Sida 1 av 1

StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 02 sep 2021 04:25
av Zalman3

Tesla’s 4680 cell replicated by StoreDot who claims 10-minute charge time.
https://www.teslarati.com/tesla-4680-st ... te-charge/

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 20 maj 2022 13:57
av Zalman3
StoreDot demonstrates extreme fast charging (XFC) EV battery tech delivering 100 miles in 5 minutes.

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 20 maj 2022 17:09
av tslaqqq
Finns en stor möjlighet att Tesla har spelat ned sina nya MY från Texas med 4680 o framöver kommer mjukvaru uppgradera o premiera sina tidiga kunder med mycket trevliga features

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 22 maj 2022 20:12
av spacecoin
tslaqqq skrev:
Finns en stor möjlighet att Tesla har spelat ned sina nya MY från Texas med 4680 o framöver kommer mjukvaru uppgradera o premiera sina tidiga kunder med mycket trevliga features
Nej det finns det inte. Den här videon är ren fejk. Att ladda ett batteri snabbt en gång kan vem som helst göra.
Och Tesla har inte något med denna att göra heller. 4680 är en förpackning, och inte någon innovation som får några större effekter för konsumenter.

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 22 maj 2022 23:22
av Zalman3
Storedot säger att de kan ladda 100 miles på 5 minuter.

Tesla säger att det kan ladda 75 miles på 5 minuter, under optimala förhållanden.
Skärmavbild 2022-05-22 kl. 23.19.09.png

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 23 maj 2022 05:02
av tslaqqq
spacecoin skrev:
tslaqqq skrev:
Finns en stor möjlighet att Tesla har spelat ned sina nya MY från Texas med 4680 o framöver kommer mjukvaru uppgradera o premiera sina tidiga kunder med mycket trevliga features
Nej det finns det inte. Den här videon är ren fejk. Att ladda ett batteri snabbt en gång kan vem som helst göra.
Och Tesla har inte något med denna att göra heller. 4680 är en förpackning, och inte någon innovation som får några större effekter för konsumenter.
Nu drog du inte samma slutsats som jag, skit i storedot men vad Tesla kan överraska med framtida mjukvaru uppdateringar på sina Austin bilar kanske kommer överraska även dig

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 23 maj 2022 05:35
av AAKEE
75 mi på 5 min = 230kW på min M3P.
100 mi på 5 min = 307kW.

Inget av dessa verkar omöjligt. 75 på 5 är väl ungefär det man hinner få under bra förhållanden på SuC V3.

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 23 maj 2022 12:19
av spacecoin
tslaqqq skrev:
Nu drog du inte samma slutsats som jag, skit i storedot men vad Tesla kan överraska med framtida mjukvaru uppdateringar på sina Austin bilar kanske kommer överraska även dig
Jag upplever att det är rätt stor koncensus att Teslas 4680 är en formfaktor som främst drar ned på tillverkningskostnaden och inte och inte en ny kemi eller på annat sätt en innovation som kommer att "överraska" konsumenten.

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 23 maj 2022 12:34
av tslaqqq
Ja det blir intressant o se, men tillverkningskostnad och tillverkningshastighet är helt klart det viktigaste även om det vore trevligt med några överraskningar, ex skulle tabless enligt div "experter" möjliggöra snabbare laddning + urladdning då elektronerna inte behöver tryckas in el ut i en spiral utan rakt igenom batteriet och därmed slippa en del "köbildning" vad gäller kapacitet och värmeutveckling.

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 23 maj 2022 12:38
av spacecoin
Då håller du kanske med om att det inte "finns stor möjlighet" som du skrev nyss, utan mer att det på sin höjd finns en viss chans till "att Tesla har spelat ned sina nya MY från Texas med 4680 o framöver kommer mjukvaru uppgradera o premiera sina tidiga kunder med mycket trevliga features".

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 23 maj 2022 12:46
av tslaqqq
Tror chansen är större än du tror 8-)

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 24 maj 2022 20:36
av Maw
Chansen att Storedots teknik ska hamna i en Tesla är nog inte så stor, men förhoppningsvis i en Polestar om 2 år. Polestar 5 kanske?

https://www.gp.se/ekonomi/polestar-inve ... 1.73387123
Polestar investerar i bolag för extrem snabbladdning av bilar
Tanken är att den israeliska tekniken kommer att användas i framtida Polestarmodeller. Storedot utvecklar batterier som skiljer sig åt mot dagens elbilsbatterier – kiseldominerade batterier som också optimeras med AI-teknik.

Supersnabb laddning i framtiden
Bolaget siktar på att kunna producera elbilsbatterier som kan ladda upp bilar för en räckvidd på upp till 160 kilometer på bara fem minuter till 2024. Och om cirka tio år är planen att batterierna ska kunna laddas för en räckvidd på 160 kilometer på bara två minuter.

Enligt Polestar pågår redan tester för hur man kan anpassa Storedots battericellsteknik till Polestars bilar.

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 25 maj 2022 13:05
av [JM]
Vad märkligt att ett litet företag på ca 100 anställda hävdar att man slå ett av markandens mest omtalade företag.
Hypa upp sin egen produkt på det sättet har man ju knappast sett förut.
Markandsföring 101.
Kasta in några buzzwords (läs 4680) och hävda att du är minst 50% bättre än befintliga spelare.

Bara den här meningen/formuleringen:
vigorous development and testing, leveraging multiple vectors of our world-class researches
Borde få allas bullshtdetektor att reagera.


Låt mig gissa att penagrna är slut och att man bara behöver samla in lite pengar till för att snabbt få fram en produkt för masstillverkning....

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 25 maj 2022 16:41
av AAKEE
Ladda med 10C, dvs klart på 5-10minuter har man gjort länge i hobbyvärlden med lithiumpolymer-accar.
Jag har ett helt gäng som är märkta 6C och några med 10C.

De kommer dock inte hålla lika länge som ett Teslabatteripack om man gör det ofta.

Snabbladdning är inget nytt, men att snabbladda fort och utan större straff, set finns inte än.

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 25 maj 2022 21:35
av Bjelke
[JM] skrev:
Vad märkligt att ett litet företag på ca 100 anställda hävdar att man slå ett av markandens mest omtalade företag.
Hypa upp sin egen produkt på det sättet har man ju knappast sett förut.
Markandsföring 101.
Kasta in några buzzwords (läs 4680) och hävda att du är minst 50% bättre än befintliga spelare.

Bara den här meningen/formuleringen:
vigorous development and testing, leveraging multiple vectors of our world-class researches
Borde få allas bullshtdetektor att reagera.


Låt mig gissa att penagrna är slut och att man bara behöver samla in lite pengar till för att snabbt få fram en produkt för masstillverkning....
Låt mig gissa att pengarna är slut och att man bara behöver samla in mycket pengar för att någon gång få
fram en hållbar produkt öht…
Framförallt få in pengar no matter what.
Det är också precis som AAKEE säger, inte svårt med att ladda snabbt men att få det att hålla länge är kruxet,
lite Holy Grail kanske… Dom vill gärna lyckas med detta såklart men det behövs cash och tid.

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 25 maj 2022 21:38
av Zalman3
AAKEE skrev:
Ladda med 10C, dvs klart på 5-10minuter har man gjort länge i hobbyvärlden med lithiumpolymer-accar.
Jag har ett helt gäng som är märkta 6C och några med 10C.

De kommer dock inte hålla lika länge som ett Teslabatteripack om man gör det ofta.

Snabbladdning är inget nytt, men att snabbladda fort och utan större straff, set finns inte än.
Hybricons elbussar laddar i ca 600kW, 22ggr per dygn, i upp till 10C.
Fungerar bra.
Dock är batterierna dyra och har ganska låg densitet.

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 25 maj 2022 21:42
av AAKEE
Zalman3 skrev:
AAKEE skrev:
Ladda med 10C, dvs klart på 5-10minuter har man gjort länge i hobbyvärlden med lithiumpolymer-accar.
Jag har ett helt gäng som är märkta 6C och några med 10C.

De kommer dock inte hålla lika länge som ett Teslabatteripack om man gör det ofta.

Snabbladdning är inget nytt, men att snabbladda fort och utan större straff, set finns inte än.
Hybricons elbussar laddar i ca 600kW, 22ggr per dygn, i upp till 10C.
Fungerar bra.
Dock är batterierna dyra och har ganska låg densitet.
Hur stora packar?

[Edit]Jo, jag kan räkna. Är dom 60kWh?

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 25 maj 2022 21:50
av Zalman3
Hybricon kan tydligen ladda i 650kW.

Hybricon Bus Systems AB (publ) (”Hybricon”) driftsätter idag Europas första batteri-boostade laddstation som minskar belastningen på elnätet med 60%

Hybricon driftsätter idag, som en delleverans av kundorder till Umeå kommunföretag, Europas första batterieboostade laddstation i stadsdelen Carlshöjd i Umeå kommun. Stationen är designad för ultrasnabbladdning med 650kW laddeffekt.

Tekniken är utvecklad av Hybricon Bus Systems AB i syfte att minska belastningen på befintligt stadsnät som inte klarar av att leverera den ström som ultrasnabbladdning kan kräva. Laddstationen innehåller 120 kWh batterikapacitet. Laddstationens batterier laddas kontinuerligt för att sedan vid bussladdning överföra 150% extra effekt utöver vad nätet ensamt kan leverera.

-Hybricons lösning för batteriboostade laddstationer är efterfrågad av kunder med svagare elnät. Hybricon ser ett stort användningsområde genom denna teknik. Främst i stadsdelar med äldre framdraget stadsnät som inte klarar av dagens krav på ultrasnabbladdning av elbussar, säger vd Jonas Hansson.
https://news.cision.com/se/hybricon-bus ... g,c9951007

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 25 maj 2022 23:25
av AAKEE
Zalman3 skrev:
Hybricon kan tydligen ladda i 650kW.
Artikeln är gammal. VD:n har bytt jobb sedan länge(känner…).

Laddstationen ä designad för att kunna ladda i 650kW. Betyder ju inte att hybriconbussen tar emot det.

Det är som sagt lätt att ladda med hög C rent tekniskt, men att få batteriet att hålla hyffsat länge kräver tex förvärmning till 50 grader eller mer och för lithiumionbatterier krävs förvärmning för att ens få upp strömstyrkan.
Batterikapaciteten är på hela 422 kWh vilket möjliggör längre räckvidd i kalla temperaturer.
650kW = 1,5C. Som en model 3 LR på SuC V1. Inte 10C, alltså.

[Edit]
Vi har även laddstationer med integrerad batteribackup i sortimentet. Alla våra laddstationer, hela vägen upp till 400 kW, är luftkylda med minimala effektförluster och byggda för utomhusbruk året runt enligt IP-klass 54.
Nu är vi nere på 1C !

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 25 maj 2022 23:55
av Zalman3
AAKEE skrev:
Zalman3 skrev:
Hybricon kan tydligen ladda i 650kW.
Artikeln är gammal. VD:n har bytt jobb sedan länge(känner…).

Laddstationen ä designad för att kunna ladda i 650kW. Betyder ju inte att hybriconbussen tar emot det.

Det är som sagt lätt att ladda med hög C rent tekniskt, men att få batteriet att hålla hyffsat länge kräver tex förvärmning till 50 grader eller mer och för lithiumionbatterier krävs förvärmning för att ens få upp strömstyrkan.
Batterikapaciteten är på hela 422 kWh vilket möjliggör längre räckvidd i kalla temperaturer.
650kW = 1,5C. Som en model 3 LR på SuC V1. Inte 10C, alltså.
De hade mycket mindre batterier i Hybricon bussen. Den laddas på 3-4 min.
600kw ger 30kWh på 3 min.
Med så litet batteri är man tvungen att ladda 22 ggr per dygn.

Lithium titanate (lithium titanium oxide) batteries have extraordinary long life cycles, fast charging and are much safer than other types of lithium based batteries.

The Lithium Titanate (lithium titanium oxide) technology (LTO) is a solution that is most ideal for mobile energy storage. The LTO cells utilize advanced nano-technology processes to produce anodes with a surface area that is substantially larger than that of other types of lithium based batteries.

This advantage allows Lithium Titanate (lithium titanium oxide) batteries to have a life cycle of up to 20,000 cycles as compared to only 2000 in standard lithium based batteries.

Additionally, the efficiency of the Lithium Titanate technology in energy storage solutions allows for a recharge efficiency of up to 98%, much higher than conventional energy storage mechanisms.

Furthermore, Lithium Titanate offers the highest energy to weight ratio seen yet, creating exciting opportunities for its applications for devices that require a low weight battery, such as light vehicles, e-cars and fork lifts.

Lithium Titanate (lithium titanium oxide) batteries for high power solutions also offer the advantage in that they are able to store and deliver current peaks that are between 30 and 100 times that of ordinary lithium batteries.
Skärmavbild 2022-05-26 kl. 00.00.28.png

Re: StoreDot laddar 4680 batteri på 10 minuter?

Postat: 09 sep 2022 00:14
av Zalman3
Nu startar test leveranser av Storedots batterier till elbilstillverkare.
StoreDot ships its ‘100 miles of range in 5 min of charging’ battery samples to EV makers.

In March, electric vehicle battery startup StoreDot said it would produce battery cells that will be able to achieve a charge of 100 miles of range in just five minutes. The Israel-based company has delivered: It’s now shipping production-ready “100in5” EV cell samples to its strategic EV OEM partners and potential customers.
https://electrek.co/2022/09/08/storedot ... attery-ev/