Sida 1 av 2
Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 21 aug 2021 18:29
av Denke
Jag passerade Borlänge idag där man har 250kwh laddare.
Anlände med min Model 3 LR 2021 som var förkonditionerad innan laddning.
Var helt ensam att ladda så ingen att dela ström med heller.
Batteriet hade ca 20% kvar.
Jag kopplade in laddhandsken och vips så började laddningen och gick i taket direkt till 250kwh.
Då blir man ju förväntansfull att det ska gå riktigt fort.
Men redan vid 25% laddat batteri så dalade det först till 125kwh för att sen vid ca 40% gick den ned till 100kwh.
Någon som vet varför Tesla inte klarar att hålla laddningen någorlunda konstant till runt 80% ?
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 21 aug 2021 18:35
av vigge50
Tesla brukar tappa hastighet ganska fort på V3 laddarna men din beskrivning låter snabbare än normalt. Här är en laddkurva över hur det brukar se ut för Model 3.
Så att komma fram med 20% är lite mycket, för snabbaste laddning så bör du komma till laddaren med runt 10%.
https://cleantechnica.com/2019/06/24/te ... es-charts/
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 21 aug 2021 18:42
av mikebike
Denke skrev:Jag passerade Borlänge idag där man har 250kwh laddare.
Anlände med min Model 3 LR 2021 som var förkonditionerad innan laddning.
Var helt ensam att ladda så ingen att dela ström med heller.
Batteriet hade ca 20% kvar.
Jag kopplade in laddhandsken och vips så började laddningen och gick i taket direkt till 250kwh.
Då blir man ju förväntansfull att det ska gå riktigt fort.
Men redan vid 25% laddat batteri så dalade det först till 125kwh för att sen vid ca 40% gick den ned till 100kwh.
Någon som vet varför Tesla inte klarar att hålla laddningen någorlunda konstant till runt 80% ?
Jag har som mest nått 242 kW, med optimala förhållanden: 20 grader varmt 8% SoC, och förvärming. Ganska snart gick det ned till 100 kW.
M3LR 2021 580 km.
Som i ovanstående graf har det aldrig sett ut för mig. Serviceärende?
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 21 aug 2021 18:51
av Niklas Z
125 kW vid 25 % är inte bra. Jag får bättre än så på V2.
Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 22 aug 2021 11:42
av BrooklynS
Man brukar ha minst 100kW åtminstone till 50-60% laddning.
Men hur länge förvärmde du? 25-30 min behövs alla gånger.
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 22 aug 2021 12:00
av tigermann
Denke skrev:Jag passerade Borlänge idag där man har 250kwh laddare.
Anlände med min Model 3 LR 2021 som var förkonditionerad innan laddning.
Var helt ensam att ladda så ingen att dela ström med heller.
Batteriet hade ca 20% kvar.
Jag kopplade in laddhandsken och vips så började laddningen och gick i taket direkt till 250kwh.
Då blir man ju förväntansfull att det ska gå riktigt fort.
Men redan vid 25% laddat batteri så dalade det först till 125kwh för att sen vid ca 40% gick den ned till 100kwh.
Någon som vet varför Tesla inte klarar att hålla laddningen någorlunda konstant till runt 80% ?
Som jag förstått det så beror det lite på vilket batteri du har. Har du 580 eller 614 km WLTP?
Model 3, 2021, 580 km WLTP med LG-batteri laddar långsammare. Jag tror dock att 580 km från 2021 även finns med Panasonic-batteri. Du ska kunna se vilket du har genom batterikoden i fordonsregistret. Någon annan hjälpsam skäl kanske kan hjälpa dig reda ut det.
https://youtu.be/mXFEuSy2Lec
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 22 aug 2021 17:13
av Electron
tigermann skrev:Denke skrev:Jag passerade Borlänge idag där man har 250kwh laddare.
Anlände med min Model 3 LR 2021 som var förkonditionerad innan laddning.
Var helt ensam att ladda så ingen att dela ström med heller.
Batteriet hade ca 20% kvar.
Jag kopplade in laddhandsken och vips så började laddningen och gick i taket direkt till 250kwh.
Då blir man ju förväntansfull att det ska gå riktigt fort.
Men redan vid 25% laddat batteri så dalade det först till 125kwh för att sen vid ca 40% gick den ned till 100kwh.
Någon som vet varför Tesla inte klarar att hålla laddningen någorlunda konstant till runt 80% ?
Som jag förstått det så beror det lite på vilket batteri du har. Har du 580 eller 614 km WLTP?
Model 3, 2021, 580 km WLTP med LG-batteri laddar långsammare. Jag tror dock att 580 km från 2021 även finns med Panasonic-batteri. Du ska kunna se vilket du har genom batterikoden i fordonsregistret. Någon annan hjälpsam skäl kanske kan hjälpa dig reda ut det.
https://youtu.be/mXFEuSy2Lec
Vart hittar jag batterikoden? Är inne på fordonsregistret och letar under fordonsuppgifter bl.a. Min M3 har 614 km wltp kan jag se.
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 22 aug 2021 17:18
av OfarligTesla
Electron skrev:
Vart hittar jag batterikoden? Är inne på fordonsregistret och letar under fordonsuppgifter bl.a. Min M3 har 614 km wltp kan jag se.
Har du 614 km WLTP som levererats innan nu är det 82 kWh Panasonic, kan ändras under Q4 så det även finns 614 km WLTP med LG. Men hos transportstyrelsen står det "Typ" och så listas den där.
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 22 aug 2021 17:27
av mikebike
Min bil, som jag uppfattar som långsamladdande, har E3D (580 km).
Jag hoppas jag inte får samma batterityp i min Model Y.
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 22 aug 2021 17:31
av OfarligTesla
mikebike skrev:Min bil, som jag uppfattar som långsamladdande, har E3D (580 km).
Jag hoppas jag inte får samma batterityp i min Model Y.
E3D bör vara det gamla snabba batteriet som har kurvan som visades ovan. Model Y från Kina kör LG batterier som är något långsammare (vet inte exakt vilka LG de som kommer nu i höst kör).
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 22 aug 2021 18:57
av mikebike
OfarligTesla skrev:mikebike skrev:Min bil, som jag uppfattar som långsamladdande, har E3D (580 km).
Jag hoppas jag inte får samma batterityp i min Model Y.
E3D bör vara det gamla snabba batteriet som har kurvan som visades ovan. Model Y från Kina kör LG batterier som är något långsammare (vet inte exakt vilka LG de som kommer nu i höst kör).
Åfan. Kortare räckvidd och ännu långsammare laddning alltså.
Det ryktas om att de skall gå över till 82 kWh batterier i Kina och min bil skall komma i nästa kvartalsleverans....
Min bil har definitivt inte den laddkurvan som visas ovan, den är uppe och vänder på 240 kW och sedan parkerar den på 100 kW (som bäst), på vintern går den upp till knappt 150 kW och lägger sig sedan på 80 kW.
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 22 aug 2021 19:27
av OfarligTesla
mikebike skrev:
Åfan. Kortare räckvidd och ännu långsammare laddning alltså.
Det ryktas om att de skall gå över till 82 kWh batterier i Kina och min bil skall komma i nästa kvartalsleverans....
Min bil har definitivt inte den laddkurvan som visas ovan, den är uppe och vänder på 240 kW och sedan parkerar den på 100 kW (som bäst), på vintern går den upp till knappt 150 kW och lägger sig sedan på 80 kW.
Låter som batteriet inte är varmt nog eller att du kommer fram med för hög laddnivå. För den kurvan stämmer helt klart för de E3D jag testat.
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 22 aug 2021 21:29
av mikebike
OfarligTesla skrev:mikebike skrev:
Åfan. Kortare räckvidd och ännu långsammare laddning alltså.
Det ryktas om att de skall gå över till 82 kWh batterier i Kina och min bil skall komma i nästa kvartalsleverans....
Min bil har definitivt inte den laddkurvan som visas ovan, den är uppe och vänder på 240 kW och sedan parkerar den på 100 kW (som bäst), på vintern går den upp till knappt 150 kW och lägger sig sedan på 80 kW.
Låter som batteriet inte är varmt nog eller att du kommer fram med för hög laddnivå. För den kurvan stämmer helt klart för de E3D jag testat.
Nej, under semestern har jag navigerat till SuC minst en timme innan och kommit fram med 20% som mest och 8% som minst. Temperatur över 20 grader. Någon platå i närheten av 250 kW har jag aldrig sett.
Som sagt, på vintern är det ännu värre.
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 22 aug 2021 22:13
av chaffis75
Varför ökar tesla inte produktionen av sina egna batterier utan köper från tex LG istället? Någon som vet?
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 22 aug 2021 22:31
av OfarligTesla
chaffis75 skrev:Varför ökar tesla inte produktionen av sina egna batterier utan köper från tex LG istället? Någon som vet?
Tesla gör ju inga batterier ännu? 4680 cellerna ska väll vara de första de skall producera själva?
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 22 aug 2021 23:08
av AAKEE
Denke skrev:
Någon som vet varför Tesla inte klarar att hålla laddningen någorlunda konstant till runt 80% ?
Frånsett din laddning som verkar onormalt långsam så är det sannolikt en kombination av följande:
- En eventuell begränsning av Tesla för att skona batterierna lite( inte alls säkert att det gäller i alla fall dock).
- Den interna resistansen i batteriet gör att laddströmmen bromsas. Förvärmningen av batteriet syftar till att öka temperaturen och därmed minska interna resistansen.
Förvärmning är A och O för hög laddhastighet på de batterier Tesla använder.
- Batteriets spänning ökar efterhand som batteriet fylls på och det gör att spänningsskillnaden mellan laddaren och batteriet minskar och då sjunker laddströmmen. Man kan/får inte ladda på med mer än 4.20V/cell och eftersom cellen är fulladdad vid 4.20V kommer laddningen gå långsammare när cellens spänning ökar.
Det finns batterityper som erbjuder lägre intern resistans och som därför klarar full laddfart upp till cirka 80% ( när man når 4.20v/cell i laddström beroende på hur hög laddström man kör med).
Lösningen med NCA-batterier innebär nog aningen högre intern resistans men NCA-batterier är en dyrare batterityp som har lång livslängd så jag köper gärna några minuter längre laddtid mot att batterierna håller riktigt länge.
Dessutom verkar det ligga till så att närman försöker få battericellerna att få högre kapacitet får man ändra sammansättningen i kemin så att det kan gå ut över intern resistans och det i sin tur innebär isf långsammare laddning.
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 22 aug 2021 23:11
av AAKEE
OfarligTesla skrev:chaffis75 skrev:Varför ökar tesla inte produktionen av sina egna batterier utan köper från tex LG istället? Någon som vet?
Tesla gör ju inga batterier ännu? 4680 cellerna ska väll vara de första de skall producera själva?
Nämen, det stämmer nog inte.
Tesla samarbetar med Panasonic och i Gigafactorys görs sedan länge ”egna batterier”.
Att man köper från andra beror ju på att man inte kan tillverka tillräcklig mängd själv, samt att omställningen i Teslas batterifabrik till tex 4680 tar lite kraft?
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 23 aug 2021 00:01
av OfarligTesla
AAKEE skrev:
Nämen, det stämmer nog inte.
Tesla samarbetar med Panasonic och i Gigafactorys görs sedan länge ”egna batterier”.
Att man köper från andra beror ju på att man inte kan tillverka tillräcklig mängd själv, samt att omställningen i Teslas batterifabrik till tex 4680 tar lite kraft?
Fast det är väl inte egna batterier i Gigafactories hittills? Är ju i partnerskap med Panasonic som har byggt upp linorna där, är väl till och med så att de som producerar batterier där är anställda av Panasonic?
Så Tesla kan inte öka någon produktion av dessa batterier då det tekniskt sett inte är de som bygger dem utan när det skett förut är det Panasonic som bygger fler produktionslinjer.
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 23 aug 2021 06:38
av chaffis75
OfarligTesla skrev:AAKEE skrev:
Nämen, det stämmer nog inte.
Tesla samarbetar med Panasonic och i Gigafactorys görs sedan länge ”egna batterier”.
Att man köper från andra beror ju på att man inte kan tillverka tillräcklig mängd själv, samt att omställningen i Teslas batterifabrik till tex 4680 tar lite kraft?
Fast det är väl inte egna batterier i Gigafactories hittills? Är ju i partnerskap med Panasonic som har byggt upp linorna där, är väl till och med så att de som producerar batterier där är anställda av Panasonic?
Så Tesla kan inte öka någon produktion av dessa batterier då det tekniskt sett inte är de som bygger dem utan när det skett förut är det Panasonic som bygger fler produktionslinjer.
Jag tycker verkligen Panasonic batterierna är deras egna och de var så jag syftade..
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 30 aug 2021 20:08
av Electron
Har Tesla M3 LR med 614 wltp (nya batteriet) 500 mil har den rullat.
Kört till 10% - batteriet förvärmt
När jag kommer till SuC: 170 kw - yes här ska det gå undan. Meeeeen snabbt så sjunker hastigheten för att till sist landa på 62 kw när det är 40% kvar.
Ska det vara så här???
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 30 aug 2021 20:20
av Niklas Z
Electron skrev:Har Tesla M3 LR med 614 wltp (nya batteriet) 500 mil har den rullat.
Kört till 10% - batteriet förvärmt
När jag kommer till SuC: 170 kw - yes här ska det gå undan. Meeeeen snabbt så sjunker hastigheten för att till sist landa på 62 kw när det är 40% kvar.
Ska det vara så här???
Möjligen att jag minns fel, men vid 60 % laddnivå brukar nog laddeffekten ligga på över 90 kW hos min bil. Fortfarande vid 70 % brukar det vara närmare 80 kW laddeffekt.
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 30 aug 2021 20:44
av Electron
Niklas Z skrev:Electron skrev:Har Tesla M3 LR med 614 wltp (nya batteriet) 500 mil har den rullat.
Kört till 10% - batteriet förvärmt
När jag kommer till SuC: 170 kw - yes här ska det gå undan. Meeeeen snabbt så sjunker hastigheten för att till sist landa på 62 kw när det är 40% kvar.
Ska det vara så här???
Möjligen att jag minns fel, men vid 60 % laddnivå brukar nog laddeffekten ligga på över 90 kW hos min bil. Fortfarande vid 70 % brukar det vara närmare 80 kW laddeffekt.
Trodde nog att laddhastigheten skulle vara betydligt snabbare. Vad har man för nytta av 150 kw laddare om man i snitt ligger på 60 kw???
På InCharge 50 kw snittar jag på 45 kw. Inte så stor skillnad mod SuC.
Blir många timmar extra vid laddstolpen. Vad jag läst mej till så hade jag fått uppfattningen om att det skulle gå snabbare.
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 30 aug 2021 20:56
av Bjelke
170kW på en longrange tyder nog på lite svalt batteri ändå, den ska väl
upp mot 250kW om batteriet är tillräckligt varmt och en nivå på 10% från start…
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 30 aug 2021 21:05
av Electron
Bjelke skrev:170kW på en longrange tyder nog på lite svalt batteri ändå, den ska väl
upp mot 250kW om batteriet är tillräckligt varmt och en nivå på 10% från start…
Kallt batteri? Från hemmet till SuC är det 2 mil. När jag väljer SuC sätts ”förkonditionering” igång
Hur ska jag värma batteriet?? Inte ska man väl behöva åka 10 mil i hög hastighet för att värma batteriet? Eller har jag missat nåt?
Re: Varför droppar laddhastigheten så snabbt ?
Postat: 30 aug 2021 21:12
av martinot
chaffis75 skrev:OfarligTesla skrev:AAKEE skrev:
Nämen, det stämmer nog inte.
Tesla samarbetar med Panasonic och i Gigafactorys görs sedan länge ”egna batterier”.
Att man köper från andra beror ju på att man inte kan tillverka tillräcklig mängd själv, samt att omställningen i Teslas batterifabrik till tex 4680 tar lite kraft?
Fast det är väl inte egna batterier i Gigafactories hittills? Är ju i partnerskap med Panasonic som har byggt upp linorna där, är väl till och med så att de som producerar batterier där är anställda av Panasonic?
Så Tesla kan inte öka någon produktion av dessa batterier då det tekniskt sett inte är de som bygger dem utan när det skett förut är det Panasonic som bygger fler produktionslinjer.
Jag tycker verkligen Panasonic batterierna är deras egna och de var så jag syftade..
Nyfiken. Du som kör med ID3, vad är det för typ av battericeller i den, och vem tillverkar de?