Sida 1 av 1
Bästa laddlösningen
Postat: 01 sep 2021 11:33
av NIRA
Hej,
Kollar på en laddlösning och undrar vilken typ ni skulle rekommendera. Laddbox eller 3-fas laddkabel. Står i kö till en laddplats hemma i garaget så i dagsläget kommer jag bara kunna ladda på jobbet, dagtid, men vi har inte någon laddbox där utan det måste isåfall installeras. Är det värt att installera Teslas box eller tycker ni en portabel 3-fas kabel skulle vara bästa lösningen (3-fas uttag finns i garaget) Fördelen med kabeln är ju att man kan ta den med sig men nackdelen att det laddar långsammare?
Jag vet dock att vi har rätt klen matning till huset och eftersom laddning kommer göras dagtid samtidigt som allt annat går (datorer, skrivare, kaffemaskin etc) så är frågan om man ändå kommer få dra ner på boxen så i slutändan kanske hastigheten blir densamma ändå…?
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 01 sep 2021 11:37
av jonasl
Löstagbar laddare ansluten till trefas kommer ladda med samma fart som en fast box.
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 01 sep 2021 11:47
av martinot
NIRA skrev:Hej,
Kollar på en laddlösning och undrar vilken typ ni skulle rekommendera. Laddbox eller 3-fas laddkabel. Står i kö till en laddplats hemma i garaget så i dagsläget kommer jag bara kunna ladda på jobbet, dagtid, men vi har inte någon laddbox där utan det måste isåfall installeras. Är det värt att installera Teslas box eller tycker ni en portabel 3-fas kabel skulle vara bästa lösningen (3-fas uttag finns i garaget) Fördelen med kabeln är ju att man kan ta den med sig men nackdelen att det laddar långsammare?
Jag vet dock att vi har rätt klen matning till huset och eftersom laddning kommer göras dagtid samtidigt som allt annat går (datorer, skrivare, kaffemaskin etc) så är frågan om man ändå kommer få dra ner på boxen så i slutändan kanske hastigheten blir densamma ändå…?
En portabel 3-fas EVSE är inte i sig långsammare än en permanent fast monterad 3-fas EVSE.
Det som skiljer praktiskt är att du ofta får en ytterligare lite säkrare och troligen lite mer driftssäker lösning med en fast EVSE. Det kan även finns bättre funktioner för lastbalansering, både mot andra EVSE, och mot husets/företagets övriga förbrukning, och även lite andra funktioner som 4G-styrning av app och molntjänster. Men rent laddmässigt så är det ingen principiell skillnad.
Det som skiljer sig finansiellt, både för privatpersoner och för arbetsgivare, är att du får 50% av kostnaden betald av staten gällande både hårdvara och installation med en permanent lösning (vilket du inte får för en portabel EVSE).
Mitt råd är att inte välja det ena över det andra. Bägge har sina berättigande, fast med lite olika styrkor/svagheter beroende på situation.
Min starka rekommendation är att välja båda;
Skaffa ett permanent Typ2-uttag/EVSE hemma och hos arbetsgivare (ofta bättre hållbarhet på de, förutom att 50% betalas av staten), och skaffa sedan en liten smidig portabel 3-fas EVSE som du alltid har liggandes i frunken på elbilen (för att ladda på landet, på besök hos vänner/släkt, i båhamnen, på besök/uppdrag hos olika kunder som företag/industri, när du övernattar och destinationsladdar på hotell, etc.).
Det är den bästa laddlösningen IMO.
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 01 sep 2021 11:55
av jonasl
Cteks Njord är en portabel EVSE som säljs tillsammans med väggfäste, den kvalificerar för bidrag enligt Ctek.
Men jag tror inte den har finesser för lastbalansering osv - och en är stor jämfört med många andra portabla.
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 01 sep 2021 12:03
av martinot
jonasl skrev:Cteks Njord är en portabel EVSE som säljs tillsammans med väggfäste, den kvalificerar för bidrag enligt Ctek.
Men jag tror inte den har finesser för lastbalansering osv - och en är stor jämfört med många andra portabla.
Kikat lite på den då jag tyckte det var en kul och intressant idé (och har själv Ctek-laddare för både bilbatteri, och permanent laddare i segelbåten, som jag är nöjd med), och kom fram till samma sak som du; att den inte är bra på något av användningsfallen (en dålig kompromiss för bägge fallen). De saknar fördelarna och funktionerna som permanenta Typ2-uttag/EVSE har, men är väldigt klumpig på resa som en portabel EVSE.
Man hade dock kunnat köpa det, kanske, som en kompromiss om det var en prisvärd portabel lösning (enda sättet att få en portabel laddare sponsrad av staten med 50%). Men de priser jag sett från Ctek, gör att det i princip är nästan lika billigt att få en äkta portabel EVSE som tex. från Metron, för i närheten samma pris som en Ctek Njord efter att halva kostnaden är avdragen med statsbidrag.
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 01 sep 2021 12:18
av jonasl
Metronkabeln är jag sugen på faktiskt. Men det blir en rätt dryg kostnad med tanke på hur lite jag skulle använda den i praktiken

Re: Bästa laddlösningen
Postat: 01 sep 2021 12:24
av martinot
jonasl skrev:Metronkabeln är jag sugen på faktiskt. Men det blir en rätt dryg kostnad med tanke på hur lite jag skulle använda den i praktiken

Jo, mest laddar jag hemma med min easee-laddare till 95%, en del på resa med Tesla SuC , och ganska sällan på offentliga laddare med Typ2-kabel. Har nog använt min portabla EVSE minst av all typ av laddning, MEN när jag väl använt den så har den varit guld värd att ha en 3-fas sådan med hög effekt (hade i många av de fallen inte hunnit ladda klart med 1-fas UMC som jag fick med bilen). Så svårt att sätta ett exakt pris på den tillgängligheten och bekvämligheten.
Räknar dessutom med att kunna ha den för 4-5 olika generationers elbilar totalt sätt, just för att den inte används så mycket, och därmed inte slits så hårt. Så slår man ut inköpskostnaden på alla de elbilarna så blir det ändå en rätt liten kostnad totalt sätt.
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 01 sep 2021 13:25
av NIRA
Stort tack för alla svar o idéer. Det jag tänker är att eftersom jag inom tid kommer få laddplats hemma i garaget och det gott o väl kommer räcka med att ladda där nattetid kan det kännas lite onödigt att installera laddbox på jobbet. Kontoret ligger dessutom 5-6 min ifrån en SuC station. Dock vore det bra med lastbalansering, ingen som har tips på hur man kan bygga en egen via 3-fas uttaget? Om det ens är möjligt.
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 01 sep 2021 16:10
av FStaake
I ditt fall hade jag köpt en Metron kabel och använt till dess att du får laddare hemma.
Då har du dessutom en väldigt bra laddkabel att ha i bilen på resa.
Jag har en sådan som enda laddningsmöjlighet hemma, funkar klockrent.
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 01 sep 2021 18:43
av NIRA
Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?
En annan aspekt som egentligen inte bör påverka valet av laddkabel/laddbox men det blir en hel del oplanerade möten/platsbesök för mig i jobbet varpå laddning kan komma att bli allt ifrån några minuter till flera timmar beroende på om något oförutsett dyker upp (eftersom jag fram till att jag får en garageplats med laddstolpe hemma kommer ladda på jobbet). Ska jag tänka på något speciellt här eller kan man (så länge man inte är uppe på 100%) köra kort laddning, kort laddning, lång laddning osv under en dag eller är det bättre att på eftermiddagen svänga förbi en SuC o ladda till 80% och sen köra på det tills det börjar röra sig ner mot 10%? och då köra SuC igen till 80%?
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 01 sep 2021 19:48
av martinot
NIRA skrev:Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?
Det är samma i stort sätt, men bara lite olika varianter och konfigurationer.
Metron har fler konfigurationer och varianter hos sin egna butik (fullt sortiment av alla produkter som de tillverkar).
EVConnect köper de av Metron som brandat de med EVConnects logga (de är såpass stor kund, och var först med att ta in och sälja de i Sverige).
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 02 sep 2021 12:11
av kenjon
NIRA skrev:Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?
En annan aspekt som egentligen inte bör påverka valet av laddkabel/laddbox men det blir en hel del oplanerade möten/platsbesök för mig i jobbet varpå laddning kan komma att bli allt ifrån några minuter till flera timmar beroende på om något oförutsett dyker upp (eftersom jag fram till att jag får en garageplats med laddstolpe hemma kommer ladda på jobbet). Ska jag tänka på något speciellt här eller kan man (så länge man inte är uppe på 100%) köra kort laddning, kort laddning, lång laddning osv under en dag eller är det bättre att på eftermiddagen svänga förbi en SuC o ladda till 80% och sen köra på det tills det börjar röra sig ner mot 10%? och då köra SuC igen till 80%?
LiIon mår bäst av att "småladda" ofta istället för större snabbladdningar.
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 02 sep 2021 12:19
av NIRA
kenjon skrev:NIRA skrev:Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?
En annan aspekt som egentligen inte bör påverka valet av laddkabel/laddbox men det blir en hel del oplanerade möten/platsbesök för mig i jobbet varpå laddning kan komma att bli allt ifrån några minuter till flera timmar beroende på om något oförutsett dyker upp (eftersom jag fram till att jag får en garageplats med laddstolpe hemma kommer ladda på jobbet). Ska jag tänka på något speciellt här eller kan man (så länge man inte är uppe på 100%) köra kort laddning, kort laddning, lång laddning osv under en dag eller är det bättre att på eftermiddagen svänga förbi en SuC o ladda till 80% och sen köra på det tills det börjar röra sig ner mot 10%? och då köra SuC igen till 80%?
LiIon mår bäst av att "småladda" ofta istället för större snabbladdningar.
Perfekt! Tack!!
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 02 sep 2021 15:14
av NIRA
NIRA skrev:kenjon skrev:NIRA skrev:Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?
En annan aspekt som egentligen inte bör påverka valet av laddkabel/laddbox men det blir en hel del oplanerade möten/platsbesök för mig i jobbet varpå laddning kan komma att bli allt ifrån några minuter till flera timmar beroende på om något oförutsett dyker upp (eftersom jag fram till att jag får en garageplats med laddstolpe hemma kommer ladda på jobbet). Ska jag tänka på något speciellt här eller kan man (så länge man inte är uppe på 100%) köra kort laddning, kort laddning, lång laddning osv under en dag eller är det bättre att på eftermiddagen svänga förbi en SuC o ladda till 80% och sen köra på det tills det börjar röra sig ner mot 10%? och då köra SuC igen till 80%?
LiIon mår bäst av att "småladda" ofta istället för större snabbladdningar.
Perfekt! Tack!!
Kom på, med ovan sagt att LiIon mår bäst av att småladda tolkar jag det som att man inte behöver tänka på att man ska hålla sig inom vissa procent?
Alltså att väldigt kort laddning kan göras utan skada oavsett om det är 10% eller 60% kvar i batteriet?
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 02 sep 2021 20:08
av ChristerSjo
Håll dig mellan 10-90%.
EDIT: Under 10% och över 90% är inga problem så länge inte bilen blir stående länge med det tillståndet.
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 03 sep 2021 06:59
av NIRA
ChristerSjo skrev:Håll dig mellan 10-90%.
EDIT: Under 10% och över 90% är inga problem så länge inte bilen blir stående länge med det tillståndet.
Ok, tack!! Många funderingar nu men om man åker utomlands i 1-2 månader. Ska man ladda upp den till ca 80% och sen låta den stå? Eller vad är bäst för batteriet?
Re: Bästa laddlösningen
Postat: 03 sep 2021 07:14
av Remuz
NIRA skrev:ChristerSjo skrev:Håll dig mellan 10-90%.
EDIT: Under 10% och över 90% är inga problem så länge inte bilen blir stående länge med det tillståndet.
Ok, tack!! Många funderingar nu men om man åker utomlands i 1-2 månader. Ska man ladda upp den till ca 80% och sen låta den stå? Eller vad är bäst för batteriet?
Sätt laddgräns på 60% och låt sladden vara i