Utbytesbattier Tesla
Postat: 30 aug 2021 18:00
Detta är väl högintressant med tanke på att 2013 modeller nu är utanför garantin.
1 NOK = 0,99 SEKFront242 skrev:Härligt. Dom priserna i sek tack
Jo fast väljer du ett 90 måste du köpa ett nytt.ovelundkvist skrev:Det är samma pris på nytt 85- och 90-batteri, varför då köpa ett 85-batteri? Det finns ju de som fått 85 utbytt mot 90 på garantin, så uppenbarligen är de utbytbara.
alma83 skrev:Kan man byta upp sig till ett större batteri än det bilen har nativt?
Ja. Bogsera bilen till Norge om det blir aktuellt?Fredrik j skrev:Hur är det? Är även batterierna som reservdel momsbefriade i Norge?
Tars har väl någon kontakt som erbjöd uppgradering från 75 ända upp till 100?MWall skrev:alma83 skrev:Kan man byta upp sig till ett större batteri än det bilen har nativt?
Ja, fast inte om du har 75-batteri väl? 350V vs 400V?
Ja det har jag för mig också, man måste väl byta invertern i samma veva iaf (eller hela DU)…Klintan skrev:Tars har väl någon kontakt som erbjöd uppgradering från 75 ända upp till 100?MWall skrev:alma83 skrev:Kan man byta upp sig till ett större batteri än det bilen har nativt?
Ja, fast inte om du har 75-batteri väl? 350V vs 400V?
100 batteriet är inte kompatibelt med bilar med 70-90 kWh enl Tesla.Klintan skrev:Tars har väl någon kontakt som erbjöd uppgradering från 75 ända upp till 100?MWall skrev:alma83 skrev:Kan man byta upp sig till ett större batteri än det bilen har nativt?
Ja, fast inte om du har 75-batteri väl? 350V vs 400V?
@Tars har nog en annan åsikt, som gjort uppgraderingen... Tesla vill inte göra den pga viktskillnaden.Gustafsson skrev:100 batteriet är inte kompatibelt med bilar med 70-90 kWh enl Tesla.Klintan skrev:Tars har väl någon kontakt som erbjöd uppgradering från 75 ända upp till 100?MWall skrev:alma83 skrev:Kan man byta upp sig till ett större batteri än det bilen har nativt?
Ja, fast inte om du har 75-batteri väl? 350V vs 400V?
Det är ju skillnad på går och bör. 100 - bilen lär ha ett förstärkt chassi och andra anpassningar till batteriet. Sen kanske det funkar rent elektriskt. Hittar inte referensen nu, men själv skulle jag inte utan vidare satsa på en sådan uppgradering.Klintan skrev:@Tars har nog en annan åsikt, som gjort uppgraderingen... Tesla vill inte göra den pga viktskillnaden.Gustafsson skrev:100 batteriet är inte kompatibelt med bilar med 70-90 kWh enl Tesla.Klintan skrev:Tars har väl någon kontakt som erbjöd uppgradering från 75 ända upp till 100?MWall skrev:alma83 skrev:Kan man byta upp sig till ett större batteri än det bilen har nativt?
Ja, fast inte om du har 75-batteri väl? 350V vs 400V?
Nej, det är moms på reparationer av elbilar i norge. Var ett inslag om det i våras där de beklagade sig över att bilar inte blev reparerade.Klintan skrev:Ja. Bogsera bilen till Norge om det blir aktuellt?Fredrik j skrev:Hur är det? Är även batterierna som reservdel momsbefriade i Norge?
Jo jag kommer ihåg inslaget men just i detta fallet verkar det vara specialregler i Norge. https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det ... more-18363 Pant på USD 10000 tillkommer om inte batteriet i bilen lämnas tillbaka men priser utan moms. Endast moms på arbetet att byta batteri. Frågan är vad det är för skillnad i garantier på renoverat och nytt batteri.LarsL skrev:Nej, det är moms på reparationer av elbilar i norge. Var ett inslag om det i våras där de beklagade sig över att bilar inte blev reparerade.Klintan skrev:Ja. Bogsera bilen till Norge om det blir aktuellt?Fredrik j skrev:Hur är det? Är även batterierna som reservdel momsbefriade i Norge?