Sida 1 av 1
Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 17 aug 2021 13:33
av tompanhuhu
Hej har idag en easee laddbox med en vanlig typ2 kabel kompletterad med en watty för lastbalansering.
Börjar tröttna på att väcka bilen och hålla på med telefonen för att få ur kabeln på morgonen och har tänkt köpa en typ2 kabel med Tesla knapp.
Insåg igår att en ny kabel landar på ca 4000 (7Meter) men en Tesla wc3 kostar 5600 och det går att få avdrag på halva priset?
Finns det några andra aspekter jag missat förutom att jag blir av med lastvakten? Den har aldrig löst ut så vet inte om jag egentligen behövde den, köpte den mest som osäker nybörjare på elbilsfronten!
Är det något mer som måste köpas till om jag skulle byta ut en easee mot wc3 rakt av? JFB? Mätare?
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 17 aug 2021 15:49
av ReNewAble
tompanhuhu skrev:Hej har idag en easee laddbox med en vanlig typ2 kabel kompletterad med en watty för lastbalansering.
Börjar tröttna på att väcka bilen och hålla på med telefonen för att få ur kabeln på morgonen och har tänkt köpa en typ2 kabel med Tesla knapp.
Insåg igår att en ny kabel landar på ca 4000 (7Meter) men en Tesla wc3 kostar 5600 och det går att få avdrag på halva priset?
Finns det några andra aspekter jag missat förutom att jag blir av med lastvakten? Den har aldrig löst ut så vet inte om jag egentligen behövde den, köpte den mest som osäker nybörjare på elbilsfronten!
Är det något mer som måste köpas till om jag skulle byta ut en easee mot wc3 rakt av? JFB? Mätare?
Du kan byta rakt av. Wall Connector kostar dessutom bara 5200kr. Låt din elektriker beställa den annars kan du inte få grönt avdrag på 50%.
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 17 aug 2021 19:31
av Daven
Efter har läst här på forumet om problemen som har varit med föregående Tesla WC så hade jag behållt easeen och köpt en typ2 med knapp. Du borde kunna sälja den andra typ2 kablen och få någon slant för den.
Själv har jag easee och metron typ2 kabel med knapp och kalas nöjd med det.
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 17 aug 2021 21:08
av tompanhuhu
Daven skrev:Efter har läst här på forumet om problemen som har varit med föregående Tesla WC så hade jag behållt easeen och köpt en typ2 med knapp. Du borde kunna sälja den andra typ2 kablen och få någon slant för den.
Själv har jag easee och metron typ2 kabel med knapp och kalas nöjd med det.
Tänkte likadant fast spegelvänt.
Köp en wc för 2600kr + tiden att byta box och sälj easee + typ 2 kabel.
Har inte hört något negativt om wc3 men det kanske är väldigt få som har en.
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 17 aug 2021 22:55
av martinot
Daven skrev:Efter har läst här på forumet om problemen som har varit med föregående Tesla WC så hade jag behållt easeen och köpt en typ2 med knapp. Du borde kunna sälja den andra typ2 kablen och få någon slant för den.
Själv har jag easee och metron typ2 kabel med knapp och kalas nöjd med det.
Japp! Har kvar min Tesla WC (bra backup), men är extremt mycket mer nöjd med Easee + Metronkabel med Teslaknapp.
Dels kan jag fjärrstyra laddeffekten från appen i telefonen, dels ha lastbalansrering mot husets förbrukning (största anledningen att jag skaffade Easee, fast jag redan hade en Tesla WC), koppla smidigt till Tibber (om man har de som elmäklare till Nordpool), och dels så är ju Metron-kabeln både längre (har en på 11 meter) och enormt mycket smidigare (både mycket lättare och tunnare) än den tjocka tunga otympliga Teslakabeln. Är en ren fröjd att använda den kombon!
Dessutom är Teslaknappen på Metronkabeln så mycket skönare och av bättre kvalitetskänsla än Teslas egna (inte orsak att byta, men mycket trevligare känsla).
Låter extremt löjligt/weird, men jag njuter nästan av att använda kombon easee/metron varje gång jag skall ladda bilen eller koppla ur kabeln!
(Gällande extra Typ2-kabel, så skadar det aldrig att ha en extra i bilens frunk (har själv två där). Jag hade skitit i att sälja min, och haft kvar den i reserv.)
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 18 aug 2021 06:45
av Tars
tompanhuhu skrev:Hej har idag en easee laddbox med en vanlig typ2 kabel kompletterad med en watty för lastbalansering.
Börjar tröttna på att väcka bilen och hålla på med telefonen för att få ur kabeln på morgonen och har tänkt köpa en typ2 kabel med Tesla knapp.
Insåg igår att en ny kabel landar på ca 4000 (7Meter) men en Tesla wc3 kostar 5600 och det går att få avdrag på halva priset?
Finns det några andra aspekter jag missat förutom att jag blir av med lastvakten? Den har aldrig löst ut så vet inte om jag egentligen behövde den, köpte den mest som osäker nybörjare på elbilsfronten!
Är det något mer som måste köpas till om jag skulle byta ut en easee mot wc3 rakt av? JFB? Mätare?
Jag kan installera en laddbox från tesla inkl installation för 3500;- förutsatt att kabel är framfragen och inkopplad i elcentralen, men det har du redan sen tidigare så då ska det va rätt enkelt med byte.
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 18 aug 2021 08:04
av kenjon
Synd du bor lite långt bort (Stockholm?), jag är lite sugen på att byta min WC2 till WC3...
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 18 aug 2021 08:28
av kris
Tars skrev:tompanhuhu skrev:Hej har idag en easee laddbox med en vanlig typ2 kabel kompletterad med en watty för lastbalansering.
Börjar tröttna på att väcka bilen och hålla på med telefonen för att få ur kabeln på morgonen och har tänkt köpa en typ2 kabel med Tesla knapp.
Insåg igår att en ny kabel landar på ca 4000 (7Meter) men en Tesla wc3 kostar 5600 och det går att få avdrag på halva priset?
Finns det några andra aspekter jag missat förutom att jag blir av med lastvakten? Den har aldrig löst ut så vet inte om jag egentligen behövde den, köpte den mest som osäker nybörjare på elbilsfronten!
Är det något mer som måste köpas till om jag skulle byta ut en easee mot wc3 rakt av? JFB? Mätare?
Jag kan installera en laddbox från tesla inkl installation för 3500;- förutsatt att kabel är framfragen och inkopplad i elcentralen, men det har du redan sen tidigare så då ska det va rätt enkelt med byte.
Försök annars hitta en lokal firma. Jobbet tar ca 15-30 min så blir förmodligen 1h debitering + bil om det handlar om att enbart byta laddbox, dvs ingen kabeldragning eller komplettering central.
Och om du är någorlunda händig så handlar det om att slå av säkringar och skruva ur+i 5 kablar i olika färger
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 18 aug 2021 08:53
av heldiggrisen
kris skrev:Tars skrev:tompanhuhu skrev:Hej har idag en easee laddbox med en vanlig typ2 kabel kompletterad med en watty för lastbalansering.
Börjar tröttna på att väcka bilen och hålla på med telefonen för att få ur kabeln på morgonen och har tänkt köpa en typ2 kabel med Tesla knapp.
Insåg igår att en ny kabel landar på ca 4000 (7Meter) men en Tesla wc3 kostar 5600 och det går att få avdrag på halva priset?
Finns det några andra aspekter jag missat förutom att jag blir av med lastvakten? Den har aldrig löst ut så vet inte om jag egentligen behövde den, köpte den mest som osäker nybörjare på elbilsfronten!
Är det något mer som måste köpas till om jag skulle byta ut en easee mot wc3 rakt av? JFB? Mätare?
Jag kan installera en laddbox från tesla inkl installation för 3500;- förutsatt att kabel är framfragen och inkopplad i elcentralen, men det har du redan sen tidigare så då ska det va rätt enkelt med byte.
Försök annars hitta en lokal firma. Jobbet tar ca 15-30 min så blir förmodligen 1h debitering + bil om det handlar om att enbart byta laddbox, dvs ingen kabeldragning eller komplettering central.
Och om du är någorlunda händig så handlar det om att slå av säkringar och skruva ur+i 5 kablar i olika färger
Får man göra det själv?
Räknas det som en förändring i en fast installation, så tror jag inte man får.
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 18 aug 2021 09:16
av lars_rosen
Till att börja med vill jag säga att jag har en Tesla WC som installerades mars 2020 och jag har inte haft några problem med den alls.
När man läser här på forumet så låter det som att WC inte funkar, men min har i alla fall funkat klanderfritt!
Nu till min fråga - hur vet man om man har en WC2 eller WC3?
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 18 aug 2021 09:18
av Tars
kenjon skrev:Synd du bor lite långt bort (Stockholm?), jag är lite sugen på att byta min WC2 till WC3...
Karlskoga skulle funka då jag ibland åker förbi.
Vi kan hålla kontakten om ev installation i framtiden
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 18 aug 2021 09:26
av kenjon
kris skrev:Tars skrev:tompanhuhu skrev:Hej har idag en easee laddbox med en vanlig typ2 kabel kompletterad med en watty för lastbalansering.
Börjar tröttna på att väcka bilen och hålla på med telefonen för att få ur kabeln på morgonen och har tänkt köpa en typ2 kabel med Tesla knapp.
Insåg igår att en ny kabel landar på ca 4000 (7Meter) men en Tesla wc3 kostar 5600 och det går att få avdrag på halva priset?
Finns det några andra aspekter jag missat förutom att jag blir av med lastvakten? Den har aldrig löst ut så vet inte om jag egentligen behövde den, köpte den mest som osäker nybörjare på elbilsfronten!
Är det något mer som måste köpas till om jag skulle byta ut en easee mot wc3 rakt av? JFB? Mätare?
Jag kan installera en laddbox från tesla inkl installation för 3500;- förutsatt att kabel är framfragen och inkopplad i elcentralen, men det har du redan sen tidigare så då ska det va rätt enkelt med byte.
Försök annars hitta en lokal firma. Jobbet tar ca 15-30 min så blir förmodligen 1h debitering + bil om det handlar om att enbart byta laddbox, dvs ingen kabeldragning eller komplettering central.
Och om du är någorlunda händig så handlar det om att slå av säkringar och skruva ur+i 5 kablar i olika färger
Inget problem med installationen, jag är elektriker själv

Men måste väl kontakta en firma för att kunna köpa ut den?
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 18 aug 2021 10:28
av MarcusKovik
Har själv installerat en WC3 hemma, då jag är gammal avdankad elektriker.
Jag köpte den från teslabutiken och installerade, senare såg jag att man kan få grönt avdrag, men bara om elinstallatör köper WC3.
Finns det något sätt runt detta att få rätt till det gröna avdraget?
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 18 aug 2021 17:15
av martinot
lars_rosen skrev:Till att börja med vill jag säga att jag har en Tesla WC som installerades mars 2020 och jag har inte haft några problem med den alls.
När man läser här på forumet så låter det som att WC inte funkar, men min har i alla fall funkat klanderfritt!
Nu till min fråga - hur vet man om man har en WC2 eller WC3?
Är den från 2020 och köpt i Sverige så är det WC2.
Min Tesla WC(2) från 2019 fungerar även den (testade för ett par veckor sedan)
Dock fungerar den inte med lastbalansering mot huset, och en massa andra funktioner som många modernare väggboxar har.
Därav att jag numera kör en Easee (men finns även många andra bra moderna boxar).
På köpet får man även den mer flexibla möjligheten att välja bättre laddkabel till. Min Tesla WC är 7,5 meter och väldigt tung och otymplig. Den nya smidiga jag har från Metron är 11-12 meter, och mycket tunn, lätt och smidig. Är ett nöje att hantera, och den utökade längden ger mer frihet hur vi parkerar olika bilar på uppfarten.
Är man nöjd med WC så är det bara att köra på, men för mig var det grymt trevligt att sätta upp en (för mig iaf.) betydligt bättre lösning.
Re: Tesla wc3 eller typ2 med knapp?
Postat: 18 aug 2021 17:21
av martinot
MarcusKovik skrev:Har själv installerat en WC3 hemma, då jag är gammal avdankad elektriker.
Jag köpte den från teslabutiken och installerade, senare såg jag att man kan få grönt avdrag, men bara om elinstallatör köper WC3.
Finns det något sätt runt detta att få rätt till det gröna avdraget?
Inte med det nya gröna avdraget hos SKV. Då måste det gå via elektrikerfirma (ungf. som ROT-avdrag behöver går via hantverkarfirma).
Har du företag så kan du dock ordna det. Då ansöker du själv om 50% återbetalning från Naturvårdsverket (precis som för privatpersoner tidigare år).
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... dda-bilen/