Sida 1 av 1

BMW i3 fönsterrutor

Postat: 28 aug 2021 18:28
av La rs
Hej! Ny på forumet och ny inom elbilsvärlden.
Går i tankarna att köpa en BMW i3 men blir lite tveksam till rutornas ”ner/upp”-beteende vid dörröppning. Hur är dess funktionalitet när bilen ska kunna stå ute i tö och kallgrader? Nån som har erfarenhet/reflektioner?

Re: BMW i3 fönsterrutor

Postat: 28 aug 2021 18:29
av Teslaspolen
Ingen erfarenhet av i3 men Tesla har ju samma opraktiska design. Dock bara man kommer ihåg att förvärma bilen med appen på förhand så går det bra.

Re: BMW i3 fönsterrutor

Postat: 28 aug 2021 18:54
av Tars
La rs skrev:
Hej! Ny på forumet och ny inom elbilsvärlden.
Går i tankarna att köpa en BMW i3 men blir lite tveksam till rutornas ”ner/upp”-beteende vid dörröppning. Hur är dess funktionalitet när bilen ska kunna stå ute i tö och kallgrader? Nån som har erfarenhet/reflektioner?
Funkar väldigt bra.
Bara haft problem när det har frusit på riktigt mycket.

Re: BMW i3 fönsterrutor

Postat: 28 aug 2021 19:05
av mikebike
Man smörjer gummilisterna med silikonfett innan det blir minusgrader.

Re: BMW i3 fönsterrutor

Postat: 28 aug 2021 19:36
av R2_m3
Ja förvärmning är det som gäller. I vintras glömde jag det vid ett tillfälle när det frusit riktigt ordentligt och svårt att komma in i i3:an då. Fick slå på förvärmningen och komma tillbaka efter ett tag, använde också AvIsningsspray för att snabba upp det hela. Gäller dock att batteriet har tillräcklig SoC för att förvärmning ska funka (> 20% i Teslan , minns inte vad i3:an har för gräns)

Re: BMW i3 fönsterrutor

Postat: 28 aug 2021 20:21
av La rs
Ok, då kanske man inte man behöver avstå från köp pga det 8-)

Re: BMW i3 fönsterrutor

Postat: 28 aug 2021 22:23
av martinot
La rs skrev:
Ok, då kanske man inte man behöver avstå från köp pga det 8-)
Det skall inte vara några större problem med kylan, så är du sugen på en i3 så tycker jag att du skall slå till! :)

Re: BMW i3 fönsterrutor

Postat: 29 aug 2021 08:05
av Swede1
mikebike skrev:
Man smörjer gummilisterna med silikonfett innan det blir minusgrader.
Bmw rekommenderar inte silikon eller annan behandling. Ska väl vara bra från fabrik, vet inte varför silikon är dåligt, kanske försiktighetsåtgärd från Bmw. Hur säkra är ni på att det inte blir någon kemisk reaktion som försämrar på sikt?

Alla karmlösa bilar har samma problem. Nån gång på vintern när det är fuktigt och snöar/regnar och sedan fryser på, så det blir som ett hårt islager på bilen kan man behöva få bort isen för att öppna dörren utan att bli nervös att nåt ska gå sönder. Förvärmning löser det normalt, nån gång har jag haft en hårtork till laddluckan/fönstret, tar nån minut så är det klart. Laddluckan är känsligare än förardörren och där hjälper inte förvärmning särskilt bra. Är det kallt och torrt är det inga problem. Nån gång har man öppnat dörren utan att rutan orkat ner pga is, men grejerna håller för det. När isen smält åker rutan upp och ner som vanligt. Förvärmning funkar över 20 % batteri. Laddluckan kräver lite omvårdnad på vintern för att vara i gott skick, men det är väl lika för alla elbilar. Audi verkar ha en rejäl konstruktion. Att ha luckan fram verkar inte bra när det snöar och blir is.

Re: BMW i3 fönsterrutor

Postat: 29 aug 2021 09:45
av Aida
Swede1 skrev:
mikebike skrev:
Man smörjer gummilisterna med silikonfett innan det blir minusgrader.
Bmw rekommenderar inte silikon eller annan behandling. Ska väl vara bra från fabrik, vet inte varför silikon är dåligt, kanske försiktighetsåtgärd från Bmw. Hur säkra är ni på att det inte blir någon kemisk reaktion som försämrar på sikt?

Alla karmlösa bilar har samma problem. Nån gång på vintern när det är fuktigt och snöar/regnar och sedan fryser på, så det blir som ett hårt islager på bilen kan man behöva få bort isen för att öppna dörren utan att bli nervös att nåt ska gå sönder. Förvärmning löser det normalt, nån gång har jag haft en hårtork till laddluckan/fönstret, tar nån minut så är det klart. Laddluckan är känsligare än förardörren och där hjälper inte förvärmning särskilt bra. Är det kallt och torrt är det inga problem. Nån gång har man öppnat dörren utan att rutan orkat ner pga is, men grejerna håller för det. När isen smält åker rutan upp och ner som vanligt. Förvärmning funkar över 20 % batteri. Laddluckan kräver lite omvårdnad på vintern för att vara i gott skick, men det är väl lika för alla elbilar. Audi verkar ha en rejäl konstruktion. Att ha luckan fram verkar inte bra när det snöar och blir is.
Ja detta är ett av de vanligaste trådarna i svenska bilforum. Experterna oavsett märkesfalang menar att silikon torkar ut listerna på sikt samt får dem att gnissla och gneka. Ist ska man köpa glycerinbaserat el ta stearin. Vissa påstår vaselin men njae… Hyundai säljer ett särskilt stift för gummilister som vissa påstår är bra. BMW uttryckligen förbjudet silikon på sina lister i manualen. Tidigare sålde de ett väldigt uppskattat medel men råder lite delade meningar huruvida det finns kvar till försäljning. Jag tog och köpte glycerol på apoteket och blandade med t-röd (olika personer säger olika blandningsförhållanden men jag tog 50-50) och smorde in. Ta inte för mkt bara eftersom det kan rinna i månader efter…

Re: BMW i3 fönsterrutor

Postat: 29 aug 2021 12:59
av current
Det är inga problem, vi har mycket mer problem i vår Model 3 som också har karm-lösa rutor. Kanske annan typ av gummi- list i BMW:n.

Re: BMW i3 fönsterrutor

Postat: 29 aug 2021 13:30
av NEO
Aldrig haft problem med vår i3a vintertid. Trots samma konstruktion som alla karmlösa teslor så verkar BMWs fungera mycket bättre.