Sida 1 av 1

Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 20:24
av toppencola
Hej

Jag ska köpa min första elbil och har bestämt mig för Tesla Model 3, men jag har däremot inte bestämt mig för om det blir en LR eller Performance. Det som får mig att tveka är om Performance inte kommer ha skön komfort på grund av 20" däcken samt hårdare fjädring och att Performance är sänkt kanske är negativt. Teslan kommer vara en daily driver och bor runt Göteborgsområdet. Kommer köpa till Teslas vinterdäck oavsett LR eller P.

Samtidigt så känns det jävligt tråkigt att köpa en LR och ångra att man inte tog Performance..

Söker egentligen någon att bolla med då jag själv inte kan bestämma mig..

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 20:36
av Remuz
Köper du privat så ta en P säger jag, kanske färgat av att jag gjorde det själv. Den är inte mycket dyrare och man får rätt mycket mer. 20" har inte så dålig komfort, men förbrukning går upp en del. Kör med 18" på vintern och har ungefär samma förbrukning då trots skillnaden i temp.

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 20:41
av toppencola
Remuz skrev:
Köper du privat så ta en P säger jag, kanske färgat av att jag gjorde det själv. Den är inte mycket dyrare och man får rätt mycket mer. 20" har inte så dålig komfort, men förbrukning går upp en del. Kör med 18" på vintern och har ungefär samma förbrukning då trots skillnaden i temp.
Ja, jag köper privat. Har du fått punktering än? Ser vissa på Youtube som "klagar" lite på att 20" däcken är känsliga, jag kör givetvis alltid superlugnt då jag kommer från en RS3a men sambon gnällde över att jag var så petig med att ta det lugnt över kanter etc..

Tesla vill ha 43 100 för sina vinterdäck, vilka vinterdäck har du och vad blev prislappen?

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 20:50
av Tellus
Ingen skillnad på komfort på vår performance 20" vs sr+ 18"
Med reservation att Fremont monterat "fel" fjädrar och dämpare på någon av dom och isåfall är det nog sr+ som fått performancefjädrar, då många säger att 18" är bekvämare och tystare. Dock oklart om dom ägt/kört båda.
Den enda skillnaden är att performance är LITE stötigare under 50km/t på dålig väg.
Eller så är sr+ stötigare än LR pga att den är bra mycket lättare.

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 21:05
av dave
toppencola skrev:
Remuz skrev:
Köper du privat så ta en P säger jag, kanske färgat av att jag gjorde det själv. Den är inte mycket dyrare och man får rätt mycket mer. 20" har inte så dålig komfort, men förbrukning går upp en del. Kör med 18" på vintern och har ungefär samma förbrukning då trots skillnaden i temp.
Ja, jag köper privat. Har du fått punktering än? Ser vissa på Youtube som "klagar" lite på att 20" däcken är känsliga, jag kör givetvis alltid superlugnt då jag kommer från en RS3a men sambon gnällde över att jag var så petig med att ta det lugnt över kanter etc..

Tesla vill ha 43 100 för sina vinterdäck, vilka vinterdäck har du och vad blev prislappen?
Inte op men Teslas 18" passar inte på Performance så de du fått offert för är nog Überturbines med vinterdäck på, har fått en likadan själv. Den som skrev har sannolikt aftermarket däck.

Blir The New Aero för min del i vinter. Får se hur de fungerar men verkar ok.

Provkörde LR innan jag köpte P. Enda som är intressant med LR är att man kan få dragkrok, annars en nobrainer när jag köpte pga priskillnaden.

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 21:22
av toppencola
dave skrev:
toppencola skrev:
Remuz skrev:
Köper du privat så ta en P säger jag, kanske färgat av att jag gjorde det själv. Den är inte mycket dyrare och man får rätt mycket mer. 20" har inte så dålig komfort, men förbrukning går upp en del. Kör med 18" på vintern och har ungefär samma förbrukning då trots skillnaden i temp.
Ja, jag köper privat. Har du fått punktering än? Ser vissa på Youtube som "klagar" lite på att 20" däcken är känsliga, jag kör givetvis alltid superlugnt då jag kommer från en RS3a men sambon gnällde över att jag var så petig med att ta det lugnt över kanter etc..

Tesla vill ha 43 100 för sina vinterdäck, vilka vinterdäck har du och vad blev prislappen?
Inte op men Teslas 18" passar inte på Performance så de du fått offert för är nog Überturbines med vinterdäck på, har fått en likadan själv. Den som skrev har sannolikt aftermarket däck.

Blir The New Aero för min del i vinter. Får se hur de fungerar men verkar ok.

Provkörde LR innan jag köpte P. Enda som är intressant med LR är att man kan få dragkrok, annars en nobrainer när jag köpte pga priskillnaden.
Skönt att höra, det lutar med andra ord mot en Performance!

Det är dessa vinterdäck jag menar från Teslas hemsida.

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 21:34
av Remuz
Jag köpte ABSwheels med hjälp av en forummedlem här. Strax under 11k inkl däck med 18" turbin och TPMS. Minns inte exakt vad fälgen hette nu, men jag rekommenderar verkligen 18" på vintern. 19" och 20" ser bättre ut , men 18" har lägre förbrukning.

Ingen punktering, men jag har pluggkit i bilen, samt kompressor. Har lagat många punkteringar i livet, men ingen på min 3P.

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 21:36
av dave
toppencola skrev:
dave skrev:
toppencola skrev:
Remuz skrev:
Köper du privat så ta en P säger jag, kanske färgat av att jag gjorde det själv. Den är inte mycket dyrare och man får rätt mycket mer. 20" har inte så dålig komfort, men förbrukning går upp en del. Kör med 18" på vintern och har ungefär samma förbrukning då trots skillnaden i temp.
Ja, jag köper privat. Har du fått punktering än? Ser vissa på Youtube som "klagar" lite på att 20" däcken är känsliga, jag kör givetvis alltid superlugnt då jag kommer från en RS3a men sambon gnällde över att jag var så petig med att ta det lugnt över kanter etc..

Tesla vill ha 43 100 för sina vinterdäck, vilka vinterdäck har du och vad blev prislappen?
Inte op men Teslas 18" passar inte på Performance så de du fått offert för är nog Überturbines med vinterdäck på, har fått en likadan själv. Den som skrev har sannolikt aftermarket däck.

Blir The New Aero för min del i vinter. Får se hur de fungerar men verkar ok.

Provkörde LR innan jag köpte P. Enda som är intressant med LR är att man kan få dragkrok, annars en nobrainer när jag köpte pga priskillnaden.
Skönt att höra, det lutar med andra ord mot en Performance!

Det är dessa vinterdäck jag menar från Teslas hemsida.
Ah just det. Kollade detta när jag fick bilen i mars så lite dimmigt minne. Fick också offert på de men fel färg med silver så bad om offert för uberturbine och det kostade 60'+ .

Performance helt klart kul men LR säkert bra val också. Mindre prisskillnad när jag köpte, då gick LR på 649' och P 689'. Tycker prissäkningen för LR är rimlig men P kanske något dyr nu...

Annat som påverkar helhetserbjudandet sen dess också som förmånsvärde (min är företagsbil), bra deal i slutet av Q1 samt miljöbonus. Allt skiljer sig lite idag. P mer sällsynt än LR iaf

Privat tycker jag hjärtat kan få styra 100% :)

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 21:57
av AAKEE
toppencola skrev:
Ja, jag köper privat. Har du fått punktering än? Ser vissa på Youtube som "klagar" lite på att 20" däcken är känsliga, jag kör givetvis alltid superlugnt då jag kommer från en RS3a men sambon gnällde över att jag var så petig med att ta det lugnt över kanter etc..

Tesla vill ha 43 100 för sina vinterdäck, vilka vinterdäck har du och vad blev prislappen?
Jag valde P och är väldigt nöjd. Vad jsg mätt mig till verkar inte min 21P var märkbart lägre än en LR. Oklart om fjädringen är hårdare på P än LR men min A5 med S-chassie (30mm lägre) är betydligt hårdare och betydligt mindre mjuk än Teslan. Upplever faktiskt M3P:n mjukate trots att jag nu sönkt den med H&R fjädrar.
Börjar vara gubbe(50+) och har fått lite mer krav på komfort än förr men har inga problem alls med M3P original.

Jag köpte vinterhjul vid sidan av då jag inte ville ha dubbfritt och dessutom bli skinnad på köpet.
Köpte 19” fälgar och michelin x-ice north 4.

De 18” som säljs till LR passar inte och dessutom var det Hakka 9 när jag köpte bil vilket är så dåligt att jag hoppas Nokia skäms ögonen ur sig.

Det enda att tänka på är att se till att få rätt trycksensorer till 2021 och nyare M3 ( BLE, lågenergi blåtands. Alla såna fungerar inte med tesla. Jag har köpt original från Tesla)

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 22:07
av martinot
Skulle jag köpt privat så hade jag nog tagit P. Mycket prisvärd som privatbil!

(Som förmånsbil valde jag LR främst pga. beskattningsskäl.)

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 22:07
av toppencola
AAKEE skrev:
toppencola skrev:
Ja, jag köper privat. Har du fått punktering än? Ser vissa på Youtube som "klagar" lite på att 20" däcken är känsliga, jag kör givetvis alltid superlugnt då jag kommer från en RS3a men sambon gnällde över att jag var så petig med att ta det lugnt över kanter etc..

Tesla vill ha 43 100 för sina vinterdäck, vilka vinterdäck har du och vad blev prislappen?
Jag valde P och är väldigt nöjd. Vad jsg mätt mig till verkar inte min 21P var märkbart lägre än en LR. Oklart om fjädringen är hårdare på P än LR men min A5 med S-chassie (30mm lägre) är betydligt hårdare och betydligt mindre mjuk än Teslan. Upplever faktiskt M3P:n mjukate trots att jag nu sönkt den med H&R fjädrar.
Börjar vara gubbe(50+) och har fått lite mer krav på komfort än förr men har inga problem alls med M3P original.

Jag köpte vinterhjul vid sidan av då jag inte ville ha dubbfritt och dessutom bli skinnad på köpet.
Köpte 19” fälgar och michelin x-ice north 4.

De 18” som säljs till LR passar inte och dessutom var det Hakka 9 när jag köpte bil vilket är så dåligt att jag hoppas Nokia skäms ögonen ur sig.

Det enda att tänka på är att se till att få rätt trycksensorer till 2021 och nyare M3 ( BLE, lågenergi blåtands. Alla såna fungerar inte med tesla. Jag har köpt original från Tesla)
Det var detta jag ville läsa! Jag är snart 30 och sålde precis min 2020 RS3a så har den att jämföra med så därför det lutar mot en Performance också. Är man van vid fart så är det svårt att byta ner sig..

Gällande vinterdäck är jag nog lite för lat för att bråka om priset och leta alternativ, känns skönt att beställa direkt från Tesla då bilen troligtvis kommer komma i december så då har man det fixat redan. Funderar på om bilen kommer komma med vinterdäcken monterade, hade vart skönt att få däcken levererade direkt till däckhotellet :)

Det blir en Performance!

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 22:09
av easyliving
Du sa det själv. LR är ganska låg men P är ännu lägre. Beror väl på var man kör men min LR känns låg på gropiga grusvägar och den har tagit i över hemmabyggda farthinder på privatvägar.

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 22:18
av toppencola
easyliving skrev:
Du sa det själv. LR är ganska låg men P är ännu lägre. Beror väl på var man kör men min LR känns låg på gropiga grusvägar och den har tagit i över hemmabyggda farthinder på privatvägar.
Sånt här vill man inte höra, haha.. Jag kör aldrig på dåliga grusvägar men jag tänker givetvis på väggupp och normala hinder på våra svenska vägar. Bilen får inte vara så låg att det blir ett problem..

Jag hade inga problem med min RS3a som verkar vara 106mm efter snabb Googling och M3P verkar vara 140mm så är det nog inga problem.

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 22:33
av pefreli
Jag stod själv i valet mellan LR och P men valde LR denna gång. Äger privat.

Anledningen var framförallt prisskillnaden på 90 tkr när man köper ny LR lagerbil. Tidigare har det varit ca 50 tkr. Hade man inte prissänkt LR så mkt hade det blivit en P.

Tycker jag bilen saknar pulver kan jag köpa till boosten för 20 tkr så man kommer ner till 3,9 s men tror att jag kommer vara mer än nöjd med befintliga 4,4 s.

Tittar man på TCO tror jag dock inte att en P hade blivit så mkt dyrare egentligen. Kanske 1-2 tusenlappar i månaden sett över 2 års ägande.

Kanske det blir en P nästa gång. ;)
Nästa gång det är dax att köpa har P antagligen 4680 batterier samt slipad prestanda med 0-100 under 3 s.

Visst är det kul att spekulera! :mrgreen:

Sen vill jag tillägga att om man kommer från en RS3 så hade jag nog satsat på en P! Då byter man upp sig prestandamässigt. ;)

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 22:51
av AAKEE
toppencola skrev:
Det var detta jag ville läsa! Jag är snart 30 och sålde precis min 2020 RS3a så har den att jämföra med så därför det lutar mot en Performance också. Är man van vid fart så är det svårt att byta ner sig..

Gällande vinterdäck är jag nog lite för lat för att bråka om priset och leta alternativ, känns skönt att beställa direkt från Tesla då bilen troligtvis kommer komma i december så då har man det fixat redan. Funderar på om bilen kommer komma med vinterdäcken monterade, hade vart skönt att få däcken levererade direkt till däckhotellet :)

Det blir en Performance!
Köper man med vinterdäck ttor jag man får dem monterade och sommardäcken i koffert/baksätet fällt.
Är du bara medveten och nöjd med dubbfritt så finns det nog ingen snledning att inte köpa via Tesla(utom möjligen priset).

Lycka till till ett bra val! :D

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 23:03
av easyliving
toppencola skrev:
easyliving skrev:
Du sa det själv. LR är ganska låg men P är ännu lägre. Beror väl på var man kör men min LR känns låg på gropiga grusvägar och den har tagit i över hemmabyggda farthinder på privatvägar.
Sånt här vill man inte höra, haha.. Jag kör aldrig på dåliga grusvägar men jag tänker givetvis på väggupp och normala hinder på våra svenska vägar. Bilen får inte vara så låg att det blir ett problem..

Jag hade inga problem med min RS3a som verkar vara 106mm efter snabb Googling och M3P verkar vara 140mm så är det nog inga problem.
Det är väl LR som är 140 mm? Tror P är lägre men då har du ändå marginal om du klarar dig på 106 mm.

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 13 sep 2021 23:34
av AAKEE
toppencola skrev:
easyliving skrev:
Du sa det själv. LR är ganska låg men P är ännu lägre. Beror väl på var man kör men min LR känns låg på gropiga grusvägar och den har tagit i över hemmabyggda farthinder på privatvägar.
Sånt här vill man inte höra, haha.. Jag kör aldrig på dåliga grusvägar men jag tänker givetvis på väggupp och normala hinder på våra svenska vägar. Bilen får inte vara så låg att det blir ett problem..

Jag hade inga problem med min RS3a som verkar vara 106mm efter snabb Googling och M3P verkar vara 140mm så är det nog inga problem.
Jag har tjyvmätt två LR och inte fått fram någon mätbar skillnad varken fram ”lr” bak mot min P före jag sänkte den. Skiljer det är det i så fall under centimetern?
Innan sänkning var det ingen större skillnad mot min A5 sportback med S-chassiet.
( efter H&R är den dock nog så låg. Ser bra ut men är inte helt smidigt. Den är definitivt ingen terrängbil med sänksatsen :shock: )

Kommer man från S/RS-Audis är det inget att fundera på. P är det solklara valet.

Long Range eller Performance?

Postat: 14 sep 2021 10:49
av taliz
Definitivt inga problem med farthinder med en P.
Det är ingen låg sportbil. Tvärtom är den väldigt ”osportig” på det sättet. Precis som vilken standard Volvo som helst typ.

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 14 sep 2021 10:53
av Stegas
Definitivt en LR, köp sen accelerationspakrtet som finns om du nu behöver lite mer, men du kan ju få Dragkrok på LR och det tror jag ökar andrahandsvärdet, jämfört med alla P bilar som folk kommer anta ha körts väldigt hårt.

Jag har 19" på min lr och definitivt stötigare än andra bilar, skulle aldrig vilja ha 20". Men det är bara min åsikt :)

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 14 sep 2021 11:03
av pefreli
Det här med att dragkrok ökar andrahandsvärdet är inget jag sett ännu. Personligen hade jag inte betalt mer för dragkrok på andrahandsmarknaden. Har ingen nytta av den, trots att jag bor i villa. Sparar hellre 15 tusen och köper en bil utan krok.

Däremot tror jag att man kan räkna med att man får tillbaka pengarna om man köper dragkrok. Så på det sättet skadar det ju inte med en krok.

Jag köper en ny LR men kommer byta till 20 tum. Har 19 tum på befintliga LR idag men tycker 20 tum passar bilen mkt bättre. 19 tum blir det till vinterdäcken. :)

Sen är jag inte överförtjust i Uberturbine-fälgarna på P. Men smaken är som baken och fälg/däck går att sälja.

Re: Long Range eller Performance?

Postat: 14 sep 2021 12:22
av Imolarot
Vet inte hur petig du är men har ju betydligt mer komfort i min M3P (runt Göteborg...) än vad jag haft i mina tidigare bilar (A35, M2, osv). Så tycker inte komforten är något problem alls. Men kommer folk från någon SUV med ballongdäck eller liknande har man väl andra preferenser. Du som kommer från en RS3 lär ju inte tycka det är ett problem antagligen. Sedan är visserligen M3P sänkt men den är hög som ett hus ändå, 3-4 cm högre markfrigång än vad min M2 hade t.ex. Hade aldrig några problem med den heller.