StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?
Postat: 02 sep 2021 04:25
https://www.teslarati.com/tesla-4680-st ... te-charge/
Tesla’s 4680 cell replicated by StoreDot who claims 10-minute charge time.
https://www.teslarati.com/tesla-4680-st ... te-charge/
Tesla’s 4680 cell replicated by StoreDot who claims 10-minute charge time.
Nej det finns det inte. Den här videon är ren fejk. Att ladda ett batteri snabbt en gång kan vem som helst göra.tslaqqq skrev:Finns en stor möjlighet att Tesla har spelat ned sina nya MY från Texas med 4680 o framöver kommer mjukvaru uppgradera o premiera sina tidiga kunder med mycket trevliga features
Nu drog du inte samma slutsats som jag, skit i storedot men vad Tesla kan överraska med framtida mjukvaru uppdateringar på sina Austin bilar kanske kommer överraska även digspacecoin skrev:Nej det finns det inte. Den här videon är ren fejk. Att ladda ett batteri snabbt en gång kan vem som helst göra.tslaqqq skrev:Finns en stor möjlighet att Tesla har spelat ned sina nya MY från Texas med 4680 o framöver kommer mjukvaru uppgradera o premiera sina tidiga kunder med mycket trevliga features
Och Tesla har inte något med denna att göra heller. 4680 är en förpackning, och inte någon innovation som får några större effekter för konsumenter.
Jag upplever att det är rätt stor koncensus att Teslas 4680 är en formfaktor som främst drar ned på tillverkningskostnaden och inte och inte en ny kemi eller på annat sätt en innovation som kommer att "överraska" konsumenten.tslaqqq skrev:Nu drog du inte samma slutsats som jag, skit i storedot men vad Tesla kan överraska med framtida mjukvaru uppdateringar på sina Austin bilar kanske kommer överraska även dig
Polestar investerar i bolag för extrem snabbladdning av bilar
Tanken är att den israeliska tekniken kommer att användas i framtida Polestarmodeller. Storedot utvecklar batterier som skiljer sig åt mot dagens elbilsbatterier – kiseldominerade batterier som också optimeras med AI-teknik.
Supersnabb laddning i framtiden
Bolaget siktar på att kunna producera elbilsbatterier som kan ladda upp bilar för en räckvidd på upp till 160 kilometer på bara fem minuter till 2024. Och om cirka tio år är planen att batterierna ska kunna laddas för en räckvidd på 160 kilometer på bara två minuter.
Enligt Polestar pågår redan tester för hur man kan anpassa Storedots battericellsteknik till Polestars bilar.
Borde få allas bullshtdetektor att reagera.vigorous development and testing, leveraging multiple vectors of our world-class researches
Låt mig gissa att pengarna är slut och att man bara behöver samla in mycket pengar för att någon gång få[JM] skrev:Vad märkligt att ett litet företag på ca 100 anställda hävdar att man slå ett av markandens mest omtalade företag.
Hypa upp sin egen produkt på det sättet har man ju knappast sett förut.
Markandsföring 101.
Kasta in några buzzwords (läs 4680) och hävda att du är minst 50% bättre än befintliga spelare.
Bara den här meningen/formuleringen:Borde få allas bullshtdetektor att reagera.vigorous development and testing, leveraging multiple vectors of our world-class researches
Låt mig gissa att penagrna är slut och att man bara behöver samla in lite pengar till för att snabbt få fram en produkt för masstillverkning....
Hybricons elbussar laddar i ca 600kW, 22ggr per dygn, i upp till 10C.AAKEE skrev:Ladda med 10C, dvs klart på 5-10minuter har man gjort länge i hobbyvärlden med lithiumpolymer-accar.
Jag har ett helt gäng som är märkta 6C och några med 10C.
De kommer dock inte hålla lika länge som ett Teslabatteripack om man gör det ofta.
Snabbladdning är inget nytt, men att snabbladda fort och utan större straff, set finns inte än.
Hur stora packar?Zalman3 skrev:Hybricons elbussar laddar i ca 600kW, 22ggr per dygn, i upp till 10C.AAKEE skrev:Ladda med 10C, dvs klart på 5-10minuter har man gjort länge i hobbyvärlden med lithiumpolymer-accar.
Jag har ett helt gäng som är märkta 6C och några med 10C.
De kommer dock inte hålla lika länge som ett Teslabatteripack om man gör det ofta.
Snabbladdning är inget nytt, men att snabbladda fort och utan större straff, set finns inte än.
Fungerar bra.
Dock är batterierna dyra och har ganska låg densitet.
https://news.cision.com/se/hybricon-bus ... g,c9951007
Hybricon Bus Systems AB (publ) (”Hybricon”) driftsätter idag Europas första batteri-boostade laddstation som minskar belastningen på elnätet med 60%
Hybricon driftsätter idag, som en delleverans av kundorder till Umeå kommunföretag, Europas första batterieboostade laddstation i stadsdelen Carlshöjd i Umeå kommun. Stationen är designad för ultrasnabbladdning med 650kW laddeffekt.
Tekniken är utvecklad av Hybricon Bus Systems AB i syfte att minska belastningen på befintligt stadsnät som inte klarar av att leverera den ström som ultrasnabbladdning kan kräva. Laddstationen innehåller 120 kWh batterikapacitet. Laddstationens batterier laddas kontinuerligt för att sedan vid bussladdning överföra 150% extra effekt utöver vad nätet ensamt kan leverera.
-Hybricons lösning för batteriboostade laddstationer är efterfrågad av kunder med svagare elnät. Hybricon ser ett stort användningsområde genom denna teknik. Främst i stadsdelar med äldre framdraget stadsnät som inte klarar av dagens krav på ultrasnabbladdning av elbussar, säger vd Jonas Hansson.
Artikeln är gammal. VD:n har bytt jobb sedan länge(känner…).Zalman3 skrev:Hybricon kan tydligen ladda i 650kW.
650kW = 1,5C. Som en model 3 LR på SuC V1. Inte 10C, alltså.Batterikapaciteten är på hela 422 kWh vilket möjliggör längre räckvidd i kalla temperaturer.
Nu är vi nere på 1C !Vi har även laddstationer med integrerad batteribackup i sortimentet. Alla våra laddstationer, hela vägen upp till 400 kW, är luftkylda med minimala effektförluster och byggda för utomhusbruk året runt enligt IP-klass 54.
De hade mycket mindre batterier i Hybricon bussen. Den laddas på 3-4 min.AAKEE skrev:Artikeln är gammal. VD:n har bytt jobb sedan länge(känner…).Zalman3 skrev:Hybricon kan tydligen ladda i 650kW.
Laddstationen ä designad för att kunna ladda i 650kW. Betyder ju inte att hybriconbussen tar emot det.
Det är som sagt lätt att ladda med hög C rent tekniskt, men att få batteriet att hålla hyffsat länge kräver tex förvärmning till 50 grader eller mer och för lithiumionbatterier krävs förvärmning för att ens få upp strömstyrkan.
650kW = 1,5C. Som en model 3 LR på SuC V1. Inte 10C, alltså.Batterikapaciteten är på hela 422 kWh vilket möjliggör längre räckvidd i kalla temperaturer.
Lithium titanate (lithium titanium oxide) batteries have extraordinary long life cycles, fast charging and are much safer than other types of lithium based batteries.
The Lithium Titanate (lithium titanium oxide) technology (LTO) is a solution that is most ideal for mobile energy storage. The LTO cells utilize advanced nano-technology processes to produce anodes with a surface area that is substantially larger than that of other types of lithium based batteries.
This advantage allows Lithium Titanate (lithium titanium oxide) batteries to have a life cycle of up to 20,000 cycles as compared to only 2000 in standard lithium based batteries.
Additionally, the efficiency of the Lithium Titanate technology in energy storage solutions allows for a recharge efficiency of up to 98%, much higher than conventional energy storage mechanisms.
Furthermore, Lithium Titanate offers the highest energy to weight ratio seen yet, creating exciting opportunities for its applications for devices that require a low weight battery, such as light vehicles, e-cars and fork lifts.
Lithium Titanate (lithium titanium oxide) batteries for high power solutions also offer the advantage in that they are able to store and deliver current peaks that are between 30 and 100 times that of ordinary lithium batteries.
https://electrek.co/2022/09/08/storedot ... attery-ev/StoreDot ships its ‘100 miles of range in 5 min of charging’ battery samples to EV makers.
In March, electric vehicle battery startup StoreDot said it would produce battery cells that will be able to achieve a charge of 100 miles of range in just five minutes. The Israel-based company has delivered: It’s now shipping production-ready “100in5” EV cell samples to its strategic EV OEM partners and potential customers.