Sida 1 av 1
Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 12 aug 2021 17:37
av Zalman3
Tesla Model Y med LFP -batteri godkänd.
Dessutom innehåller de dokument som publiceras i TFF specifika indikationer på att Tesla också vill erbjuda Model Y med ett mindre batteri i EU. I USA, till skillnad från i Asien, är den för närvarande inte tillgänglig, och liksom Model 3 och de andra varianterna av Model Y ska den tydligen levereras från Gigafactory i Kina som det nya exportcentret till Europa. Enligt uppgifterna är den utrustad med samma nya LFP -batteri med en kapacitet på 60 kilowattimmar som modell 3. Räckvidden anges som 455 kilometer - vilket motsvarar exakt det WLTP -värde som Tesla har för modell Y Standardintervall från Kina i Hongkongs namn.
https://teslamag.de/news/europa-daten-e ... akku-39963
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 12 aug 2021 22:25
av grenhall
Zalman3 skrev:
Tesla Model Y med LFP -batteri godkänd.
Dessutom innehåller de dokument som publiceras i TFF specifika indikationer på att Tesla också vill erbjuda Model Y med ett mindre batteri i EU. I USA, till skillnad från i Asien, är den för närvarande inte tillgänglig, och liksom Model 3 och de andra varianterna av Model Y ska den tydligen levereras från Gigafactory i Kina som det nya exportcentret till Europa. Enligt uppgifterna är den utrustad med samma nya LFP -batteri med en kapacitet på 60 kilowattimmar som modell 3. Räckvidden anges som 455 kilometer - vilket motsvarar exakt det WLTP -värde som Tesla har för modell Y Standardintervall från Kina i Hongkongs namn.
https://teslamag.de/news/europa-daten-e ... akku-39963
Det är jäkligt bra räckvidd. Q4 e-Tron Proline Advanced säger 455km. Såattehh...
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 12 aug 2021 22:50
av Zalman3
Intressant att de billiga LFP -batterierna kan ge så bra räckvidd.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 13 aug 2021 00:28
av micke_r
Hur kan den vara utrustad med samma batteri som model 3 och ge samma räckvidd? Eller avser texten samma typ av batteri man mer större volym för att uppnå ungefär samma räckvidd?
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 13 aug 2021 00:40
av Zalman3
micke_r skrev:Hur kan den vara utrustad med samma batteri som model 3 och ge samma räckvidd? Eller avser texten samma typ av batteri man mer större volym för att uppnå ungefär samma räckvidd?
Nya LFP batteriet är ju på 60 kWh. Ger 491 km i räckvidd för en M3 SR.
Tesla har redan fått en Model 3 med ett större CATL -batteri godkänt: Den kallas 6L och ska förbruka 60 kilowattimmar el.
Även räckvidden för den (tillfälligt) uppgraderade grundläggande Tesla kan ses i dokumenten: 491 kilometer.
viewtopic.php?f=51&t=26127
Edit:
Snacket om att konkurrenter ska komma "ikapp" Tesla.
Tesla står inte still och väntar in konkurrenterna.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 13 aug 2021 08:39
av tor-ake
Vågar man dra till med en gissning att den kommer gå att beställa snart? Ska väl få gå ett kvartal med LR MiC först, så i Oktober? Jag är på.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 13 aug 2021 08:58
av iAkita
Det låter märkligt att Y med 60 kWh batteri bara skulle få 5-6 mil kortare WLTP räckvidd än LR med stora batteriet (som har 505 km). Jag antar att räckvidden för den senare kommer uppdateras i så fall.
Edit: 45,5 mil med ett 60 kWh batteri ger en snittförbrukning på 132 Wh/km. Jag undrar det jag... Kan det vara så att det är NEDC siffror som åsyftas (Kina verkar fortfarande köra med NEDC).
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 13 aug 2021 09:04
av heldiggrisen
iAkita skrev:Det låter märkligt att Y med 60 kWh batteri bara skulle få 5-6 mil kortare WLTP räckvidd än LR med stora batteriet (som har 505 km). Jag antar att räckvidden för den senare kommer uppdateras i så fall.
Hur körs WLTP? Inomhus i lab?
Stora skillnaden mellan MY och M3 är vikt och Cd vill jag gissa. Vikten kan man ta hänsyn till i labben, kanske därför MY har lägre WLTP än M3.
Cd är kanske svårare att simulera?
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 13 aug 2021 12:40
av tor-ake
NEDC kan vi utesluta, den skulle vara 600+km för en model 3 med 60kWh batteri, och troligen väldigt likt för en Y då luftmotstånd knappt är en faktor i NEDC pga körcykelns låga hastighet.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 13 aug 2021 14:25
av mikebike
Zalman3 skrev:micke_r skrev:Hur kan den vara utrustad med samma batteri som model 3 och ge samma räckvidd? Eller avser texten samma typ av batteri man mer större volym för att uppnå ungefär samma räckvidd?
Nya LFP batteriet är ju på 60 kWh. Ger 491 km i räckvidd för en M3 SR.
Tesla har redan fått en Model 3 med ett större CATL -batteri godkänt: Den kallas 6L och ska förbruka 60 kilowattimmar el.
Även räckvidden för den (tillfälligt) uppgraderade grundläggande Tesla kan ses i dokumenten: 491 kilometer.
viewtopic.php?f=51&t=26127
Edit:
Snacket om att konkurrenter ska komma "ikapp" Tesla.
Tesla står inte still och väntar in konkurrenterna.
Mustang Mach-e har 610 km WLTP.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 09:05
av grenhall
mikebike skrev:Zalman3 skrev:micke_r skrev:Hur kan den vara utrustad med samma batteri som model 3 och ge samma räckvidd? Eller avser texten samma typ av batteri man mer större volym för att uppnå ungefär samma räckvidd?
Nya LFP batteriet är ju på 60 kWh. Ger 491 km i räckvidd för en M3 SR.
Tesla har redan fått en Model 3 med ett större CATL -batteri godkänt: Den kallas 6L och ska förbruka 60 kilowattimmar el.
Även räckvidden för den (tillfälligt) uppgraderade grundläggande Tesla kan ses i dokumenten: 491 kilometer.
viewtopic.php?f=51&t=26127
Edit:
Snacket om att konkurrenter ska komma "ikapp" Tesla.
Tesla står inte still och väntar in konkurrenterna.
Mustang Mach-e har 610 km WLTP.
Det är för den dyraste RWD-varianten med standardutrustning om ett pris på 659 900:-(99kWh, rwd).
Tar man Hong Kong och konverterar deras prisskillnad på LR och SR så skulle svenska priset för SR hamna på 619 114:- (14% prisskillnad i HK).
Dessutom vet jag inte vad en Mach-E skulle kosta, likvärdigt utrustad som en Model Y. Antagligen lite mer om inte Ford är extremt generösa på utrustningsnivån.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 09:31
av Maw
grenhall skrev:mikebike skrev:Zalman3 skrev:micke_r skrev:Hur kan den vara utrustad med samma batteri som model 3 och ge samma räckvidd? Eller avser texten samma typ av batteri man mer större volym för att uppnå ungefär samma räckvidd?
Nya LFP batteriet är ju på 60 kWh. Ger 491 km i räckvidd för en M3 SR.
Tesla har redan fått en Model 3 med ett större CATL -batteri godkänt: Den kallas 6L och ska förbruka 60 kilowattimmar el.
Även räckvidden för den (tillfälligt) uppgraderade grundläggande Tesla kan ses i dokumenten: 491 kilometer.
viewtopic.php?f=51&t=26127
Edit:
Snacket om att konkurrenter ska komma "ikapp" Tesla.
Tesla står inte still och väntar in konkurrenterna.
Mustang Mach-e har 610 km WLTP.
Det är för den dyraste RWD-varianten med standardutrustning om ett pris på 659 900:-(99kWh, rwd).
Tar man Hong Kong och konverterar deras prisskillnad på LR och SR så skulle svenska priset för SR hamna på 619 114:- (14% prisskillnad i HK).
Dessutom vet jag inte vad en Mach-E skulle kosta, likvärdigt utrustad som en Model Y. Antagligen lite mer om inte Ford är extremt generösa på utrustningsnivån.
Ja, MY SR ska väl snarare jämföras med Mach E rwd med lilla batteriet som kostar 584 900 kr och har 440 km wltp. MY SR ska väl helst krypa en bit under 600 000 sek för att vara konkurrenskraftig.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 10:00
av Zalman3
Trycker Tesla ut +500.000 MY från Berlin fabriken.
Då måste billigare modeller lanseras.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 10:20
av jonasl
Stora fördelen med LFP är ju att vardagsräckvidden är 100%, i det här fallet helt ekvivalent med LR.
Stora nackdelen är att det är tungt och att bilens lastvikt påverkas markant. Jag tror jag hade överskridit Model 3 LFP-bilarnas lastvikt med vår semesterpackning + hela familjen (ca 220 kg på fem pers, och tre av oss växer fortfarande..).
Men det är ändå intressant. Jag känner mig helt nöjd med att avvakta lite med min leverans för att se hur det utvecklas med olika alternativ.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 10:40
av LarsL
heldiggrisen skrev:
Hur körs WLTP? Inomhus i lab?
Stora skillnaden mellan MY och M3 är vikt och Cd vill jag gissa. Vikten kan man ta hänsyn till i labben, kanske därför MY har lägre WLTP än M3.
Cd är kanske svårare att simulera?
Det där är lite komplicerat. Jag har för mig att WLTP oftast bara beräknas, alltså utan körning i labb.
CD värdet är knepigt för det är ett värde på luftmotstånd per front area. Tex så skulle alltså Model 3 och Y kunna ha samma CD värde men Model Y ha högre luft motstånd eftersom dess front area är större.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 10:41
av flamman
jonasl skrev:
Stora nackdelen är att det är tungt och att bilens lastvikt påverkas markant. Jag tror jag hade överskridit Model 3 LFP-bilarnas lastvikt med vår semesterpackning + hela familjen (ca 220 kg på fem pers, och tre av oss växer fortfarande..).
Vad är skillnaden i lastvikt mellan Model 3 SR+ och LR?
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 12:25
av jonasl
SR+ från USA:
Tjänstevikt
1 645 kg
Totalvikt
2 060 kg
415 kg får man alltså lasta.
LR från USA:
Tjänstevikt
1 927 kg
Totalvikt
2 305 kg
Samma här, 415 kg.
Hittar inte regnumret från någon kinabil så här på rak arm men jag har för mig att lastvikten bara är 320 kg.
I tjänstevikten ska väl förare och viss mängd bränsle ingå enligt någon schablon
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 12:34
av Zalman3
Om så en MY SR med LFP batterier väger
1.745 kg så kan man lätt ändå ha en last på 415kg.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 14:07
av jonasl
Bara om totalvikten bilen är inreggad med är höjd.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 14:11
av Maw
jonasl skrev:SR+ från USA:
Tjänstevikt
1 645 kg
Totalvikt
2 060 kg
415 kg får man alltså lasta.
LR från USA:
Tjänstevikt
1 927 kg
Totalvikt
2 305 kg
Samma här, 415 kg.
Hittar inte regnumret från någon kinabil så här på rak arm men jag har för mig att lastvikten bara är 320 kg.
I tjänstevikten ska väl förare och viss mängd bränsle ingå enligt någon schablon
Någon siffra måste blivit fel för m3 lr, 2305 kg - 1927 kg = 378 kg, inte 415 kg

Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 14:15
av jonasl
Ja, jag måste ha kopierat fel. Det verkar dessutom skilja sig från bil till bil - kollade en annan LR från USA:
Tjänstevikt
1980 kg
Totalvikt
2305 kg
Lastvikt
Max 325 kg
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 14:17
av tuppel
jonasl skrev:SR+ från USA:
Tjänstevikt
1 645 kg
Totalvikt
2 060 kg
415 kg får man alltså lasta.
LR från USA:
Tjänstevikt
1 927 kg
Totalvikt
2 305 kg
Samma här, 415 kg.
Hittar inte regnumret från någon kinabil så här på rak arm men jag har för mig att lastvikten bara är 320 kg.
I tjänstevikten ska väl förare och viss mängd bränsle ingå enligt någon schablon
MiC SR+
Tjänstevikt (faktisk vikt)
1838 kg
Max lastvikt
301 kg
Totalvikt
2139 kg
Ursprunglig totalvikt
2139 kg
Skattevikt
1830 kg
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 14:29
av frippe
jonasl skrev:Stora fördelen med LFP är ju att vardagsräckvidden är 100%, i det här fallet helt ekvivalent med LR.
Stora nackdelen är att det är tungt och att bilens lastvikt påverkas markant. Jag tror jag hade överskridit Model 3 LFP-bilarnas lastvikt med vår semesterpackning + hela familjen (ca 220 kg på fem pers, och tre av oss växer fortfarande..).
Men det är ändå intressant. Jag känner mig helt nöjd med att avvakta lite med min leverans för att se hur det utvecklas med olika alternativ.
Är inte vardagsräckvidden alltid 100 %?
Om du behöver full räckvidd laddar du väl till det oavsett om det är varje dag eller vart 30e dag?
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Postat: 14 aug 2021 14:58
av jonasl
frippe skrev:
Är inte vardagsräckvidden alltid 100 %?
Om du behöver full räckvidd laddar du väl till det oavsett om det är varje dag eller vart 30e dag?
Behöver jag full räckvidd varje dag köper jag inte en SR normalt sett, eftersom det inte rekommenderas att ladda fullt hela tiden. Men med LFP är det ju det som rekommenderas.
Brukar ladda till 80-85% själv och topp upp nån gång i veckan om det behövs - och sen ladda mer inför långa resor.