Nu är det Yoke ratt som gäller
Postat: 08 sep 2021 10:38
Toyota.
Volkswagen
Mercedes
Volkswagen
Mercedes
Nu var ju ifs VW före Tesla med att visa upp Yoke och det har välbfunnits i motorsportvärlden en tid.. så det är väl snarare Tesla som kopierar andra om det skett kopiering?Peter Andersson skrev:Känns som alla tror att de måste kopiera Tesla.
Visar med all önskvärd tydlighet hur fega de traditionella biltillverkarna är.
Väldigt märkligt att man "måste" kopiera Tesla.Esterox skrev:Trist, kommer inte gå att köpa en enda bil i framtiden isåfall.
Zalman3 skrev:Väldigt märkligt att man "måste" kopiera Tesla.Esterox skrev:Trist, kommer inte gå att köpa en enda bil i framtiden isåfall.
Men jag blir oroad över Europeisk bilindustri, hur ryggradslösa man är.
Känns som både Tesla och Kineser är mera fria i tanken och vågar ta ut svängarna mera.
Fossilbilsförsäljaren:
Visserligen har vår elbil litet batteri, laddar långsamt och har hög förbrukning.
Men du får med en Yokeratt i alla fall!
![]()
![]()
Jo, jag är själv ganska tveksam till vad en yoke förbättrar på en vanlig personbil (är snarare rädd att det kan bli något av en försämring).wheels skrev:Väldigt dålig "fluga". När man har gjort en sväng, så vill man ju låta ratten glida i handen så att man lätt kan bestämma färdriktningen.
Om man nu inte har ett halvt varv styrutslag åt vardera riktningen
SwedishAdvocate skrev:
Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.
Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...
Spola fram till 20:48...
"This is a question nobody asked and an answer nobody wanted. It's just for Twitter"SwedishAdvocate skrev:
Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.
Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...
Spola fram till 20:48...
Tror det är en vanesak. Har du kört någon bil med touchknappar en längre sammanhängande period? Jag älskar ID4'ans touch knappar på ratten efter att ha vant mig vid den. Mycket bättre funktionalitet jämfört med min tidigare bils fysiska knappar. En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.martinot skrev:Jo, jag är själv ganska tveksam till vad en yoke förbättrar på en vanlig personbil (är snarare rädd att det kan bli något av en försämring).wheels skrev:Väldigt dålig "fluga". När man har gjort en sväng, så vill man ju låta ratten glida i handen så att man lätt kan bestämma färdriktningen.
Om man nu inte har ett halvt varv styrutslag åt vardera riktningen
Mest illa tycker jag dock trenden med touch-knappar istället för fysiska knappar är. Alltså inte intstrument/infotianmentskärm (där fungerar touch bra), men vanliga knappar på rattar som byts från mekaniska till touch. Gillar verkligen inte alls den trenden, och detta ser jag som den potentiellt största missen på ny MS/MX.
Den löser problemet med att man inte ser mer än halva instrumentbrädan. Handhavandet är nog också en vanesak skulle jag säga. Hur ofta gör man mer än ett halvt rattutslag i vardagen?iAkita skrev:En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
Det är nog mer individuellt än en vanesak. Vissa gillar det och andra vänjer sig aldrig. Min kollega t ex som kört ID3 i drygt ett år har precis sålt den för att byta upp sig till en lite större bil och det blev en Enyaq istället för en ID4 enbart för att han hatade touchknapparna på ratten.iAkita skrev:
Tror det är en vanesak. Har du kört någon bil med touchknappar en längre sammanhängande period? Jag älskar ID4'ans touch knappar på ratten efter att ha vant mig vid den. Mycket bättre funktionalitet jämfört med min tidigare bils fysiska knappar.
Yoken har sina nackdelar men det går garanterat att ta sig igenom den där banan utan att vifta som en idiot. Edmunds har varit sura på Tesla länge och det märktes i den här recensionen. Edmunds ägs av Carmax som är den största handlaren av begagnade bilar i USA. Det har varit massa konstigt krångel mellan Carmax och Tesla senaste åren. Tesla förbjöd tom Carmax att sälja begagnade Teslabilar under en längre period.DanneLKPG skrev:"This is a question nobody asked and an answer nobody wanted. It's just for Twitter"SwedishAdvocate skrev:
Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.
Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...
Spola fram till 20:48...
Bra sagt! Ser ut som att han ska slå ihjäl sig själv med flygande armar när han försöker använda den i kurvorna...
Oj, så han föredrar en separat spak där man måste ta handen från ratten för att justera hastigheten när den adaptiva farthållaren är påslagen? Det är inte lätt att tillfredställa alla, själv skulle jag välja bort Enyaq av enbart den anledningen! Så du har nog rätt i att det snarare är individuella preferenser som avgör vad man tycker om det.Nicke Nyfiken skrev:Det är nog mer individuellt än en vanesak. Vissa gillar det och andra vänjer sig aldrig. Min kollega t ex som kört ID3 i drygt ett år har precis sålt den för att byta upp sig till en lite större bil och det blev en Enyaq istället för en ID4 enbart för att han hatade touchknapparna på ratten.iAkita skrev:
Tror det är en vanesak. Har du kört någon bil med touchknappar en längre sammanhängande period? Jag älskar ID4'ans touch knappar på ratten efter att ha vant mig vid den. Mycket bättre funktionalitet jämfört med min tidigare bils fysiska knappar.
Man kan säga att han var ganska tydlig med vad han tyckte om touchknapparna.
Tesla försöker inte lösa ett problem som inte finns. Uppmärksamhet är det enda man vill åstadkomma med en yoke.infelicitas skrev:Den löser problemet med att man inte ser mer än halva instrumentbrädan. Handhavandet är nog också en vanesak skulle jag säga. Hur ofta gör man mer än ett halvt rattutslag i vardagen?iAkita skrev:En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
Tycker videon är lite vinklad, men visst det är ju inte i sak fel. Ska man köra sakta och svänga mycket så bör man välja en vanlig ratt.
Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.Jordad skrev:Yoken har sina nackdelar men det går garanterat att ta sig igenom den där banan utan att vifta som en idiot. Edmunds har varit sura på Tesla länge och det märktes i den här recensionen. Edmunds ägs av Carmax som är den största handlaren av begagnade bilar i USA. Det har varit massa konstigt krångel mellan Carmax och Tesla senaste åren. Tesla förbjöd tom Carmax att sälja begagnade Teslabilar under en längre period.DanneLKPG skrev:"This is a question nobody asked and an answer nobody wanted. It's just for Twitter"SwedishAdvocate skrev:
Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.
Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...
Spola fram till 20:48...
Bra sagt! Ser ut som att han ska slå ihjäl sig själv med flygande armar när han försöker använda den i kurvorna...
Det var mycket som var överdrivet kritiskt och han avfärdade hela bilen som en meningslös marknadsföringsploj. Det är nog inte en helt rättvis bedömningdd88 skrev:Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.
Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Det gamla gråa tråkiga fungerar. Sen är det väl egentligen inte ratten det är fel på (kan ju diskuteras) utan implementeringen. Man har ersatt en hel ratt med en halv utan att göra nödvändiga förändringar för att det ska komma upp i samma nivå som det man ersatt. Hade den haft variabel styrning så är jag säker på att ratten fått ett annat mottagande.Jordad skrev:Det var mycket som var överdrivet kritiskt och han avfärdade hela bilen som en meningslös marknadsföringsploj. Det är nog inte en helt rättvis bedömningdd88 skrev:Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.
Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Jag är inte en multimiljonär i en cocktailbar men hade ändå gärna kört runt i en meningslösa marknadsförningspoj varje dag och njutit av det. Tycker yoken ser rolig ut. Har man svårt för saker som är annorlunda som yoken så finns det mängder med nya bilar som är samma gamla gråa tråkiga som det alltid har varit. Vill man ha långsammare bil så finns det med.
Jordad skrev:Det var mycket som var överdrivet kritiskt och han avfärdade hela bilen som en meningslös marknadsföringsploj. Det är nog inte en helt rättvis bedömningdd88 skrev:Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.
Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Jag är inte en multimiljonär i en cocktailbar men hade ändå gärna kört runt i en meningslösa marknadsförningspoj varje dag och njutit av det. Tycker yoken ser rolig ut. Har man svårt för saker som är annorlunda som yoken så finns det mängder med nya bilar som är samma gamla gråa tråkiga som det alltid har varit. Vill man ha långsammare bil så finns det med.
Är du en sådan som sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?Nicke Nyfiken skrev:Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.