Model Y LR eller P
Postat: 28 aug 2021 11:22
Ni som beställt eller ska beställa Model Y, hur tänker ni om valet mellan LR eller P? LR bara för den finns nu eller hade ni valt det ändå?
Jag köper inga slöa bilarkenjon skrev:För min del är det enbart priset som avgör. Men för @Tellus....
Performance går bra med åretrunt däcklakke skrev:Performencebor i Norrland och med en markfrigång på 14cm är den kanske inte optimal. 17 på longrange om jag inte minns fel. ni som kör model 3. hur funkar den på vintern? har för mig den har runt 14 cm också
Pris, komfort, markfrigång och mindre känsliga fälgar.SteSun skrev:Ni som beställt eller ska beställa Model Y, hur tänker ni om valet mellan LR eller P? LR bara för den finns nu eller hade ni valt det ändå?
Vinter (snö) är inga problem, skogsvägar med mittsträng är en annan sak...lakke skrev:Performencebor i Norrland och med en markfrigång på 14cm är den kanske inte optimal. 17 på longrange om jag inte minns fel. ni som kör model 3. hur funkar den på vintern? har för mig den har runt 14 cm också
Fast LR finns nu och P kommer "senare". Troligen ännu senare än dragkroken.Black skrev:Model Y är dyrast i Sverige men skillnaden mellan LR och P är minst.
Jag skulle valt P alla dagar i veckan pga att man får betydligt bättre acc (1,3s 0-100 vs M3 1,1s) samt att skillnaden bara är 50kkr (M3 70kkr)
Sedan är ju fälgarna till LR superfula och fälgarna till P är riktigt snygga och man kan ju få drag på båda.
När jag köpte min 3P var det exakt samma premie som för SR+.jonasl skrev:Det bör ju vara lite skillnad på försäkringspremien också. Över bilens livstid kan det bli en hel del.
Kan inte påstå att de är dyra någon av dem.jonasl skrev:Intressant. Jag tror att det är normalt att premien sjunker när det finns fler bilar av en modell och det finns ett större urval för statistik - ID4 kommer säkert också sjunka.
Jag betalar dubbelt upp, halvförsäkring för en M3LR.taliz skrev:Kan inte påstå att de är dyra någon av dem.jonasl skrev:Intressant. Jag tror att det är normalt att premien sjunker när det finns fler bilar av en modell och det finns ett större urval för statistik - ID4 kommer säkert också sjunka.
250kr/mån för M3P och 307kr/mån för ID4.
Tesla gör inga slöa bilar...Tellus skrev:Jag köper inga slöa bilarkenjon skrev:För min del är det enbart priset som avgör. Men för @Tellus....
Privat, eller förmånsbil?mikebike skrev:Jag betalar dubbelt upp, halvförsäkring för en M3LR.taliz skrev:Kan inte påstå att de är dyra någon av dem.jonasl skrev:Intressant. Jag tror att det är normalt att premien sjunker när det finns fler bilar av en modell och det finns ett större urval för statistik - ID4 kommer säkert också sjunka.
250kr/mån för M3P och 307kr/mån för ID4.
Tur jag inte har firma då. ~1000:-/månaden för halvförsäkring, 5000 mil/år, skadefri, 55 år, Stockholm …martinot skrev:
Privat brukar vara rätt mycket billigare.
Privat, gubbe 60+, parkerar på gatan i förort.martinot skrev:Privat, eller förmånsbil?mikebike skrev:Jag betalar dubbelt upp, halvförsäkring för en M3LR.taliz skrev:Kan inte påstå att de är dyra någon av dem.jonasl skrev:Intressant. Jag tror att det är normalt att premien sjunker när det finns fler bilar av en modell och det finns ett större urval för statistik - ID4 kommer säkert också sjunka.
250kr/mån för M3P och 307kr/mån för ID4.
Priser skiljer rätt mycket om det är privatperson som ägare eller en juridisk person (firma, organisation, etc) som har bilen som skall försäkras.
Privat brukar vara rätt mycket billigare.
Jo, beror just mycket på om det är privatperson eller juridisk person (nästan dubbelt så hög gällande företag jmfrt. med privatperson).themax skrev:Tur jag inte har firma då. ~1000:-/månaden för halvförsäkring, 5000 mil/år, skadefri, 55 år, Stockholm …martinot skrev:
Privat brukar vara rätt mycket billigare.