :lol: