Sida 1 av 3

Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 10:38
av Zalman3
Toyota.
original-1.jpg


Volkswagen
Screenshot_20210908-103727_YouTube.jpg


Mercedes
Screenshot_20210908-103703_YouTube.jpg

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 11:15
av Peter Andersson
Känns som alla tror att de måste kopiera Tesla.
Visar med all önskvärd tydlighet hur fega de traditionella biltillverkarna är.

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 11:17
av Esterox
Trist, kommer inte gå att köpa en enda bil i framtiden isåfall.

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 11:31
av Bjelke
Allt ovan är väl koncept-bilar men visst får man en konstig magkänsla av det (nej jag tror
inte ett smack på F1-prylar i bilar som ska köras på vanliga vägar…typ…)

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 11:34
av Maw
Peter Andersson skrev:
Känns som alla tror att de måste kopiera Tesla.
Visar med all önskvärd tydlighet hur fega de traditionella biltillverkarna är.
Nu var ju ifs VW före Tesla med att visa upp Yoke och det har välbfunnits i motorsportvärlden en tid.. så det är väl snarare Tesla som kopierar andra om det skett kopiering? ;)

Däremot är det nog bara Tesla som vakt att utrusta personbilar i priduktion med Yoke och det kanske inte var så smart så länge bilarna inte är självkörande. :)

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 11:36
av Zalman3
Esterox skrev:
Trist, kommer inte gå att köpa en enda bil i framtiden isåfall.
Väldigt märkligt att man "måste" kopiera Tesla.

Men jag blir oroad över Europeisk bilindustri, hur ryggradslösa man är.

Känns som både Tesla och Kineser är mera fria i tanken och vågar ta ut svängarna mera.

Fossilbilsförsäljaren:
Visserligen har vår elbil litet batteri, laddar långsamt och har hög förbrukning.
Men du får med en Yokeratt i alla fall!
:shock: :? :lol:

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 11:59
av SwedishAdvocate
Verkar som vi kommit fram till 'Kampen om Ratten'...

Och gissar att det bara är de som har möjlighet att köpa nya bilar med viss regelbundenhet som kommer kunna delta i den.

Blir väl typ BMW/Mini, Porsche, Jaguar, Mazda, Alfa, Honda och Nissan som kommer hålla ut längst. Kanske Peugeot och Renault med...

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 12:10
av wheels
Väldigt dålig "fluga". När man har gjort en sväng, så vill man ju låta ratten glida i handen så att man lätt kan bestämma färdriktningen.
Om man nu inte har ett halvt varv styrutslag åt vardera riktningen

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 12:10
av MWall
Zalman3 skrev:
Esterox skrev:
Trist, kommer inte gå att köpa en enda bil i framtiden isåfall.
Väldigt märkligt att man "måste" kopiera Tesla.

Men jag blir oroad över Europeisk bilindustri, hur ryggradslösa man är.

Känns som både Tesla och Kineser är mera fria i tanken och vågar ta ut svängarna mera.

Fossilbilsförsäljaren:
Visserligen har vår elbil litet batteri, laddar långsamt och har hög förbrukning.
Men du får med en Yokeratt i alla fall!
:shock: :? :lol:

Kan du visa nån bild på en produktionsbil som har yoke då? Det där är bara konceptbilar. Där har det väl förekommit yoke före Tesla?

Kineser fria i tanken... Ja du. :lol:

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 12:48
av martinot
wheels skrev:
Väldigt dålig "fluga". När man har gjort en sväng, så vill man ju låta ratten glida i handen så att man lätt kan bestämma färdriktningen.
Om man nu inte har ett halvt varv styrutslag åt vardera riktningen
Jo, jag är själv ganska tveksam till vad en yoke förbättrar på en vanlig personbil (är snarare rädd att det kan bli något av en försämring).

Mest illa tycker jag dock trenden med touch-knappar istället för fysiska knappar är. Alltså inte intstrument/infotianmentskärm (där fungerar touch bra), men vanliga knappar på rattar som byts från mekaniska till touch. Gillar verkligen inte alls den trenden, och detta ser jag som den potentiellt största missen på ny MS/MX.

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 13:00
av Teslaspolen
Och det är fult som stryk i samtliga renderingar. :?

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 13:51
av SwedishAdvocate


Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 14:18
av MWall
SwedishAdvocate skrev:

Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...

Model S är helt död för mig. Inte enbart pga yoke men det är en stor del i det hela.

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 15:49
av DanneLKPG
SwedishAdvocate skrev:


Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...
"This is a question nobody asked and an answer nobody wanted. It's just for Twitter"

Bra sagt! Ser ut som att han ska slå ihjäl sig själv med flygande armar när han försöker använda den i kurvorna...

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 15:59
av iAkita
martinot skrev:
wheels skrev:
Väldigt dålig "fluga". När man har gjort en sväng, så vill man ju låta ratten glida i handen så att man lätt kan bestämma färdriktningen.
Om man nu inte har ett halvt varv styrutslag åt vardera riktningen
Jo, jag är själv ganska tveksam till vad en yoke förbättrar på en vanlig personbil (är snarare rädd att det kan bli något av en försämring).

Mest illa tycker jag dock trenden med touch-knappar istället för fysiska knappar är. Alltså inte intstrument/infotianmentskärm (där fungerar touch bra), men vanliga knappar på rattar som byts från mekaniska till touch. Gillar verkligen inte alls den trenden, och detta ser jag som den potentiellt största missen på ny MS/MX.
Tror det är en vanesak. Har du kört någon bil med touchknappar en längre sammanhängande period? Jag älskar ID4'ans touch knappar på ratten efter att ha vant mig vid den. Mycket bättre funktionalitet jämfört med min tidigare bils fysiska knappar. En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 16:23
av infelicitas
iAkita skrev:
En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
Den löser problemet med att man inte ser mer än halva instrumentbrädan. Handhavandet är nog också en vanesak skulle jag säga. Hur ofta gör man mer än ett halvt rattutslag i vardagen?
Tycker videon är lite vinklad, men visst det är ju inte i sak fel. Ska man köra sakta och svänga mycket så bör man välja en vanlig ratt.

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 16:25
av Nicke Nyfiken
iAkita skrev:

Tror det är en vanesak. Har du kört någon bil med touchknappar en längre sammanhängande period? Jag älskar ID4'ans touch knappar på ratten efter att ha vant mig vid den. Mycket bättre funktionalitet jämfört med min tidigare bils fysiska knappar.
Det är nog mer individuellt än en vanesak. Vissa gillar det och andra vänjer sig aldrig. Min kollega t ex som kört ID3 i drygt ett år har precis sålt den för att byta upp sig till en lite större bil och det blev en Enyaq istället för en ID4 enbart för att han hatade touchknapparna på ratten.
Man kan säga att han var ganska tydlig med vad han tyckte om touchknapparna. :lol:

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 16:33
av Jordad
DanneLKPG skrev:
SwedishAdvocate skrev:


Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...
"This is a question nobody asked and an answer nobody wanted. It's just for Twitter"

Bra sagt! Ser ut som att han ska slå ihjäl sig själv med flygande armar när han försöker använda den i kurvorna...
Yoken har sina nackdelar men det går garanterat att ta sig igenom den där banan utan att vifta som en idiot. Edmunds har varit sura på Tesla länge och det märktes i den här recensionen. Edmunds ägs av Carmax som är den största handlaren av begagnade bilar i USA. Det har varit massa konstigt krångel mellan Carmax och Tesla senaste åren. Tesla förbjöd tom Carmax att sälja begagnade Teslabilar under en längre period.

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 16:34
av iAkita
Nicke Nyfiken skrev:
iAkita skrev:

Tror det är en vanesak. Har du kört någon bil med touchknappar en längre sammanhängande period? Jag älskar ID4'ans touch knappar på ratten efter att ha vant mig vid den. Mycket bättre funktionalitet jämfört med min tidigare bils fysiska knappar.
Det är nog mer individuellt än en vanesak. Vissa gillar det och andra vänjer sig aldrig. Min kollega t ex som kört ID3 i drygt ett år har precis sålt den för att byta upp sig till en lite större bil och det blev en Enyaq istället för en ID4 enbart för att han hatade touchknapparna på ratten.
Man kan säga att han var ganska tydlig med vad han tyckte om touchknapparna. :lol:
Oj, så han föredrar en separat spak där man måste ta handen från ratten för att justera hastigheten när den adaptiva farthållaren är påslagen? Det är inte lätt att tillfredställa alla, själv skulle jag välja bort Enyaq av enbart den anledningen! Så du har nog rätt i att det snarare är individuella preferenser som avgör vad man tycker om det.

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 16:37
av Nicke Nyfiken
infelicitas skrev:
iAkita skrev:
En yoke har jag dock svårt att se poängen med eller vilket problem den löster, precis som du. Som bäst kan den väl bli lika bra som en vanlig ratt.
Den löser problemet med att man inte ser mer än halva instrumentbrädan. Handhavandet är nog också en vanesak skulle jag säga. Hur ofta gör man mer än ett halvt rattutslag i vardagen?
Tycker videon är lite vinklad, men visst det är ju inte i sak fel. Ska man köra sakta och svänga mycket så bör man välja en vanlig ratt.
Tesla försöker inte lösa ett problem som inte finns. Uppmärksamhet är det enda man vill åstadkomma med en yoke.

Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.

Har du aldrig kört i stan? Man vrider mer än ett halvt rattutslag varje gång man svänger runt ett gathörn.

Problemet är att man inte kan välja ratt på Model S ännu. Tror dock att det kommer framöver.

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 17:00
av dd88
Jordad skrev:
DanneLKPG skrev:
SwedishAdvocate skrev:


Det här testet finns redan i en annan tråd, men jag tyckte det var högst relevant i den här tråden också.

Det är det första riktiga testet av yoke-ratten som jag sett och tyvärr så är det ju en totalsågning...

Spola fram till 20:48...
"This is a question nobody asked and an answer nobody wanted. It's just for Twitter"

Bra sagt! Ser ut som att han ska slå ihjäl sig själv med flygande armar när han försöker använda den i kurvorna...
Yoken har sina nackdelar men det går garanterat att ta sig igenom den där banan utan att vifta som en idiot. Edmunds har varit sura på Tesla länge och det märktes i den här recensionen. Edmunds ägs av Carmax som är den största handlaren av begagnade bilar i USA. Det har varit massa konstigt krångel mellan Carmax och Tesla senaste åren. Tesla förbjöd tom Carmax att sälja begagnade Teslabilar under en längre period.
Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.

Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 17:34
av Jordad
dd88 skrev:
Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.

Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Det var mycket som var överdrivet kritiskt och han avfärdade hela bilen som en meningslös marknadsföringsploj. Det är nog inte en helt rättvis bedömning :?

Jag är inte en multimiljonär i en cocktailbar men hade ändå gärna kört runt i en meningslösa marknadsförningspoj varje dag och njutit av det. Tycker yoken ser rolig ut. Har man svårt för saker som är annorlunda som yoken så finns det mängder med nya bilar som är samma gamla gråa tråkiga som det alltid har varit. Vill man ha långsammare bil så finns det med.

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 18:42
av dd88
Jordad skrev:
dd88 skrev:
Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.

Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Det var mycket som var överdrivet kritiskt och han avfärdade hela bilen som en meningslös marknadsföringsploj. Det är nog inte en helt rättvis bedömning :?

Jag är inte en multimiljonär i en cocktailbar men hade ändå gärna kört runt i en meningslösa marknadsförningspoj varje dag och njutit av det. Tycker yoken ser rolig ut. Har man svårt för saker som är annorlunda som yoken så finns det mängder med nya bilar som är samma gamla gråa tråkiga som det alltid har varit. Vill man ha långsammare bil så finns det med.
Det gamla gråa tråkiga fungerar. Sen är det väl egentligen inte ratten det är fel på (kan ju diskuteras) utan implementeringen. Man har ersatt en hel ratt med en halv utan att göra nödvändiga förändringar för att det ska komma upp i samma nivå som det man ersatt. Hade den haft variabel styrning så är jag säker på att ratten fått ett annat mottagande.

Men om man bortser från ratten. Vad var han överdrivet kritisk om? Tycker han var väldigt saklig och påläst.

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 19:16
av MWall
Jordad skrev:
dd88 skrev:
Finns ju även massor med lovord i testet samtidigt som det inte finns något ingen klagat på tidigare.

Finns det något som tyder på att han var extra kritisk?
Det var mycket som var överdrivet kritiskt och han avfärdade hela bilen som en meningslös marknadsföringsploj. Det är nog inte en helt rättvis bedömning :?

Jag är inte en multimiljonär i en cocktailbar men hade ändå gärna kört runt i en meningslösa marknadsförningspoj varje dag och njutit av det. Tycker yoken ser rolig ut. Har man svårt för saker som är annorlunda som yoken så finns det mängder med nya bilar som är samma gamla gråa tråkiga som det alltid har varit. Vill man ha långsammare bil så finns det med.

Ja, usch för en gammal grå och trist rund ratt... Tyckte Saab redan på 90-talet

https://driving.ca/features/feature-sto ... -ever-seen

Re: Nu är det Yoke ratt som gäller

Postat: 08 sep 2021 20:04
av Gargamel
Nicke Nyfiken skrev:
Hur sitter du om du bara ser halva instrumentbrädan? Har aldrig upplevt problemet du beskriver.
Är du en sådan som sitter med dubbelvikta armar och vilar hakan på ratten och stolen så långt fram som möjligt?

12-very-real-short-people-struggles-that-all-cute-sized-malaysians-will-know-world-of-buzz-18.jpg