Sida 1 av 1
Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 04:17
av Zalman3
Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump".
Engineering and technology company Bosch has unveiled a new charging cable for electric vehicles equipped without the traditional “charging brick.” The manufacturer shared new details of the EV cord ahead of its world premiere at IAA Mobility in Munich this week.
https://electrek.co/2021/09/08/bosch-un ... ing-brick/
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 09:30
av jonasl
Spännande att se hur den hamnar i pris jämfört med den som redan finns.
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 09:31
av BjornS
Märkligt av dem att påstå att de är först i världen när Metron sålt boxlösa laddkablar i flera år:
https://eauto.si/metron-shop/product-ca ... -chargers/
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 09:56
av fth
Det är dock den första kabeln i sitt slag som jag har sett som både hanterar Type 2 och schuko, den enda jag sett tidigare är JuiceBooster, och den har ju tyvärr en rejäl klump på kabeln.
Det här är något som alltid retat mig, att man skall behöva släpa på två tunga kablar bara för att det är olika kontakter i ena änden, att kombinera schuko, CEE och Type 2 upp till 22 kW trefas i samma kabel borde ju vara en no-brainer enligt mig.
Bosch-kabeln verkar dock endast klara 2.3 kW över schuko, och det nämns inget om trefas, så den här kabeln ser inte ut att vara den lösning jag efterlyser tyvärr.
/fth
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 10:00
av HelectriC
hade man kunnat byta ut både typ2 och schuko med denna så hade det varit riktigt bra. Men nånting säger mig att den kommer kosta fläsk.
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 10:03
av jonasl
fth skrev:
Det är dock den första kabeln i sitt slag som jag har sett som både hanterar Type 2 och schuko, den enda jag sett tidigare är JuiceBooster, och den har ju tyvärr en rejäl klump på kabeln.
Sant, missade att den klarar type 2 också. Verkar ju rätt trevligt om priset blir rätt.
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 10:15
av fth
jonasl skrev:Sant, missade att den klarar type 2 också. Verkar ju rätt trevligt om priset blir rätt.
Ja, men det verkar som sagt endast vara schuko och endast 10A, det funkar nog för dom flesta, men det vore ju trevligt med CEE en- och trefas upp till 32A.
/fth
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 10:18
av fth
fth skrev:jonasl skrev:Sant, missade att den klarar type 2 också. Verkar ju rätt trevligt om priset blir rätt.
Ja, men det verkar som sagt endast vara schuko och endast 10A, det funkar nog för dom flesta, men det vore ju trevligt med CEE en- och trefas upp till 32A.
/fth
Förtydligande: över Type 2 klarar den upp till 22 kW, dvs 32A, men över
schuko endast 2.3 kW, dvs 10A, till synes inget stöd för trefas annat än via Type 2, inte heller stöd för CEE enfas 16A.
/fth
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 14:01
av BjornS
fth skrev:Det är dock den första kabeln i sitt slag som jag har sett som både hanterar Type 2 och schuko, den enda jag sett tidigare är JuiceBooster, och den har ju tyvärr en rejäl klump på kabeln.
Det här är något som alltid retat mig, att man skall behöva släpa på två tunga kablar bara för att det är olika kontakter i ena änden, att kombinera schuko, CEE och Type 2 upp till 22 kW trefas i samma kabel borde ju vara en no-brainer enligt mig.
Metron-sladden kan faktiskt det. Du kan koppla in antingen Schuko-adapter AC05 eller Type2-adapter AC03 i trefashandsken och på så sätt använda samma laddsladd för både Schuko, Type2 och CEE.
https://eauto.si/metron-shop/product/ad ... to-schuko/
https://eauto.si/metron-shop/product/ad ... -3-x-16-a/
Jag skickade en fråga till dem för att vara säker och de bekräftar att det funkar så:
Metron skrev:Björn skrev:
Hi,
Can I combine AC03 and PC05A to get the functionality of a CC05?
I.e. to be able to charge from both Type2 and CEE sockets without needing two full separate cables.
Hello Björn,
Yes, you are correct. With this combination you could charge with PC05A at a charging station.
(Nej jag har inget affärsintresse i Metron, men jag är en nöjd kund.)
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 14:09
av fth
BjornS skrev:fth skrev:Det är dock den första kabeln i sitt slag som jag har sett som både hanterar Type 2 och schuko, den enda jag sett tidigare är JuiceBooster, och den har ju tyvärr en rejäl klump på kabeln.
Det här är något som alltid retat mig, att man skall behöva släpa på två tunga kablar bara för att det är olika kontakter i ena änden, att kombinera schuko, CEE och Type 2 upp till 22 kW trefas i samma kabel borde ju vara en no-brainer enligt mig.
Metron-sladden kan faktiskt det. Du kan koppla in antingen Schuko-adapter AC05 eller Type2-adapter AC03 i trefashandsken och på så sätt använda samma laddsladd för både Schuko, Type2 och CEE.
https://eauto.si/metron-shop/product/ad ... to-schuko/
https://eauto.si/metron-shop/product/ad ... -3-x-16-a/
Jag skickade en fråga till dem för att vara säker och de bekräftar att det funkar så:
Metron skrev:Björn skrev:
Hi,
Can I combine AC03 and PC05A to get the functionality of a CC05?
I.e. to be able to charge from both Type2 and CEE sockets without needing two full separate cables.
Hello Björn,
Yes, you are correct. With this combination you could charge with PC05A at a charging station.
(Nej jag har inget affärsintresse i Metron, men jag är en nöjd kund.)
Jo, den kombon funkar förstås, jag har själv en liknande adapter Type 2 - CEE trefas som jag kan använda på detta sätt med min Tesla UMC.
Det är ju dock varken en integrerad eller elegant lösning, det finns t.ex. inget som hindrar vem som helst från att koppla ur laddningen, varför jag inte vill använda min adapter på det här sättet på offentliga laddplatser, utan blir tvungen att ha med min blå sladd ändå.
/fth
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 14:15
av BjornS
fth skrev:Det är ju dock varken en integrerad eller elegant lösning, det finns t.ex. inget som hindrar vem som helst från att koppla ur laddningen
Är det inte samma sak med Bosch-lösningen? Den bygger ju också på adaptrar.
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 14:21
av fth
BjornS skrev:fth skrev:Det är ju dock varken en integrerad eller elegant lösning, det finns t.ex. inget som hindrar vem som helst från att koppla ur laddningen
Är det inte samma sak med Bosch-lösningen? Den bygger ju också på adaptrar.
Det är lite svårt att avgöra från bilderna, men det är ju iaf ingen "extern" adapter som sätts i serie (som med Type 2-CEE-adaptern), en central del av konstruktionen byts ju uppenbarligen beroende på användning.
Är den korrekt utförd (enligt mig) så skall kopplingen mellan sladden och den utbytbara delen låsas så att den inte går att koppla isär under användning.
/fth
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 14:25
av fth
fth skrev:Är den korrekt utförd (enligt mig) så skall kopplingen mellan sladden och den utbytbara delen låsas så att den inte går att koppla isär under användning.
Definitivt för Type 2 iaf, jag vet inte ens om det egentligen är tillåtet enligt standarden att ha en sladd som går att dela på under användning? Både box och bil låser ju sladden under laddning, har man en koppling däremellan som går att bryta hur som helst så kringgår man ju helt den säkerhetsåtgärden, det kanske kan ställa till med problem i box och/eller bil?
/fth
Re: Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump"
Postat: 09 sep 2021 20:05
av martinot
Zalman3 skrev:Bosch lanserar en smidig laddkabel utan "klump".
Engineering and technology company Bosch has unveiled a new charging cable for electric vehicles equipped without the traditional “charging brick.” The manufacturer shared new details of the EV cord ahead of its world premiere at IAA Mobility in Munich this week.
https://electrek.co/2021/09/08/bosch-un ... ing-brick/
Bra nyhet!
Mycket kul att se sådana här smarta kombo-lösningar, och bra med fler portabla EVSE utan "klump/box" på kabeln.
Kommer den även med stöd för trefas CEE (förhoppningsvis - om inte så känns det som en enormt stor miss)?